Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet
wampster skrev (2 timer siden):

Hva mener du med "renner ut i toppen" ?

Sikkert milliardutbyttene og gigantoppkjøpene de har råd til

Videoannonse
Annonse
Skrevet
wampster skrev (3 timer siden):

Marginene deres er såvidt jeg vet på rundt 2%. Vanskelig å kalle det noe annet enn lave marginer

image.png.e06f933f59e199e8200e4ab02bfd55a0.png

Jada, de tjener småpenger 😛

At et budsjett viser at en såvidt går i pluss betyr ikke at det er folk som blir veldig rike og tar ut enorme summer. 

"butikk" og barnehage er vell noen av de værste bransjene her til lands, de har de dårligst betalte ansatte mens eiere er noen av landets rikeste. Det er en skikkelig uting spør du meg. Også skylder en på at en har så ekstremt lave marginer at sånn må det være. Men de bygger butikker over en lav sko, kjøper opp andre selskaper osv. For ikke å snakke om å flytte ut av landet for å slippe promille endringer i skatt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

image.png.e06f933f59e199e8200e4ab02bfd55a0.png

Jada, de tjener småpenger 😛

At et budsjett viser at en såvidt går i pluss betyr ikke at det er folk som blir veldig rike og tar ut enorme summer. 

"butikk" og barnehage er vell noen av de værste bransjene her til lands, de har de dårligst betalte ansatte mens eiere er noen av landets rikeste. Det er en skikkelig uting spør du meg. Også skylder en på at en har så ekstremt lave marginer at sånn må det være. Men de bygger butikker over en lav sko, kjøper opp andre selskaper osv. For ikke å snakke om å flytte ut av landet for å slippe promille endringer i skatt. 

Nå har han jobbet i 50 år og investert ved siden av. Synes det er helt i orden jeg.
Bygg opp noe bra og sitt igjen med masse penger. Bra for ham/de som klarer det

Er så utrolig mye misunnelse og jantelov i Norge atte, herregud.
Sofasittere som synes det er urettferdig at folk som har stått på lengre enn de har levd tjener bra...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Norgesgruppen hadde 117mrd i omsetning og et resultat før skatt på ca 5 mrd....

Her er DNB i forhold, hvor det eneste de gjør er å flytte tall på en skjerm, men ja Dagligvarebransjen er ille de. 

dnb.thumb.jpg.61547b04206484b560ed31f55717e3bd.jpg

edit: Og her er Nordea. Høyere resultat på 1/13 av omsetningen
nordea.thumb.jpg.4df9a9b38b01bf86e0d9d506fbd37d53.jpg

Endret av wampster
  • Liker 1
Skrevet

Jeg må også ta Stein Erik Hagen i forsvar her. Norge skattlegger sånne som han helt på grensen til for hardt. Dvs. vi kan ikke se Norge som isolert i verden. Vi er faktisk i skattemessig konkurranse mot andre land og resultatet av for hard skattelegging er voldsomt med ris til egen bak: milliardtap pga skatteflukt. Hvem må betale for det statlige inntektstapet? - Jo, vanlige norske skattebetalere.

Den eneste måten å heve skattene for rikingene ytterligere er å redusere skattekonkurransen fra utlandet. Det har vi veldig få virkemidler for å få til.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
wampster skrev (10 minutter siden):

Nå har han jobbet i 50 år og investert ved siden av. Synes det er helt i orden jeg.
Bygg opp noe bra og sitt igjen med masse penger. Bra for ham/de som klarer det

Er så utrolig mye misunnelse og jantelov i Norge atte, herregud.
Sofasittere som synes det er urettferdig at folk som har stått på lengre enn de har levd tjener bra...

har ikke sagt at det ikke er i orden. Jeg har bare sagt at det er åpenbart rom for å tjene penger i bransjen og om en ser på toppene har de MASSE penger også betaler de ansatte minst. Det er en råtten bransje. Som barnehagen. 

Også der er en rett på misunnelse ja... Og sofa sitter... Spar meg. 

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Jeg må også ta Stein Erik Hagen i forsvar her. Norge skattlegger sånne som han helt på grensen til for hardt. Dvs. vi kan ikke se Norge som isolert i verden. Vi er faktisk i skattemessig konkurranse mot andre land og resultatet av for hard skattelegging er voldsomt med ris til egen bak: milliardtap pga skatteflukt. Hvem må betale for det statlige inntektstapet? - Jo, vanlige norske skattebetalere.

Den eneste måten å heve skattene for rikingene ytterligere er å redusere skattekonkurransen fra utlandet. Det har vi veldig få virkemidler for å få til.

Ja det er kjempe synd på de. De har det SÅ tøft, det er disse som er de ekte vinnerenne!!!

Grusomt i kassa på Rimi? | HK-Nytt.no

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

har ikke sagt at det ikke er i orden. Jeg har bare sagt at det er åpenbart rom for å tjene penger i bransjen og om en ser på toppene har de MASSE penger også betaler de ansatte minst. Det er en råtten bransje. Som barnehagen. 

Er det ikke bra at det er rom for å tjene penger?

Skrevet

Ja det er kjempe synd på de. De har det SÅ tøft, det er disse som er de ekte vinnerenne!!!

Grusomt i kassa på Rimi? | HK-Nytt.no

Hvis du sammenligner arbeidsmengden/riskoen/arbeidstiden/kunnskapen til en kassadame (mann/person) og en som har bygget opp et imperie over 50 år skjønner jeg hvorfor vi ser forskjellig på ting.

Skrevet
wampster skrev (Akkurat nå):

Er det ikke bra at det er rom for å tjene penger?

Såklart, om det gjøres på rettferdig grunnlag. Men slik det er i butikk i dag er det de ansatte som lider for toppene sine formuer i Sveits. I tillegg til resten av folket som betaler dyre dommer for maten. 

• Liker 2
Skrevet
wampster skrev (Akkurat nå):

Hvis du sammenligner arbeidsmengden/riskoen/arbeidstiden/kunnskapen til en kassadame (mann/person) og en som har bygget opp et imperie over 50 år skjønner jeg hvorfor vi ser forskjellig på ting.

ja jeg har ingen problemer med å forstå at vi ser forskjellig på ting. Om jeg ikke husker feil er du jo selv i utleiebransjen som også er en av de værste på listen. 

• Liker 2
Skrevet

Slenger meg inn her på sidelinjen. 

Et general måte å bryte ned diskusjonen er også å si at dette med å levere mat er et samfunnsoppdrag. Ettersom det er kritisk samfunnsoppgave er det lov å etterspørre om hvor mye profitt skal enn tillate på samfundsinfrastruktur når man vet hvor utrolig mange som ikke har råd til alle måltider hver dag. 

Her trekker blant annet Mimir at SIFO viser til 200 000 husstander er hva dette tallet ligger på. Dette er tall fra 2023, samt påpekning fra meg er at en husstand ikke nødvendigvis betyr 1 person per husstand, kan være flere.

Hvis man nå setter opp 200 000 husstander opp mot samfunnsoppdraget med å levere mat som del av en samfunnsinfrastrukturen som matbutikker er, så tenker jeg det er legitimt å etterprøve hvor mye profitt bør enn tillate. 

• Liker 3
Skrevet

ja jeg har ingen problemer med å forstå at vi ser forskjellig på ting. Om jeg ikke husker feil er du jo selv i utleiebransjen som også er en av de værste på listen. 

🤣 🤣 🤣 🤣

Alle som tjener penger er med andre ord "en av de værste" i følge deg.
Hvilke bransjer (om noen) er ikke "verstinger" ?
Så vidt jeg kan skjønne på deg er dagligvare, barnehage, eiendom og alt som tjener penger ille.

Du står fritt til å bli med, det er et åpent marked vettu :) 

Skrevet
wampster skrev (3 minutter siden):

🤣 🤣 🤣 🤣

Alle som tjener penger er med andre ord "en av de værste" i følge deg.
Hvilke bransjer (om noen) er ikke "verstinger" ?
Så vidt jeg kan skjønne på deg er dagligvare, barnehage, eiendom og alt som tjener penger ille.

Du står fritt til å bli med, det er et åpent marked vettu :) 

Nei, det har jeg ikke sagt. Ikke i nærheten engang. 

De fleste bransjer er ikke verstinger. De jeg anser som værstinger er de som fokuserer på selvberikelse på bekostning av andre som underbetaling, sosial dumping osv. 

Ja det gjør jeg, men jeg velger å leve et annet liv. Det passer ikke meg. 

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nei, det har jeg ikke sagt. Ikke i nærheten engang. 

De fleste bransjer er ikke verstinger. De jeg anser som værstinger er de som fokuserer på selvberikelse på bekostning av andre som underbetaling, sosial dumping osv. 

Ja det gjør jeg, men jeg velger å leve et annet liv. Det passer ikke meg. 

Hvilke bransjer da? Hvis det er de fleste kan du jo komme med et par eksempler?
Alle bransjer beriker seg på bekostning av ansatte.. Om de ikke gjør det går de ikke rundt.

Skrevet (endret)
wampster skrev (3 minutter siden):

Hvilke bransjer da? Hvis det er de fleste kan du jo komme med et par eksempler?
Alle bransjer beriker seg på bekostning av ansatte.. Om de ikke gjør det går de ikke rundt.

Ja, men det finnes forskjell på berikelse. Bransjen min beriker seg også på mitt arbied, men jeg er godt kompansert for mitt arbeid. 

Hvorfor skal jeg liste opp en skokk av bransjer? Jeg har listet opp noen jeg mener er motsatt det er mer enn godt nok. Jeg har ikke noe behov for å liste opp mer for deg. Jeg er ikke kokken din. 

EDIT: Og det er ikke slik at alle i de bransjene jeg har nevnt er skurker, men store deler av den. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Når du sier de betaler de ansatte minst, hva mener du egentlig da? De som jobber på gulvet i butikken? 

Skrevet
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Når du sier de betaler de ansatte minst, hva mener du egentlig da? De som jobber på gulvet i butikken? 

Ja, typisk de som utøver arbeid for å dra inn pengene. Sjefer og slikt er gjerne godt kompansert. 

Det er ikke en hemmelighet at de som jobber på "gulvet" i butikk er dårlig kompansert i samfunnet om en sammenligner, samme med de som passer ungene mine. Da er det horribelt at de som ansetter disse folkene ofte er noen av de rikeste i samfunnet. Det er bare min mening om saken, det er ingen fasit. 

Jeg mener det er muligheter for å kompansere disse folkene bedre, men det går utover den enorme rikdommen til eierene og andre ting. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, men det finnes forskjell på berikelse. Bransjen min beriker seg også på mitt arbied, men jeg er godt kompansert for mitt arbeid. 

Hvorfor skal jeg liste opp en skokk av bransjer? Jeg har listet opp noen jeg mener er motsatt det er mer enn godt nok. Jeg har ikke noe behov for å liste opp mer for deg. Jeg er ikke kokken din. 

EDIT: Og det er ikke slik at alle i de bransjene jeg har nevnt er skurker, men store deler av den. 

Så du kan ikke nevne en eneste branse som ikke er versting? Selv om "de fleste ikke er det" i følge deg (sitat tidligere i tråden).
Interessant argumentasjonsmetode.

Jeg er godt kompetent på mitt arbeid (eiendom) også. Så da er det vel greit da?

Skrevet

Ja, typisk de som utøver arbeid for å dra inn pengene. Sjefer og slikt er gjerne godt kompansert. 

Ok, så de som ikke har utdanning og som oftest er studenter er dårligere kompensert enn sjefer/utdannede folk som har vesentlig høyere ansvar i tillegg. Dette er sjokkerende nyheter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...