Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kamera Overvåkning


Gjest 08107...dfd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 time siden):

Hele loven bure vært omskrevet til å kun gjelde deling av opptak.

Folk klager på overvåkningen, helt til det blir gjort innbrudd og de tar tyven på grunn av kameraene.
Massevis av saker som har blitt oppklart på grunn av ulovlig kameraer. 

Med så lite tyveri som det er i Norge så er det større sannsynlighet på at folk bruker kamera til å spionere på naboene/området enn at de fanger en tyv med det.

Og løsningen er jo enkel: Ha kamera innenfor døren. Et kamera i gangen vil jo fange opp akkurat de samme tyvene som er på utsiden av døren.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (44 minutter siden):

Og løsningen er jo enkel: Ha kamera innenfor døren. Et kamera i gangen vil jo fange opp akkurat de samme tyvene som er på utsiden av døren.

Eller plasser kameraet på en måte som ikke dekker naboen eller annen eiendom.
Jeg har selv 4stk PoEkameraer på min eiendom som kun filmer min eiendom.
Plassert så dem filmer mot huset og for dermed med meg alle som forlater eiendommen min.

Er ikke så vanskelig.
Man har som regel noen vegetasjon eller gjerde man kan feste dem i

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 211aa...beb
Dubious skrev (2 timer siden):

Folk klager på overvåkningen

Er ikke noe gøy når naboen setter opp kamera som dekker mer av din eiendom en sin egen.
Er ikke greit at naboen driver å sitter i Spania og følger med på om du er hjemme eller ikke.

(ja det er et faktisk eksempel som jeg personlig kjenner til, min mor ble overvåket av en nabo.
Politiet kom på døren hans å krevde å få se hva kameraet faktisk filmet, så viste det seg at han hadde flere kameraer rettet mot hennes eiendom en hva vi klarte å se, da snakker jeg om at dem var vinklet konkret for å filme platting og altan på hennes hus. Han fikk beslaglagt 4 kameraer og en PC med lagring. 2 kameraer som overvåket min mor og 2 som var rettet mot en annen nabo)

Anonymous poster hash: 211aa...beb

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 211aa...beb said:

Er ikke noe gøy når naboen setter opp kamera som dekker mer av din eiendom en sin egen.
Er ikke greit at naboen driver å sitter i Spania og følger med på om du er hjemme eller ikke.

(ja det er et faktisk eksempel som jeg personlig kjenner til, min mor ble overvåket av en nabo.
Politiet kom på døren hans å krevde å få se hva kameraet faktisk filmet, så viste det seg at han hadde flere kameraer rettet mot hennes eiendom en hva vi klarte å se, da snakker jeg om at dem var vinklet konkret for å filme platting og altan på hennes hus. Han fikk beslaglagt 4 kameraer og en PC med lagring. 2 kameraer som overvåket min mor og 2 som var rettet mot en annen nabo)

Anonymous poster hash: 211aa...beb

Men ingen straff som bøter e.l.?

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Med så lite tyveri som det er i Norge så er det større sannsynlighet på at folk bruker kamera til å spionere på naboene/området enn at de fanger en tyv med det.

Og poenget er?
De som vil spionere, vil spionere, og det er lite vi kan gjøre med det.

Bedre at vi straffer de som deler videoer på nett enn at vi tar de som beskytter nabolaget. 

Kameraer øker sjansen for at noe kriminelt blir løst, og politiet bruker mye mindre tid/ressurser.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Og løsningen er jo enkel: Ha kamera innenfor døren. Et kamera i gangen vil jo fange opp akkurat de samme tyvene som er på utsiden av døren.

Du er tydeligvis en av de 'trang-bodde'? Skal jeg dekke nødvendige områder på egen eiendom så rekker det ikke med et kamera i gangen! Selv om det garantert hjelper å ha ett kamera der også. 🙂
Nei, følg lovverket så vil det ikke være noe problem. Som nevnt over her er det nok heller lovverket som trenger å sees på om noe! 
Og å benytte / legge ut opptak som tilfeldigvis skulle ha med uskyldige tredjepersoner eller er fra områder utenfor din eiendom er absolutt IDIOTI!

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (Akkurat nå):

Poenget er at man kan absolutt overvåke området sitt uten å filme naboene eller forbipasserende. Selv om man har stort hus 

Det vet jeg alt om faktisk! 🙂 Du har selvsagt rett, det dreier seg vel helst om å montere kameraene med omtanke. Og det blir jo sløsing å sette opp kameraene sånn at de dekker ting du ikke hverken har lov til å dekke eller får noe glede av.
Har jo holdt på med å montere / vedlikeholde kameraovervåking i 20 år (Securitas) så jeg bør vel vite litt hvordan sette opp disse.
Ved å velge RIKTIG kamera for riktig utsnitt så får du i utgangspunktet også mest for investeringen din. Det finnes ofte også muligheter for å slette / maskere områder fra bildet du ikke ønsker / ikke har lov til å overvåke.

Lenke til kommentar
Gjest 211aa...beb
Gjest Baardsen skrev (6 timer siden):

Men ingen straff som bøter e.l.?

Det aner jeg ikke.
Jeg bare vet min mor og den andre naboen fikk beskjed om hva som var oppdaget og beslaglagt og om dem ønsker å levere anmeldelse.
Min mor gav som svar at så lenge det ikke hender flere ganger orker hun ikke styret.
Hva andre naboen valgte aner jeg ikke.
Og ikke alle slike saker som havner i avisen, og en politijurist kan enkelt skrive ut en bot, og så lenge den siktede ikke motsetter seg dette havner det ikke i retten, så avisene må faktisk jobbe for slik informasjon.

Nå holder han og samboeren seg LANGT unna naboene sine.
Tror ikke han likte å bli så avslørt.

Anonymous poster hash: 211aa...beb

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (23 minutter siden):

Men det blir bare mer og mer. Forstår godt at folk vil ha mer kontroll. Kommer til å montere kamera rundt det nye huset mitt.

image.thumb.png.ece835267691b81913da836d93446029.png

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/faktaside/kriminalitet

Og før noen svarer "Dette gjelder bare anmeldte tyverier, det sier ingenting om UANMELDTE tyverier", ha i tankene at 1) det er enklere enn noensinne å anmelde tyverier og 2) forsikringsselskapene krever at man gjør det for å få igjen på forsikringen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vegard# skrev (13 minutter siden):

2) forsikringsselskapene krever at man gjør det for å få igjen på forsikringen. 

Det er veldig mye av det som blir stjålet som ikke blir dekket av forsikring. Jeg anmelder ikke når en trillebår blir stjålet. Ikke når skjøteledninger og andre småting blir stjålet heller. Politiet henlegger alt uansett. Egenandel på forsikringen overgår verdiene også.

Lenke til kommentar
Gjest 99af7...9c5
Dubious skrev (2 timer siden):

Vi hadde 2 innbrudd, men etter at vi installerte kameraer over alt, så har det vært stille.

Vi hadde alarm, så de stakk av når de hørte sirenen, men da hadde de allerede gjort skade. 

Konklusjon kamera virker bedre en sirene.

Anonymous poster hash: 99af7...9c5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...