Gå til innhold

AMD Radeon RX 7xxx ( RDNA3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Nizzen said:

Jeg så 30-40% treigere enn 4090 i Cyberpunk. Minecraft er opp mot 90% treigere.... Den testen er ikkje mye verdt.  Ikkje sikkert AMD kortet er mere verdt enn 1000$ heller ;)

OM disse talla skulle stemme, så er jeg sykt glad for at jeg ikkje ventet på disse korta....

OM disse tallene stemmer, er jeg VELDIG glad jeg ventet.

Cyberpunk med RT, ca 65 fps vs 85 fps. (dette er så lite forskjell at jeg lurer på om dette er fake).

Cyberpunk uten RT, ren raster, ca 75 vs 95. (dette er mer som forventet)

Spiderman 90 vs 125. (igjen, forventet)

Minecraft RTX er spesiel laget for nVidia, og bryr meg passelig midt på ryggen.

RDR2 85 vs 105. (forventet)

Plague Tale 50 vs 80. (litt mye, men er trolig nVidia optimalisert, men vet ikke)

Witcher3 130 vs 165. (igjen, forventet)

AMD har knapt release drivers her. Og for disse forskjellene synes du det er helt ok å betale trolig det dobbelte. Trolig rundt 12 000 vs 24 000. Det er helt opp til deg. Men å betale dobbelte for disse forskjellene er enten fordi man er fanboy, eller for å kunne poste epeen shots på boards over beste FPS. Økonomi eller fornuft, er det i hvertfall ikke.

 

Opps jeg glemte:

I tillegg er nVidia kortene markant større, flere må bytte kabinett om de skal bruke ett. I tillegg bruker de mer strøm, som vil føre til mer varmeutvkling. Og på toppen en idiotisk kobling som er potensielt farlig, dersom man da ikke nærmest presser den så hardt inn at man ødelegger kortet/hovedkortet. Men for all del, når det er nVidia som gjør dette, så er det ikke viktig. Men om det var omvent, og det var AMD, da hadde dette boardet vært fullt at begrunnelser fra samme folkene som nå later som betyr ingen ting, og er bare brukerfeil...

Endret av JarleGutt
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enda en med både XT og XTX vs 4080. Regner med dette er reelt, tenker det er folk som får fatt i kort før de selges.

 

Kan vel og legget il at både 7900 XT og 4080 er meningsløse kort til de prisene de er satt til.

7900 XT er for nær prisen til XTX og mye lavere i performance.

4080 er ganske enkelt for høyt priset vs 7900 XTX og for den del XT.

Vel, 4080 er virkelig meningsløst, da til og med 7900 XT er like bra eller faktisk raskere enn 4080 i noen spill her.  Jada, jeg vet, dette er ikke 100% pålitelig med tanke på performance % men det er nok temmelig likt det som vi ender opp med i release reviews.

Endret av JarleGutt
Lenke til kommentar

Begynner få en snikende anelse om at 7900 XTX referansekort blir solgt til nærmest 0 i fortjeneste, og AIB kortene blir nok rundt 200$ mer i pris, eller mer. Så trolig rundt 13 000 i normal pris i Norge, ikke bra. Så jeg vurderer sterkt kjøpe et referansekort release dag...

Ser ellers ikke grunnen til at XT er bare 100$ mindre i pris enn XTX. Gir ikke ellers helt mening.

Håper jeg tar feil...

Lenke til kommentar
10 minutes ago, BartSimpson said:

Får vi kjøpt referansekort i Norge?

Så langt jeg forstår dette, så er det slik med AMD at mange av AIB partnerne lager BÅDE referansekort + egne AIB kort. I tillegg har jeg det inntrykket at feks Sapphire lager selve referansekortene for AMD. Så mange av AMD AIB leverandørene kommer til å stille med 'referansekort' som er billigere i et begrenset antall ved release, men deres egne kort vil nok være markant dyrere, ha annen kjøler, trolig kan klokke litt mer etc.

Lenke til kommentar
BartSimpson skrev (13 minutter siden):

Får vi kjøpt referansekort i Norge?

Husker det var én runde med referansekort når 6800XT ble lansert, da altså "ASUS 6800 XT" eller "XFX 6800 XT" som er referansekort i innpakning fra AIB-leverandørene. Tror ikke AMD har solgt referansekort selv i Norge på en stund.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, JarleGutt said:

Begynner få en snikende anelse om at 7900 XTX referansekort blir solgt til nærmest 0 i fortjeneste, og AIB kortene blir nok rundt 200$ mer i pris, eller mer. Så trolig rundt 13 000 i normal pris i Norge, ikke bra. Så jeg vurderer sterkt kjøpe et referansekort release dag...

Ser ellers ikke grunnen til at XT er bare 100$ mindre i pris enn XTX. Gir ikke ellers helt mening.

Håper jeg tar feil...

Er nok fryktelig mye billigere å lage 7900xtx enn disse nvidia kortene. Både kjølingen er mindre og selve GPU'en er latterlig mye billigere å lage. 

AMD tjener nok veldige gode penger på 7900xt og xtx.. men stusser selv på prisingen mellom disse

Lenke til kommentar
1 hour ago, JarleGutt said:

Enda en med både XT og XTX vs 4080. Regner med dette er reelt, tenker det er folk som får fatt i kort før de selges.

 

Kan vel og legget il at både 7900 XT og 4080 er meningsløse kort til de prisene de er satt til.

7900 XT er for nær prisen til XTX og mye lavere i performance.

4080 er ganske enkelt for høyt priset vs 7900 XTX og for den del XT.

Vel, 4080 er virkelig meningsløst, da til og med 7900 XT er like bra eller faktisk raskere enn 4080 i noen spill her.  Jada, jeg vet, dette er ikke 100% pålitelig med tanke på performance % men det er nok temmelig likt det som vi ender opp med i release reviews.

nok en fake benchmark youtube kanal?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Nizzen said:

nok en fake benchmark youtube kanal?

Det vet vi ikke enda. Men når de har mange videoer tilbake i tid, er det mulig de er reelle. Er jo ikke umulig noen som ikke er reviewer får fatt i et par kort. For de er jo allerede i distribusjon for å komme i butikkene neste uke, og vi vet reelle reviewere har fått kortene for et par dager siden.

Men "time will show" så han sa han...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...