Gå til innhold

Når hundeeier ikke tar gjentatte bitt/angrep mot barn alvorlig.


Anbefalte innlegg

14 minutes ago, plankeby said:

Så har vi saker som dette og E6 drapet som viser at en andel er villige til å aktivt ofre menneskeliv. Noen velger handlinger som sannsynliggjør mulighet for drap svært høyt. Her er vel E6 drapet det som er mest opplagt at man aktivt valgte å sette andres liv i stor fare. 

https://www.nrk.no/osloogviken/mobilbruk-pa-e6_-krasjet-inn-i-bil-i-ko-pa-grunn-av-mobilbruk-_-isabells-ektemann-dode-1.15981965

Nei det finnes ingen forskning som viser det, snarere det totalt motsatte.

Folk utfører ikke uaktsomt drap pga. det fører straff. Folk utfører ikke uaktsomt drap fordi det at du er skyld i at noen dør er noe av det verste folk kan tenke seg. Folk liker ikke å drepe.

Straff er totalt uinteressant når det kommer til tilbøyeligheten til uaktsomt drap.

Straff er veldig interessant når det kommer til tilbøyeligheten til å være uaktsom der man tror at man ikke kommer til å drepe noen.

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange har også ein veldig feilaktiv forståing for risiko, der den dominerande tankegangen er at ulykker skjer ikkje med meg for eg har full kontroll på det eg held på med.
Bilulykker og uoppmerksomheit er eit slikt eksempel, men dette gjeld i høgste grad også for hundehald.
Mange hundeeigarar ser ut til å ha eit veldig naivt syn på sin eigen hund, påstandar om at min hund er snill og aldri bit er nesten blitt ein floskel, og om hunden bit nokon så kallar ein det glefsing og skuldar på den som hunden har bitt.

Trusselen om straff er ikkje rett medisin for dei som uansett ikkje klarer å forutsjå konsekvensane av eigne handlingar.
For ein bilførar som snakkar i mobiltelefon under køyring så er tanken om at ein kan få bot ein like fjern tanke som "ikkje skjer meg" som tanken om at ein kan drepe nokon i trafikken.
Bøter fungerer på dei som uansett er forsiktige, for dei som tenker at her er det best å ligge under fartsgrensa i tilfelle UP har fartskontroll er også dei same bilførarane som har på seg bilbeltet i tilfelle det skulle oppstå ein kollisjon.

 

Det spørs nok om ikkje hundehald blir nok eit område der det blir krav om kurs og sertifikat fordi enkelte ikkje klarer å være forsiktige.
Droneflyging er eit godt eksempel, for hadde ikkje folk heilt ukritisk flydd farleg nært folk eller ukritisk fotografert private områder så hadde det ikkje vært krav om å registrere seg og eventuelt ta sertifikat for å bruke droner. Det var ikkje slike reglar for modellfly før dronene kom og vart allemannseige.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

«Far har et annet syn enn mor på rottweileren, og har støttet sin mor gjennom saken.

– Sånn jeg oppfattet han, var han lydig og rolig, og veldig lettlært, sa faren, som også la til at han ikke hadde endret mening om at hunden var farlig etter at sønnen ble drept.»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4oEGAV/farmor-doemt-til-6-maaneders-fengsel-etter-hundeangrep

Dette er litt spesielt. Sønnen din har blitt drept av en hund (uten noen formildende omstendigheter) og du mener fremdeles at hunden var ufarlig?

-k

Lenke til kommentar
21 minutes ago, knutinh said:

«Far har et annet syn enn mor på rottweileren, og har støttet sin mor gjennom saken.

– Sånn jeg oppfattet han, var han lydig og rolig, og veldig lettlært, sa faren, som også la til at han ikke hadde endret mening om at hunden var farlig etter at sønnen ble drept.»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4oEGAV/farmor-doemt-til-6-maaneders-fengsel-etter-hundeangrep

Dette er litt spesielt. Sønnen din har blitt drept av en hund (uten noen formildende omstendigheter) og du mener fremdeles at hunden var ufarlig?

-k

Tror rett og slett at tapet av egen sønn og at man selv (ved å tidligere si at hunden er trygg til sønnens mor) eller den du har stolt mest på i ditt hele liv, moren din, kanskje kan ha skyld i tapet av sønnen din, kan føre til så enorm psykisk belastning at man fort får kognitiv svikt for å hele tatt kunne overleve virkeligheten man lever i. Det er litt lettere å leve hvis man overbeviser seg selv om at man ikke gjorde noe som førte til sine egne barn ble drept. Folk blir jo gærne for mye mindre ting enn dette her.

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 minutter siden):

Tror rett og slett at tapet av egen sønn og at man selv (ved å tidligere si at hunden er trygg til sønnens mor) eller den du har stolt mest på i ditt hele liv, moren din, kanskje kan ha skyld i tapet av sønnen din, kan føre til så enorm psykisk belastning at man fort får kognitiv svikt for å hele tatt kunne overleve virkeligheten man lever i. Folk blir jo gærne for mye mindre ting enn dette her.

Eller dette kan ha vært en forsvarstale for moren (sine vurderinger). "Jeg har mistet sønnen min, men jeg har ingen interesse av at moren min må gå i fengsel".

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4mnd fengsel, 2mnd betinget fengsel og 170'000kr i erstatning. Det var vel omentrent som forventet, mindre straff enn momsunndragelse...

 

Østre Innlandet tingrett har kommet fram til at kvinnen var grovt uaktsom den aktuelle dagen, og finner at dette er skjerpende.

I dommen står det at retten er forundret over at hunden ikke ble avlivet tidligere.

«På bakgrunn av Nestors forhistorie med angrep mot barn og annen aggressiv oppførsel, er retten forundret over at den ikke har vært avlivet tidligere, selv om tiltalte var svært glad i hunden og sterkt knyttet til den. Det var åpenbart sterk gjentakelsesfare for nye angrep fra hunden. I stedet for å avlive hunden, fortsatte tiltalte sitt hundehold samtidig som hun passet barnebarn, uten å gjøre tilstrekkelige beskyttelsestiltak.»

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 13.12.2022 den 8.43):

Som hundeeier gjennom noen år erfarte jeg en mengde skrullete holdninger til hundehold.

Alt fra å behandle hunden som et substitutt for et barn eller kjæreste, manglende kunnskap om hundens gener og behov, bagatellisering av helt grunnleggende lydighetstrening og rutiner osv.  En mengde hunder lider også under eierens mange spesielle fobier, matvaner, angst osv

En hund har svært mange av ulvens egenskaper med flokktilhørighet, jaktlyst og hierarki. Her er det mange hundeeiere som avslører sin totale mangel på kunnskap

 

Gode synspunkter fra erfaren hundetrener https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/her-er-radene-hundeeiere-ikke-vil-hore/15339953/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...