Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gjest ac2c9...614

Anbefalte innlegg

Gjest ac2c9...614

Hei! Jeg har stått på Aduvanz i et par mnd nå. Jeg er egentlig fornøyd, men det har jo vært en berg- og dalbane... I begynnelsen sovnet jeg som en stein hver kveld, og sov godt hele natten. Men nå sliter jeg plutselig med å sove igjen. Jeg føler ellers litt mindre effekt av medisinene om dagen, og lurer på om jeg må øke fra 30 mg til 50 mg. Jeg forsøkte det etter et par uker, men opplevde såpass mye bivirkninger at jeg reduserte igjen. Jeg ble fryktelig svimmel, og kjevespenningene som jeg også sliter med på 30 mg økte skikkelig :( 

Jeg har også prøvd Attentin som jeg opplevde samme bivirkninger på + litt mer.

Noen som har erfaringer og gode råd?

Anonymous poster hash: ac2c9...614

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste av ADHD medisin er amfetaminbasert, så det er ikke unormale bivirkninger du snakker om.

Det som er litt rart med ADHD er at amfetamin fungerer motsatt, og derfor gjør deg mer koordinert, men du får samtidig mer fart i sentralnervesystemet da amfetamin er stimulerende, som forklarer bl.a søvnløsheten. Det er sånn sett viktig å ha riktig dose.

Hvis det er mulig så kan du heller prøve å ta litt pauser fra medisinen noen ganger når du kan klare deg uten slik at du beholder effekten uten å føle at du trenger å øke dosen. Det er vanlig at en tilvennes dosen og at en mister den gode effekten det hadde i starten.

Kan være lurt å ta opp problemstillingen med dem som har satt deg på medisinen. De burde ha kompetanse til å hjelpe deg.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest 63b29...3ef

Får du noe oppfølging av lege/psykiater? Man burde følges opp så man kan justere i samråd med de som har peiling.

Går på Aduvanz, har prøvd det noen mnd, har hatt problemer med søvn og fått en del problemer med angst når jeg har økt til 50. Psykiater sa det burde gå over om jeg holder ut et par uker, men skjønner jo at det kan være utfordrende, så den alternative løsningen for meg har enn så lenge vært å prøve å gå uten f. eks. en uke om jeg kan, når jeg føler det er dårligere virkning.

Anonymous poster hash: 63b29...3ef

Lenke til kommentar
Gjest ac2c9...614

Ja, jeg går til psykiater. Synes allikevel det er godt å snakke med andre som vært igjennom det samme som meg og har personlige erfaringer.

jeg vil gjerne ta pause fra medisinene innimellom, men de gangene jeg har tatt 1-2 fridager så føler jeg meg helt jævlig. Sliten og utafor, svetter og er bare trøtt. Er det vanlig? I så fall er det ikke bare bare å ta en fridag…

En annen ting er at jeg føler meg litt rar i sosiale settinger etter at jeg begynte på medisin. Føler ikke jeg klarer å connecte ordentlig med andre mennesker, og føler meg ikke helt ekte liksom. Føler generelt mindre. Det er jo litt trist… 

Anonymous poster hash: ac2c9...614

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...