Gå til innhold

Billig vs dyrt grenuttak


Anbefalte innlegg

Har behov for et par ekstra strømuttak da jeg har fått installert fiber. Vet det ikke er anbefalt å bruke grenuttak, men tenker det går greit når det kun er snakk om en router og strømforsyning til fiber. Spørsmålet er om det er verdt å legge litt mer penger i et slikt grenuttak f.eks fra Brennenstuhl eller Schneider Electric, mot noe billig fra Biltema? Er dyrt tryggere?

Endret av muummi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Permanent skjøteledning er ikke lov. Men til slike små strømmer så er det ikke noe problem.

Ett lite tips er å huske å fjerne de midlertidig når det er kontroll, så er man ikke uheldig å få det på rapporten. Hver inspektør gjør sine egne ting. Kjedelig å måtte betale for å rette opp noe så enkelt.

Problemet med skjøteledninger er at folk setter ting som trekker mye strøm, og bruker billige av dårlig kvalitet.

Ett tips er å kjøpe ett grenuttak med overspenningsvern i, da er det en god unnskyldning for å bruke slikt på den type utstyr også ved kontroll. Bare husk at finvern skal så minst 5 meter unna andre overspenningsvern som står i sikringsskapet, eller så funker de ikke alltid. (Det er da kabel lengde 5 meter, ikke luftlinje).

Lenke til kommentar

Ikke noe galt med den.

Men ville nok heller tatt denne: https://www.clasohlson.com/no/4-veis-grenuttak-med-USB-lader/p/36-6524

Har tykkere leder inni også. Er godkjent for samme strømmengde, 16A som den andre, men har 0,5mm tykkere ledere inni. 1mm som Schneideren har er litt i tynneste laget, selv om det er godkjent. Blir litt lite spesielt hvis kabelen blir lagt sammen. Men til forbruket som er forespeilet her så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (28 minutter siden):

Ikke noe galt med den.

Men ville nok heller tatt denne: https://www.clasohlson.com/no/4-veis-grenuttak-med-USB-lader/p/36-6524

Har tykkere leder inni også. Er godkjent for samme strømmengde, 16A som den andre, men har 0,5mm tykkere ledere inni. 1mm som Schneideren har er litt i tynneste laget, selv om det er godkjent. Blir litt lite spesielt hvis kabelen blir lagt sammen. Men til forbruket som er forespeilet her så er det ikke noe problem.

Ser den har overspenningsvern. Det vil vel ikke ha noen funksjon da stikkontakten som skal brukes ikke er jordet?

Lenke til kommentar
1 hour ago, AndersT2 said:

Ett tips er å kjøpe ett grenuttak med overspenningsvern i, da er det en god unnskyldning for å bruke slikt på den type utstyr også ved kontroll. Bare husk at finvern skal så minst 5 meter unna andre overspenningsvern som står i sikringsskapet, eller så funker de ikke alltid. (Det er da kabel lengde 5 meter, ikke luftlinje).

I tillegg er det da et spørsmål om man faktisk har overspenningsvern i sikringsskapet (typisk "mellomvern"), samt at det også kan være spørsmål om hvorvidt man har jordet kontakt der finvern skal monteres og hvordan finvern er konstruert med tanke på dette.

Normalt sett skal finvern ikke benyttes med mindre man ikke også har mellomvern.

Endret av NULL
Lenke til kommentar
17 minutes ago, NULL said:

Så vidt jeg husker, er det mange finvern som er angitt til å kunne ha langt bedre effekt når de er jordet. Og at det er enkelte som er designet for at de skal være tilkoblet jordet kontakt.

De fleste (alle?) er koblet til jord også og kan shunte overspenninger til jord i tillegg til mellom fasene. Men de vil fremdeles ha en effekt selv om de ikke er jorda.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, sedsberg said:

Eneste er vel bryteren som jeg nevnte. Har sett flere av de som har røket. Derfor kjøper jeg aldri grenuttak med bryter lengre. Muligens med mindre det er et respektabelt merke.

Det man alltids også kan være oppmerksom på, er når kompleksitet og kost øker og man prøver å holde kost nede. Eksempel denne forgereneren med svakstrømsuttak (USB) og releer i tillegg: https://farligeprodukter.no/produkt/100132

 

Endret av NULL
Lenke til kommentar

Jeg har tre grenuttak i kjelleren med bryter som gir strøm til alle enhetene på "elektronikkbordet". Er aldri noe stort strømtrekk der, men jeg slår av bryteren hver gang jeg går ut av kjelleren for å forsikre meg om at alt er avslått. Så disse er godt brukt og dem funker enda på det andre året. 

Men skal man presse mye strøm gjennom dem og opp mot det dem er godkjent for over tid så ville jeg nok vertfall valgt noe av kjent merke. Uten at jeg har noe grunnlag for å si at kjent merke er noe bedre enn annet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...