Gå til innhold

Selge bolig med uopplyste feil


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle muligens selge og har reparert feil og mangler. Har vært treg med å få det fixa , men nå er det gjort. Så skjer det syyyyke. nemlig at det dukker opp saker. Begge saker er nok på borettslaget. Jeg fikk forslag om å ikke oppi dette ved salg. Men frykter det er litt dårlig.

Jeg kjenner jeg blir veldig usikker på disse 2 forskjellige sakene. Det ene er at det ble oppdaget fukt i taket og det går vissst hele veien opp og vært pågått og oversett i åresvis. Da er det noe med tak vegg eller rør. Så kom det til meg til slutt da jeg trodde alt var i orden. Det andre noe som tyder på litt dårlig drenering evt et sted. Usikker. På på ca 15-20% fukt på det meste der nå, så er egentlg greit, men tviler på at borettslaget har tenkt å hive seg rundt å gjøre noe med det asap og er generelt skeptisk. Havnet plutselig mellom barken og veden og har kniven på strupen slik jeg opplever det ift å få dette gjennomført med kjøp og salg samt pga et par andre saker som også haster og de må jeg ta etterpå men den ene saken har en viss tidsfrist.

Hva bør jeg gjøre?

Endret av Galaxiii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter de nye reglene så tror jeg at det er lurt å være åpen om alt du kjenner til.

Som kjøper så forstår jeg at et 20-100 år gammelt hus har feil. Hvis selger har en lang liste i sin egenerklæring så gir det meg en slags tillit til at han har fulgt med og ikke holder ting skjult?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 timer siden):

Etter de nye reglene så tror jeg at det er lurt å være åpen om alt du kjenner til.

Som kjøper så forstår jeg at et 20-100 år gammelt hus har feil. Hvis selger har en lang liste i sin egenerklæring så gir det meg en slags tillit til at han har fulgt med og ikke holder ting skjult?

-k

Jo.. det var bare rart at den som oppfordret meg til ikke å nevne noe.

Endret av Galaxiii
Lenke til kommentar

Opplys alt du vet om, for jeg tror ikke at du ønsker å bli forfulgt og risikere å måtte betale høy erstatning på grunn av feil du holder tilbake.

Takstmannen kan oppdage mye og h*n skal skrive det h*n oppdager og foreta en beregning på hva det vil koste å rette opp mangelen så kjøperen er klar over det.Du bør være ærlig når du fyller ut egenerklæringsskjemaet, det kan spare deg for mye ergrelser senere når en kjøper vet om manglene.

https://www.huseierne.no/nyheter/slik-virker-de-nye-reglene-for-salg-av-bolig-fra-januar-2022/

Endret av Gufi
Lenke til kommentar
Gufi skrev (22 timer siden):

Opplys alt du vet om, for jeg tror ikke at du ønsker å bli forfulgt og risikere å måtte betale høy erstatning på grunn av feil du holder tilbake.

 

Hade selv en boligtvistsak med advokat der selgere hadde holdt tilbake informasjon, men så vidt jeg vet så måtte ikke de betale ut noe selv fordi de hadde tegnet den forsikringen som alle pleier å gjøre når man selger bolige.

Disse feilene er jo opp til brl å rette på.

Endret av Galaxiii
Lenke til kommentar
Galaxiii skrev (9 timer siden):

Hade selv en boligtvistsak med advokat der selgere hadde holdt tilbake informasjon, men så vidt jeg vet så måtte ikke de betale ut noe selv fordi de hadde tegnet den forsikringen som alle pleier å gjøre når man selger bolige.

Disse feilene er jo opp til brl å rette på.

Hvis de holder tilbake opplysninger, så vil jo selgerforsikringen kreve regress fra selger for å ikke ha fylt ut egenerklæringen om boligen korrekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I denne saka så er det vel så enkelt som at du opplyser om dei feila du kjenner til, og at du samtidig nemner at dette er skadar på ting som ligg utanfor leilegheita og at burettslaget er satt på saka for å ordne opp?
For ny kjøper burde det være ei relativt grei. Slik som eg forstår deg så er det ikkje eit akutt behov for å utbetre, men då må gjerast på eit eller anna tidspunkt. For ny kjøper så er det er tryggheit i at dette er ei aktiv sak som burettslaget jobbar med ettersom ny kjøpar då uansett ikkje risikerer å måtte dekke dette sjølv.
Hadde dette vært fuktskader inne i sjølve leilegheita så ville ny kjøper vært nødt til å reklamere mot deg som selgar for å ikkje miste moglegheita til å kreve erstatning.

Det er nok mange som har kjøpt leilegheit i blokk med beskjed om at ein eller anna gong i framtida så må taket byttast eller fasaden malast. Dette er ei stor utgift som kan føre til høgare fellesutgifter, men samtidig er det vanlegvis arbeid som kan planleggast i årevis før arbeidet tek til, og som kan nedbetalast over ei like lang periode slik at den opplevde kostnaden blir ganske liten når det berre medfører ein mindre aukning av fellesutgiftene for alle i burettslaget.

Sjølv om denne saka ligg på burettslaget så må du likevel opplyse om det du veit slik at du ikkje risikerer å måtte betale erstatning dersom disse feila får meir direkte konsekvens for sjølve andelen som du skal selge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Galaxiii skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med regress?

Regress er at forsikringsselskapet krever at du som selger betalar det som forsikringsselskapet har måtte betale ut i erstatning til ny kjøper. Forsikringsselskapet forutsetter også at du har opplyst om alle forhold som du veit om.

Hadde du gått til forsikringsselskapet for å kjøpe forsikring og fortell at du har oppdaga vasslekkasjar og andre feil som du ikkje har opplyst om til ny kjøpar så hadde du enten ikkje fått kjøpe forsikring i det heile tatt eller du måtte ha betalt mykje mykje meir for forsikringa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 30533...5f4

Var sånn her jeg og samboer fikk "rabatt" på 1.8M på vårt boligkjøp

Når advokatene står på dør og spør vedkommende som opplyste deg og foreslo om å skjule det ved salg så gir han seg hen på første møte.

Hadde du derimot funnet ut av det på egen måte men på en måte som ikke er sannsynlig at du ville visst om i første omgang ville det vært noe annet, men du har jo åpenbart et tydelig spor på hva som er skjedd.

 

meld i fra du. Finn ut om det er borettslaget sitt ansvar først.. Er det det vil ingen ny eier mest sannsynlig bry seg.

Anonymous poster hash: 30533...5f4

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...