Gå til innhold

Lommelykt med rødt lys (nattlys)


Anbefalte innlegg

Jeg ser etter ei lommelykt som har rødt lys (eller kan settes på et rødt filter) som er ukomplisert i bruk (må ikke huske å holde inn strømknappen i et bestemt antall sekunder eller flere knapper å tenke på, men en god gammeldags av/på bryter). Den må også være grei å holde i, ha god kvalitet og helst bruke vanlige AA eller AAA batterier. Merkelig nok har jeg ikke funnet noe slikt i norske butikker/nettbutikker.

Den skal brukes stort sett innendørs for bla. dobesøk på natterstid der man ikke ønsker å våkne fullt opp (som ved valig hvitt lys).

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, minimax said:

oi!! Jeg hadde nok tenkt meg noe litt mer kompakt, og gjerne med LED 😉

Den er da kompakt den der. God gammeldags glødepære. Kan sikkert skiftes ut med en julelyspære i rød farge. Er litt sært det du spør etter, så tipper det ikke er så mye å velge mellom. De gamle pærene har jo en mye mykere og svakere lysstyrke, skal du ha led er lysstyrken (kelvin) for sterk om du ønsker å dimme ned.

Lenke til kommentar

Mange gode tips her!

Sykkelbaklys har jeg ikke tenkt på, og finner jeg en som bare har en modus (ikke blinkende osv.) så kan det gå, selv om jeg tror disse er vel kraftige til bruk hjemme.

Lykta fra batterionline.no har jeg allerede kikket på (det kommer ikke opp så mye fra Norge om man søker på "lommelykt med rødt lys", men dette var en av de få). Problemet er alle knappene -det skal være ukomplisert og jeg trenger bare en av/på knapp.

Hodelykt er en god ide, og vi har faktisk en fin en med nattlys. Men igjen så er det for komplisert da man må huske å trykke et visst antall ganger, holde inne så og så lenge osv.

Ebay har jeg vurdert, men med laber kvalitet, lang ventetid og muligheten for en skikkelig overraskelse i form av moms og fortollingsgebyr er det ikke særlig fristende.

Et siste alternativ er å klippe til et fotografisk fargefilter (halvgjennomsiktig ark av plast eller noe lignende). Jeg har noe slikt liggende og prøvde det på en lommelykt vi allerede har. Fungerte veldig bra! ....... i et par minutter 😮
Det var tydeligvis ikke så lurt å ha denne helt inntil LED-pæra da den smeltet hull i den. Skal prøve igjen om jeg greier å få tatt ut plastlinsa helt foran, så kan jeg legge fargefilteret helt foran og linsa tilbake igjen. Det er en LEDlenser P3 Core (kr 199,- hos Clas Ohlson) som jeg er fornøyd med, men LEDlenser har visst bare fargefiltre til de dyreste modellene, så jeg håper dette fungerer.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, minimax said:

Problemet er alle knappene -det skal være ukomplisert og jeg trenger bare en av/på knapp.

Hodelykt er en god ide, og vi har faktisk en fin en med nattlys. Men igjen så er det for komplisert da man må huske å trykke et visst antall ganger, holde inne så og så lenge osv.

Som sagt, den jeg foreslår over her har egen knapp for rød-lyset.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, sedsberg said:

Med mindre de har fiksa den så starter den på full styrke med hvitt lys så du blir godt og blendet før du får den på rødt lys. 😛

Hvis du sikter til den jeg linka til så har jeg akkurat samme og bruker jeg den sjøl. Den starter på rødt lys.

Et trykk: Rødt lys. Den går på hvitt hvis man trykker kjapt etter hverandre men med en 2 sekunders pause så er ett trykk rødt lys, et nytt trykk av.

Det er uansett for komplisert for hva trådstarter spør etter.

Lenke til kommentar

Dessverre har ikke VOEC fungert like bra i mine tilfeller, men kanskje det er litt mer innkjørt hos flere selgere nå.

Jeg har muligens fått til en løsning! Jeg har klippet ut et nytt fargefilter (jeg hadde noen fra før som jeg har brukt på fotoblitser) som jeg denne gangen satt foran linsa på lommelykta. Ser bra ut, men så håper jeg bare det holder i lengden (at filteret ikke smelter pga varmen fra LEDen).

20221212-101908_PC120001.thumb.jpg.8db5a317091914e521dfbe2d638ec0f9.jpg

20221212-101926_PC120002.thumb.jpg.7fc5db754d919f1256e201229c395db8.jpg

20221212-105724_PC120004.thumb.jpg.f2077bebdb70efb88570b550edfdf888.jpg

Lenke til kommentar
49 minutes ago, minimax said:

Dessverre har ikke VOEC fungert like bra i mine tilfeller, men kanskje det er litt mer innkjørt hos flere selgere nå.

Jeg har også hatt litt knot, men på småordrer så har pakkene alltid gått rett igjennom uten ekstra gebyrer uansett.

For dyrere ting så kontakter jeg selger for å forsikre meg om at de skriver VOEC-nummeret på pakken.

Edit: VOEC-ordningen gjelder for alle som selger på eBay og sender til Norge.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...