Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye skal man tåle av naboens matlukt i sameie


magirus78

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Hansien skrev (2 minutter siden):

Vel, NAAF bekrefter jo alt jeg sier om at luft kan finne andre veier igjennom bygget og:

https://www.naaf.no/fokusomrader/inneklima/Veiledere_regelverk/naboens-royk-til-besvar/Rouyk_innenfra_handling/

Ja? Som sagt, og vist til.

Mitt engasjement i denne tråden kommer av at en bruker mener det er innvandrerfamilier sin feil at lukt spres. Ikke dårlig eller feil ventilasjon.

Konklusjonen så langt er ventilasjon, ikke innvandrerfamilier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Hansien skrev (19 minutter siden):

Vel, NAAF bekrefter jo alt jeg sier om at luft kan finne andre veier igjennom bygget og:

https://www.naaf.no/fokusomrader/inneklima/Veiledere_regelverk/naboens-royk-til-besvar/Rouyk_innenfra_handling/

Artikkelen forteller fortsatt ikke at lukt trekker igjennom vegger. Lukt trenger igjennom via ventilasjonen.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Bugle skrev (16 minutter siden):

Ja? Som sagt, og vist til.

Nei, du har ikke vist til det. Du har elegant avvist alle mine påstander om hvordan luft kan gå i fra en leilighet til neste. På samme måte som at du mente det var umulig at Prophet hadde vært innom 800 husstander de siste årene, helt til jeg kom med bevis som talte deg i mot. 

 

Bugle skrev (14 minutter siden):

Artikkelen forteller fortsatt ikke at lukt trekker igjennom vegger.

Jeg trodde vi for flere innlegg siden hadde etablert at "Går inn i vegg" var en svak formulering på det faktiske problemet :

Hansien skrev (1 time siden):

"Går inn i vegg" er nok bare en svak formulering på at luften forplanter seg fra en leilighet til nesten igjennom sprekker, hull eller andre veier luften kan gå.

Og forøvrig har jeg heller ikke argumentert for at lukt på magisk vis trenger igjennom en tett vegg. Dog har jeg kommet med flere eksempler som artikkelen bekrefter av sine top 5 årsaker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
magirus78 skrev (16 timer siden):

Hei.

Jeg bor i et lite, eldre sameie hvor jeg har store problemer med sterk matlukt og  intens kaffelukt i fra naboene under meg. (De brenner kaffebønner selv).

Jeg er klar over at i borettslag og sameier, må man tåle noe lukt da man bor tett på andre folk. Problemet her er at dette er så ille at det til tider går ut over min livskvalitet. Når det er slik at jeg nesten daglig sitter på banen på vei hjem fra jobb å lurer på om lukten vil slå i mot meg,  i det jeg går inn i leiligheten.  

Dette har pågått siden de flyttet inn for rundt fire år siden nå. (Dette er en innvandrerfamilie). Jeg prøvde å gjøre dem oppmerksom på dette en tid etter de flyttet inn, men vet ikke hvor godt de forsto hvor stort dette problemet er for meg. De sluttet etter dette å bruke kjøkkennviften, da den går inn på felles luftekanal. (skal egentlig ikke gjøre det). De har nå siden muligens fått koblet viften på en ventil ved siden av vinduet. Dette hjelper noe, men langt i fra godt nok. Om sommeren er det ikke alltid like ille, da de lar kjøkkenvinduet stå mere åpent da. (Om vinteren lufter de svært begrenset).

Dette har som sagt pågått i fire år nå, slik at matlukten har satt seg inne i vegger og tak opp mot meg.  I kjøkkenet, gangen og soverommet mitt lukter det nå hele døgnet gammel hvitløkslukt og brent kaffe. Når jeg ligger meg om kvelden, så kjenner jeg at lukten kommer i fra veggen bak sengen. Noen ganger nå den site tiden, har jeg våknet om natten og brukt lang tid på å sovne igjen. Grunnen er at jeg blir liggende å kjenne på denne blandingslukten av hvitløk og brent kaffe som ikke er særlig behaglig for å si det mildt. Både mitt og naboens kjøkken under ligger vegg i vegg med soverommet både hos meg og naboen. 

Jeg er styrelder i sameiet her, og har forhørt meg litt med andre som bor her om de sjeneres av dette, men har bare fått litt vage tilbakemeldinger på dette. Grunnen til at jeg har spurt,  er at det lukter i hele trappehuset i fra kjeller til loft nå de under meg lager mat. 

 

Det jeg egentlig da lurer på med dette, er om det finnes noe juridisk grense på hvor mye matlukt man skal tåle i fra naboen i et sameie/borettslag, før man kan sette foten ned for slikt?

Jeg opplever dette selv av og til, heldigvis ikke daglig, men problemet i mitt borettslag er at folk har installert ventilatorer som ikke er kompatibelt med Villavent balansert ventilasjonen som brukes i bygget.
Ventilatoren, i vårt tilfelle, må kunne styre ventilasjonen, slik at du velger om du skal lage mat eller dusje.

Jeg vil anbefale at du kontakter et firma for å gå igjennom ventilasjonsanlegget og undersøke ventilatoren til din nabo, godt mulig den ikke er kompatibel. I så fall vil nok et bytte av ventilator løse problemet.
Det er ikke uvanlig at folk pusser opp kjøkkenet uten å ta hensyn til ventilasjonsanlegget.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (6 minutter siden):

Jeg opplever dette selv av og til, heldigvis ikke daglig, men problemet i mitt borettslag er at folk har installert ventilatorer som ikke er kompatibelt med Villavent balansert ventilasjonen som brukes i bygget.
Ventilatoren, i vårt tilfelle, må kunne styre ventilasjonen, slik at du velger om du skal lage mat eller dusje.

Jeg vil anbefale at du kontakter et firma for å gå igjennom ventilasjonsanlegget og undersøke ventilatoren til din nabo, godt mulig den ikke er kompatibel. I så fall vil nok et bytte av ventilator løse problemet.
Det er ikke uvanlig at folk pusser opp kjøkkenet uten å ta hensyn til ventilasjonsanlegget.

Jeg mener de har koblet fra viften i fra den ventilasjonskanalen, da jeg ikke får lukt den veien slik jeg gjorde tidligere. Dette trenger gjennom tak og vegger.

Lenke til kommentar

Følsomhet for lukt er ikke absolutt. På 90-tallet syntes jeg at det var litt vond lukt på utesteder når alle stod og dampa sigg, men det gikk greit.

Nå etter 25 år blir jeg helt uggen om jeg må stå sammen med noen som røyker.

Lag mat med mye hvitløk selv.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
magirus78 skrev (13 minutter siden):

Jeg mener de har koblet fra viften i fra den ventilasjonskanalen, da jeg ikke får lukt den veien slik jeg gjorde tidligere. Dette trenger gjennom tak og vegger.

Dette høres ekstremt ut. Da må det være noe riktig gale med det byggtekniske, hvis det er slik at ventilasjonsanlegget ikke spiller en rolle. Jeg ville ha fått tak i fagpersoner til å se på dette.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (29 minutter siden):

Dette høres ekstremt ut. Da må det være noe riktig gale med det byggtekniske, hvis det er slik at ventilasjonsanlegget ikke spiller en rolle. Jeg ville ha fått tak i fagpersoner til å se på dette.

Alle kjøkken har jo blitt pusset og renovert de siste 20 årene, så hva som er blitt gjort og  endret da, vet jeg ikke. Jeg tror dette egentlig dreier seg om at dette er et gammelt hus med svært dårlig isolering mellom etasjene. Når det da lages mat med mye hvitløk- og det brennes kaffebønner som lager mye røyk og lukt, vil dette sive gjennom konstruksjonen mellom etasjene her. 
 

Denne tråden ble uansett ikke helt som jeg hadde tenkt, så jeg trenger ikke flere svar og en debatt rundt diskriminering av de som bor der. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Jeg er ganske sikker på at dette har med ventilasjonen å gjøre.

Hør med GK inneklima.

Om det står så ille til med bygningsmassen at lukt siver mellom etasjene, så ville man fått store problemer med temperatur på vinteren. Har du det?

 

Lenke til kommentar
magirus78 skrev (31 minutter siden):

Alle kjøkken har jo blitt pusset og renovert de siste 20 årene, så hva som er blitt gjort og  endret da, vet jeg ikke. Jeg tror dette egentlig dreier seg om at dette er et gammelt hus med svært dårlig isolering mellom etasjene. Når det da lages mat med mye hvitløk- og det brennes kaffebønner som lager mye røyk og lukt, vil dette sive gjennom konstruksjonen mellom etasjene her. 

Jeg bor i et bygg i fra 1920, slike problemer hos oss er knyttet til ventilasjon. Jeg vil sterkt anbefale å få fagfolk til å ta en gjennomgang av bygget.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (24 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at dette har med ventilasjonen å gjøre.

Hør med GK inneklima.

Om det står så ille til med bygningsmassen at lukt siver mellom etasjene, så ville man fått store problemer med temperatur på vinteren. Har du det?

 

Har egentlig ikke det. Man jo regne med at at et gammelt hus ikke holder så godt på varmen. 

Endret av magirus78
Lenke til kommentar

Hvis mye av «innelufta» hos naboen ender opp inne hos deg, hva betyr det hvis det skulle begynne å brenne?

Hvis vond lukt er et problem så kan kanskje brannteknisk være et argument for å gjøre endringer?

Jeg forstår at vi er følsomme for lukt, og at den mengden gass som skal til for at man kan lukte at naboen brenner kaffe, ikke nødvendigvis er i samme størrelsesorden som den mengden gass som vil kvele deg om det brenner hos naboen. Kunne være greit å sjekke likevel.

Hvis du må til og tette selve bygningsmassen (rive opp gulv og oppetter vegger og tette) så høres det veldig dyrt ut. Sånn at det er like greit å flytte?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Hvis mye av «innelufta» hos naboen ender opp inne hos deg, hva betyr det hvis det skulle begynne å brenne?

Hvis vond lukt er et problem så kan kanskje brannteknisk være et argument for å gjøre endringer?

-k

Av spesifikke grunner er der ikke aktuelt å gjøre store endringer innvendig på blokken. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (7 timer siden):

 

Hansien skrev (7 timer siden):

Jeg trodde vi for flere innlegg siden hadde etablert at "Går inn i vegg" var en svak formulering på det faktiske problemet :

Og forøvrig har jeg heller ikke argumentert for at lukt på magisk vis trenger igjennom en tett vegg. 

Og forøvrig har jeg heller ikke argumentert for at lukt på magisk vis trenger igjennom en tett vegg. Dog har jeg kommet med flere eksempler som artikkelen bekrefter av sine top 5 årsaker. 

 

Ordlyden dere leter etter heter Infiltrasjon, og alle bygg er derfor berørt av varmetap som kommer av at luft beveger seg gjennom konstruksjonen. Tar vi til grunn at bygget er gammelt og ser på NSPEK3031 som er en av energistandardene vi bruker i Norge, så er luftskifte som fremkommer av eldre konstruksjoner gjerne 6 per time. Sammenlignet i dag er det ikke uvanlig at man har noe mellom 0,6-1,0 per time.

Dette vil som nevnt medføre at luft og luftsmitte går gjennom etasjer. Så det å vurdere ventilasjonsanlegg høres ut som et skritt til en løsning, ev. sikre at alle kjøkken har kjøkkenvifte.

image.png.90b415f1f47e8a0d0f010c35490124fe.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
magirus78 skrev (18 timer siden):

Dette har pågått siden de flyttet inn for rundt fire år siden nå. (Dette er en innvandrerfamilie). Jeg prøvde å gjøre dem oppmerksom på dette en tid etter de flyttet inn, men vet ikke hvor godt de forsto hvor stort dette problemet er for meg. De sluttet etter dette å bruke kjøkkennviften, da den går inn på felles luftekanal. (skal egentlig ikke gjøre det). De har nå siden muligens fått koblet viften på en ventil ved siden av vinduet. Dette hjelper noe, men langt i fra godt nok. Om sommeren er det ikke alltid like ille, da de lar kjøkkenvinduet stå mere åpent da. (Om vinteren lufter de svært begrenset).

Har du prøvd å snakke med de på nytt i det siste? Forklare at du kjenner lukta veldig godt fortsatt, og gjerne få de til å fortelle hvordan løsningen er med avtrekk.

Ellers, som noen andre påpekte, så er ikke brannskillet mellom leilighetene ivaretatt hvis det kan være luftflyt mellom de internt i bygget. Lukt følger lufta.

Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (43 minutter siden):

 

Ellers, som noen andre påpekte, så er ikke brannskillet mellom leilighetene ivaretatt hvis det kan være luftflyt mellom de internt i bygget. Lukt følger lufta.

Det med at lukten følger luften høres logisk ut. Jeg mistenker at de under meg ikke har åpne ventiler i leiligheten da jeg ser det er fuktighet på vinduene deres nå på vinteren. 
 

Jeg har åpne ventiler på soverom og kjøkken hele året. Hvis de da ikke har noe åpent nede hos seg, vil jo da lukten trekke opp til meg da det er undertrykk i min leilighet og overtrykk hos dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...