Gå til innhold

Koble PC til Receiver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
igxx skrev (På 29.11.2022 den 11.54):

med en sony 1080 dn,

Hva skjer om du skrur av TV-en? På mitt oppsett (Yamaha receiver) så får jeg spilt av lyd via HDMI uten at jeg ser noen ekstra skjerm i Windows når TV-en er avskrudd.


Har du testet med å sende lyd fra PC-en og til receiveren via BlueTooth? Hvis du synes at lyden/lydbildet du får er bra (nok) så er det enkleste veien til mål. Forutsatt at PC-en har BlueTooth da men det har vel de fleste bærbare og stasjonære PC-er av litt nyere dato.

Det kan være at noen av de løsningene som skisseres over likevel vil gjøre at PC-en oppfatter det som at det er en skjerm tilkoblet og at du får samme problemet som i dag.

Lenke til kommentar
Hårek skrev (6 timer siden):

Det er tvilsomt, da det ikke er egne ledere for bilde.
Is it possible to use HDMI for audio output only?  "There is no way to transmit only audio data via HDMI."

Om jeg husker neste gang jeg er på besøk skal jeg ta bilde av kabelen, og sjekke hva den kalles i bruks anvisningen.
Fyren er bortreist på jobb og vet ikke helt når han er tilbake.
At en HDMI kabel ikke kan kun transportere lyd er det kanskje ikke så rart når forsterker , som i mitt tilfelle, var koblet til HDMI utgang  på skjermkort. at  pc kan ta en forsterker for en monitor.

HDMI Arc kontakten på min forsterker er en utgang, så da må de vel gå og sende kun lydsignal ut? Yamaha HTR-2067 (tror kanskje denne er den mest irriterende gjenstanden jeg noen gang har skaffet meg)

 Slik jeg har forstått det er den beste plassen og hente lyd fra pc gpu'n, dvs da fikk man den best mulig lydsignalet fra pc. Opplyst av Hi-Fi klubben lokalt.

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å skjønne om det fantes digital lydutgang på hovedkortet eller lydkortet som er i PC’n din, men står ikke spesifisert.

Noen hovedkort har komboplugg på line-out som sender digitalt når en digital plugg blir plugget inn. 

Kjøp denne kabelen, og se om det kommer signal fra line-out på hovedkortet 
https://www.biltema.no/kontor-teknikk/lyd/lydkabler/35-mm-kabler/toslink---toslink-2000044504?gclid=EAIaIQobChMI9tvXvO3c-wIVhNZ3Ch0RpwTAEAQYASABEgI67vD_BwE

Neste alternativ er å bytte ut lydkortet, dersom det er et som kan byttes ut

Eller sette inn et datterkort dersom det er SPDIF pinout på lydkort / hovedkort
 

B7B834F0-78DF-4F81-A19E-9BC885AAC9B8.thumb.jpeg.411d6f30b11b9645f1850fd9d881421e.jpeg

 

Hvis ikke noe av det over funker, så finnes det eksterne usb


https://www.gear4music.no/no/Opptak-og-datamaskiner/Behringer-U-Control-UCA222-USB-Audio-Interface/AML?origin=product-ads&gclid=EAIaIQobChMIoJrvp_Hc-wIVAYKDBx1EFwM1EAQYASABEgKANfD_BwE

Men om det gir 5.1 lyd over toslink utgangen er vel ikke sikkert….

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...