Gå til innhold

Tips til nytt eller brukt systemkamera


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et systemkamera med skikkelig telefoto, jeg må sikkert kjøpe linsen separat Er det noen gode brukte kamera som jeg kan se etter på finn.no? Eller har dere tips til et nytt kamera? Hva med objektiv?

Pris 5-10k. Mulig jeg legger meg for lavt i pris her men

Edit: 

Endret Tittel 

Endret av Sidekick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan fort bli forvirring når noen spør etter zoom-linser/objektiver. Zoom er bare forskjellen på korteste og lengste brennvidde. F.eks. 18-110mm som blir ca. 6x zoom. Med et 150-500mm objektiv vil du komme mye nærere innpå selv om dette "bare" har ca. 3x zoom. Noen telefoto-objektiver har ikke zoom i det hele tatt (1x) som et billig 800mm jeg har.

Så vidt jeg har forstått så er speilrefleks på vei ut til fordel for speilløse kamera (systemkamera). De få jeg har testet har veldig bra søker nå som ofte overgår optisk søker.

Lenke til kommentar

Det er også verdt å vurdere sensor størrelsen du trenger. Du «mister» en del tele ved å gå for fullformat sensor så en 600mm blir ikke lenger en 600mm sammenlignet med APS-C som det ofte er i rimeligere kamerahus. Fordelen er ofte at du får mer tele for penga med APS-C. Fullformat har også generelt en del dyrere optikk, men det har sine fordeler også :) 
 

Jeg hadde kastet meg på mirrorless bølgen om jeg skulle hatt kamera igjen, men det blir begrenset utvalg om budsjett er 10k inkl optikk selv på brukten. Du kan se etter Sony A7 II som vil være rundt denne prisklassen, men er igrunn litt enig med han over om å finne optikk først og så et passende hus dersom brukt er det du ønsker. Optikken koster mer enn kamera huset om den er god. 

Lenke til kommentar

Hva skal du ta bilde av? Har du eksempelbilder av hva du ønsker å oppnå?

Jeg tror det er lett for at hele zoom/linse/tele/objektiv går litt over hodet på en nybegynner. Det er også store ulemper med gode teleobjektiv, for eksempel pris og størrelse.

Tenker du at du vil ha et objektiv i normalområdet i tillegg?

Tror budsjettet ditt er vel stramt, men det er lettere å si noe om når vi vet mer om hva du ønsker å oppnå.

Du kan jo sjekke ut noe sånt som dette. Her får du en fin, men gammel, startpakke. Jeg er ikke så oppdatert at jeg vet om prisen er riktig, men det er et godt utgangspunkt om en ikke er opptatt av video og kan klare seg uten fordelene speilløst kan tilby.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Sidekick said:

Hovedsaklig ville dyr jeg skal ta bilder av. Fks fugler. Men også landskap, båter osv. Generelt det som er på lang avstand. Den startpakken du linker til der virker jo grei den. Skal undersøke kameraet litt først. Objektiv i normalområdet hadde også vært fint ja.

Jeg ville kjøpt noe brukt Micro Four Thirds. Det er et enormt utvalg på Finn, og de fleste av de nyere kameraene har bildestabilisering i huset. Systemet har en litt usikker fremtid, og vil kanskje ha noe mindre støtte nå enn i storhetstiden for 5ish år siden, men dessverre er det ca. ingen produsenter som satser noe særlig i din prisklasse lenger. De fleste brukeren har droppet dedikerte kameraer til fordel for telefonen. Fuji og Nikon har også interessante løsninger for fuglefoto på budsjett, som slår MFT på bildekvalitet, men vi snakker uansett fort startpriser på 15k, og du mister stabilisering i huset.

Både Panasonic og Olympus har ekstremt billige (og gode!) objektiver med en brennvidde på 40/45-150mm. Disse ligger på ca. en drøy tusenlapp på bruktmarkedet, så det er et ekstremt rimelig sted å starte. Olympus har også en 75-300mm, og Panasonic har en 100-300mm, som kan være alternativer om du ønsker skikkelig rekkevidde, men de koster selvsagt en del mer, gjerne rundt 2500.

Når det gjelder kamera, ville jeg primært sett på Panasonic Lumix G80 og G90, men GX80, GX9, G100 samt eldre modeller kan være verdt å vurdere. Den perfekte pakken løsning hadde nok vært en G9 med en 100-300mm Mk II, men det sprenger sannsynligvis budsjettet.

Olympus har også en del interessante alternativer, som E-M5 Mk. II/III og E-M10 Mk. II/III/IIII. Er du heldig med et Finn-funn og villig til å gå litt opp i pris, kan kanskje den perfekte Olympus-løsningen være innen rekkevidde: E-M1 Mk. II og 75-300mm.

Tok et lite søk på Finn, og ser at det er hauger av pakker med Olympus OM-D E-M10 Mk. II/III med 14-42mm og 40-150mm til 4-6000. Dette er absolutt ikke noe dumt sted å starte, så kan du heller vurdere en 300mm om du etterhvert ønsker mer rekkevidde. Panasonic Lumix 25mm f/1,7 og Olympus 45mm f/1,8 er også veldig ålreite lyssterke objektiver for f.eks. portrett, og begge ligger på 1000-1500 brukt.

Jeg har eller har hatt en del av disse greiene, så si fra om du ønsker eksempelbilder. Jeg har en Lumix 100-300mm Mk. I, men ble aldri interessert nok i fuglefoto til å lære meg å bruke den skikkelig. 😛 Hender jeg sniker meg litt innpå kråker og ender med en 75mm da.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Sidekick said:

Takk for et utfyllende svar @Okapi . Her var det mange gode tips. Skal lese meg opp på Olympus OM-D E-M10 Mk. II/III og noen av de andre kameraene du lister opp :) Post gjerne noen eksempelbilder.

Må grave litt i arkivet kanskje, er en stund siden jeg har tatt bilder av fugler. 😛 Disse er tatt med Panasonic 100-300mm og Olympus 75mm, alle på en Panasonic Lumix GX80, som er et 16 MP konsumentkamera fra 2016. Sannsynligvis samme sensor, eller ca. samme, som du finner i Lumix G80, Olympus E-M10 Mk. II/III og en haug med andre modeller fra den tiden.

Egentlig går det greit med et relativt kort objektiv som 75mm med byfugler, så lenge man er tålmodig og tåler å stå stille. Merker det er et par hakk vanskeligere med rådyr og elg, så bør kanskje prøve meg litt med 300mm igjen når våren kommer.

bluetit01.jpg

skjære.jpg

maakefjes.jpg

bluetit02.jpg

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Sidekick skrev (På 10.1.2023 den 13.22):

Så jeg burde heller gå for et systemkamera? Noen som har tips til et greit systemkamera innenfor de rammene jeg har satt?

speilrefleks er også systemkamera. systemkamera betyr at du kan skifte objektiv.

med speilløst får du som regel bedre autofokus, stabilisering og skuddtakt, men batteriene må lades oftere.

du må også ta stilling til formatet, m43, asp-c eller fullformat. dyrere, tyngre og bedre, fra venstre mot høyre... 

for min del har jeg en gammel nikon d800 som jeg liker godt, fås brukt for 5000. trenger du veldig bra autofokus så er den utdatert, men bildekvaliteten er bra. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...