Gå til innhold

Oppgradere Hardware for Plex Media Server


DJViking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Thor. skrev (På 19.1.2023 den 21.35):

Hvis du skal fortsette i mer enn 2 år til så kan det være like greit å kjøpe lifetime til 1163 kroner.

https://www.plex.tv/plex-pass/

Jeg har Plex på en gammel i5 2500K og har hatt planer alt for lenge om å bytte ut maskinvaren. Sist jeg sjekket lifetime var det ~5000 kroner så her må det ha hendt noe (i positiv forstand).

I en ikke så fjern fremtid kommer jeg til å sette inn en ny prosessor i maskinen min og kommer til å kjøpe HK til AMD Ryzen 7 2700X og sette inn den som Plex-server med 32GB RAM. 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (41 minutter siden):

Jeg har Plex på en gammel i5 2500K og har hatt planer alt for lenge om å bytte ut maskinvaren. Sist jeg sjekket lifetime var det ~5000 kroner så her må det ha hendt noe (i positiv forstand).

I en ikke så fjern fremtid kommer jeg til å sette inn en ny prosessor i maskinen min og kommer til å kjøpe HK til AMD Ryzen 7 2700X og sette inn den som Plex-server med 32GB RAM. 

Er det virkelig nødvendig med 32GB RAM til Plex?
Jeg gikk for 16GB, tenkte det var nok.

Kan hende jeg oppgraderer CPU senere til en i7. Nå har jeg i alle fall et nyere hovedkort, men med forrige generasjon brikkesett (LGA1200).

Lenke til kommentar
DJViking skrev (9 minutter siden):

Er det virkelig nødvendig med 32GB RAM til Plex?
Jeg gikk for 16GB, tenkte det var nok.

Nei, 16GB holder i massevis. Men det endrer seg selvsagt om du bruker serveren til mer enn Plex, men Plex er i utgangspunktet ikke så RAM sulten.

Når det gjelder GPU så kvittet jeg meg med min for en stund siden. Det gir ingen mening å bruke hvis man har en Intel iGPU. Den bruker lite strøm og yter veldig bra. Jeg ville ikke ha brukt en Nvidia GPU for HW transkoding, høyere strømforbruk og mer varme, og koster en del kronasjer med mindre du har et kort liggende til overs.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
11 hours ago, DJViking said:

OS Disk er installert med OpenSUSE Leap 15.3
Men den ble installert før EFI ble standard, så min boot partisjon har ikke EFI filsystem.

Antagelig så må jeg reinstallere. Kan fikse slik at den ikke reformaterer /, men kun /boot med EFI.

Har ikke prøvd, men kanskje det holder med å installere grub-efi pakken dersom OpenSuSe har det
 

tingo@kg-vm4:~$ sudo apt list --installed grub*
Listing... Done
grub-common/stable,now 2.06-3~deb11u5 amd64 [installed]
grub-efi-amd64-bin/stable,now 2.06-3~deb11u5 amd64 [installed,automatic]
grub-efi-amd64-signed/stable,now 1+2.06+3~deb11u5 amd64 [installed,automatic]
grub-efi-amd64/stable,now 2.06-3~deb11u5 amd64 [installed]
grub2-common/stable,now 2.06-3~deb11u5 amd64 [installed,automatic]

listingen over er fra Debian.

Lenke til kommentar

Jeg fikk til å boote opp Linux.
Først måtte jeg bruke en OpenSUSE Leap 15.4 Live USB.
Deretter velge å boote fra harddisk, men noen ekstra valg om hvilken partisjoner, men jeg fikk i alle fall bootet opp operativsystemet.

Tror hvis jeg velger oppgradering fra denne Live USB, så får jeg muligheten å fikse ny boot partisjon, uten å reformatere OS partisjonen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har nå Plex kjørende på en Intel i5.

Jeg merker at GUI (Linux KDE) er veldig tregt når CPU blir belastet.
Akkurat nå kjører Plex en transcoding for å lage image snapshots for en serie jeg la til, og når jeg forsøker å bruke GUI så er PCen ekstremt tregt til å reagere.

Muligens jeg heller burde oppgradert til en Intel i7.

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (4 timer siden):

Jeg har en server med Ubuntu 20.04 med Intel i5-3450 og 8GB minne som kjører Plex helt fint, men det er kun bruk ift 1 TV da.

Den fungerer helt fint til å strømme fra.
Problemet var bare at når Plex brukte CPU, så var var Desktop på serveren veldig tregt.
Bytte mellom vinduer gitt tregt, trykke på linker i nettleseren var tregt. Tok 1-2 sekunder før GUI reagerte.

Det gikk bedre når CPU lasten gikk ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...