Gå til innhold

Tips til kontorpult? (200cm)


Anbefalte innlegg

Har i dag en Bekant fra IKEA på 160cm, men vil gjerne ha litt mer plass når jeg skal oppgradere gamingriggen i vinter, samt gå til innkjøp av en monitorarm for enda mer plass. Har målt opp bula og en pult på 200cm bredde hadde vært passelig. Men finner ikke mye på den bredden annet enn kanskje denne:

https://www.gerdmans.no/kontor-og-konferanse/skrivebord/hev-og-senk-skrivebord/hev-og-senk-skrivebord-atlanta-trend-lxb-2000x800-mm-eikhvit
 

Men over 8k inkl moms er ganske dyrt. Tips? :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kinnarps har ett godt utvalg og løsninger men blir antagligvis ikke billigere enn den du linker.

Her selv 3 kinnarps skrivebord kjøpt for endel år siden og holder seg godt.

Tåler mye vekt også, har stått oppå dem for å komme til ting og de har ikke knekt sammen enda og jeg veier 110Kg.

Dersom du har vegg på begge sider og bak og er litt sage kyndig så kan du legge opp en bærende list rundt på veggen og kjøpe en kjøkkenbenk plate eller lignende å legge oppå.

 

Endret av Lugmeister
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et Bekant hev-senk-understell som jeg vurderer å oppgradere med en heltre benkeplate, ser at Bauhaus har varianter som er 80 cm dype: https://www.bauhaus.no/kjokken-vaskerom/benkeplater/massivt-tre?bredd_mm=800

Edit: Jeg ser riktignok på 90 cm dybde. Ut fra anmeldelsene så er det kanskje lurere å gå for variantene som heter benkeplate i stedet for arbeidsplate, det er nok en kvalitetsforskjell.

Endret av Frank Drebin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 timer siden):

Men Hobbyplater er ubehandlet, er de ikke? Må den gjerne lakkes, eller den fin som den er? Fant en på Bauhaus som var akkurat 200x80cm 

Man kan eventuelt legge på en dekorfolie med tremønster eller ensfarget. https://www.megaflis.no/search?q=dekorfolie+90x210

Hvis du velger plate i MDF bør du komme unna med en grunning for heft mens en hobbyplate nok krever grunning og pussing for å gi en plan nok overflate for dekorfolien.

For å få platen stiv/stødig nok bør det festes noen lister på undersiden, litt avhengig av tykkelsen på platen men antar platen bør være minst 20, om ikke 25 millimeter tykk for å få den stiv nok, forutsatt MDF; treplate/finér bør være minimum 25 millimeter. 

Endret av NoBo
URL ble ikke klikkbar 🤔
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjørte selv MDF plate, og får å få litt annerledes overflate som tåler litt så limte jeg Ikea laminatgulv oppå, og bare malte under for å beskytte det.

Den store jobben vare å få det fint på kanten, hvor jeg la inn en trelist som måtte lakkes.

Har hatt det nå i 5 år, og ikke noe skader eller noe slikt, like fint som når det var nytt.

Min er plassbygd i ett hjørne, og ikke på noe hev og senk, så ikke noe problem med den ekstra vekten MDFen gir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg vært til innkjøp av to plater, jeg har et understell til jeg tenkte jeg kunne bruke så jeg former en L på kontoret. 
Opprinnelig var det én plate på 4000x800x26mm i ubehandlet Eik som ble kappet til 2100x80cm og en på 120x65cm. Så planen er å sette disse sammen i morra og olje de inn. Skal komme med bilder når jeg er ferdig! 
 

Tusen takk alle sammen for knallgode tips og triks :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 minutter siden):

Da er første strøk med Osmo topoil lagt. Dette gleder jeg meg til, synd det er 12 (!) timers tørketid! :D

Brukte kjøkkenbenk versjon fra dem i sommer, og har forleløpig hold seg veldig bra. Var ett par steder i overgangen benk/vegg jeg ikke fikk tørket skikkelig opp som de nevnte, som det nå er hvitere rester igjen.

Husk å kjenn etter om overflaten er ru eller ikke før neste lag. Kjennes den ikke helt glatt, så brukt fint pussepapir med kun lett trykk før neste lag legges, da blir resultatet veldig mye bedre.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (21 minutter siden):

Brukte kjøkkenbenk versjon fra dem i sommer, og har forleløpig hold seg veldig bra. Var ett par steder i overgangen benk/vegg jeg ikke fikk tørket skikkelig opp som de nevnte, som det nå er hvitere rester igjen.

Husk å kjenn etter om overflaten er ru eller ikke før neste lag. Kjennes den ikke helt glatt, så brukt fint pussepapir med kun lett trykk før neste lag legges, da blir resultatet veldig mye bedre.

Ikke dumt, jeg kjøpte med en pakke med pusseputer med 100 i grovhet, som kanskje er hakket for grovt? 
Hvor lenge lot du det tørke før du påførte det neste strøket?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (4 timer siden):

Ikke dumt, jeg kjøpte med en pakke med pusseputer med 100 i grovhet, som kanskje er hakket for grovt? 
Hvor lenge lot du det tørke før du påførte det neste strøket?

Jeg ville nok brukt 120 eller 240 papir, kommer an på hvor grovt det føles. Husk ikke press veldig hardt, sa slipes første lag vekk.

Det var ikke 12 timer mellom hvert lag på den jeg brukte så vidt jeg husker, så ventet kun ett par timer til det hadde vært tørt en stund før jeg tok andre og siste, men lot det stå 1,5 dag eller noe slikt etter det for at det skulle ha tid til å herde før jeg satte ting på benken igjen.

Jeg gjorde dette i august, så det var relativt varmt ute/inn enda. Nå ville jeg nok ha ventet mye lenger før strøk 2, og at det ble tatt i bruk, spesielt for tyngre ting. Tyngre ting setter seg ofte fast i maling, lakk osv hvis det ikke har fått herdet nok først.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...