Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Blitt svindlet/utnyttet av typen


Gjest 758ab...82c

Anbefalte innlegg

Gjest 758ab...82c

Hei dere. Jeg er i en litt kinkig situasjon. Jeg har alltid stolt 100% på forloveden i 8 år nå. Oppdaget tilfeldig at han har trukket store beløp på felleskontoen vår/huskontoen. Han har vært ansvarlig på regninger og betalinger osv. så jeg har latt han få styringa der da jeg stolte på han. Når kontoen har vært tom, så har han spurt om ikke jeg kan føre mer penger innpå, da der ikke er nok penger der, så har jeg bare gjort det. Han har da løyet og utnyttet meg. Jeg føler meg så dum.. Jeg fikk helt sjokk, og måtte ha en pause for å tenke.. Han har innrømmet det og beklaget seg. Kjenner på en bittet hver dag og klarer ikke helt å tilgi han. Vet at det bare er penger, men tilliten er helt borte.. Vet ikke om den kommer tilbake? Hva hadde dere gjort? 

Anonymous poster hash: 758ab...82c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bca00...1bc

Vet du hva han har benyttet pengene på? Vet ikke om det utgjør noen forskjell, men det kan være en indikasjon på større problemer (gambling, rus etc), eller en dårlig måte å håndtere økonomi eller et annet problem (forsøk på å gjøre opp gjeld han skammer seg over, subsidiere en kompis / familie, spare til en overraskelse).

Tenker du bør finne ut av dette og se om det hjelper eller gjør det verre. Oppførselen virker som et symptom på noe. 

Vet ikke om det hjelper.  Det ville for meg i dag vært helt uaktuelt for meg å gjøre noe slikt. På den annen side har jeg følt på økonomisk desperasjon til før i livet, men har også forsøkt å videreføre et forhold hvor tilliten var tapt. Hvor lenge har du følt på dette?

Anonymous poster hash: bca00...1bc

Lenke til kommentar
Gjest 758ab...82c
Gjest bca00...1bc skrev (20 minutter siden):

Han har brukt de på blant annet å betale ned kredittkortet sitt.. Kjøper ofte dyre ting til seg selv.. Data, båt, fiskeutstyr osv.. Bruker aldri penger på oss.. Kun på seg selv. Men nå skjemmer han seg å vil dra til syden osv. sammen med meg. Tidligere har han takket nei hele tiden da han aldri har råd. (Jobber fulltid og har ca 40.000 i mnd. Uten skatt.) jeg har utbetalt ca 20.000 i mnd. Han mener også at jeg skal betale like mye som han, noe jeg ikke går med på. Dette oppdaget jeg i august og har vært lei meg siden.. 

Gjest bca00...1bc skrev (21 minutter siden):

Vet du hva han har benyttet pengene på? Vet ikke om det utgjør noen forskjell, men det kan være en indikasjon på større problemer (gambling, rus etc), eller en dårlig måte å håndtere økonomi eller et annet problem (forsøk på å gjøre opp gjeld han skammer seg over, subsidiere en kompis / familie, spare til en overraskelse).

Tenker du bør finne ut av dette og se om det hjelper eller gjør det verre. Oppførselen virker som et symptom på noe. 

Vet ikke om det hjelper.  Det ville for meg i dag vært helt uaktuelt for meg å gjøre noe slikt. På den annen side har jeg følt på økonomisk desperasjon til før i livet, men har også forsøkt å videreføre et forhold hvor tilliten var tapt. Hvor lenge har du følt på dette?

Anonymous poster hash: bca00...1bc

1bc

 

Anonymous poster hash: 758ab...82c

Lenke til kommentar
Gjest bca00...1bc
2 hours ago, Guest 758ab...82c said:

 

Anonymous poster hash: 758ab...82c

Huff, nei.. da synes jeg bare det er dustete oppførsel. Felles er felles og jeg synes ikke han skal få betale seg ut av det..

Anonymous poster hash: bca00...1bc

Lenke til kommentar
Gjest e643c...a2c

Vil anbefalle deg å komme deg ut.
Det samme skjedde noe bekjente av meg, den ene personen brukte opp felles penger og tok opp mer og mer lån bak ryggen på den andre, slik drev de vel på i over 10 år idet skjulte. Endte med at en part nå har gjelds-sanering og den andre parten er gjeldsfri om en 4-5 år.

Der skiltes de lag alt for sent, men det gir ett mulig bilde av din fremtid.

Og ikke la andre ta fullstendig styring på din økonomi noen gang.
Stoler dere på hverandre helt så er det ikke noe problem at du også vet alt som foregår økonomisk. I motsatt tilfelle bør du absolutt også vite alt som skjer økonomisk. Å ikke interessere seg for egen eller felles økonomi er dumt uansett utfall.

Anonymous poster hash: e643c...a2c

Lenke til kommentar
Gjest 758ab...82c skrev (3 timer siden):

Hva hadde dere gjort? 

Fortid: Du/dere må finne ut hvordan dere skal gjøre opp det som er tapt/skjevfordelt.

Nåtid: Det er ikke "bare" penger. Du må finne ut om du ønsker å leve videre sammen med en som har lurt/svindlet deg slik. Personlig hadde jeg slitt med å akseptere at dette har skjedd over lang tid, og hadde vurdert å gå andre veier. Hvis noen er "utro" med felles finanser, kan man ikke se bort fra at de er det på andre områder også. Andre må gjøre seg opp sin egen mening. 

Eventuell fremtid: Ta kontroll over felles økonomi, og følg opp at alt blir slik det er avtalt.

Bottom line: Begge parter i et forhold må ta ansvar for felles økonomi. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det oppståtte er i mine øyne en dealbreaker, helt på linje med utroskap, om ikke verre da det ikke er ulovlig å være utro, men tyveri...

Her er det bare å oppsummere måned for måned hva han har stjålet. Her må du be om tilbakebetaling, et fett for deg om han må ta eget forbrukslån. Konsekvensen av han ikke samarbeider, bør være politianmeldelse og forliksråd.

Drittsekk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 758ab...82c
Gjest bca00...1bc skrev (1 time siden):

Huff, nei.. da synes jeg bare det er dustete oppførsel. Felles er felles og jeg synes ikke han skal få betale seg ut av det..

Anonymous poster hash: bca00...1bc

Hva mener du? At jeg skal bare tilgi han?

Anonymous poster hash: 758ab...82c

Lenke til kommentar
Gjest bca00...1bc
22 minutes ago, Guest 758ab...82c said:

Hva mener du? At jeg skal bare tilgi han?

Anonymous poster hash: 758ab...82c

Nei. At felles midler burde vært brukt til felles ting. Jeg synes det å tilby ferietur nå er en billig måte å skulle kjøpe tilgivelse. 

Jeg vil ikke si direkte at du bør gå, det er store deler av bildet her vi ikke sitter på, men du må kunne leve med det valget du tar.

Anonymous poster hash: bca00...1bc

Lenke til kommentar
Gjest 758ab...82c
Gjest bca00...1bc skrev (1 minutt siden):

Nei. At felles midler burde vært brukt til felles ting. Jeg synes det å tilby ferietur nå er en billig måte å skulle kjøpe tilgivelse. 

Jeg vil ikke si direkte at du bør gå, det er store deler av bildet her vi ikke sitter på, men du må kunne leve med det valget du tar.

Anonymous poster hash: bca00...1bc

Slik ja. Ja, han er veldig grei med å ha med å gjøre nå, gjør alt jeg ber om å vil spandere ting på meg.. Har vell dårlig samvittighet da? Ikke vet jeg, tror ikke på noe han sier..

Anonymous poster hash: 758ab...82c

Lenke til kommentar
Gjest 758ab...82c skrev (4 timer siden):

Hei dere. Jeg er i en litt kinkig situasjon. Jeg har alltid stolt 100% på forloveden i 8 år nå. Oppdaget tilfeldig at han har trukket store beløp på felleskontoen vår/huskontoen. Han har vært ansvarlig på regninger og betalinger osv. så jeg har latt han få styringa der da jeg stolte på han. Når kontoen har vært tom, så har han spurt om ikke jeg kan føre mer penger innpå, da der ikke er nok penger der, så har jeg bare gjort det. Han har da løyet og utnyttet meg. Jeg føler meg så dum.. Jeg fikk helt sjokk, og måtte ha en pause for å tenke.. Han har innrømmet det og beklaget seg. Kjenner på en bittet hver dag og klarer ikke helt å tilgi han. Vet at det bare er penger, men tilliten er helt borte.. Vet ikke om den kommer tilbake? Hva hadde dere gjort? 

Anonymous poster hash: 758ab...82c

Dump han!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 04d02...53b

Det er et alvorlig tillitsbrudd og jeg skjønner godt at du er lei deg. Dere må selvfølgelig snakke om dette, du kjenner han best og du må gå litt i deg selv for å finne ut om du kan stole på han igjen etter dette. Syns også det høres rart ut at han plutselig vil reise på ferie med deg etter å ha tømt kontoen deres, skal det liksom gjøre at du stoler på han igjen? 

Nei, dette skurrer for meg. Jeg har selv vært i et forhold med en mann som utnyttet meg for penger og jeg er utrolig glad i dag for at jeg kom meg ut av det. Vi hadde heldigvis aldri en felleskonto men jeg tør ikke tenke på hvor mye penger jeg har kastet bort på han og hans dyre vaner og ønsker, og hvor ofte han blakket seg bare en ukes tid etter lønning og så kom til meg og ba meg betale ting for han. Elsket han jo, så jeg så litt mellom fingrene.. Men realiteten innhentet meg til slutt. 

Når han gjort noe sånt mot deg, hva annet har han gjort som du ikke vet om? Bare en liten tanke. Jeg tror tilliten din utnyttes og du må åpne øynene for det. Ta vare på deg selv. 

Anonymous poster hash: 04d02...53b

Lenke til kommentar

Som et alternativ til å kjøre på med fulle fallitter og avslutte forholdet så vil jeg foreslå å først ta kontroll over det som påvirker deg, og deretter starte en dialog om pengebruk. Om dere skal gifte dere så må dere kunne snakke om slike ting på en anstendig måte.

Overforbruk og gjeldskrise er en sykdom for alle involvert, så du må enten komme deg vekk eller bli med å fikse problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 758ab...82c
Gjest bca00...1bc skrev (8 timer siden):

Vet du hva han har benyttet pengene på? Vet ikke om det utgjør noen forskjell, men det kan være en indikasjon på større problemer (gambling, rus etc), eller en dårlig måte å håndtere økonomi eller et annet problem (forsøk på å gjøre opp gjeld han skammer seg over, subsidiere en kompis / familie, spare til en overraskelse).

Tenker du bør finne ut av dette og se om det hjelper eller gjør det verre. Oppførselen virker som et symptom på noe. 

Vet ikke om det hjelper.  Det ville for meg i dag vært helt uaktuelt for meg å gjøre noe slikt. På den annen side har jeg følt på økonomisk desperasjon til før i livet, men har også forsøkt å videreføre et forhold hvor tilliten var tapt. Hvor lenge har du følt på dette?

Anonymous poster hash: bca00...1bc

Oppdaget senest nå i kveld at han har kjøpt en dataskjerm på verdi av 10.000,- uten å ha sagt noe til meg.. Jeg ble litt satt ut.. I hagen ligger det en ny gummibåt til 7000,- som han plutselig kom hjem med uten jeg visste om noe.. Kaster penger rundt seg..

Anonymous poster hash: 758ab...82c

Lenke til kommentar
Gjest 758ab...82c
FrihetensRegn skrev (37 minutter siden):

Er dette planlagte innkjøp eller impulskjøp? Om det er impulskjøp, kan det være tegn på bipolar lidelse.

Det er jeg ikke sikker på, da det bare dukker opp dyre ting overalt å ikke nevner noe til meg.. Men han har hatt store humørsvingninger for par år siden, da lurte jeg på om han hadde det, men så ble han en helt annen person og gladere da jeg truet han med å slå opp. Har spurt han i ettertid hva som feilte han da, men han vet det ikke selv og trodde på at han var i en mørk periode bare.. Synes det bare var så rart at han bare snudde og ble en helt annen person neste dag.. 

Anonymous poster hash: 758ab...82c

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Er dette planlagte innkjøp eller impulskjøp? Om det er impulskjøp, kan det være tegn på bipolar lidelse.

Det kan det, men kan også være et tegn på mange andre diagnoser (men trenger ikke være tegn på en diagnose). Man bør være forsiktig med å stille diagnose på såpass lite grunnlag.

Er enig med de andre her at dette er uakseptabelt. Håper du kommer deg unna, eller får strammet ham opp. Høres ikke bra ut.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Dette kaller jeg tillitsbrudd på høyt nivå.
Jeg ville forsøkt å funnet en sammenheng med adferden, og dermed tatt en avgjørelse på om jeg vil leve videre med vedkommende eller ikke.

Hva med en sosial/psykisk utredning for å avdekke om det finnes en diagnose, er det noe medisinsk så er det kanskje enklere å tilgi/forstå adferden. Dersom det viser seg at det ikke er noe galt med han, så hadde jeg personlig vurdert å kutte båndet.

Det som overrasker meg er at noen har samvittighet til å utnytte noen på denne måten, jeg hadde aldri klart det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...