Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre med en låst S21 FE?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har blitt lurt på Finn, har kjøpt en S21 FE som opprinnelig var kjøpt i Polen. Den er nå sperret av Samsung Knox som følge av at selgeren ikke har betalt avdragene. Får naturligvis ikke tak i selgeren, og jeg får heller ikke lov til å betale noen avdrag eller få innsyn i noe som helst av Plus Telecom. Er det noe som helst jeg kan gjøre med enheten? Noen mulighet for å slette absolutt alt på den? Selge for deler? Frustrerende å ha en velfungerende og ny tlf som ikke gir noen form for verdi til noen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fflex_InnleggNO skrev (15 minutter siden):

Takk for nyttig innslag. Det var ikke store summene, så livet går videre. Dog hadde vært fint om noen kunne fått bruk for den. 

Tipper den er sperret med IMEI-sperre og det er mulig å komme seg rundt.
Da må man ha rette programvarene og rette kabelen og skrive ny IMEI.
Dette er egentlig ganske enkelt men ikke vanlig å få utført i norge.

Med mindre du er teknisk nok kompenent (noe jeg tipper du ikke er siden du spør om dette på forumet her og ikke en samsungforum) så ville jeg tatt tapet mitt.
edit: Gjør du gjør en feil mens du skriver ny IMEI bricker du telefonen for godt.
Om polakken bor i norge ville jeg kontaktet forbrukerrådet og bedt om hjelp.

Er telefonen faktisk sperret med IMEI-sperre er telefonen regnet som stjålet og det vil da regnes som helleri om du selger den videre.
At den er sperret pga ikke betalt avdrag på telefonen vil si det samme, telefonen er regnet som stjålet og dermed vil et videresalg regnes som helleri.

Så får du ta det som lærdom. Vær ekstremt forsiktig med å kjøpe noe brukt uten en ordentlig kontrakt, eller solgt via systemer med kjøpssikkerhet, som finn sitt system for sikker betaling (virker som du ikke brukte det) ev paypal sin money back 

Endret av Eskove
Lenke til kommentar
Svein M skrev (11 minutter siden):

Om det ikke er mulig å låse opp så er vel muligheten å selge den til noen som kan bruke deler fra den. Men det vil ikke gi noe høy pris for det da.

Er telefon sperret med IMEI-sperre eller sperret pga manglende betaling vil videresalg kunne regnes som heleri
Ingen seriøse verksteder ville rørt en telefon som er sperret, dem vet at det er heleri.

Når TS får opp at den er sperret med samsung sine systemer er dette en stor rød lampe.
Telefonen kan ikke lovlig selges videre, ei heller gis bort, da det pr def er tyvgods han har kjøpt.
Ja han har blitt svindlet men TS sitter i realiteten på tyvgods.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (1 minutt siden):

Er telefon sperret med IMEI-sperre eller sperret pga manglende betaling vil videresalg kunne regnes som heleri
Ingen seriøse verksteder ville rørt en telefon som er sperret, dem vet at det er heleri.

Når TS får opp at den er sperret med samsung sine systemer er dette en stor rød lampe.
Telefonen kan ikke lovlig selges videre, ei heller gis bort, da det pr def er tyvgods han har kjøpt.
Ja han har blitt svindlet men TS sitter i realiteten på tyvgods.

Enig, jeg var bare ikke klar over dette.

Lenke til kommentar
fflex_InnleggNO skrev (16 minutter siden):

Takk for svar. Kommer så klart aldri til å videreselge den. Tanken var at noen i familie feks kanskje kunne fått brukt den. Skal lese mer rundt temaet.

Jeg ser nå at du kjøpte telefonen på finn.no
Selv om det nok ikke hjelper så for guds skyld kontakt Finn og meld saken til politiet som svindel.
Du er solgt tyvgods så selgeren har solgt deg en ulovlig vare.

Er brukeren verifisert med bankID kan finn stenge vedkommende borte fra siden for godt
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...