Gå til innhold

RAID Kontrollerkort for Individuelle harddisker?


Anbefalte innlegg

Jeg skal snart oppgradere min server.
Nå sitter 8 harddisker på det gamle hovedkortet.

Med ny hardware skal jeg ta i bruk et RAID kontrollerkort. Dette kortet er gammelt, men ikke brukt.
Dell H310 SAS2/SATA3 6Gbps 8 port kontroller
https://www.ebay.com/itm/192120863360

Det har 2 SAS porter og jeg har kabler for å koble til 8 SATA harddisker på den.

Mitt spørsmål: Hvis jeg kobler opp alle mine harddisker på dette kontrollerkortet, uten å konfigurerer opp noe RAID, vil det da hver harddisk fungere separat akkurat som før. Eller vil alt på disse harddiskene slettes?

Jeg kan ikke sette opp RAID før jeg har fått tatt backup av det jeg har på dem først. Jeg vil anta at å sette opp RAID vil slette alt.
Jeg planlegger å sette opp en enkel JBOD når den tid kommer.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DJViking skrev (19 minutter siden):

Mitt spørsmål: Hvis jeg kobler opp alle mine harddisker på dette kontrollerkortet, uten å konfigurerer opp noe RAID, vil det da hver harddisk fungere separat akkurat som før. Eller vil alt på disse harddiskene slettes?

Min forståelse er at hvis du først skal bytte RAID kontrollerkort så må det være identisk med den forrige hvis du skal ivareta dataene. bytter du merke og / eller modell blir det i beste fall kronglete eller umulig å få tilgang til dataene dine igjen. 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (15 minutter siden):

Min forståelse er at hvis du først skal bytte RAID kontrollerkort så må det være identisk med den forrige hvis du skal ivareta dataene. bytter du merke og / eller modell blir det i beste fall kronglete eller umulig å få tilgang til dataene dine igjen. 

Jeg har ikke RAID for øyeblikket.
Harddiskene er koblet på hovedkortet uten noen form for RAID.

Hvis jeg kobler harddiskene til det RAID kontrollerkortet, vil dem fungere som en samling av individuelle harddisker, eller vil det automatisk settes opp RAID og innholdet slettes?

Lenke til kommentar

Jeg skal ta i bruk et RAID kontrollerkort, men ikke sette opp RAID ennå.
Ville bare forsikre meg om at diskene kunne mountes opp individuelt og at dem ikke blir slettet når dem blir koblet til RAID kontrollerkortet.

Det nye hovedkortet har ikke nok SATA porter til alle 8 harddiskene, så jeg skal bruke RAID kontrollerkortet som jeg kjøpte for noen år siden til de eksisterende harddiskene.

Lenke til kommentar

Det er helt sikkert forskjeller, men HW kontrollerne jeg har brukt selv støtter en enkelt disk, men de må uansett lage et disk array og et logisk volume for denne ene disken. Jeg kjører selv 1xSSD for OS, og 2xNVM og 2xSSD for spill, og 2xHDD for data, alle i RAID0, på min maskin. 

Men, jeg er veldig usikker på om eksisterende data blir synlig på disken etter tilkobling, jeg har ikke testet siden jeg installerte OS'et på enkeltdisken.

Med mindre kontrolleren også støtter SATA-mode (AHCI) for enkeltdisker hadde jeg satset på backup før jeg testet. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Hva er dette for noe.

Hvorfor ble dette flyttet fra RAID tråden?

Dette er ikke om å flytte harddisker til nye maskin.

Dette er et spørsmål om RAID, om jeg kunne bruke RAID kontrollerkortet.

HVa er vitsen med en felles RAID tråd hvis jeg ikke kan spørre om RAID der uten at en moderator flytter det over i ny tråd.?

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...