Gå til innhold

Hjelp til lister i Excel


vg9

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har to lister i excel. Den ene med ca 6000 linjer og den andre ca 1500 linjer. Jeg ønsker å fjerne alle linjene i listen med 6000 som også finnes i listen med 1500 linjer. Så jeg sitter igjen med 4500 linjer - altså de som kun finnes i dette ene regnearket.

Håper det var forståelig!

Noen som vet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vg9 skrev (17 minutter siden):

Hei,

jeg har to lister i excel. Den ene med ca 6000 linjer og den andre ca 1500 linjer. Jeg ønsker å fjerne alle linjene i listen med 6000 som også finnes i listen med 1500 linjer. Så jeg sitter igjen med 4500 linjer - altså de som kun finnes i dette ene regnearket.

Håper det var forståelig!

Noen som vet? 

Legg alt i ett ark og bruk denne fremgangsmåten?

 

https://support.microsoft.com/en-us/office/find-and-remove-duplicates-00e35bea-b46a-4d5d-b28e-66a552dc138d

Lenke til kommentar
vg9 skrev (19 minutter siden):

Ikke alle fra liste 1 (1500 linjer) finnes i liste 2 (6000 linjer), men de fleste. De like verdiene vil finnes på ulike linjer i de to regnearkene, hvis det var det du mente?

Prøv det Carzas sier.

Ev. Bruk filter funksjon, filtrer fra størst til minst. Marker cellene du ønsker å slette, så kopierer du resterende inn i den andre filen som du også har filtrert. 

Når du har kopiert, filtrer på nytt fra størst til minst.

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve. Vet ikke hvordan man kjører en vlookup men det kan sikkert googles. 

Vet ikke om jeg forstod hva du mente ole_marius, men da må jeg vel inn og "lete" etter de 1500 en og en for å slette? Det er forresten snakk om e-postadresser, ikke tall. 

Lenke til kommentar
ole_marius skrev (16 minutter siden):

Prøv det Carzas sier.

Ev. Bruk filter funksjon, filtrer fra størst til minst. Marker cellene du ønsker å slette, så kopierer du resterende inn i den andre filen som du også har filtrert. 

Når du har kopiert, filtrer på nytt fra størst til minst.

 

carzas skrev (34 minutter siden):

Kjør en vlookup fra listen med 6000 mot listen med 1500. Sorter etter de du får treff på, og slett de. 

Glemte å sitere

Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til Hjelp til lister i Excel
ole_marius skrev (22 timer siden):

Hvis du ønsker, så kan jeg ringe deg raskt opp på teams, vise et eksempel på hva jeg mener og vise med et lokalt eksempel.

Fortsatt, så kan det hende Vlook up funker bedre, er ikke så kjent med akkurat denne funksjonen.

Takk for svar! så ikke denne før nå.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (18 timer siden):

tenker ett vesentlig spørsmål er ikke spurt ennå : Er alle oppføringene i listene unike, eller finnes det duplikater innad i listene ?

Spør fordi hvis listene ikke inneholder duplikater, så kan det gjøres på en enklere måte.

Alle oppføringene på hver enkelt liste skal være unike ja. Men det er altså de som går igjen fra den ene listen som skal fjernes i den andre. 

Forsøkte meg litt på finn rad i går, uten at jeg fikk det til. Har lagt inn begge listene i samme regneark, som to faner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ole_marius skrev (På 1.12.2022 den 9.25):

Har du fått til dette? JEg har tid til å vise hva jeg tenke på.

Hei!

Ja fikk det til til slutt. Endte med å legge inn alt fra listen med 1500 i listen med 6000 2 ganger, for så å markere og fjerne duplikater. Mulig litt knotete, men fungerte!

Ellers tusen takk for tilbud om hjelp :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...