Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motortrøbbel- diesel


Anbefalte innlegg

Min VOLVO v40,D2 2014 .  Diesel.    modell mistet motorkraften mens jeg kjørte på motorveien.         Fikk stanset og startet opp igjen . Kom meg hjem men kjørte på lav hastighet.      Fikk opp en varsel  i dashbordet som sa "redusert motorytelse" og et bilde av en skilpadde..

Leverte inn bilen på verkstedet på mandag .    De sa det var fylt på feil drivstoff!.... Ble veldig skeptisk til det da jeg er ekstremt nøye på  hva jeg fyller på bilen. De sa  det ikke luktet verken bensin eller diesel.... Se bilde av det som var på tanken.  

Verkstedet tømte tanken og skiftet drivstoffilter.  

Fikk bilen tilbake i går .  De hadde selvsagt testet bilen og den gikk da som normalt.    Da jeg skulle kjøre bilen i går kveld fikk jeg opp en lampe som lyste. Lampe for eksosanlegget.   Lampen slukket igjen da jeg startet å kjøre.    I dag så skulle jeg kjøre på jobb og opplever en konstant dunkelud /during mens jeg kjører så da innleverer jeg bilen til verkstedet igjen.

Når det gjelder innholdet på tanken så har jeg fått bekreftet av UNO X  at jeg fylte diesel siste gangen.    Fylte 04/10.   Var ikke tom når jeg fylte den. Om det skulle være problemer med pumpen  så burde flere ha fått problemer med bilen sin.( ikke fått noen tilbakemelding fra UNO X om det enda)  men om det ikke var diesel på pumpen, skulle det da kunne gå 14 dager til jeg opplevde problemer ?

Noen som vet hva problemet kan være her ?

 

 

Resized_received_1238674836978014.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minner mye om det jeg tappet av Pajeroen i sin tid, blanding av diesel og vann; med diverse sedimenter og forurensning fra drivstoffstasjonene. Lar du det stå noen dager vil du se vannet og sedimenter legger seg nederst.

Vet ikke hva slags materiale tanken er laget av, men ville tatt alt ned, rengjort og blåst ut fra A til Å. Byttet eventuelle pakninger m.m og frisk ny diesel med en tilsetning som f.eks QMI Dieselforbedrer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (26 minutter siden):

Er vel plast på Volvoene? Er det ikke bare japsene (og noe BMW) som holder på stål?

Hjelper ikke om det er plast på bilen om Uno X bruker gamle tanker i stål.
Om det er mye vann kommer nok dette fra bensinstasjonen, og mange bruker ennå gamle ståltanker.

I min tid som langtransportsjåfør hadde vi faktisk forbud mot å bruke enkelte bensinstasjoner pga mye vann i dieselen dem solgte.
Hvor flinke dem er å vedlikeholde og få skilt ut vann som samler seg pga kondens varierer veldig.
(enkeltstasjoner ikke kjede)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (2 timer siden):

Hjelper ikke om det er plast på bilen om Uno X bruker gamle tanker i stål.
Om det er mye vann kommer nok dette fra bensinstasjonen, og mange bruker ennå gamle ståltanker.

I min tid som langtransportsjåfør hadde vi faktisk forbud mot å bruke enkelte bensinstasjoner pga mye vann i dieselen dem solgte.
Hvor flinke dem er å vedlikeholde og få skilt ut vann som samler seg pga kondens varierer veldig.
(enkeltstasjoner ikke kjede)

Ja, det er igrunn sant. Dette er noe som dessverre er temmelig utenfor oss forbrukere sin kontroll. Men kjipt når det skjer, helt klart.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Du har altså brukt en god del diesel (25 liter?) etter du var på verkstedet første gangen og fikk tømt tanken for drivstoffet som du har bilde av. Så det virker litt uventet at det dukker opp problemer nå.

Jeg fylte ca.25 liter den 04/10. Så tanken var halvfull. Sikkert brukt 15-20 liter siden jeg fylte tanken. 

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har to teorier på dette.

1: Det har vært lite drivstoff på tanken til Uno X når du fylte slik at du fikk med ureinheter fra deres tank når du fylte.

2: Du fylte rett etter at de hadde fylt tankene slik at du fikk med ureinhetene som var pisket opp fra fyllingen. (Ureinheter= hovedsakelig vann, litt humus/rust etc)

Jeg har vært borti det samme da det var lite drivstoff på tanken til oljeselskapet. Hvis det er vann i dette så flyter det øverst. Du får da problemer når tanken på bilen begynner å tømmes.

Jeg ville tatt med bildet og krevd at Uno X hadde refundert drivstoff og reparasjon. Regner med du kan dokumentere fylling og reparasjonen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SHAT skrev (42 minutter siden):

Hei.

Jeg har to teorier på dette.

1: Det har vært lite drivstoff på tanken til Uno X når du fylte slik at du fikk med ureinheter fra deres tank når du fylte.

2: Du fylte rett etter at de hadde fylt tankene slik at du fikk med ureinhetene som var pisket opp fra fyllingen. (Ureinheter= hovedsakelig vann, litt humus/rust etc)

Jeg har vært borti det samme da det var lite drivstoff på tanken til oljeselskapet. Hvis det er vann i dette så flyter det øverst. Du får da problemer når tanken på bilen begynner å tømmes.

Jeg ville tatt med bildet og krevd at Uno X hadde refundert drivstoff og reparasjon. Regner med du kan dokumentere fylling og reparasjonen.

Hei. det høres jo vel og  bra :)   Jeg kan dokumentere fylling og reparasjonen . Men er det sannsynlig at jeg kunne kjøre i 14 dager uten å merke noe som helst ?

Lenke til kommentar
onlythelonely skrev (13 timer siden):

Hei. det høres jo vel og  bra :)  Jeg kan dokumentere fylling og reparasjonen . Men er det sannsynlig at jeg kunne kjøre i 14 dager uten å merke noe som helst ?

Det er realistisk ja 

Filtrene tar mye dritt, vannet ligger på toppen og dieselbiler er veldig tilgivende på drivstoff.

Når dem tapper tanken din blandes alt sammen, og dritten som kom med siste fylling blandes godt inn.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Eskove said:

Det er realistisk ja 

Filtrene tar mye dritt, vannet ligger på toppen og dieselbiler er veldig tilgivende på drivstoff.

Når dem tapper tanken din blandes alt sammen, og dritten som kom med siste fylling blandes godt inn.

Vann er tyngre enn bensin og diesel, og legger seg i bunnen av tanken.

Lenke til kommentar
Sitat

 

Da har jeg fått beskjed om at jeg må bytte høytrykkspumpen. I tillegg at jeg fort kan få "senskader" og at dysene må byttes. De kostet visstnok 8-10tusen kr.stykket.  Vet ikke hvor mange det er snakk om men de på verkstedet ba meg kontakte forsikringsselskapet mitt.

Ser at forsikringen min dekker motor ,gir og driftsbatteri så  jeg vil anta at jeg da betaler kun egenandel.  Men om alt dette skyldes tanken til UNO X så må jo de ta regningen på alt sammen. Dog. blir det kanskje vanskelig å bevise all den tid det er mulig å komme til tanken min (sabotasje?)  og hvis ingen andre bilister har opplevd noe lignende etter påfylling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...