Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motortrøbbel- diesel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
onlythelonely skrev (3 timer siden):

Ser at forsikringen min dekker motor ,gir og driftsbatteri så  jeg vil anta at jeg da betaler kun egenandel.

Nja, jeg vil ikke anbefale å sette igang reparasjon uten å vite at forsikringsselskapet dekker det.

Faren for senskader medfører at byttemotor er et aktuelt alternativ.

En annen ting: Kan regnvann ha lurt seg inn i tanken? Det vil være kjedelig å reparere for så å bare få det samme problemet igjen.

Lenke til kommentar
onlythelonely skrev (17 timer siden):

Da har jeg fått beskjed om at jeg må bytte høytrykkspumpen. I tillegg at jeg fort kan få "senskader" og at dysene må byttes. De kostet visstnok 8-10tusen kr.stykket.  Vet ikke hvor mange det er snakk om men de på verkstedet ba meg kontakte forsikringsselskapet mitt.

Ser at forsikringen min dekker motor ,gir og driftsbatteri så  jeg vil anta at jeg da betaler kun egenandel.  Men om alt dette skyldes tanken til UNO X så må jo de ta regningen på alt sammen. Dog. blir det kanskje vanskelig å bevise all den tid det er mulig å komme til tanken min (sabotasje?)  og hvis ingen andre bilister har opplevd noe lignende etter påfylling.

Får du dekket dette av forsikringen er det opp til selskapet og forlange regress fra unoX.

 

Lenke til kommentar
maikleoliver skrev (1 time siden):

Filtrene tar mye dritt, vannet ligger på toppen og dieselbiler er veldig tilgivende på drivstoff.

Her er det så mye feil at det ikke kan stå uimotsagt.

For det første er det mildt sagt variabelt hvor godt filtersystemene faktisk er bygget. Som et eksempel kan jeg nevne Pajero (som forøvrig bruker samme tekniske løsning som endel japanske biler med dieselmotor). På disse er det fullt mulig at det lurer seg f.eks vann gjennom filteret, FØR lampe for vann lyser opp.

Vann legger seg på BUNN. Enhver som har jobbet med dieselbiler og vannproblematikk kan bekrefte dette.

Dieselbiler er aldeles ikke tilgivende på vann. Dette er oksebæsj.

Det er en kjennsgjerning at f.eks Bosch VP44 slites i stykker selv ved ørsmå mengder vann. Nyere høytrykkspumper er ikke akkurat idiotsikker de heller. En felles problemkilde for ødelagte pumper er vann, og ikke så mye annet.

Selv om man benytter kjemikalier som fordeler (knuser) vann inn i dieselen slik at dieselen blir gul på farge men ellers fungerer som diesel, vil slike pumper gå i stykker på kort tid. Vi snakker om under 1 times gange med mindre enn 1% vann i dieselen for å lage permanent skade på en VP44. Nevner akkurat den pumpen fordi den er kanskje den mest brukte pumpen av de alle.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...