Gå til innhold

Bestille Hotell: Foretrukket nettsted


Anbefalte innlegg

En liten undersøkelse og diskusjon rundt nettsider for å bestille hotell.
Hvor går folk på reise til når man skal bestille hotell?

Jeg bestilte fly via Finnair direkte, og siden jeg får Finnair Bonus hos Booking.com bruker jeg den nå til en reise til Hong Kong, men jeg har også sjekket litt ut av disse andre nettstedene. Det er ikke alle hotell som er tilgjengelig på alle nettstedene.

Booking:
https://www.booking.com
https://www.hotels.com
https://www.trip.com
https://www.expedia.no
https://www.agoda.com

Søking:
https://www.momondo.no
https://www.trivago.no
https://www.tripadvisor.com

Slike nettsider er veldig bra til å finne hoteller hvis du ikke er kjent. Dem som er kjent kan vel gå direkte på hotellets nettsider og reservere og bestille. Noen av disse tilbyr kun søking, men videresender deg til enten Booking.com eller Hotels.com
 

En ting jeg savner fra disse nettsidene er muligheten å finne allergivennlige hotellrom, altså rom som ikke har teppegulv.
Heller ikke at dimensjoner på sengene er oppgitt. Reise til Hong Kong fant jeg ut at de fleste hotell har senger på maks 190cm lengde.
Men dette er vel mer at hotellene ikke oppgir denne informasjonen til disse nettsidene.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke bare-bare, nei.

Jeg orienterer meg på Google maps søkeside, samt søkemotorer som du ramser opp over her. Søker på byer, sorterer på minimums standard osv.
Av og til får jeg bedre pris på hotellets egne sider, og som oftest får jeg også flere alternativer på rom. Erfarer også at jeg, dersom jeg har bestilt via slike sider og ikke hotellets sider, av og til oppfattes som bånnslam når det kommer til service/oppmerksomhet i resepsjonen. De er mest glad i sine egne kunder. Men ikke alle er sånn..

Når dette uansett er gjort sjekker jeg tripadvisor og leser anmeldelser (sortert på dato) for å avdekke fallgruver.

Og så må jeg få aksept av kona. Og så bestiller jeg.

 

Morsomt at du nevner Hong Kong. Før jeg gjorde alt dette dro jeg på heisatur med kjæresten til Hong Kong. Vi endte opp på at businesshotell med 1.80 lange senger (jeg er 1.89) og romstørrelse ala billigste lugar på DFDS (tror faktisk båtlugaren var hakket større). You live, you learn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil selvsagt ha billigst mulig, men jeg vil også ha god standard og rene rom.
Helst uten teppegulv, men uten å se på bildene fra hotellene er det vanskelig å finne ut av.

Samt man må vel nesten se på anmeldelser fra reisende. Hvis reisende har gitt dårlig karakter på hotellet så unngår jeg det. Jeg har kun sett på hoteller med karakter gitt av reisende på 7/10 og oppover.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (4 minutter siden):

Alt dette og mer er allerede postet i tråden som stå fast på topp i forumet:Praktiske ressurser for planlegging av reisen

Ja har du sett. Jeg skulle kanskje sett litt mer nøye før jeg startet noe ny diskusjon.

Eneste er at hovedtråden i den diskusjonen har ikke blitt oppdatert siden 2008.
Den bør absolutt oppdateres med mer nyere informasjon, tjenester, nettsider og flyselskap.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (58 minutter siden):

Jeg bruker stort sett hotels.com. da får jeg 1 'gratis' natt pr 10 natt. Tidligere i livet og pre covid hadde jeg 100+ overnattinger pr år eller 10 gratis netter pr år. Dekket en liten ferie pr år. 

Godt å vite.
Jeg valgte Booking.com fordi da fikk jeg Finnair bonuspoeng.

Lenke til kommentar

Booking.com gir 4,6% bonus hos ViaTrumf (har av og til kampanjer der man får 16% dersom man bestiller med Trumf sitt eget kredittkort). Dette er en cashback som jeg sender rett til Eurobonus. Som gir meg 13,5 poeng pr krone Trumf. 

Så med andre ord; 1000 kr,- på Booking.com = ca 50 kr,- som utgjør 675 poeng. 
13 000 kr,- brukt på Booking.com gir meg nok EB poeng til en tur/retur reise i Norge med SAS eller Widerøe. 

Booking har også vesentlig større utvalg enn Hotels.com.

Vi har to store booking-selskaper, PriceLine Group som blant annet eier Hotels.com. Samt Expedia som står bak sider som Trivago, Booking, CheapHotels - med flere.
Noen av søkemotorene drives av de samme selskapene som søkeresultatet viser. Derfor er det ofte best å bruke uavhengige sider som ikke fjaser med algoritmer for å få deg til å bestille via egne booking-sider. Slik som Google Travel. Min erfaring er at man også får bedre pris dersom man booker via link fra Google og ikke direkte hos bookingsiden, dette gjelder også fly.

For noen dager siden bestilte jeg fly fra Frankfurt til Stavanger t/r. Direkte på Lufthansa side nettsider, ble totalprisen 280 euro. Men med link direkte fra Google Flights, falt prisen til 230 euro. Selv om vi bestilte direkte hos Lufthansa i begge tilfeller. Dette gjelder også på hotell og overnatting.

Det kan også lønne seg å bestille direkte fra hotellsiden. Min erfaring er at man da ofte får ekstra service, større mulighet for oppgraderinger og andre ting, slik som gratis frokost og lignende. 

Noen ganger ved lengre opphold tar jeg også direkte kontakt med hotellet for å be om en bedre pris.

En ekstra hack, er å endre lokasjon og valuta med VPN. Spesielt om du bestiller direkte fra hotellnettsiden gir dette veldig store utslag, dersom du betaler med lokal valuta og bestiller via det lokale språket på en lokal IP - blant annet. 

Anmeldelsene man ser på type Booking og Hotel er ofte ikke så relevant, da hotellkjedene ofte kan kjøpe seg en bedre plassering samt profilere gode anmeldelser. Ofte kan TripAdvisor gi en bedre oversikt, da brukere der også legger ut egne bilder fra sitt opphold.

Men folk har ulik standard, ulike forventinger. Så for noen som gir 2/10 - kan være 10/10 for meg. Og motsatt. Alt ettersom. 

Jeg bruker også hostelworld.com mye - dersom jeg ønsker å treffe andre på reisene mine. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (22 minutter siden):

Booking.com gir 4,6% bonus hos ViaTrumf (har av og til kampanjer der man får 16% dersom man bestiller med Trumf sitt eget kredittkort).

Hotels.com gir 5,4% fra ViaTrumf og de gir 1 bonusnatt for 10 netter. Så om man reiser såpass at man får brukt bonusnettene så er bonusopptjeningen ganske lik. Prøvde nettopp og det ser ut til at Booking.com har satt opp prisen under kampanjen. For de hotellene jeg sjekket lå Booking.com ca 10% over Hotels.com.

Så ikke se dere blinde på rabatt, sjekk hva prisen er i forhold til konkurrentene. 

Lenke til kommentar
robertaas skrev (17 minutter siden):

Hotels.com gir 5,4% fra ViaTrumf og de gir 1 bonusnatt for 10 netter. Så om man reiser såpass at man får brukt bonusnettene så er bonusopptjeningen ganske lik. Prøvde nettopp og det ser ut til at Booking.com har satt opp prisen under kampanjen. For de hotellene jeg sjekket lå Booking.com ca 10% over Hotels.com.

Så ikke se dere blinde på rabatt, sjekk hva prisen er i forhold til konkurrentene. 

Vanligvis finner jeg først den plassen jeg ønsker å bo. Når valget er tatt - ser jeg på best mulig pris/rabatt utfra valgte hotell/gjestehus/overnatting. Ofte "vinner" Booking, fordi de ofte har et bedre utvalg av overnatting i den lavere prisklassen. 

Jeg var i Podgorica to netter i desember, og betalte via Booking 37,50 euro for to netter. Overraskende få alternativer å se på Hotels.com. Så de 0,8% man får ekstra betyr lite når utvalget er så marginalt. 

Kanskje fordi det er lettere for private små firmaer å leie ut via Booking.

Men dersom man foretrekker de større hotellene, kjedene og mer forutsigbarhet - er helt klart Hotels.com å foretrekke. Men vil påstå at Booking er bedre om man reiser på budsjett eller/og reiser alene. 

For så vidt enig i dette med rabatt. Når noen reklamerer med "50% avslag" - er det som regel bare tull. Prisjusteringene skjer ut fra sesong og hvis det er en spesiell event eller lignende i nærheten. Så da kan de selvfølgelig si "50% avslag" - i dagene etter. Men slike ting er bare fjas. Er noen kjekke Youtube-filmer som forteller hvordan hotellene styrer prisene sine. Ganske interessant å sette seg inn i.

Kan til slutt nevne at Hotels.com har bedre service enn Booking. Særlig om du reiser ofte. Har du mer enn 30 netter i året på Hotels.com (tror det er 30) blir hele profilen din forandret til gull - og du får et eget VIP nummer med latterlig god service. Gullstatusen beholder du kun dersom du har tilsvarende antall netter påfølgende år. Så om jeg hadde reist veldig mye (og med litt fetere konto) hadde valget gått på Hotels.com. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Booking.com gir 4,6% bonus hos ViaTrumf (har av og til kampanjer der man får 16% dersom man bestiller med Trumf sitt eget kredittkort). Dette er en cashback som jeg sender rett til Eurobonus. Som gir meg 13,5 poeng pr krone Trumf. 

Så med andre ord; 1000 kr,- på Booking.com = ca 50 kr,- som utgjør 675 poeng. 
13 000 kr,- brukt på Booking.com gir meg nok EB poeng til en tur/retur reise i Norge med SAS eller Widerøe. 

Booking har også vesentlig større utvalg enn Hotels.com.

Vi har to store booking-selskaper, PriceLine Group som blant annet eier Hotels.com. Samt Expedia som står bak sider som Trivago, Booking, CheapHotels - med flere.
Noen av søkemotorene drives av de samme selskapene som søkeresultatet viser. Derfor er det ofte best å bruke uavhengige sider som ikke fjaser med algoritmer for å få deg til å bestille via egne booking-sider. Slik som Google Travel. Min erfaring er at man også får bedre pris dersom man booker via link fra Google og ikke direkte hos bookingsiden, dette gjelder også fly.

For noen dager siden bestilte jeg fly fra Frankfurt til Stavanger t/r. Direkte på Lufthansa side nettsider, ble totalprisen 280 euro. Men med link direkte fra Google Flights, falt prisen til 230 euro. Selv om vi bestilte direkte hos Lufthansa i begge tilfeller. Dette gjelder også på hotell og overnatting.

Det kan også lønne seg å bestille direkte fra hotellsiden. Min erfaring er at man da ofte får ekstra service, større mulighet for oppgraderinger og andre ting, slik som gratis frokost og lignende. 

Noen ganger ved lengre opphold tar jeg også direkte kontakt med hotellet for å be om en bedre pris.

En ekstra hack, er å endre lokasjon og valuta med VPN. Spesielt om du bestiller direkte fra hotellnettsiden gir dette veldig store utslag, dersom du betaler med lokal valuta og bestiller via det lokale språket på en lokal IP - blant annet. 

Anmeldelsene man ser på type Booking og Hotel er ofte ikke så relevant, da hotellkjedene ofte kan kjøpe seg en bedre plassering samt profilere gode anmeldelser. Ofte kan TripAdvisor gi en bedre oversikt, da brukere der også legger ut egne bilder fra sitt opphold.

Men folk har ulik standard, ulike forventinger. Så for noen som gir 2/10 - kan være 10/10 for meg. Og motsatt. Alt ettersom. 

Jeg bruker også hostelworld.com mye - dersom jeg ønsker å treffe andre på reisene mine. 

Jeg får 584 Finnair bonus fra hotellet jeg booket via Booking.com
Lodgewood by Nina Hospitality Mong kok - 6277kr for 7 netter.
Usikker hvor mye denne bonusen er i penger.

I tillegg får jeg 1% Cashback for alt jeg handler med mitt Mastercard, som jeg bruker for å betale både Fly og Hotell.

Å ta direkte kontakt med hotellet kan vel være lurt, men da må man vite på forhånd hvilket hotell man vil bruke. Jeg har aldri vært i Hong Kong før, og brukte flere timer på Booking.com til å finne et passende hotell.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (2 minutter siden):

Ikke glemt hvor viktig det er med geografisk plassering. Særlig om man er glad i uteliv og ønsker å være mest mulig "tilgjengelig" (tolk det hvordan du vil ;p).
Nytter ikke med billig hotell og all verdens bonuspoeng når du bor 7 km fra sentrum og tar taxi hver dag.

Tenkte det samme da jeg letet etter hotell i Hong Kong.
Jeg ville bo sentralt i nærheten av togstasjonen, som ligger i nærheten av bruen til Hong Kong øya.

Hvis man må reise mye med taxi overalt kan det fort bli dyrt.

Det er så ekstremt forskjell i priser på hotell i Hong Kong.
Jeg kunne fått meg overnatting til 300-500kr natten, men jeg er usikker om det er god nok kvalitet.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (10 minutter siden):

Jeg var i Podgorica to netter i desember, og betalte via Booking 37,50 euro for to netter. Overraskende få alternativer å se på Hotels.com. Så de 0,8% man får ekstra betyr lite når utvalget er så marginalt.

Ikke gl em bonusovernatting som tilsvarer ca 10% bonus.

Det stemmer at Hotels.com har begrenset utvalg da de betaler så lite til hotellene. Jeg bruker først finne bosted og så best pris for det. Er 3. nivå geni hos booking.com og har gullstatus hos booking.com. Har blitt noen oppgraderinger av det.

Milhouse85 skrev (15 minutter siden):

Kan til slutt nevne at Hotels.com har bedre service enn Booking. Særlig om du reiser ofte. Har du mer enn 30 netter i året på Hotels.com (tror det er 30) blir hele profilen din forandret til gull - og du får et eget VIP nummer med latterlig god service. Gullstatusen beholder du kun dersom du har tilsvarende antall netter påfølgende år. Så om jeg hadde reist veldig mye (og med litt fetere konto) hadde valget gått på Hotels.com. 

Booking.com fikk meg oppgradert til presidentsuiten på et hotell i Cairns da rommet mitt ikke var som beskrevet.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Vi har to store booking-selskaper, PriceLine Group som blant annet eier Hotels.com. Samt Expedia som står bak sider som Trivago, Booking, CheapHotels - med flere.

Man kan jo bruke Expedia direkte, så da skjønner jeg ikke hvorfor dem står bak flere andre som Trivago og Booking.

Trivago sender deg videre til både Hotels.com og Booking.com. Dem er vel bare en søkemotor for hotell.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Jeg forstår jeg må klage mer til hotels.com og ikke direkte til hotellet😅 hatt max status der i evigheter

Hehe, ja.... Har hørt eksempler på at folk har fått refundert hele oppholdet sitt. Fordi de bestilte hotellrom med balkong, og ikke fikk balkong. Hotels.com tilbød gratis ombooking til et annet hotell, eller refundert opphold.

Det samme har jeg erfart med Airbnb forresten. Dersom noe ikke står i stil med forventningene, har jeg fått gratis ombooking til ny bolig via Airbnb etter å ha ringt ned til USA og kundeservice. 😜 

Lenke til kommentar
DJViking skrev (19 minutter siden):

Man kan jo bruke Expedia direkte, så da skjønner jeg ikke hvorfor dem står bak flere andre som Trivago og Booking.

Trivago sender deg videre til både Hotels.com og Booking.com. Dem er vel bare en søkemotor for hotell.

Kjært barn har mange navn. Handler først å fremst om markedsstrategi. Litt som Norgesgruppen i dagligvarebransjen her hjemme. Vi har Kiwi, Joker, Spar, Meny og mye annet. Alle med unike kampanjer, som målretter seg mot ulike kundegrupper med ulike behov. Da kan man jo si: "Hvorfor kan ikke bare alle handle på Kiwi?" 

Trivago har algoritmer som styrer søkeresultatet. De tjener også penger på å sende deg til konkurrenten, altså i dette tilfelle - Hotels.com. Så "bare en søkemotor" er feil. Men det kan være gode verktøy allikevel. Men 100% nøyaktig og nøytrale er dem ikke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...