Gå til innhold

vi trenger mer innvandring til norge


Anbefalte innlegg

Musefella skrev (1 time siden):

Ut ifra befolkningsøkning over tid og fruktbarhetstall, da får man et rimelig godt innblikk i den demografiske utviklingen.

Aha. Så greia er at du bare finner på et tall, og hvis noen gidder å sjekke at du lyver kommer du deretter med en weird forklaring som en eller annen gang i fremtiden kanskje passer. Interessant bruk av tid.

Uansett skrev du «utgjør nå 33% av befolkningen», det er feil uansett hvordan du vrir og vender på det.

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Det er helt feil.

Innvandrere i Norge utgjør 15.1% av befolkningen (2022).

Det tallet inkluderer norskfødte med innvandrerforeldre - som er like norske som deg og meg og naboen.


Nei, det gjør det ikke.

15.1% er andelen innvandrere, som i dag teller 819 400 personer.
I tillegg kommer 205 800 norskfødte med innvandrerforeldre, og den totale andelen, inkludert disse, er 18.9%

Hvert år kommer 50-80 000 nye innvandrere til Norge, i tillegg til at mange i den nå store andelen innvandrere vil få norskfødte barn, slik at norskfødte med innvandrerforeldre nok vil øke betydelig i årene fremover også.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Ikke i dag, men 2022.


Jeg korrigerer kun din feilaktige påstand, om at tallet (15.1%) inkluderer norskfødte med innvandrerforeldre, noe det åpenbart ikke gjør.

Jeg forstår også at tallene er fra den dagen SSB publiserte dette, i mars 2022, men fant det noe forunderlig at du klager på andre fordi de kommer med feil tall, for så å komme med feil om tallene selv.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):


Jeg korrigerer kun din feilaktige påstand, om at tallet (15.1%) inkluderer norskfødte med innvandrerforeldre, noe det åpenbart ikke gjør.

Jeg forstår også at tallene er fra den dagen SSB publiserte dette, i mars 2022, men fant det noe forunderlig at du klager på andre fordi de kommer med feil tall, for så å komme med feil om tallene selv.

Ah, skjønner. Ja, det er riktig som du sier - takk for presiseringen. Er marginalt, bare noen få prosentpoeng høyere, så hvor åpenbart det er vet jeg ikke helt.

Nå er tallene Musefella kom med en feil i en litt annen skala kan man si, hvor det ble påstått at 33% av befolkningen i Norge er innvandrere mens det reelle tallet er under halvparten av den påstanden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

...hvor det ble påstått at 33% av befolkningen i Norge er innvandrere mens det reelle tallet er under halvparten av den påstanden.


Kanskje hen tok feil av Norge og Sverige? I vårt naboland nærmer det seg, i 2019 var 25.5% av befolkningen innvandrere, eller barn av to innvandrere, og tallet er sterkt økende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (51 minutter siden):

Kanskje hen tok feil av Norge og Sverige? I vårt naboland nærmer det seg, i 2019 var 25.5% av befolkningen innvandrere, eller barn av to innvandrere, og tallet er sterkt økende.

Jeg tror nok hen heller bare fant på et tall og håpet på å slippe unna med det, slik samme bruker har gjort i andre tråder om innvandring tidligere. Forklaringen i møte med fakta var jo snedige "jeg og SSB beregner innvandringen forskjellig" - og uten å ønske å gå nærmere inn på dette på spørsmål om hva den personlige måten å beregne på innebærer.

Hvorfor noen gidder å holde på sånn er jeg usikker på, kanskje er det for å maksimere det man selv føler sterkt at er et problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (23 timer siden):


Kanskje hen tok feil av Norge og Sverige? I vårt naboland nærmer det seg, i 2019 var 25.5% av befolkningen innvandrere, eller barn av to innvandrere, og tallet er sterkt økende.

Om det er 15, 25 eller 33% er ikke så viktig for meg.

Jeg er mer opptatt av om de jobber, betaler skatt, stemmer, er med på dugnad, føler et fellesskap og eierskap med oss andre.

-k

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 20.3.2023 den 17.08):

Aha. Så greia er at du bare finner på et tall, og hvis noen gidder å sjekke at du lyver kommer du deretter med en weird forklaring som en eller annen gang i fremtiden kanskje passer. Interessant bruk av tid.

Uansett skrev du «utgjør nå 33% av befolkningen», det er feil uansett hvordan du vrir og vender på det.

Vi har hatt negative fruktbarhetstall helt siden 1970 tallet, da var befolkingen på 4 millioner, etter det så har gjennomsnittet vært på 1,7. Man kan også gå ut ifra at Norge var langt over 95% homogent helt til ute på 1970 tallet, da majoriteten av innvandringen startet på 2000 tallet.

Hvis det ikke hadde vært for innvandringen så hadde vi hatt befolkningsnedgang, men i stedet så har vi hatt en eksplosjonsaktig befolkningsvekst.

Fruktbarheten blant innvandrere har vært på over 2 helt til 2013, noen ganger opptil 2,5 i gjennomsnitt. 

Dvs at innvandrer andel øker både i form av at det blir færre etnisk norske, de føder flere og den kontinuerlig innvandringen.

 

 

Lenke til kommentar

Fra APs søsterparti i Danmark:

-Det fjerde handler om et utfordret «samhold» (parallellsamfunn/segregering), der det pekes på at andelen ikke-vestlige innvandrere og etterkommere i dag utgjør ca. 10 prosent av Danmarks befolkning, mens tallet i 1980 var 1 prosent.

https://www.berlingske.dk/politik/fem-tendenser-i-velfaerden-faar-mette-frederiksen-til-at-slaa-alarm

 

I 2021 så fikk 1700 dansk statsborgerskap, i Norge så var det 41 000.

 

edit.

Norske velferd vil maks vare i 10 år til, trygd, pensjon for alle og offentlig helsetjenester vil over tid fases fullstendig ut.

Gir f. om jeg ikke blir trudd, jeg ser at mange ønsker å videreføre dagens politikk. Men bare vent å se.

Jeg spådde blant annet fortsatt økte boligpriser, krone kollapsen(kun spart i usd) og at innvandringen til Norge ville øke og ikke minske(da eøs området utvider seg og vi har fortsatt verdens mest liberale innvandringsregler, flyktninger, m.m.).

Endret av Musefella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (7 timer siden):

Vi har hatt negative fruktbarhetstall helt siden 1970 tallet, da var befolkingen på 4 millioner, etter det så har gjennomsnittet vært på 1,7. Man kan også gå ut ifra at Norge var langt over 95% homogent helt til ute på 1970 tallet, da majoriteten av innvandringen startet på 2000 tallet.

Hvis det ikke hadde vært for innvandringen så hadde vi hatt befolkningsnedgang, men i stedet så har vi hatt en eksplosjonsaktig befolkningsvekst.

Fruktbarheten blant innvandrere har vært på over 2 helt til 2013, noen ganger opptil 2,5 i gjennomsnitt. 

Dvs at innvandrer andel øker både i form av at det blir færre etnisk norske, de føder flere og den kontinuerlig innvandringen.

Vel og bra men du har ikke kommet med noen kilde eller argumentasjon som bygger opp under det tallet (33%) du presenterte som fakta her:?

Sitat

Gir f. om jeg ikke blir trudd, jeg ser at mange ønsker å videreføre dagens politikk. Men bare vent å se.

Nå blander du 1) påstander om tilstanden i dag, med 2) påstander om hva andre ønsker, med 3) påstander om hvordan ting kommer til å bli i fremtiden. Det gjør diskusjonen rotete.

Kanskje kommer Norge til å gå til grunne om 15 år. Det kan man diskutere. Å bli enige om hvordan tilstanden er i dag synes som en rimelig forutsetning for en slik diskusjon.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (9 timer siden):

I 2021 så fikk 1700 dansk statsborgerskap, i Norge så var det 41 000.

Du tar selvfølgelig ikke med konteksten til hvorfor tallet var så høyt i 2021.

Årsaken er den nye loven som tillater dobbelt statsborgerskap innført fra 2020, og tidspunkt for ferdig saksbehandling hos UDI.

Sitat

Et viktig poeng er at tallene reflekterer hvilket år vedtaket om innvilgelsen av norsk statsborgerskap er gjort og ikke året søknaden ble levert. Variasjon i antall overganger per år har derfor til dels sammenheng med saksbehandlingskapasitet og -tid og søknadsmengde. Antallet ubehandlede statsborgerskapssaker var eksempelvis uvanlig stort hos UDI ved utgangen av 2020 (se UDIs årsrapport for 2020 (PDF) og økningen i overganger fra 2020 til 2021 må derfor ikke leses som å gjenspeile forskjeller i søknadstall fra ett år til et annet.

https://www.ssb.no/befolkning/innvandrere/statistikk/overgang-til-norsk-statsborgerskap/artikler/rekordmange-fikk-norsk-statsborgerskap-i-2021-i-kjolvannet-av-ny-lov#:~:text=41 100 personer fikk i,var det høyeste antallet noensinne.

Flere norske statsborgerskap er forøvrig ikke det samme som innvandring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Du tar selvfølgelig ikke med konteksten til hvorfor tallet var så høyt i 2021.

Årsaken er den nye loven som tillater dobbelt statsborgerskap innført fra 2020, og tidspunkt for ferdig saksbehandling hos UDI.

https://www.ssb.no/befolkning/innvandrere/statistikk/overgang-til-norsk-statsborgerskap/artikler/rekordmange-fikk-norsk-statsborgerskap-i-2021-i-kjolvannet-av-ny-lov#:~:text=41 100 personer fikk i,var det høyeste antallet noensinne.

Flere norske statsborgerskap er forøvrig ikke det samme som innvandring.

 

Den var på 40 000 i 2022 også og ikke bare i 2021, klart terskelen for norsk statsborgerskap blir lavere når man slipper å miste sitt opprinnelige.  Det er vel ingen hemmelighet.

 

knutinh skrev (8 timer siden):

Vel og bra men du har ikke kommet med noen kilde eller argumentasjon som bygger opp under det tallet (33%) du presenterte som fakta her:?

Nå blander du 1) påstander om tilstanden i dag, med 2) påstander om hva andre ønsker, med 3) påstander om hvordan ting kommer til å bli i fremtiden. Det gjør diskusjonen rotete.

Kanskje kommer Norge til å gå til grunne om 15 år. Det kan man diskutere. Å bli enige om hvordan tilstanden er i dag synes som en rimelig forutsetning for en slik diskusjon.

-k

Påstander? Det er godt dokumentert at den store majoriteten av innvandrere stemmer på ultra innvandringsliberale partier som AP og SV, om de var for en strengere innvandringspolitikk så hadde de stemt på andre partier.

Jeg har allerede påpekt hvordan jeg kom frem til ~33% tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (8 minutter siden):

Jeg har allerede påpekt hvordan jeg kom frem til ~33% tallet.

Tenker du på denne linja: "Ut ifra befolkningsøkning over tid og fruktbarhetstall, da får man et rimelig godt innblikk i den demografiske utviklingen."

Hva er datasettet ditt, og hvordan har du regnet på det? Jeg tenker meg at du har skrapt rå-data ned fra ssb.no og så brukt noe ala Excel til å komme fram til et tall?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Liten vits med innvandring etc. når vi kaster de ut, etter at de er ferdig utdannet, og snakker norsk.

Først så kaster de ut leger fordi de har vært i Norge for lenge, og nå skal de kaste ut sykepleiere.

Mange saker om folk som bli kastet ut på feil grunnlag.
Vi trenger personene, men kan ikke beholde de på grunn av dustete lover. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Tenker du på denne linja: "Ut ifra befolkningsøkning over tid og fruktbarhetstall, da får man et rimelig godt innblikk i den demografiske utviklingen."

Hva er datasettet ditt, og hvordan har du regnet på det? Jeg tenker meg at du har skrapt rå-data ned fra ssb.no og så brukt noe ala Excel til å komme fram til et tall?

-k

Så du trur andelen innvandrer i Norge er 19%? hvor dum går det an å bli?

Når jeg er på butikken så jeg bokstavelig talt en minoritet her.

Jeg har også sagt at nordmenn over tid har minsket minsket i antall, migrasjon til Norge og at innvandrere føder flere. Da kommer man frem til at rundt 1/3 del av befolkningen ikke stammer fra Norge.

Kort fortalt så kan befolkningsøkningen fra 1960 til nå kun tilskrives innvandring, ellers hadde vi hatt en befolkningsnedgang.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (1 time siden):

Så du trur andelen innvandrer i Norge er 19%? hvor dum går det an å bli?

Jeg tror ingenting. Jeg spør deg høflig om hvordan du kommer fram til en konklusjon.

Sitat

Når jeg er på butikken så jeg bokstavelig talt en minoritet her.

Meget mulig. I noen deler av Norge er mennesker som ligner lite på tradisjonelle Nordmenn i flertall. Det sier oss lite om statistikken for Norge under ett.

Sitat

Jeg har også sagt at nordmenn over tid har minsket minsket i antall, migrasjon til Norge og at innvandrere føder flere. Da kommer man frem til at rundt 1/3 del av befolkningen ikke stammer fra Norge.

Hæ? Something-something pluss ganger 3 blir 42?

Sitat

Kort fortalt så kan befolkningsøkningen fra 1960 til nå kun tilskrives innvandring, ellers hadde vi hatt en befolkningsnedgang.

Kanskje. Basert på tall (hvilke?) eller anekdoter om hvem du møter på butikken?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (25 minutter siden):

Jeg tror ingenting. Jeg spør deg høflig om hvordan du kommer fram til en konklusjon.

Meget mulig. I noen deler av Norge er mennesker som ligner lite på tradisjonelle Nordmenn i flertall. Det sier oss lite om statistikken for Norge under ett.

Hæ? Something-something pluss ganger 3 blir 42?

Kanskje. Basert på tall (hvilke?) eller anekdoter om hvem du møter på butikken?

-k

Det bunner ut i at du er for masseinnvandring og jeg er imot, og utover det så gidder jeg ikke så svare mer på denne kveruleringen din.

Det virker som at jeg er på linje med innvandrere når det gjelder nasjonalitet:

"– Det er full fart her, og det er vi klare for. Vi har kunder fra mange ulike nasjonaliteter som kommer hit for å handle blant annet halalslaktet kjøtt, sier butikksjef Hamed Sindi."

https://www.nrk.no/osloogviken/norske-muslimer-storhandler-i-sverige-for-ramadan-1.16346091

Lenke til kommentar
Musefella skrev (3 minutter siden):

Det bunner ut i at du er for masseinnvandring og jeg er imot,

Nei. Det bunner i at jeg misliker at folk kommer med skråsikre påstander og så viser det seg at de trekker konklusjonen ut av egen bak.

Sitat

og utover det så gidder jeg ikke så svare mer på denne kveruleringen din.

Hvis det et kverulering å spørre deg hvor du har tallet fra så henger du på feil sted. Kanskje den lokale menigheten ønsker deg velkommen?

Sitat

Det virker som at jeg er på linje med innvandrere når det gjelder nasjonalitet:

"– Det er full fart her, og det er vi klare for. Vi har kunder fra mange ulike nasjonaliteter som kommer hit for å handle blant annet halalslaktet kjøtt, sier butikksjef Hamed Sindi."

https://www.nrk.no/osloogviken/norske-muslimer-storhandler-i-sverige-for-ramadan-1.16346091

Har dette noe som helst med tallet du brukte eller prøver du bare å tåkelegge?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (6 timer siden):

Så du trur andelen innvandrer i Norge er 19%? hvor dum går det an å bli?

Andelen innvandrere i Norge er nå på 16% ifølge SSBs siste tall.

Legger man på norskfødte med innvandrerforeldre er tallet nå 19.9%.

Så jeg ville vært litt mer varsom med å kalle andre dumme.

https://www.ssb.no/innvandring-og-innvandrere/faktaside/innvandring

Sitat

Når jeg er på butikken så jeg bokstavelig talt en minoritet her.

Uff da. Det må jo være helt forferdelig.

Hvordan vet du forresten at de er innvandrere? Spør du de?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...