Gå til innhold

Kommentar: Stabeisen Nintendo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Whackedorange skrev (7 minutter siden):

Nintendo trenger ikke å være med på grafikkgalloppen som Microsoft og Sony driver med for fokus hos Nintedo alltid har vært gameplay og på min topp 10 liste over beste spille noensinne så har Nintendo 6 på listen selv om en av dem har blitt dyttet over på andre enheter

Så du har ikke litt lyst en gang å spille Zelda slik som på video'n under? I værste fall må vi kansje ut med 2000kr ekstra for denne grafikken på neste Switch (kontra en maskin med last gen specs) men i den store sammenheng er det bare en dråpe i havet slik jeg ser det. Folk punger jo ut 15k for en mobil telefon uten å blunke så jeg klarer ikke helt å se argumentet i mot.

 

Lenke til kommentar
svenka skrev (4 minutter siden):

Ser jo ut til at man kan bestille problemfritt fra Ebay?


70% av annonsene er svindel. Nye kontoer med null tilbakemeldinger osv.
Dog, om tre måneder får du igjen pengene av PayPal, så det er jo ikke noe problem, bare litt kjipt.

Ved å kjøpe av noen som har solgt en del på eBay tidligere og har tilbakemeldinger, så kan man vel unngå å bli lurt, men derimot må man betale dobbel pris, da 512gb selges for 9-10k nå ( pluss frakt og moms ).

Lenke til kommentar
0laf skrev (13 minutter siden):


70% av annonsene er svindel. Nye kontoer med null tilbakemeldinger osv.
Dog, om tre måneder får du igjen pengene av PayPal, så det er jo ikke noe problem, bare litt kjipt.

Ved å kjøpe av noen som har solgt en del på eBay tidligere og har tilbakemeldinger, så kan man vel unngå å bli lurt, men derimot må man betale dobbel pris, da 512gb selges for 9-10k nå ( pluss frakt og moms ).

70% var kansje å ta litt hardt i, og jeg finner lett noen til rundt 7k, men med pluss moms og frakt så det blir jo fort 10k 😅

Lenke til kommentar
svenka skrev (10 minutter siden):

70% var kansje å ta litt hardt i, og jeg finner lett noen til rundt 7k, men med pluss moms og frakt så det blir jo fort 10k 😅


Ny og uåpnet, så ligger vel prisen på 9k'ish nå på eBay, dog fra UK eller US er det litt billigere, men da må du kjøpe ny EU-lader i tillegg.

Nå har riktignok ventetiden fra Valve gått ned en del også, tidligere var det på enkelte tidspunkt estimert 18 måneders leveringstid, men de klarte tydeligvis å levere en del raskere, tror det var rundt 6 måneders tid på det meste at man ventet. Nå leverer de normalt innen en måned, som nok har gjort at det er mer tilgjengelig i bruktmarkedet også. 

Fantastisk konsoll, men åpenbart mest tiltenkt PC-gamere som ønsker å bruke Steam på en håndholdt, men min mening er at Steam Deck vil revolusjonere konsollmarkedet, da det funker supert.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Ja, egentlig. Men den er vell relativt dyr, stor og ikke lansert overalt enda? 

Fordelen med Steam Deck er at de aller fleste av oss/de i målgruppa allerede har en velfylt Steam-konto allerede, slik at man fort har tusenvis av timer moro uten å måtte bruke ei krone etter å ha kjøpt konsollen.

En "Android-Switch" har du sannsynligvis til dels allerede; det finnes massevis av JoyCon-lignende kontrollsystemer til telefon og nettbrett, eventuelt finnes det fester/stativer for å koble telefonen til en Bluetooth-håndkontroll. Sjøl har jeg en plastsak, en arm nærmest, som gjør at jeg kan feste mobilen over 8Bitdo-kontrollerne mine, slik at jeg kan spille omtrent som med en permanent åpen GBA SP.

 

For øvrig skjønner jeg ikke Nintendo kronisk manglende utnyttelse av egen spillkatalog. De sitter med rettighetene og koden på flere tusen titler, og at de ikke bare har satt et team til å portere/emulere disse over til alle konsoller de har gitt ut med online-tilgjengelighet (og nok krefter) forstår jeg ikke. Det finnes bøtter og spann av spill som aldri var tilgjengelig på PAL-systemene vi hadde her i Europa, for eksempel, i tillegg til at svært mange har et forhold til de titlene vi hadde og retro-gaming er i vinden som aldri før. 

 

Jeg ser for meg en kombinert løsning hvor man kan ha abonnement på hele katalogen, kjøpe spill og -pakker i "løsvekt", og kombinasjoner av dette. Når man ser hvor godt de håpløst begrensede mini-konsollene har solgt, er det åpenbart et marked som er villig til å betale for dette. 

 

De som vokste opp med NES, SNES, N64 og så videre er nå en voksen, betalingssterk og -villig kundegruppe nedsyltet i nostalgi og barndomsminner. Om Nintendo bare hadde lagt sammen én og én og gjort "kuren" lett tilgjengelig hadde det bare vært å le hele veien til banken med minimal innsats og risiko.

Eksempelvis kom undertegnede først med Twiglight Princess til Wii ordentlig inn i Zelda-fascinasjonen, og jeg bestemte meg for å sjekke ut flest mulig av titlene i serien jeg ikke hadde prøvd tidligere. Etter hvert kom jeg til The Minish Cap som ble gitt ut til GBA i 2004. Jeg hadde aldri denne konsollen, og det ble sluppet gjennom Virtual Console kun til WiiU som jeg i likhet med de aller fleste andre aldri kjøpte. Det var naturligvis uaktuelt å bruke et tresifret antall kroner på en konsoll kun for å spille dette, så jeg endte opp med å spille det gjennom emulator på telefonen som en annen tjuvradd. 

Én konto med tilgang til alt man eier/leier på alle plattformer som er kapable til å kjøre en slik løsning - kanskje til og med gjennom offisielle launchere/emulatorer til iOS/Android og PC/Mac - så kunne man fått et sentralisert betalende community med muligheter for online konkurranser og gudene vet hva. 

 

Vil ikke Nintendo ha pengene våre? Eller forventer de at folk skal sitte med et utall gamle og nye systemer (og fysiske medier) for å få tilgang til alt man ønsker? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er spent på 2023 for Nintendo. TotK er den store tittelen, men vi har i praksis ingen stortitler avslørt for andre halvdel av året. Switch selger som bare det, men har sakket ned en god del i det siste, og maskinen er på vei inn i sitt syvende år. Swich Pro er ikke lenger på tapetet, i følge DF sine kilder, som sier en mid generation oppgradering er kuttet (var på vei) til fordel for en ny generasjon. På tide tenker jeg. Nintendo følger ikke Sony og MS på power, men det vil svare seg nå å få en sterkere modell på banen grunnet det nå store gapet mellom dem. Og ikke minst fordi Switch nærmer seg metningspunktet i markedet. Ryktet går på en oppgradering av prosesseringskraft på fra nåværende 0,4 teraflops til 4,0 teraflops. Uansett tror jeg vi vil se annonseringen av en ny generajon i 2023, kanskje til og med en lansering. Nintendo brukte fem mnd fra annonsering av Switch til lansering. TotK kommer i mai. Tror vi kan se en annonsering i Q1 2023 og at TotK kommer til begge i løpet av 2023. Vi får se. Switch har vært en fantastisk konsoll, både for meg som gamer og for bransjen. Håper Nintendo treffer med hva enn som er på vei, 2023 eller 2024.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
svenka skrev:
Chaos_Niddhogg skrev (31 minutter siden):

Og veldig mange, inkludert meg, er helt enige med hvor bra GC var og er i dag. Men Nintendo må jo også tenke på det økonomiske og det viser seg at Switchen tjener inn mye mer enn GC gjorde. Kjipt å måtte gi flere folk i selskapet fyken om de lager en heftig hjemmekonsoll som ikke selger pga en håndfull av gamere ønsket seg det. Tror og neppe at vil gi fra seg trornen til håndholdtmarkedet og de vil absolutt ha sin bit av kaken i hjemmekonsolmarkedet og men tror neppe de skal ha en egen hjemme og håndkonsoll på nytt igjen. Ihvertfall ikke i neste runde. Hadde vært dritkult med en Nintendo maskin som er på nivået til PS5/XsX, da. Spiller nesten aldri håndmodus selv, men ser bare ikke det skje.

Ok, jeg ser poenget ditt men hva er det som kan forsvare Nintendo til å ikke ta 2 fluer i et smekk og lager en Switch Pro i høyde med Steam Deck kvalitetsmessig?

Hva mener du? Hele poenget er jo at Switch 2 blir en god del sterkere enn Switchen. Fra den ene lenken (den som ikke mangler en h fra http) som er en "lekkasje" så: "f the Tegra T239 is a customised Tegra T234, it should be based on NVIDIA's Ampere architecture. Reputedly, the Tegra T239 will contain 2,048 CUDA cores, up from 256 shader cores in the Maxwell-based Tegra X1. Nominally, the Tegra T239 should deliver 4 TFLOPs of performance too, a 10x increase on the Switch's current 0.4 TFLOP output." Som burde være noe rundt Deck. Men dette er da i rykteverdenen, så hold saltet klart. Men poenget er at Switch 2 garantert blir en god del sterkere enn Switch, men med noe nytt til gameplay. Trodde du de skulle lage en svakere oppfølger? =D
Lenke til kommentar

Hvis ryktene stemmer, å vi kan forvente krefter i nærheten av steamdeck, så er det vel bare å gratulere nintendo med engang med nok en vinner når den slippes, etter min spådom, sommer/vinter 2024. :) Forhåpentligvis kan spillbiblioteket fra switchen, føres over til switch 2. 

Lenke til kommentar
Nitode skrev:

Hvis ryktene stemmer, å vi kan forvente krefter i nærheten av steamdeck, så er det vel bare å gratulere nintendo med engang med nok en vinner når den slippes, etter min spådom, sommer/vinter 2024. :) Forhåpentligvis kan spillbiblioteket fra switchen, føres over til switch 2. 

Mange rykter der ute, men en av dem er at Mario KArt 9 blir ett lanseringsspill til den. Det alene kan gi Switch 2 en sinnsykt god start, men blir nok flere spill,da. Håper Platinum har fått/får snart dev-kits.
Lenke til kommentar
svenka skrev (På 30.12.2022 den 15.42):

Så du har ikke litt lyst en gang å spille Zelda slik som på video'n under? I værste fall må vi kansje ut med 2000kr ekstra for denne grafikken på neste Switch (kontra en maskin med last gen specs) men i den store sammenheng er det bare en dråpe i havet slik jeg ser det. Folk punger jo ut 15k for en mobil telefon uten å blunke så jeg klarer ikke helt å se argumentet i mot.

 

Gameplayet vill fortsatt være der selv om spillet ser mye bedre ut Klart det hadde ikke gjort noe om det så penere ut men for min del er det ikke ett MUST

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (18 timer siden):
Nitode skrev (19 timer siden):

Hvis ryktene stemmer, å vi kan forvente krefter i nærheten av steamdeck, så er det vel bare å gratulere nintendo med engang med nok en vinner når den slippes, etter min spådom, sommer/vinter 2024. :) Forhåpentligvis kan spillbiblioteket fra switchen, føres over til switch 2. 

Mange rykter der ute, men en av dem er at Mario KArt 9 blir ett lanseringsspill til den. Det alene kan gi Switch 2 en sinnsykt god start, men blir nok flere spill,da. Håper Platinum har fått/får snart dev-kits.

Poenget mitt var bare at Nintendo bør lage en oppfølger som er minst på høyde med Steam Deck om den skal appellere til både casuals og hardcore gamere. Alle alle maskiner de har laget er det faktisk Wii og Switch jeg liker minst, til tross for noen gode spill perler som Mario Galaxy og Xenoblade Cronicles, og omtrent halvparten av bestselgende på Switch er jo porter fra Wii U.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...