Gå til innhold

LAN/Wi-Fi uten internett?


Nimrad

Anbefalte innlegg

Jeg skal etterhvert oppgradere nettverksutstyret mitt hjemme og i den forbindelse lurte jeg på å ha et separat nettverk til dingser jeg ikke vil skal ha tilgang på internett. Men jeg vil at alle skal kunne kommunisere lokalt uavhengig av om dingsen har internettilgang eller ikke og at jeg kan få ekstern tilgang via VPN når jeg ikke er hjemme. Er det i det hele tatt mulig?

For å ta et eksempel: Jeg har noen smarthusdingser som går på Wi-Fi som jeg ikke ønsker skal ha internettilgang. Men jeg trenger å nå disse mobiltelefon/PC som er tilkoblet lokalt nettverk med internett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du har/kjøper utstyr som støtter vlan bør det ikke være verre enn å opprette et egen vlan for de enhetene du ikke vil ha på nett og blokkere tilgang til internett for det vlanet med regler i brannmuren din. Feks vlan A for hjemme-pc osv, vlan B for dingser du ikke vil ha på nett. Blokker tilgang til nett for vlan B, og åpne opp for at enheter på vlan A kan initiere kommunikasjon med enheter på vlan B (slik at du kan administrere disse mens du sitter på vlan A, som blir der du har vpn kjørende).

Lenke til kommentar

Mange veier til målet.. Som allerede nevnt, VLAN og skille de virkelig godt. Men også så enkle ting som pihole (og sinkhole alle domener du ikke aktivt hvitelister, gjerne med blokkering av DNS-forespørsler hvis noen av enheten har hardkodet DNS-innstillinger) eller bare å sette statisk IP på de enhetene og ikke gi de en default gateway, eller gi de en default gateway IP som ikke er korrekt/i bruk.. Nesten opp til deg selv og hvor mye penger og tid du vil legge i det.

Endret av ali q
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...