Gå til innhold

Tabbet meg ut med aksjekonto


Anbefalte innlegg

Heiv meg på aksjer første gang for to mnd tilbake og naiv som jeg var valgte jeg aksje og fonds konto på nordnet. Heiv inn 100k nok i utenlandsk selskap. Her ser jeg man må betale de ca 38% skatt ved realisering, hvor jeg skulle valgt IKZ hvor skatt betales når penger tas ut til bank. 

Da har jeg ingen annen fornuftig måte å løse dette på før jeg går ca 40% i pluss, selge, for å gå i null? Evt bare sitte på de uten å røre, og aldri bruke den kontoen igjen, før man tenker å ha nådd "sannsynlig" grei avkastning om 3-5 år.

Er fortsatt hverken i pluss eller minus, så salg og uttak nå ville resultert i 38% tap.

Endret av nacario
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nacario skrev (20 timer siden):

Da har jeg ingen annen fornuftig måte å løse dette på før jeg går ca 40% i pluss, selge, for å gå i null?

Når du først selger med 40% i pluss, altså 100k innsats + 40k gevinst må du skatte 15k av overskuddet året etter at du selger. Du blir da sittende igjen med 125k.

Jeg vil absolutt ikke si at du har tabbet deg ut.

Endret av X10anT
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Aksjesparekonto kan brukes til

 - børsnoterte aksjer i selskap hjemmehørende innen EØS. En del aksjer notert på oslo børs er registrert utenfor EØS slik at de ikke kan handles via aksjesparekonto

 - fond med minst 80 % andel aksjer. Det vil si at rentefond eller kombinasjonsfond med under 80 % aksjer ikke kan handles med aksjesparekonto

 

Lenke til kommentar
?? skrev (30 minutter siden):

Aksjesparekonto kan brukes til

 - børsnoterte aksjer i selskap hjemmehørende innen EØS. En del aksjer notert på oslo børs er registrert utenfor EØS slik at de ikke kan handles via aksjesparekonto

 - fond med minst 80 % andel aksjer. Det vil si at rentefond eller kombinasjonsfond med under 80 % aksjer ikke kan handles med aksjesparekonto

 

I tillegg til dette ikke aksjer som handles på Euronext Growth børsnoterte i lovens forstand, slik at heller ikke de kvalifiserer til ASK. 

Lenke til kommentar
?? skrev (1 time siden):

Aksjesparekonto kan brukes til

 - børsnoterte aksjer i selskap hjemmehørende innen EØS. En del aksjer notert på oslo børs er registrert utenfor EØS slik at de ikke kan handles via aksjesparekonto

 - fond med minst 80 % andel aksjer. Det vil si at rentefond eller kombinasjonsfond med under 80 % aksjer ikke kan handles med aksjesparekonto

 

merk trådstarter snakker her om IKZ konto, altså investeringskonto, som fungerer mer eller mindre som en fondsinvestering skattemessig, men istedenfor at det er noen andre som forvalter fondet så forvalter man fondet selv. 

IKZ konto kan fint brukes til kjøp av aksjer utenfor EØS og rentefond.

Edit:
IKZ konto og Aksjesparekonto er veldig forskjellige, og fungerer skattemessig på veldig forskjellige måter
Med aksjesparekonto kan du sette inn 100 000, få 80 000 i gevinst, sånn at du eier 180 000, velge å ta ut 100 000 kr og ikke betale skatt, fordi du bare har tatt ut den orginale investeringen. 

Med IKZ så må du betale skatt med en gang du begynner å ta ut av kontoen, så hvis du har investert 100 000, fått 80 000 i gevinst også tar ut 100 000 så må du betale skatt av gevinsten på den andelen du har tatt ut,  når du da tar ut 100 000 så vil 100/180= 55 556 kr regnes som din ingangsverdi mens 44 444 vil regnes som skattemessig gevinst.  

Edit2: den store fordelen med IKZ framfor å investere direkte er at du kan bytte aksjer/fond uten at dette regnes som realisering, så hvis du ikke skal ha penger ut til privat så betaler du ingen skatt. 





 

Endret av HW1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HW1 skrev (1 time siden):

merk trådstarter snakker her om IKZ konto, altså investeringskonto, som fungerer mer eller mindre som en fondsinvestering skattemessig, men istedenfor at det er noen andre som forvalter fondet så forvalter man fondet selv. 

IKZ konto kan fint brukes til kjøp av aksjer utenfor EØS og rentefond.

Edit:
IKZ konto og Aksjesparekonto er veldig forskjellige, og fungerer skattemessig på veldig forskjellige måter
Med aksjesparekonto kan du sette inn 100 000, få 80 000 i gevinst, sånn at du eier 180 000, velge å ta ut 100 000 kr og ikke betale skatt, fordi du bare har tatt ut den orginale investeringen. 

Med IKZ så må du betale skatt med en gang du begynner å ta ut av kontoen, så hvis du har investert 100 000, fått 80 000 i gevinst også tar ut 100 000 så må du betale skatt av gevinsten på den andelen du har tatt ut,  når du da tar ut 100 000 så vil 100/180= 55 556 kr regnes som din ingangsverdi mens 44 444 vil regnes som skattemessig gevinst.  

Edit2: den store fordelen med IKZ framfor å investere direkte er at du kan bytte aksjer/fond uten at dette regnes som realisering, så hvis du ikke skal ha penger ut til privat så betaler du ingen skatt. 
 

 

Herr Brun skrev (På 14.2.2023 den 21.49):

Hvilke da? Noen konkrete eksempler? 

Sorry — jeg tenkte såklart på aksjesparekonto. Heldigvis har @HW1 oppklart forskjellen godt over. 👍

Lenke til kommentar
HW1 skrev (På 16.2.2023 den 16.21):

merk trådstarter snakker her om IKZ konto, altså investeringskonto, som fungerer mer eller mindre som en fondsinvestering skattemessig, men istedenfor at det er noen andre som forvalter fondet så forvalter man fondet selv. 

IKZ konto kan fint brukes til kjøp av aksjer utenfor EØS og rentefond.

Edit:
IKZ konto og Aksjesparekonto er veldig forskjellige, og fungerer skattemessig på veldig forskjellige måter
Med aksjesparekonto kan du sette inn 100 000, få 80 000 i gevinst, sånn at du eier 180 000, velge å ta ut 100 000 kr og ikke betale skatt, fordi du bare har tatt ut den orginale investeringen. 

Med IKZ så må du betale skatt med en gang du begynner å ta ut av kontoen, så hvis du har investert 100 000, fått 80 000 i gevinst også tar ut 100 000 så må du betale skatt av gevinsten på den andelen du har tatt ut,  når du da tar ut 100 000 så vil 100/180= 55 556 kr regnes som din ingangsverdi mens 44 444 vil regnes som skattemessig gevinst.  

Edit2: den store fordelen med IKZ framfor å investere direkte er at du kan bytte aksjer/fond uten at dette regnes som realisering, så hvis du ikke skal ha penger ut til privat så betaler du ingen skatt. 





 

Takk for gode svar! Bruker den IKZ nå, men for å være sikker, har gått inn med penger, kjøpt og solgt en gang, og så tatt ut noen tusenlapper tilbake til vanlig bankkonto - men fortsatt langt under det jeg har gått inn med selv originalt. Da skattes vel ikke av det?

Lenke til kommentar
nacario skrev (34 minutter siden):

Takk for gode svar! Bruker den IKZ nå, men for å være sikker, har gått inn med penger, kjøpt og solgt en gang, og så tatt ut noen tusenlapper tilbake til vanlig bankkonto - men fortsatt langt under det jeg har gått inn med selv originalt. Da skattes vel ikke av det?

Det skattes av det hvis det er gevinst, som du har blitt forklart i innlegget du siterer.

Det er på ASK du kan ta ut innskuddet uten å utløse skatt.

Sitat

Hvilken skattesats har jeg på min Investeringskonto Zero?
Har du tatt ut penger fra investeringskontoen i løpet av 2022, vil du måtte skatte av uttaket om du har gevinst. Har du et tap får du fradrag. Gevinst eller tap regnes på kontonivå. Avkastning som stammer fra aksjeinvesteringer skattlegges med en sats på 37,84% for 2023 (35,20 % for 2022)

Nordnet

Sitat

 

Når skattes gevinst på Aksje- og fondskonto?

Gevinst og tap i aksjer og fond realiseres det året du selger de.

 

Nordnet

Sitat

 

Slik er skatterapporteringen på Aksjesparekonto
Med en Aksjesparekonto er skatterapporteringen relativt enkelt. Alt blir rapportert for deg, men du må kontrollere skattemeldingen. 

Gevinst ved salg av aksjer og fond er ikke skattepliktig før du tar gevinst ut av kontoen. Fradrag for tap får du først ved avslutning av Aksjesparekontoen. Du får utsatt skatt på utbytte du mottar på Aksjesparekontoen. Salg av tegningsretter på en Aksjesparekonto skattes fortløpende. 

Skatt på Aksjesparekonto knyttes til to forhold: 

Verdien av Aksjesparekontoen din regnes som formue. Skattemessig verdi på Aksjesparekontoen skal settes til 75 % av markedsverdien på aksjer og aksjefond 31.12.22 (skattemessig verdi økes til 80 % i 2023). Eventuelle kontanter på kontoen verdsettes til 100 %. 
Uttak som overstiger innskutt kapital må skattes som aksjegevinst. 

 

Nordnet

Endret av Mag ne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
nacario skrev (30 minutter siden):

Takk for gode svar! Bruker den IKZ nå, men for å være sikker, har gått inn med penger, kjøpt og solgt en gang, og så tatt ut noen tusenlapper tilbake til vanlig bankkonto - men fortsatt langt under det jeg har gått inn med selv originalt. Da skattes vel ikke av det?

Jo det skattes av andel av eventuelt overskudd. 

IKZ regnes på samme måte som om du hadde investert i ett fond som blir forvaltet av noen andre. (men du kan selv velge hvordan fondet skal investere)

Regneeksempel 
Så hvis du har satt inn 100 000, investert i aksjer og har hatt 10 000 kr i profitt, Så nå er totalverdien av IKZ kontoen din 110 000kr. 

Du velger så å ta ut 11000 kr til din private brukskonto, altså 10% av totalverdien.  Du får da trekke fra 10% av ingagnsverdien når du beregner profitt, altså 11 000 - 10 000 i inngangsverdi = 1000 kr i skattepliktig gevinst, som gir 378 kr i skatt. 

Merk skattesatsen i regneeksemplet er satt til 37,84%, IKZ konto har varierende skattesats mellom 22% og 37,84% basert på forholdet mellom rentepapirandel og aksjeandel. 

Merk jeg har ikke egentlig detaljert kunnskap om IKZ kontoer, jeg investerer ikke på den måten selv. 

 

Endret av HW1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
HW1 skrev (2 timer siden):

Jo det skattes av andel av eventuelt overskudd. 

IKZ regnes på samme måte som om du hadde investert i ett fond som blir forvaltet av noen andre. (men du kan selv velge hvordan fondet skal investere)

Regneeksempel 
Så hvis du har satt inn 100 000, investert i aksjer og har hatt 10 000 kr i profitt, Så nå er totalverdien av IKZ kontoen din 110 000kr. 

Du velger så å ta ut 11000 kr til din private brukskonto, altså 10% av totalverdien.  Du får da trekke fra 10% av ingagnsverdien når du beregner profitt, altså 11 000 - 10 000 i inngangsverdi = 1000 kr i skattepliktig gevinst, som gir 378 kr i skatt. 

Merk skattesatsen i regneeksemplet er satt til 37,84%, IKZ konto har varierende skattesats mellom 22% og 37,84% basert på forholdet mellom rentepapirandel og aksjeandel. 

Merk jeg har ikke egentlig detaljert kunnskap om IKZ kontoer, jeg investerer ikke på den måten selv. 

 

Tusen takk. I mitt eks har jeg nok godt inn med ca 120k og tjent 20k på første salget, kontoen har verdi på totalt 146k. Her har jeg valgt å sende tilbake 5k to ganger etter første eneste salg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...