Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

sluring og oppkjøring


avc

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Sydvest said:

For å stille et annet spørsmål. Hva slags bruk er det som "svir clutchen"? Ved sakte køkjøring så setter jeg bilen i fri når det står stille for å slippe at clutchen må holdes inne. Og slurer når det går fremover. Å holde inne clutchen når det står stille forbinder jeg med ekstra slitasje.

Å holde clutchen helt inne sliter på utløserlageret, men ikke på lamellene eller svinghjulet. Det som sliter ut lamellene er "sluring", altså når lameller og svinghjul har kontakt men "sklir" på hverandre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar man oppkjøring på manuell, så kan men vel kjøre begge deler senere?

Er det egentlig sååå mye å spare på å ta kun automat? Det virker lite klokt for meg.

Om 10-15 år er det nok kun automat. Det har alltid vært mye dyrere å kjøpe bil med automat, samt økt servicekostnad på automat. Hvis noen yngre her lurer på hvorfor det er så lite automat før de siste 4-5 år.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
9 minutes ago, plankeby said:

Tar man oppkjøring på manuell, så kan men vel kjøre begge deler senere?

Er det egentlig sååå mye å spare på å ta kun automat? Det virker lite klokt for meg.

Om 10-15 år er det nok kun automat. Det har alltid vært mye dyrere å kjøpe bil med automat, samt økt servicekostnad på automat. Hvis noen yngre her lurer på hvorfor det er så lite automat før de siste 4-5 år.

https://dinside.dagbladet.no/motor/denne-har-forsvunnet/78185054

De fleste som tar automatlappen gjør det fordi de ikke klarer manuell giring.

I 2025 blir det jo forbudt å selge nye fossilbiler så da forsvinner manuellgir av seg selv.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det sies at kun ca 1 % var manuellbiler av salg siste år. Dette er vel stort sett biler som Caddy, Berlingo, Combo osv. Pizzabiler som kjøpes på bedrifter med enkleste utstyret. Jeg kjører sjelden manuell lenger men det er aldri noen læreprosess å starte med det igjen, akkurat som sykling. Det går helt av seg selv, tramping på pedaler og flytting av spaker. Det blir sånn når man har gjort noe veldig mye.

Men kan ikke si at det er noe savn sånn i det daglige, køkjøring, i kryss osv der man må trampe på pedaler, ruse motor og slikt. Ser jo også at mange som kjører manuell kanskje ikke burde gjort det. Utrolig dårlig flyt i trafikken på mange av de, venter 5 sekunder på grønt lys f.eks.

Lenke til kommentar

Tema er ikke savn av automatgir, men i mange år et økonomisk spørsmål ved kjøp av bil. Biler i middelklassen dvs under kr 400.000. Automat kostet ekstra, ofte 25.0000-30.000 ekstra pluss dyrere service. Cruisekontroll er litt i samme sjanger, tidligere et dyrt tilvalg (ikke like dyrt som automat) , nå standard. 

Å basere seg på at man kun skal kjøre splitter nye biler med automat er optimistisk syntes jeg. 

Angående treghet i trafikk vil jeg peke på alle idiotene som drar fram mobilen i rush, ved veikryss osv. og glaner på den. De ødelegger trafikkflyt. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...