Gå til innhold

Er Atle Antonsen en forbryter?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm
knutinh skrev (4 minutter siden):

Hvem som har grunn til å påberope seg noen som helst ulemper og hvem som ikke har det.

-k

De som får ulemper ved å ha en spesifikk farge på huden.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bugle skrev (30 minutter siden):

De som får ulemper ved å ha en spesifikk farge på huden.

Jeg kan ikke tolke deg noe annen retning enn at _du_ avgjør hvem som får og ikke får ha ulemper, og hvis jeg ikke tilfredsstiller _dine_ kriterier for rase, så er evt ulemper jeg måtte mene å ha ugyldige?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg låser Tråden inn til videre da dette er juss delen av forumet, vi ønsker i all utgangspunkt juridiske synspunkt og ingen synsing her på denne delen av forumet. Men jeg vil låse opp etter jeg har ryddet opp alt som ikke er juridiske og konkrete svar. Om man ønsker en annen diskusjon rundt dette må man lage en egen tråd på en annen del av forumet.

Tråden åpnes igjen etter å ha blitt flyttet ut av juss, da det er åpenbart ett førende juridiske spørsmål fra trådstarter. Har fjernet flere innlegg som gikk på person seg i mellom som brukere.. Hold dere til sak folken og ikke angrip hverandre. Det er lov å være enig i å være uenige. Ytterligere moderering av innlegg tidligere innlegg kan bli gjort.

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Krozmar gjenåpnet denne emne
Gjest Slettet-7QKwQIfm
knutinh skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke tolke deg noe annen retning enn at _du_ avgjør hvem som får og ikke får ha ulemper, og hvis jeg ikke tilfredsstiller _dine_ kriterier for rase, så er evt ulemper jeg måtte mene å ha ugyldige?

-k

Les mine innlegg på nytt.

Jeg mener, uavhengig av hvilken fargenyanser man har på huden, skal man ikke bli diskriminert av den grunn.

For mørk, for lys - spiller ingen rolle. Man er et menneske uansett.

Å utvise/sende hjem en asylsøker som ee kriminell, uavhengig av hudfarge, religion, legning er ikke rasistisk.

Men man må kunne vite forskjellen på det - uavhengig av hudfarge.

Hudfarge, hva har der å si?

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
5 hours ago, knutinh said:

Grunnloven gir vel ikke ubegrenset ytringsfrihet.

Hva gjelder rasismeparagrafen så kan jeg tenke meg to scenarier:

1. Du opplever at en mørk fyr snapper parkeringsplassen som du mener å være først i køen. Du fyrer av deg «ha deg tilbake til Afrika din jævel». Det kan fort være straffbart.

2. Du er i en høylydt diskusjon med en ny landsmann. Han sier «Nordmenn er jævla rasistiske, lukter vondt og lager drittmat». Du svarer «hvis det er så galt her, hvorfor flytter du ikke tilbake til Afrika?». Jeg kan ikke tenke meg at det er straffbart.

-k

Samtidig bør det være straffbart å urettmessig beskylde noen for rasisme. Det er en såpass grov beskyldning at det må kunne bevises.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Theo343 (takk for meg) skrev (6 minutter siden):

Samtidig bør det være straffbart å urettmessig beskylde noen for rasisme. Det er en såpass grov beskyldning at det må kunne bevises.

Å urettigmessig beskylde noen for rasisme er ikke greit.

Men realiteten er slik at de som blir utsatt for rasisme må da bevise sin uskyld og hva de har blitt utsatt for.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Rasisme er å dømme et annet menneskets uforanderlig egenskap - hudfarge, tro, legning, høyde, vekt, etc.

At Antonsen sier at et menneske er for mørk til å være et sted, er rasisme - uansett.

Så kan settingen diskuteres, men å si at noe  er for mørk til å være en plass er rasisme.

Hvordan kan der diskuteres?

Lenke til kommentar
Just now, Bugle said:

Rasisme er å dømme et annet menneskets uforanderlig egenskap - hudfarge, tro, legning, høyde, vekt, etc.

At Antonsen sier at et menneske er for mørk til å være et sted, er rasisme - uansett.

Så kan settingen diskuteres, men å si at noe  er for mørk til å være en plass er rasisme.

Hvordan kan der diskuteres?

Legning, høyde og vekt er vel ikke rasisme?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Bugle said:

Diskriminering.

Korrekt :) Det foregår ekstremt mye diskriminering i samfunnet men det blir ofte skøvet under teppet. Der forekommer det også ganske så mye "victim blaming" og tåkelegging. Jeg er glad det ikke gjelder rasisme men skulle ønske vi også kom like langt når det gjelder diskriminering.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Theo343 (takk for meg) skrev (3 minutter siden):

Ja. Det er ikke noe verre enn at man må bevise ovenfor HR at man blir trakassert på jobb.

Så man må bevise først at man ikke lyver og deretter bevise den urett man har blitt påført?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Theo343 (takk for meg) skrev (1 minutt siden):

Nja, de aller fleste i dag mener rasisme er ekstremt ille mens diskriminering ofte er noe man bare trekker på skuldrene for med mindre det skjer mot homofile.

Nja, de fleste i dag mener at lovverk vedr diskriminering er ivaretatt, men at rasisme er noe man må jobbe mer med.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Bugle said:

Nja, de fleste i dag mener at lovverk vedr diskriminering er ivaretatt, men at rasisme er noe man må jobbe mer med.

Jeg har gjennom 30 år i arbeidslivet sett ganske så mange tilfeller av diskriminering. Både mindre grove og mange meget grove. Så og si ingen har blitt ivaretatt men personen har endt opp med å bli nedbrutt og utfryst.

De eneste tilfellene hvor jeg har sett at man har blitt ivaretatt er når det kommer til kjønn eller seksuell legning.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Theo343 (takk for meg) skrev (2 minutter siden):

Jeg har gjennom 30 år i arbeidslivet sett ganske så mange tilfeller av diskriminering. Både mindre grove og mange meget grove. Så og si ingen har blitt ivaretatt men personen har endt opp med å bli nedbrutt og utfryst.

De eneste tilfellene hvor jeg har sett at man har blitt ivaretatt er når det kommer til kjønn eller seksuell legning.

Jeg ser daglig diskriminering av mennesker med "feil" hudfarge, i mine 20 år i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Bugle said:

Jeg ser daglig diskriminering av mennesker med "feil" hudfarge, i mine 20 år i arbeidslivet.

Siden jeg var 11 år opplevde jeg og min mor konstant diskriminering hos sosialen basert på vår hvite hudfarge. "Du er norsk så du klarer deg vel". "Beklager men hjelp til førerkort gjelder kun flyktninger". Samt at vi opplevde å få kun en brøkdel av  hjelpen til møbler, inventar og annet.

Jeg forstår aldri hvorfor den norske stat ønsket at vi skulle ha et dårligere oppvekstvilkår og dårligere grunnlag for å skape et trygt og godt oppvekstmiljø frem mot å bli en produktiv voksen norsk statsborger.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...