Gå til innhold

Krigshistorier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Polen blir ofte nevnt i moderne politikk, men de fleste i norden vet absolutt ingenting om dette folket og historien deres bortsett fra Auschwitz og andre verdenskrig.

Visste du at Polen invaderte Moskva og okkuperte byen i over et år på 1600 tallet? Russerne feirer dagen polakkene forlot byen den dag i dag. Kongen av Polen måtte nemlig velge om de skulle fortsette som katolikker eller behage russerne med en ortodoks ledelse for å behage folket.

En av middelalderens største og viktigste slag var Slaget ved Grunwald, eller Tannenberg, mellom Polen-Litauen og de tyske ordensridderne.

Leser du deg opp på polsk historie fra begynnelsen får du en god rød tråd fra kriger mellom katolikker, protestanter, hedninger, religioner. Noen av tidenes kulturarvran har skjedd i Polen når dets rike kollapser etter press fra store land rundt og feks har Sverige viktige polske kulturminner ennå på slottet sitt og i sine museer for å nevne en brøkdel. Jeg mener det første svenske museet dukker opp etter de har rana Polen mens de utslitt har kjempa mot både russere og tyskere i århundrer. At dette landet eksisterer i dag er helt utrolig etter å ha blitt forsøkt ødelagt ørten hundre ganger fra land som er flere ganger større. Warsawa var ca 100% ødelagt etter andre verdenskrig, nå har de den høyeste bygningen i EU og setter opp skyskrapere i rekordfart. Virkelig et hardhuda folk! Forstår du Polen forstår du relasjoner mellom Ukraina, Russland, Tyskland og veldig mye av dagens geopolitikk i Europa, spesielt i sentraleuropa og i øst. Spennende!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Debatter177 skrev (På 16.10.2022 den 17.22):

Hei! 

Jeg ønsker å sette meg inn i alle verdens krigshistorier.

Hvor bør jeg begynne?

Trenger du en bok, finn "The Collins Encyclopedia of Military History" utgitt av T.N. Dupuy. Hele verden omtales med meget kort oppsumming og avsnitter som forklarer utvikling av krigføring innenfor taktikk og våpen. Den er på 1,600 sider om alt fram til år 1991. Det hadde tatt forfatteren over ti år for å bli ferdig med boken, men på flere steder er dette basert på opplysninger fra 1950-1970 perioden, siden 1991 har ganske mye tidlig dårlige dokumentert krigshistorie blitt bedre kartlagt. 

Wikipedia kan være et bra sted, blant ved å finne lenker og litteraturlister for videre og mer autentiske fordypning. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...