Jump to content
KjellHatt

Opprydding i reglene rundt bruk av tilhenger for bil

Recommended Posts

Sjørøver skrev (22 minutter siden):

@X10anT Så teoretisk, om bilen er 2000kg så kan du ha en tilhenger på 5000kg? Total vogntog vekt på 7000kg.

Om du tok lappen før 2013, ja. 

Share this post


Link to post
Dubious skrev (54 minutter siden):

Det er lett lastebil med henger.
Den kan laste mye mer enn en lett lastebil. 

Dette er trekkvogn på 3500 kilo og henger på OVER 3500 kilo. Altså et eksempel på hvordan vogntoget som er forskjellen på BE før og etter 2013 ser ut. Men du har helt rett i at BE fra før 2013 kan frakte mye mer enn klasse C1.

Mens denne på bildet under her har en nedklasset henger som de med BE etter 2013 kan kjøre 🙂

Auka-tralle.jpg

Edited by X10anT

Share this post


Link to post
Sjørøver skrev (5 timer siden):

Så teoretisk, om bilen er 2000kg så kan du ha en tilhenger på 5000kg? Total vogntog vekt på 7000kg.

Du må forstå at jeg kun har opplyst om maksimale tillatte vogntogvekter. Det jeg ikke har opplyst om er alle de andre reglene som også må hensynstas. Slik som veglister, kjøretøygodkjennelser, kjøretøykombinasjoner og forskrifter. 2000 kilo trekkvogn (kjøretøygruppe M1, ikke T) som kan trekke 5000 kilo henger finner du ikke på norske skilt, men om ser bort fra det så kreves det uansett førerkort klasse BE fra før 2013 for å frakte henger over 3500 kilo, alternativt klasse C1E.

Kjører du i næring er det også krav om montering av skriver dersom største tillatte vogntogvekt overstiger 3500 kilo. Det finnes en rekke unntak, der lokaltransport av eget utstyr trolig er mest universal, men all kjøring i næring er i utgangspunktet omfattet av kjøre og hviletids bestemmelsene. Ikke-kommersiell godstransport (privatkjøring) inntil 7500 kilo er unntatt.

Edited by X10anT
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Dragonlove skrev (5 minutter siden):

Her er en også 😁

De er ikke umulige å finne, og er faktisk relativt vanlige i utlandet. Men det jeg egentlig forsøkte å oppnå var å forklare hvordan en +5 tonn tilhenger til en 3,5 tonn bil ser ut. For det er det mange som ikke har fått med seg. En 3,5 tonn tilhenger som vises på de siste to semi-bildene er det jo egentlig ikke noe spesielt med, for 3,5 tonn hengere finnes i hopetall som blant annet båthenger og biltraller.

Share this post


Link to post
X10anT skrev (1 time siden):

De er ikke umulige å finne, og er faktisk relativt vanlige i utlandet. Men det jeg egentlig forsøkte å oppnå var å forklare hvordan en +5 tonn tilhenger til en 3,5 tonn bil ser ut. For det er det mange som ikke har fått med seg. En 3,5 tonn tilhenger som vises på de siste to semi-bildene er det jo egentlig ikke noe spesielt med, for 3,5 tonn hengere finnes i hopetall som blant annet båthenger og biltraller.

Nei, det er ikke noe særlig spesielt med det, men det er nok ikke sikkert alle har fått det med seg, jeg leste om det når den artikkelen kom ut i 2019 og hadde ikke hørt om det før da, litt stilig er det jo i grunnen at man kan kjøre "Semi" med BE.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...