Gå til innhold

Bioingeniør studie & lønn???


Gjest 0c3a4...d61

Anbefalte innlegg

Gjest 0c3a4...d61

Hei!

Jeg er en jente på 19 år som snart er ferdig på VGS. Jeg skal søke studier i år og vurderer bioingeniør! Å være bioingeniør virker veldig spennende!
Men, jeg lurer på om det er ting jeg bør være obs på? Er studiet spesielt vanskelig om man ønsker toppkarakter (A)? Er det noen ulemper ved jobben? Noe som er spesielt kjedelig? Noe du kan advare meg om? 
 

Har stort sett bare hørt positive ting om bioingeniør. Men, jeg vet at lønnen er dårlig! Synes det er svært lav lønn! Kan dere som vet, eller som selv er bioingeniør fortelle litt mer om lønnen? Startslønn? Og hva man tjener etter hvert? Er det å ta en master en fordel, og vil det øke lønnen? Hvordan kan man tjene godt som bioingeniør? 
 

Til slutt, hvordan er jobbmulighetene for bioingeniører? 
 

Tusen takk på svar!

Anonymous poster hash: 0c3a4...d61

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobbmuligheitene er veldig gode som bioingeniør. Mange sjukehus har problem med å få tak i nok bioingeniørar, og mangelen på bioingneiørar fører til at enkelte avdelingar innimellom må stenge fordi det er for få bioingeniørar på jobb.

Når det gjeld lønna så er ikkje den så veldig bra, særleg fordi dei aller fleste bioingeniørane jobbar i helseforetaka på sjukehus eller legekontor. Der blir bioingeniørane samanlikna direkte med sjukepleiarane som også har treårig høgskuleutdanning.
Basert på NITO sin lønnsstatistikk så er startlønna for ein bioingeniør 468 500 kr i året, og ei snittlønn på 593 500 kr. Merk at ulike helseforetak har litt ulike lønningar.
Det er også verdt å ta med i vurderinga at jobben som bioingeniør ofte er skiftarbeid så i tillegg til grunnlønna så blir det ein del tillegg for jobbing på kveldstid og i helgar. Ulempetillegg er ein kompenasjon for ugunstig arbeidstid men det er likevel ekstra pengar som du får utbetalt, så sjølv om at grunnlønna ikkje er så høg så lønnsutbetalinga litt større enn om ein berre hadde hatt dagjobb. Ettersom det er mangel på bioingeniørar så må du nok også påberegne ein del overtidsarbeid.
Bioingeniørar som jobbar andre stadar enn i helsevesenet vil typisk ha eit lønnsnivå som liknar meir på lønna til andre ingeniørar.

Det kan derfor være verdt å merke seg at du bør vurdere lønna opp mot arbeidsbelastninga. Som bioingeniør med skiftarbeid vil du ha meir utbetalt enn dei fleste andre ingeniørar med tilsvarande erfaring som berre jobbar på dagtid, men du ofrar kvelder og helgar når du har skiftarbeid.

Skal du tene godt som bioingeniør så bør du prøve å finne anna laboratoriejobb enn på sjukehusa. Du kan som bioingeniør også jobbe i næringsmiddelindustrien, hos privatiserte helsetenester, hos firma som produserer/selger laboratorieutstyr, osv.

Lenke til kommentar

Svigerinnen er bioingeniør.  Jobber på et middelsstort hospital i .dk.  Det er mye skiftarbeid, herunder natt og helg, men hun trives utmerket med det og får ofte sove det aller meste av tiden på nattskift.  Jobben består i hovedsak av å ta brodprøver og la maskinen analyse de.  Tror nok hun syns studiet var mer spennende enn det jobben er i praksis. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Basert på NITO sin lønnsstatistikk så er startlønna for ein bioingeniør 468 500 kr i året, og ei snittlønn på 593 500 kr. Merk at ulike helseforetak har litt ulike lønningar.
Det er også verdt å ta med i vurderinga at jobben som bioingeniør ofte er skiftarbeid så i tillegg til grunnlønna så blir det ein del tillegg for jobbing på kveldstid og i helgar. Ulempetillegg er ein kompenasjon for ugunstig arbeidstid men det er likevel ekstra pengar som du får utbetalt, så sjølv om at grunnlønna ikkje er så høg så lønnsutbetalinga litt større enn om ein berre hadde hatt dagjobb.

Det er ofte mer interessant å vite hva man faktisk kan regne med å ha utbetalt på en vanlig måned, enn hva "grunnlønnen" er. Det kan gjerne være to vidt forskjellige tall. Hvis skiftarbeid og ugunstig arbeidstid og nordsjø-turnus og lignende er noe som passer bedre for deg enn 8-16, så kan det fort være vinn-vinn.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
bo1e skrev (24 minutter siden):

Det er ofte mer interessant å vite hva man faktisk kan regne med å ha utbetalt på en vanlig måned, enn hva "grunnlønnen" er. Det kan gjerne være to vidt forskjellige tall. Hvis skiftarbeid og ugunstig arbeidstid og nordsjø-turnus og lignende er noe som passer bedre for deg enn 8-14, så kan det fort være vinn-vinn.

Utdanning.no sier 600 med overtid/tillegg.

Eller 50 000 pr måned, med tabell 7100 er dette ca 35 000 utbetalt i måneden.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei jeg er bioingeniør og få utdanning fra hellas teknologiske høyere skolen med 4 året generelt utdanning. Nå jeg arbeider som bioingeniør i medisinsk biokjemiske laboratorium i hellas for 2 året siden men jeg har lyst å flytte til Norge å få jobb i tillegg profesjonell utvikling det er vanskelig på meg å bli medlem i arbeidskapasitet 😊

Lenke til kommentar
nikolaos galanis skrev (33 minutter siden):

Hei jeg er bioingeniør og få utdanning fra hellas teknologiske høyere skolen med 4 året generelt utdanning. Nå jeg arbeider som bioingeniør i medisinsk biokjemiske laboratorium i hellas for 2 året siden men jeg har lyst å flytte til Norge å få jobb i tillegg profesjonell utvikling det er vanskelig på meg å bli medlem i arbeidskapasitet 😊

Spørs kvar du skal jobbe, men dei fleste bioingeniørar jobbar på sjukehus og treng autorisasjon for å kunne jobbe. For å få autorisasjon med utdanning frå EU så må du blant anna dokumentere fagplan, vitnemål og praksierfaring. Dette vil typisk ta 3-4 månedar å få i orden. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
The Avatar skrev (På 27/10/2023 den 1:55 ΜΜ):

Ρωτήστε πού θα εργαστείτε, αλλά οι περισσότεροι βιομηχανικοί εργάζονται σε νοσοκομεία και χρειάζονται εξουσιοδότηση για να μπορέσουν να εργαστούν. Για να λάβετε άδεια εκπαίδευσης από την ΕΕ, πρέπει, μεταξύ άλλων, να τεκμηριώσετε το πρόγραμμα σπουδών, το δίπλωμα και την πρακτική εμπειρία σας. Συνήθως θα χρειαστούν 3-4 μήνες για να γίνει σωστό. 

Tusen takk jeg sendte søknad min å få godkjent fra helsedirektoratet 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...