Gå til innhold

13900k - Overklokking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, IceBlitz said:

Hei.

Skal bygge nytt i dag med Z790, 13900k, 64gb 6400mhz ram, en vannblokk med 2stk 360 radiatorer og 9 vifter.

Noen Ide om hva den kan klokkes til? Har lest at disse ikke er så glad i overklokking som tidligere cpu.

Noen begynnertips? Har ikke jobbet med P og E cores før 

Kjør stock cpu. Raskt nok.

Har man en god chip, er 5800-5900 innafor rekkevidde uten delid. SP P-core 115+

Tweak timings på minnet, og du vil få mere ytelse i spill, vs 200mhz mere på cpu.

Husk å ha vifte over minnet, da dualrank ddr5 blir varmt :)

Cache kan ofte kjøres opp fra 4500 til 5000mhz. 

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (På 25.3.2023 den 9.51):

Kjør stock cpu. Raskt nok.

Har man en god chip, er 5800-5900 innafor rekkevidde uten delid. SP P-core 115+

Tweak timings på minnet, og du vil få mere ytelse i spill, vs 200mhz mere på cpu.

Husk å ha vifte over minnet, da dualrank ddr5 blir varmt :)

Cache kan ofte kjøres opp fra 4500 til 5000mhz. 

Vil jeg merke forskjell i gaming fra 6400MHz på minnet til feks 6800? Trodde avkastningen ble svært lav etter 6400mhz?

Jeg fjernet alle begrensninger på turbo på CPU. Den ligger på 5700MHz i Prime95 small ffts, og for det meste 6 GHz med thermal velocity boost når jeg spiller. Så lurer på om jeg fikk en god chip? Litt fristet til å låse til 6 GHz på alle og se om jeg klarer det uten å nå tjmax.

På 360W ligger den på ca 96-98 grader i P95 small ffts, så kjølingen funker i hvert fall.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
5 minutes ago, IceBlitz said:

Vil jeg merke forskjell i gaming fra 6400MHz på minnet til feks 6800? Trodde avkastningen ble svært lav etter 6400mhz?

Jeg fjernet alle begrensninger på turbo på CPU. Den ligger på 5700MHz i Prime95 small ffts, og for det meste 6 GHz med thermal velocity boost når jeg spiller. Så lurer på om jeg fikk en god chip? Litt fristet til å låse til 6 GHz på alle og se om jeg klarer det uten å nå tjmax.

På 360W ligger den på ca 96-98 grader i P95 small ffts, så kjølingen funker i hvert fall.

Hvilket hovedkort har du? Har du Asus hovedkort, så kan man se kvaliteten på cpuen med et SP nummer i bios. Ellers kan du poste "VID" spenninger ved stock hastighet. Dette leses av i hwinfo, og kan gi en pekepinn på om det et godt eksemplar du har fått.
Klarer du å kjøre 5.8ghz eller mere ALL CORE i BF 2042 stabilt over noen timer, så har du en god cpu :)
Hva er den laveste load spenninga i hwinfo, om du kjører Cinebench r20 og R23?

BF 2042 bruker avx, så her er det all core som gjelder. Her hjelper ikkje boost/velocity boost.

Tweaking av minnetimings og subtimings har mye å si for gamingytelse. Hvor mye 6400 til f.eks 6800 har å si er litt vanskelig å si uten å se minnetimings. Dog i prosent så er ikke 6400 til 6800 særlig mye. Noen spill krever ikke mye minnebåndbredde, mens andre spill liker MYE minnebåndbredde. F.eks Spiderman med raytracing.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...