Gå til innhold

Oppjustering av gevinst ved uttak av aksjesparekonto


Anbefalte innlegg

Etter at jeg opprettet Ask har jeg store problemer med å skjønne skattemeldingen jeg får. 

En av tingene jeg lurer på er først står det gevinst ved uttak fra aksjesparekonto, et beløp jeg ikke engang skjønner hvorfor er blitt så stort, men ikke nok med det i tillegg kommer noe som heter oppjustering av gevinst ved uttak av aksjesparekonto? 

Noen her som skjønner hva det er for noe, beløpet jeg har tatt ut er i utgangspunktet mer enn jeg har tatt ut, fordi jeg har investert videre deler av det? 

Er det ikke slik at så lenge man investerer videre uten å ta pengene ut skal de ikke skattlegges? Er ikke til å bli klok av dette? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
alperose skrev (4 timer siden):

Etter at jeg opprettet Ask har jeg store problemer med å skjønne skattemeldingen jeg får. 

En av tingene jeg lurer på er først står det gevinst ved uttak fra aksjesparekonto, et beløp jeg ikke engang skjønner hvorfor er blitt så stort, men ikke nok med det i tillegg kommer noe som heter oppjustering av gevinst ved uttak av aksjesparekonto? 

Noen her som skjønner hva det er for noe, beløpet jeg har tatt ut er i utgangspunktet mer enn jeg har tatt ut, fordi jeg har investert videre deler av det? 

Er det ikke slik at så lenge man investerer videre uten å ta pengene ut skal de ikke skattlegges? Er ikke til å bli klok av dette? 

 

Det ser ut som om du har en skrivefeil her, 

Jeg går utifra at du mener at du har tatt ut mindre fra aksjesparekontoen enn det du har satt inn. 
Hvis du ikke har tatt ut mer enn det du har satt inn så skulle du hatt 0 i gevinst fra uttak av aksjesparekonto. 

Oppjustering av gevinst er noe som kommer på grunn av måten regjerningen har bestemt at skatt på utbytte/aksjegevinst skal beregnes. Gevinst på aksjer legges til alminnelig inntekt som har en skattesats på 22%, Staten har bestemt at skattesatsen på utbytte skal være 35,2% (for starten av 2022, litt høyere i slutten), staten kunne valgt å etablere en tilleggsskatt på aksjegevinst på 13,2% men staten har istedenfor valgt at aksjegevinster/tap skal inngå i alminnelig inntekt med 160%. 

Så hvis du har 100 000 i utbytte/aksjegevinst og ønsker å beregne skatt så ganger du først beløpet med 1,6 også får du da ett tillegg i alminnelig inntekt på 160 000 kr. 160 000 kr i alminnelig inntekt gir  35 200 kr i skatt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skal ikke påstå at jeg skjønner så mye av dette, men det er sikkert riktig, er ikke skattesatsen jeg kikker på, der jeg mente s jeg sikkert ikke fikk godt nok frem var at jeg har brukt mye av det som sto på aksjesparekontoen til å kjøpe  nye aksjer, og jeg trodde vel at det kun var når man tok ut til eget forbruk man måtte skatte av det, men kan se ut til at jeg har måttet skatte også av de pengene jeg bare kjøpte nye aksjer av, da uten å ta de ut av ask kontoen.

Det er ikke lett å bli klok på dette, var lettere når jeg ikke hadde de på ask, da kunne jeg selv regne ut hva som var tap og gevinst.

Nå føler jeg at jeg er avhengig av stole på at maskinene regner riktig. Skjønner heller ikke poenget med oppjustert skattegevinst, kan de ikke bare legge disse tallene sammen. Man blir jo bare forvirret av dette.

 

Men takk for svar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
alperose skrev (27 minutter siden):

Jeg skal ikke påstå at jeg skjønner så mye av dette, men det er sikkert riktig, er ikke skattesatsen jeg kikker på, der jeg mente s jeg sikkert ikke fikk godt nok frem var at jeg har brukt mye av det som sto på aksjesparekontoen til å kjøpe  nye aksjer, og jeg trodde vel at det kun var når man tok ut til eget forbruk man måtte skatte av det, men kan se ut til at jeg har måttet skatte også av de pengene jeg bare kjøpte nye aksjer av, da uten å ta de ut av ask kontoen.

Det er ikke lett å bli klok på dette, var lettere når jeg ikke hadde de på ask, da kunne jeg selv regne ut hva som var tap og gevinst.

Nå føler jeg at jeg er avhengig av stole på at maskinene regner riktig. Skjønner heller ikke poenget med oppjustert skattegevinst, kan de ikke bare legge disse tallene sammen. Man blir jo bare forvirret av dette.

 

Men takk for svar.

 

Er du sikker på at du har en aksjesparekonto? 

Forskjellige nettsider har forskjellige typer kontoer som heter forskjellige ting. 

F.eks er det noe som kalles "aksje og fondskonto" som rett og slett er en konto for å kjøpe å selge aksjer. Men som ikke er en aksjesparekonto. 

Den eneste grunnen til at du skal betale skatt på investering i aksjesparekonto er at du har tatt ut mer penger enn du har satt inn. 

 

 

Lenke til kommentar

Ja jeg et sikker på det, har hele 3 slike kontoer, en for fond, den er grei, en i DnB som også virket grei, men siden ask konto ble innført og jeg satte midlene mine på de ( skulle være så fordelaktig()) og det er sikkert riktig  Det er ask kontoen jeg har i Norne ( ikke nordnet)  som gjør meg frustrert, det er aldri noe tap, kan virke som jeg skatter for alt jeg har der, spiller visst ingen rolle om jeg reinvesterer utbytte og salg uten å ta det ut alt går til beskatning. Har tatt kontakt med de, men forstår ikke svarene jeg får.

Det er heller aldri noe å ta ut som ikke er skattepliktig, men det er ikke så viktig, det som forundrer meg er at alt som er solgt og reinvestert går til beskatning. Jeg har jo også tap på aksjesalg, som kommer frem Dnb. Men aldri i Norne. 

Der går alt i pluss, kan endel om dette, og hadde jeg ikke hatt pengene på denne kontoen hadde jeg selv kunnet regne det ut. 

Har ønsket å flytte postene fra Norne over til f.eks Nordnet, men da må jeg ettersom jeg har forstått skatte for det,vet ikke om det er riktig  

Reagerer på ingen måte på beskatningen som sikkert er riktig, men som jeg sier synes jeg det er underlig at jeg år etter år må skatte for alt, selv om jeg har reinvestert i nye aksjer. Og når tap kommer frem fra DnB synes jeg dette er underlig. 

Har ingen mistanke om at de gjør noe ulovlig, men når det er maskiner som regner på dette, skal det vel ikke så mye til ( et feilt tall) for at regnestykke blir feil.

For ordens skyld er ikke dette noe stor problem for meg, bare litt frustrende at jeg ikke lengre selv kan regne ut disse tallene.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Det er ikke alle selskaper man kan kjøpe på ask, må stort sett være notert på hovedindeksen, og for det meste innad i europa. Hvis du kjøper fra mindre selskaper eller unoterte selskaper blir det laget nye konto for disse selskapene. Visse selskaper notert på oslo børs får man ikke handle på ask, f.eks FRO. Dette fordi de samtidig er notert på NYSE og egentlig er et amerikansk selskap. Da må man handle på vanlig aksjekonto og får ikke fordel med utsatt skatt.

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med å forstå hvorfor du blir beskattet. 
 

Transaksjoner innenfor ASK blir ikke beskattet. I ett tenkt eksempel hvor du kjøper aksjer for 100 kroner via en ASK. Verdien stiger til 110 før du selger aksjene. Du har da ett skattefritt uttak på 100 + opptjent skjerming. Enkelt regnet kan du altså ta ut 100 kroner fra ASK uten å måtte skatte. Tar du ut 101 vil de første 100 kronene ikke beskattes, men 1 krone vil du betale 35,2 % (22%x1,6) på. 

Dette er som regel veldig enkle regnestykker så lenge du har den opprinnelige kostprisen på aksjene som ble satt inn på ASK. Du får vel uansett en årsoppgave på ASK: på denne står gjenværende skattefritt uttak, gevinst, kostpris og markedsverdi. 

Poenget med en ASK er at du kan utsette gevinstbeskatningen siden du kan velge når du gjør uttak.

Spørsmålet er altså om du uforvarende har kjøpt ett fond eller aksjer som ikke kan ligge i en ASK og dermed har tatt pengene ut av ASK for å kjøpe dem.  

 

Endret av Janak
Edit: ser kremt akkurat kom med i forkjøpet
Lenke til kommentar

Jeg skal ta et eksempel jeg solgte fra min ask konto for 500000 kr I aksjer, av dette reinvesterte jeg 300000 kr uten å ta de ut av ask kontoen. Da blir jeg litt satt ut når Norne har meldt inn gevinst på 500000 kr, som jeg må skatte for. Jeg trodde jo at man kunne kjøpe og selge fra disse kontoene uten å måtte skatte av de før man reelt tok pengene ut av kontoen. Ikke lett å vite om dette er feil, eller hva? Rart er det uansett 

Lenke til kommentar

Takk for svar, var vel også hva jeg trodde når jeg opprettet disse ask kontoene, at jeg kunne kjøpe og selge uten å måtte skatte før jeg tok noe ut, ser ut for meg at det ikke skjer med Ask kontoen jeg har i Norne.Jeg mistenker ikke bank folk for noe underslag eller noe slikt, men er det feilt rapportert inn til skatteetaten? Norne er et seriøst aksjeselskap, så det er nok en ask konto. 

Jeg har kun norske aksjer. Ingen utenlandske. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette? 

 

 

 

Lenke til kommentar

Ja jeg er helt sikker på dette, og er veldig enig med deg at det høres rart ut, som sagt mistenker heller ikke de har gjort noe feil med vilje. Jeg prøvde for noen år siden og ta kontakt med Norne for det er ikke første året dette skjer, da fikk jeg tilsendt noen regnestykker jeg ikke forsto meg på  Så ga opp diskusjonen og godtok at jeg var dum, til tross for at jeg visste at jeg også hadde poster som var solgt med tap, fikk jeg til svar at alt jeg solgte måtte jeg skatte for, men i år 2022, har jeg derimot skrevet ned alle transaksjonene og det må være feil dog hvis jeg ikke har misforstått noe. Jeg tror det var året 2020, da man startet med disse Ask kontoene, rett  meg om jeg tar feil. Jeg satte såklart inn alt på ask konto, og første året reagerte jeg på at jeg hadde hadde solgt endel tapsposter hvor det ikke sto noe tap.

Henvendte meg så til Norne og spurte hvorfor og fikk som sagt tilsendt noen regnestykker jeg forsto meg lite på.  Men de var krystallklar på at jeg måtte skatte for alt jeg tok ut enten det var tap eller gevinst. Hører med til historien at jeg vært år starter med å ha null jeg kan ta ut skattefritt fra denne kontoen.

Jeg reagerte da med å si at hva var i såfall poenget med ask konto? 

Hvor jeg så fikk til svar at det var mange fordeler, hva disse fordelene skulle være fikk jeg derimot ikke svar på.

Jeg har ikke fulgt så mye med på Dnb kontoen ( Ask) men der står det vært år et beløp som er tap. Men ikke fra Norne som sagt.

Jeg er veldig forvirret, men hvis jeg har rett som også dere insinuerer skal jeg iallefall ikke skatte for penger som er brukt til å reinvestere når jeg ikke har tatt de ut av kontoen. Det er såklart vanskelig å tro at disse bankfolkene kan gjøre slike feil, og de har ikke selv noe vinning på dette.

Uansett om det ikke var ask konto, skulle det jo stå hvilke poster som var solgt med tap.

Men da jeg fikk skattemeldingen i år stusset jeg virkelig når jeg så hvor mye jeg måtte skatte av, omtrent hele beløpet jeg hadde solgt for selv om jeg hadde reinvestert 1/3 av beløpet.

Vet ikke om det nytter å ta kontakt med Norne igjen, må bare sette meg ned å skrive opp beløpene og sende de til både Norne og skatteetaten, for jeg har jo åpenbart rett i dette. 

Men veldig irriterende at bankfolk som jeg trodde kunne dette gjør slike feil, og at jeg selv må ta jobben med regne ut dette.

Men tusen takk for alle svar. Da vet jeg i det minste at det ikke er meg som har misforstått, og får ta fatt på jobben Norne skulle gjort selv. Men synes jo selv at det er rart at bankfolk kan gjøre slike feil da.

 

 

 

Lenke til kommentar

Trådstarter, hvor i landet bor du? Ikke tilfeldigvis i Oslo? For å se alt som har skjedd rundt dine aksjer så kan du gå inn på euronext vps, velg privatkunde. Der finner du alle utbytter, årsoppgaver og kjøp og salg. Forøvrig så skatter man ikke av annet enn gevinsten ved uttak. Så hvis de har sagt at du skal skatte av innskudd, da ville jeg bedt om en skriftelig redegjørelse. Penger på aks kontoen  kan du reinvestere, fordi det er først ved uttak av du må skatte. Flytting av aksjer mellom banker skal være uten kostnader for deg, dette står jo på nettsidene til de forskjellige bankene. 

Endret av diry72
Ekstra info
Lenke til kommentar

Vanskelig å si om det er du eller Norne som gjør noe feil. Når det er sagt så hadde det overrasket meg om en profesjonell aktør gjennomgående beregner feil. Når du nevner at du sørger for å ha null i skattefritt uttak ved årsskifte så høres det ut som du faktisk gjør uttak. 
 

Jeg kan ta en titt på årsoppgaven fra Norne for deg. Fjern all personlig informasjon, trenger bare se beløpene. Send på PM i så tilfelle.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...