Gå til innhold

Sjekke status for garanti på HP sine sider fra Excel


ilpostino

Anbefalte innlegg

denne siden hos HP kan man sjekke status på garantien på utstyr fra HP. Jeg har et inventarregister i Excel hvor blant annet kjøpsdato og SN for hver enkelt maskin er lag tinn. Jeg kunne tenke meg å få laget en kolonne med lenke som gjør at man kommer rett inn på siden til HP med oversikt over hver maskin. Jeg har lagt ved en eksempelfil for hvordan jeg har tenkt meg det. 

Noen forslag?

Eksempel.xlsx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
 

denne siden hos HP kan man sjekke status på garantien på utstyr fra HP. Jeg har et inventarregister i Excel hvor blant annet kjøpsdato og SN for hver enkelt maskin er lag tinn. Jeg kunne tenke meg å få laget en kolonne med lenke som gjør at man kommer rett inn på siden til HP med oversikt over hver maskin. Jeg har lagt ved en eksempelfil for hvordan jeg har tenkt meg det. 

Noen forslag?

Eksempel.xlsx 17 kB · 1 Last ned

Her er en kar som har laget seg en funksjon i Excel for lookup mot Amazon, vet ikke om du kan bruke det som basis for det du ønsker men som mobile999 skriver så kan det bli utfordrende, gitt at HP aktivt går inn for å vanskeliggjøre et automatisert oppslag.

En idé kan være å lage en knapp (per linje) i arket ditt som da kopierer serienummeret til Clipboard og starter en browser med valgt URL (dvs. hovedsiden for support som du linker til i posten din). Da kan man lime inn serienummeret direkte på siden og sånn sett få det litt mer semiautomagisk. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg holder på med en revisjon av inventarregisteret mitt og har ikke gitt helt slipp på denne. I førteposten oppgav jeg en lenke for hvordan man kunne søke på HP sine sider etter en og en maskin, men de har en tilsvarende side hvor man kan søke opp flere maskiner samtidig. Skriver mann inn SN på to eller flere maskiner kommer man inn på en side for oppsummering av alle maskinene men her kan man trykke på "Vis detaljer" for å få opp detaljert informasjon for hver enkelt maskin. Der kan URL'en være som vist under. 

https://support.hp.com/no-no/warrantyresult/hp-elitebook-840-g1-notebook-pc/5405360/model/5405361?sku=D8R81AV&serialnumber=CNU409DZKM
 

URL'en kan splittes opp. Etter "warrantycheck" består URL'en av flere deler. Navnet på modellen har jeg allerede og det er lett å bytte ut mellomrom med bindestrek i Excel. Etter neste forward slash er et eller annen produktnummer for maskinen, etter neste er teksten "modell" og etter det er et eller annet modellnummer. Etter det er  SKU-koden og etter det igjen er serienummeret. 

SKU-nummeret kan være en joker i dette men ettersom jeg har en viss standard på innkjøpene (aka alle maskinene har lik farve++) så bør det være likt. SN for hver maskin har jeg allerede så jeg har satt sammen en formel i Excel som kan brukes. 

=HYPERKOBLING("https://support.hp.com/no-no/warrantyresult/"&BYTT.UT([@[Merke / modell]];" ";"-")&"/5405360/model/5405361?sku=D8R81AV&serialnumber="&[@Serienummer];"Lenke til garantisjekk")

Ettersom de samme modellene går igjen med de samme variasjonene av skjermstørrelse mv skal jeg lage en tabell med SKU og modellnummer som formelen over slår opp i og henter informasjonen den trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...