Gå til innhold

Kommentar: Stabeisen Nintendo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra artikkel! 

Hadde faktisk tenkt å kjøpe meg en switch da de annonserte retro spill funksjonen. Men så fant jeg ut at hele mølja havnet under et abonnement så da ble det boikott istedet... Nå har jeg kjøpt meg trådløse kontrollere fra retrofighters til min gamle N64 og begynt å hamstre alle gode klassikerne fra finn! Meget fornøyd med det, alle spillene er originaler og dessuten mine til odel og eie! 😊

Lenke til kommentar

Ikke noe utålmodig her. Masse spill å spille på switchen, er heller ikke avhengig av annet enn nintendo sitt eget og Indie spill. Men kan skjønne ungdommen som har all verdens tid til å spille igjennom spill på kort tid, har et ønske om en switch 2 som gjerne kunne kommet igår. Jeg tror 2024 sommer/vinter er realiteten, med kanskje mario odyssey 2 som et launch spill. Regner med at zelda ToK får sin switch oled versjon som skal selge i 1 år først. En switch 2 med litt mer krefter er dog ikke å forakte her heller, hadde vært et fint kirsebær på toppen av den allerede deilige kaka om vi kunne få spilt NMS, diablo 4, rocket league osv med stabil fps, ok grafikk og alt av innnhold. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alltid bra å se Nintendo gjøre sin egen greie og det skal de visst fortsette med ifølge Miyamoto. De vinner stort på å være unike, ha nye måter å spille på og alt det der.

Men med både PS5, XsX og PC verdenen som blir mye større, så er jeg passe sikker på at de blir en god del presset fra tredjepartsutviklere med etterkommeren. Bare i går var det et nytt rykte om en Switch "Pro" som ble kanselert pga chip mangelen og Nintendo da heller satt fokus på overtakeren.

Men denne gangen ryktes det at den kommer neste år allerede. Dette er fra Digital Foundry, da, som ikke er en useriøs gjeng og garantert har mye kontakt med utviklere som veldig vil holde seg anonyme.

https://gonintendo.com/contents/14335-rumor-digital-foundry-claims-switch-pro-was-real-and-cancelled?jump=comment_7207&page=1

Og en "lekkasje" av hva nye Nvidia chipen ska være

ttps://www.notebookcheck.net/NVIDIA-Tegra-T239-New-leak-offers-clues-about-rumours-next-generation-Nintendo-Switch-chipset.654330.0.html

Men vekk fra rykter nå. I år fikk jeg ENDELIG Bayonetta 3 og godkoste meg sykt mye der, og skal kose meg mye mer. Men er jo så mye mer jeg kan nevne siden jeg hadde den fra dag en, men orker ikke lange lister nå, men BOTW og Astral Chain er ihvertfall 2 nye favoritter på livet.

Spiller nesten aldri i håndholdtmodus, så er mer en hjemmekonsoll for meg.

Nintendo må være flinke med markedsføringen sin igjen som de var med Switchen. De var jo helt idioter med å markedsføre WiiU. Sleng på BC, mye bedre kvalitet på NSO, en ny Nintendo måte å spille på osv så blir det nok bra.

OK... Er egentlig passe trøtt, så gir meg her.

Skaul

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bubba477 skrev:

Mer kraft må til, Nintendo må ta opp konkurransen igjen og få en mer tradisjonell formfaktor.

Mer kraft må de ha i oppfølgeren til Switch, og det blir det jo, men hvor mye er jo spørsmålet. Om "lekkasjen" jeg lenket til stemmer, så erdet et fint hopp. Men med PS5, XsX og PC trenger vi ikke Nintendo til å kopiere dem heller. De kan gjerne gå tilbake til power-racen en dag som de gjorde før, men de må så absolutt gjøre sine egne greier. De var alltid med på utviklingen av bransjen på høyt nivå, så "tradisjonell formfaktor" hadde nok bare ødelagt.
Lenke til kommentar
tankbug skrev (6 timer siden):
bubba477 skrev (11 timer siden):

Mer kraft må til, Nintendo må ta opp konkurransen igjen og få en mer tradisjonell formfaktor.

Syntes ikke vi trenger en Nintendostation, egentlig.

Hvorfor ikke? Jeg har Gamecuben som min favoritt konsoll ever av Nintendo, samtidig som at den skilte seg nok ut blant konkurrentene i mine øyne (Ps2 og Xbox). Alle vet at de kan hvis de vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
svenka skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke? Jeg har Gamecuben som min favoritt konsoll ever av Nintendo, samtidig som at den skilte seg nok ut blant konkurrentene i mine øyne (Ps2 og Xbox). Alle vet at de kan hvis de vil.

Selvsagt kan de, men hvorfor burde de? Gamecube var ingen suksess dessverre, og Switch har solgt mer enn alle Xboxer og innhenter muligens også PS2. Men krysser jo fingrene for best mulig ytelse på neste konsoll så lenge den har samme formfaktor. Det er et must.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (På 28.12.2022 den 23.27):

Med tanke på teknologi og alder på konsollen føler jeg den maks burde koste type 1500kr med spill i dag ..


Dette er jo også greia med Nintendo, det er ytterst sjeldent at noe er på tilbud, eller at prisene settes ned.
Kjøper du konsoll og spill i dag, så skal du generelt ikke oppdage at det er halv pris neste uke, slik enkelte andre produsenter gjør.

Fysiske Nintendo-spill har jo også en lei tendens til å gå opp i pris, når de ikke lengre er tilgjengelig i butikk.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Z83 skrev (10 timer siden):

Selvsagt kan de, men hvorfor burde de? Gamecube var ingen suksess dessverre, og Switch har solgt mer enn alle Xboxer og innhenter muligens også PS2. Men krysser jo fingrene for best mulig ytelse på neste konsoll så lenge den har samme formfaktor. Det er et must.

Greit nok, den var ikke suksess målt i kroner, men når det gjaldt kvalitet var den i en klasse for seg, både som maskin og spilla ikke minst.

Lenke til kommentar
svenka skrev:
Z83 skrev (10 timer siden):

Selvsagt kan de, men hvorfor burde de? Gamecube var ingen suksess dessverre, og Switch har solgt mer enn alle Xboxer og innhenter muligens også PS2. Men krysser jo fingrene for best mulig ytelse på neste konsoll så lenge den har samme formfaktor. Det er et must.

Greit nok, den var ikke suksess målt i kroner, men når det gjaldt kvalitet var den i en klasse for seg, både som maskin og spilla ikke minst.

Og veldig mange, inkludert meg, er helt enige med hvor bra GC var og er i dag. Men Nintendo må jo også tenke på det økonomiske og det viser seg at Switchen tjener inn mye mer enn GC gjorde. Kjipt å måtte gi flere folk i selskapet fyken om de lager en heftig hjemmekonsoll som ikke selger pga en håndfull av gamere ønsket seg det. Tror og neppe at vil gi fra seg trornen til håndholdtmarkedet og de vil absolutt ha sin bit av kaken i hjemmekonsolmarkedet og men tror neppe de skal ha en egen hjemme og håndkonsoll på nytt igjen. Ihvertfall ikke i neste runde. Hadde vært dritkult med en Nintendo maskin som er på nivået til PS5/XsX, da. Spiller nesten aldri håndmodus selv, men ser bare ikke det skje.
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært en av de som mener Nintendo sine konsoller er kun for barn, har selv Gamecube som favorittkonsoll enda jeg var voksen da den kom, men etter jeg fikk barn ser jeg hvor godt de traff det markedet med Switch.

Det er nesten umulig finne noen passende spill til min femåring på PS5, mens på Switch er det tonnevis å velge i. Dette er spill med høy kvalitet som jeg fint kan spille selv og få glede av. Det eneste jeg savner er at de kunne lagt litt effort i å lage spill der man ikke trenger å kunne lese/lese engelsk. Et eksempel er Animal Crossing, der flere av items i inventory har samme ikon (et blad), som gjør det umulig for han å vite hva det er for noe. Flere valg kunne hatt ikoner i tillegg til tekst.

Det aller viktigste er formfaktoren, det at han kan ta konsollen ut av dockingen for å fortsette om andre skal bruke TV'en er genialt.

Kraft betyr ingenting for den aldersgruppen, spillene ser fantastisk ut i den stilen de er laget. Skjønner at mange (inkludert meg) skulle likt å se litt kraftigere maskinvare, men jeg mener fra et forretningsperspektiv har de gjort alt riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (31 minutter siden):

Og veldig mange, inkludert meg, er helt enige med hvor bra GC var og er i dag. Men Nintendo må jo også tenke på det økonomiske og det viser seg at Switchen tjener inn mye mer enn GC gjorde. Kjipt å måtte gi flere folk i selskapet fyken om de lager en heftig hjemmekonsoll som ikke selger pga en håndfull av gamere ønsket seg det. Tror og neppe at vil gi fra seg trornen til håndholdtmarkedet og de vil absolutt ha sin bit av kaken i hjemmekonsolmarkedet og men tror neppe de skal ha en egen hjemme og håndkonsoll på nytt igjen. Ihvertfall ikke i neste runde. Hadde vært dritkult med en Nintendo maskin som er på nivået til PS5/XsX, da. Spiller nesten aldri håndmodus selv, men ser bare ikke det skje.

Ok, jeg ser poenget ditt men hva er det som kan forsvare Nintendo til å ikke ta 2 fluer i et smekk og lager en Switch Pro i høyde med Steam Deck kvalitetsmessig?

Lenke til kommentar

PS Vita er vel egentlig bedre enn Switch, selv i dag.
Kom med OLED skjerm for et tiår siden, og kan i dag hackes til å spille nesten hva som helst, inkludert PSx, PS1 og selvfølgelig VIta.

Switch er åpenbart kraftigere, men som bærbar konsoll man kan ta med seg, og slå i hjel litt tid her og der, så er Vita bedre.
Ulempen er selvføglelig at Vita opprinnelig ikke kan kobles til TV, men i dag kan den både kobles til TV, og med inntil fire PS4-kontrollere.

Switch har det problemet at selv om mange av spillene er svært bra, for alle aldre, så er det meste av spill hovedsakelig rettet mot barn. Den er også litt stor til å være "bærbar", i form av å kunne bæres uten veske, ryggsekk eller lignende. Som hjemmekonsoll for de yngre, så er den fantastisk.

Spill rettet hovedsakelig mot barn, har vært noe Nintendo har holdt på med i alle år.
Der andre produsenter på åttitallet solgte konsoller gjennom databutikker og postordre, valgte Nintendo leketøysbutikker for utsalg.
Nintendo har alltid hatt et eget system for godkjenning av spill fra tredjeparter, som har gjort at alt som er for "voksent", har blitt kuttet, særlig på 80- og 90-tallet, hvor også visse av Nintendos egne titler ikke ble solgt i enkelte markeder, fordi de ikke var barnevennlige nok, som for eksempel Devil World til NES, som aldri ble sluppet i USA, fordi man var redd kristne foreldre ville reagere på tittelen.

Steam Deck er i en helt annen liga per i dag, men er også rettet mot mer voksne brukere, og har den ulempen, eventuelt fordelen ville kanskje noe mene, at alt er knyttet mot Steam.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (20 minutter siden):

PS Vita er vel egentlig bedre enn Switch, selv i dag.
Kom med OLED skjerm for et tiår siden, og kan i dag hackes til å spille nesten hva som helst, inkludert PSx, PS1 og selvfølgelig VIta.

Switch er åpenbart kraftigere, men som bærbar konsoll man kan ta med seg, og slå i hjel litt tid her og der, så er Vita bedre.
Ulempen er selvføglelig at Vita opprinnelig ikke kan kobles til TV, men i dag kan den både kobles til TV, og med inntil fire PS4-kontrollere.

Switch har det problemet at selv om mange av spillene er svært bra, for alle aldre, så er det meste av spill hovedsakelig rettet mot barn. Den er også litt stor til å være "bærbar", i form av å kunne bæres uten veske, ryggsekk eller lignende. Som hjemmekonsoll for de yngre, så er den fantastisk.

Spill rettet hovedsakelig mot barn, har vært noe Nintendo har holdt på med i alle år.
Der andre produsenter på åttitallet solgte konsoller gjennom databutikker og postordre, valgte Nintendo leketøysbutikker for utsalg.
Nintendo har alltid hatt et eget system for godkjenning av spill fra tredjeparter, som har gjort at alt som er for "voksent", har blitt kuttet, særlig på 80- og 90-tallet, hvor også visse av Nintendos egne titler ikke ble solgt i enkelte markeder, fordi de ikke var barnevennlige nok, som for eksempel Devil World til NES, som aldri ble sluppet i USA, fordi man var redd kristne foreldre ville reagere på tittelen.

Steam Deck er i en helt annen liga per i dag, men er også rettet mot mer voksne brukere, og har den ulempen, eventuelt fordelen ville kanskje noe mene, at alt er knyttet mot Steam.

Ironisk har Sony de siste årene vært mye mer konservative mtp sensurering av spill fra tredjepartsutgivere enn hva Nintendo er. Nintendo i dag er ikke Nintendo på 80- og 90-tallet. Ellers er jeg ikke uenig i mye av det du skriver, men jeg tenker ikke at barn er den viktigste målgruppen for Nintendo og det motbevises også av markedsundersøkelser. De lager hovedsaklig spill «for alle», ikke først og fremst for barn. Styrkene til Nintendo er vel  at merkevarene deres holder høy kvalitet og har universell apell.

Endret av Z83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (40 minutter siden):

PS Vita er vel egentlig bedre enn Switch, selv i dag.
Kom med OLED skjerm for et tiår siden, og kan i dag hackes til å spille nesten hva som helst, inkludert PSx, PS1 og selvfølgelig VIta.

Switch er åpenbart kraftigere, men som bærbar konsoll man kan ta med seg, og slå i hjel litt tid her og der, så er Vita bedre.
Ulempen er selvføglelig at Vita opprinnelig ikke kan kobles til TV, men i dag kan den både kobles til TV, og med inntil fire PS4-kontrollere.

Switch har det problemet at selv om mange av spillene er svært bra, for alle aldre, så er det meste av spill hovedsakelig rettet mot barn. Den er også litt stor til å være "bærbar", i form av å kunne bæres uten veske, ryggsekk eller lignende. Som hjemmekonsoll for de yngre, så er den fantastisk.

Spill rettet hovedsakelig mot barn, har vært noe Nintendo har holdt på med i alle år.
Der andre produsenter på åttitallet solgte konsoller gjennom databutikker og postordre, valgte Nintendo leketøysbutikker for utsalg.
Nintendo har alltid hatt et eget system for godkjenning av spill fra tredjeparter, som har gjort at alt som er for "voksent", har blitt kuttet, særlig på 80- og 90-tallet, hvor også visse av Nintendos egne titler ikke ble solgt i enkelte markeder, fordi de ikke var barnevennlige nok, som for eksempel Devil World til NES, som aldri ble sluppet i USA, fordi man var redd kristne foreldre ville reagere på tittelen.

Steam Deck er i en helt annen liga per i dag, men er også rettet mot mer voksne brukere, og har den ulempen, eventuelt fordelen ville kanskje noe mene, at alt er knyttet mot Steam.

Du begynte bra men bommer litt på hvorfor tredje parts utviklere hoppet over til Sony etter Snes perioden. Skoen trykte først og fremst med at det var meget tungvindt å utvikle spill på kassett til N64 i forhold til CD'er på Playstation, og det endret seg ikke før på Wii mens nå på Switch har det jo tatt helt av. Og Nintendo er "dessverre" ikke like nøye på å kvalitetsikre spilla utenom deres egne, bare se på nyeste Pokemon.

Nestet steget til Nintendo bør nå etter slik jeg ser det at de lager en ny Switch som er minst på høyde til Steam Deck med samme pris og fortsatt vil klare å gå i pluss. 

Lenke til kommentar
Z83 skrev (44 minutter siden):

... men jeg tenker ikke at barn er den viktigste målgruppen for Nintendo og det motbevises også av markedsundersøkelser. De lager hovedsaklig spill «for alle», ikke først og fremst for barn. Styrkene til Nintendo er vel  at merkevarene deres holder høy kvalitet og har universell apell.


Nå i dag så er det selvfølgelig litt annerledes, sensuren var stor på 80- og 90-tallet hvor nesten bare barnevennlige spill ble godkjent.
I dag slipper det meste gjennom, også dårlige indiespill, og man retter seg selvfølgelig i stor grad også mot ungdom og voksne.

At det største markedet for Nintendo, er nettopp barnespill, vises av alle titlene rettet mot de yngre, som Pokemon, Mario, Animal Crossing m.fl.
Selv Zelda er i all hovedsak barnespill, selv om spillene i dag har blitt mer "voksne".

Man skal ganske langt ned på listen over mestselgende spill, før man finner ting som Monster Hunter, Fire Emblem, Xenoblade, Resident Evil osv.
  

svenka skrev (14 minutter siden):

Skoen trykte først og fremst med at det var meget tungvindt å utvikle spill på kassett til N64 i forhold til CD'er på Playstation...


Mediet er i stor grad irrelevant, det var nok trolig enklere å utvikle til kjente brikkesett, med umiddelbar lasting, enn til disk.

Problemet var at Nintendo hadde svært strenge avtaler med tredjeparter.
Alle spillene skulle være "licensed by Nintendo", og tredjeparter fikk kun lov til å utvikle fem spill per år, i et forsøk på å høyne kvaliteten.

Mange tredjeparter gikk derfor over til Sega, som knapt hadde kvalitetskontroll, og når Saturn kom i '94, og Nintendo et par år senere valgte å fortsette med kassetter (N64), mens Sony selv lanserte PS1, som tidligere var et samarbeid med Nintendo som strandet, så valgte mange tredjeparter disk fordi det var ekstremt mye billigere, og fortjenesten ble høyere, ettersom Nintendo, selv med skyhøye priser på kassetter, beholdt mesteparten.

Hovedårsaken til at mange spillselskaper forlot Nintendo, var så vidt jeg har forstått det at Nintendo var et vanskelig selskap å jobbe med, som tok en for stor del av kaka.
Blant annet gikk Square, en av de største utviklerne til SNES, over til Sony i stedet.
Rare var en av de største utviklerne til N64, men ble kjøpt av Microsoft, og gikk derfor i stadig større grad over til å slippe spill på Xbox.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...