Gå til innhold

Lanserer gamingserie mynta på kvinner


Anbefalte innlegg

Omnia vincit amor skrev (8 timer siden):

Nei, det er det ikke.

Grunnen til at folk ikke legger merke til kvinner som spiller fps spill er fordi de som regel ikke sier at de er kvinner.. De fleste kvinnene jeg gamer med opplever for mye hets og dårlig oppførsel fra mannfolk. 

Så du tar altså en wikipedia artikkel for god fisk? 

Personlig har jeg møtt på mange kvinner som spiller fps spill, men som nevnt over er de som regel stille og bruker ikke voice chat fordi mannfolk oppfører seg som ræv. 

Artikkelen viser jo til flere kilder med oppsummering av forsøk på å kartlegge hvilke grupper som spiller ulike sjangre med spill med et spenn fra 90-tallet til nå utført av markedsanalytikere, spillpresse og spillselskap. Wikipedia er ikke en godkjent akademisk kilde, men det er fordi artikler kan endres uten at det må gjennom en større prosess enn å oppdatere informasjon og kilder, ikke fordi det nødvendigvis er større grad av feil der enn i andre kilder.

Det er så klart kvinner som spiller spill, men statistikken tilsier jo at de utgjør en mindre andel enn menn. Du må gjerne vise til en annen statistikk, men personlige meninger eller erfaringer veier ikke opp mot dette. Jeg spiller masse med kona så jeg vet at kvinner også spiller spill, men det motbeviser likevel ikke statistikken.

SynT skrev (9 timer siden):

Merkelige kommentarer her, synes det er helt greit med et bredere spekter av utvalg, hvis det selger så er det jo flott. Ser fine ut disse, det samme kan eg ikkje sei om alle "gamer" utstyr som man finner ellers. Ikkje at eg har planer om å kjøpe disse da men.

Jeg er helt enig, det er bare synd at det ikke virker som om de har hatt fokus på kvalitet. Synes selv designet var et friskt pust i sortimentet og kunne nok ha kjøpt noe med tilsvarende utseende om de var like gode som andre produkter i samme prisklasse.

skaftetryne32 skrev (6 timer siden):

Det er egentlig ganske typisk at om det er en kvinne/jente på en server så sier de at de er kvinne eller de har girl i navnet sitt eller på annen måte antyde at de er kvinner, jeg har aldri sett en mann komme inn på en server og utbasunere jeg er en mann se på meg jeg er mann som spiller fps, gi meg oppmerksomhet. Dette skjer hele tiden ikke med menn, men med kvinner/jenter.  

Veldig bra sagt. Dette er nok helt riktig. Jeg vil anta at siden du kritiserte Omnia for å bruke personlig erfaring som kilde at du har kjørt statistikk på dette og at dette ikke bare er din personlige erfaring?

https://www.gamesindustry.biz/survey-says-59-percent-of-women-hide-gender-to-avoid-harassment-while-gaming-online

Over halvparten av kvinner velger å skjule kjønnet sitt på grunn av trakassering. 77% sier at de har opplevd trakassering på bakgrunn av kjønn. Jeg har ikke noen statistikk på det, men jeg har personlig aldri blitt trakassert kun fordi jeg er mann, har du?

Nå skal det sies at trakassering er et stort problem i spillindustrien med hele 83% sier de har opplevd det på et punkt.

https://www.statista.com/statistics/1133182/harassment-online-video-games/

Dersom det er menn som utgjør den største delen av spillere er det sannsynligvis også menn som utfører mesteparten av trakasseringen. Vi bør kanskje begynne å peke fingeren mot dem i stedet for mot de oppmerksomhetssøkende kvinnene?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*Grunnene* til at man trakasseres er nok annerledes. Men jeg tror ikke kvinner trakasseres mer enn menn. Folk på nett er generelt rævhøl, særlig når de er anonyme.

Legger noen merke til at du er kvinne, mobbes du for det. Har du en aksent, så mobbes du får det. Stammer du, så mobbes du for det. Har du en litt uvanlig stemme, mobbes du for det.

Selvrapportering gir heller ikke noe godt datagrunnlag. Jeg vil tro 100% av menn her inne har blitt trakassert på nett av andre menn. Bare ikke på grunn av at vi er kvinner. Mange har sikkert blitt sextrakassert på et eller annet tidspunkt av andre menn også.

Lenke til kommentar
TheKims skrev:
tsetsefluen skrev (4 minutter siden):

Har en følelse av at jenter spiller mest på mobilen. Ikke så mye action, men heller spill som Candy crush og liknende

Hva baserer du den følelsen på? Jenter spiller de samme spillene som vi gutter gjør og på de samme plattformene.

Vi snakker om biologiske kvinner, ikke trans-kvinner.
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (11 timer siden):

*Grunnene* til at man trakasseres er nok annerledes. Men jeg tror ikke kvinner trakasseres mer enn menn. Folk på nett er generelt rævhøl, særlig når de er anonyme.

Legger noen merke til at du er kvinne, mobbes du for det. Har du en aksent, så mobbes du får det. Stammer du, så mobbes du for det. Har du en litt uvanlig stemme, mobbes du for det.

Selvrapportering gir heller ikke noe godt datagrunnlag. Jeg vil tro 100% av menn her inne har blitt trakassert på nett av andre menn. Bare ikke på grunn av at vi er kvinner. Mange har sikkert blitt sextrakassert på et eller annet tidspunkt av andre menn også.

Først og fremst må jeg bare si at jeg er jevnt over enig med det du sier og jeg synes du har noen gode poenger. Jeg kan som mann si at jeg personlig FØLER ikke at jeg har blitt trakassert gjennom spill, så jeg ville ha svart nei på en slik undersøkelse. Nå har jeg blitt mobbet veldig mye gjennom skolen så det kan være at jeg setter terskelen for hva jeg mener er trakassering høyere enn realiteten og jeg da altså har blitt trakassert. Dette kan jeg ikke svare på og det er et problem med selvrapportering.

Det jeg prøvde å få frem var at i motsetning til det skaftetryne32 sier er det ikke sånn at ALLE kvinner utbasunerer at de er kvinner for å få oppmerksomhet. Dette er et holdningsproblem hen har, da statistikken viser at mange aktivt skjuler det (59% av de som ble spurt). I tillegg viste jeg til at kvinner faktisk opplever trakassering på bakgrunn av kjønn, noe som setter dem i en egen bås, igjen i motsetning til det hen sier.

Det er jo også en klar indikasjon på hvor ille det er når kommentartråden til en produktomtale av en produktserie Logitech har kommet med raskt ble avsporet til en diskusjon om hvorvidt kvinner spiller "skikkelige" spill. Det er en god del holdningsproblemer vi som spillere er nødt til å ta tak i og vi må slutte å akseptere at noen blir trakassert, uavhengig av hva grunnlaget er.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Synes Gamer vinkler dette litt feil. Det er helt ok å lage produkter med en feminin estetikk, og det handler nok mer om porteføljebredde og utforskning av nye områder, enn kvinnelig representasjon.

Kvinner trenger ikke egne keyboard, men med alle de tusener av nisjene der ute: Hvorfor skal feminin estetikk krysse noen grenser?

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke peiling på om de kvinnene jeg kjenner representerer et flertall eller ikke, men dette bommer i ganske stor grad om det skulle være tilfelle.

Eksempelvis blir pris ofte en pådriver for valg av utstyr. Så dyrere men ikke like bra som jevnprisede produkter hjelper lite. Mengden trådløse tastatur og mus i samlet pakke fra kontoravdelingen er overraskende. Men noen har steget over til MMO-mus med noe som føles som 40 knapper.

De fleste velger ikke utstyr basert på utseende, men det er en og annen Razer Kraken Kitty edition blant dem. Riktignok da i sort.

Vil anta at Logitech har gjort noen markedsundersøkelser og at disse faktisk selger. Muligens til en gruppe som er litt yngre enn 30+ 🤔

Edit: bare for å understreke, dette er hentet fra en håndfull kvinner som aktivt spiller dataspill i min og min samboers omgangskrets. Ikke kvinner generelt

Endret av MuffinMatt
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (21 timer siden):

Legger noen merke til at du er kvinne, mobbes du for det. Har du en aksent, så mobbes du får det. Stammer du, så mobbes du for det. Har du en litt uvanlig stemme, mobbes du for det.

Hva slags spill er det du spiller??? Jeg opplever ikke dette. Jeg kommer dog over en del idioter som kjefter på deg for at du spiller dårlig, når de selv er elendige. Mye rart der ute, men har ikke opplevd noe av det på den listen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 timer siden):

Synes Gamer vinkler dette litt feil. Det er helt ok å lage produkter med en feminin estetikk, og det handler nok mer om porteføljebredde og utforskning av nye områder, enn kvinnelig representasjon.

Kvinner trenger ikke egne keyboard, men med alle de tusener av nisjene der ute: Hvorfor skal feminin estetikk krysse noen grenser?

Eller et alternativ til fjortis-estetikk?

Jeg vil forøvrig si at estetikken som Apple har ledet an i i 25 år har solid innslag av «feminin estetikk». Rent subjektivt.

-k

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (56 minutter siden):

Deg om det. Din subjektive mening er ikke et argument.

Når vi snakker om design av keyboard og mus så synes det som om subjektiv mening har vesentlig betydning for hva som blir lagd og hva som selger.

Og min subjektive mening er at gamer-utstyr vanligvis har samme appell som en gammel Ford Sierra med rust i kanalene, laksetrapp, terning foran og bak.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (30 minutter siden):

Når vi snakker om design av keyboard og mus så synes det som om subjektiv mening har vesentlig betydning for hva som blir lagd og hva som selger.

Og min subjektive mening er at gamer-utstyr vanligvis har samme appell som en gammel Ford Sierra med rust i kanalene, laksetrapp, terning foran og bak.

-k

Du er en sample size på 1, så hva du eller jeg synes er pent er fullstendig likegyldig.

Jeg regner med at du også er en mann i godt voksen alder, så vi er ikke måldemografien heller.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (44 minutter siden):

Du er en sample size på 1, så hva du eller jeg synes er pent er fullstendig likegyldig.

Jeg regner med at du også er en mann i godt voksen alder, så vi er ikke måldemografien heller.

Ok. Da foreslår jeg at du sletter posten hvor du sier at «Synes Gamer vinkler dette litt feil.». Siden det er din subjektive mening, siden meningene våre er likegyldig og siden du representerer et sample på 1?

Bare sånn at vi kan holde diskusjonen helt fri for meninger.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slike ting har alltid vært kjønnsløst. Hvorfor skal vi gjøre det kjønnspesifikt i 2022, er ikke det litt selvmotsigende i tiden? Får vi gamingserier myntet på mørkehudede snart?

"Vi er alle like" men likevel er vi veldig opptatt av å skulle skille på folk.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (6 minutter siden):

Slike ting har alltid vært kjønnsløst. Hvorfor skal vi gjøre det kjønnspesifikt i 2022? Får vi gamingserier myntet på mørkehudede snart?

Synes du? På lekebutikken er det en tydelig gutte- og jente-avdeling. For oss som prøvde å kjøpe klær og leker som kunne gjenbrukes på tvers av kjønn var det vanskelig.

På gaming-avdelingen på Elkjøp lyser det av «gutt/ung mann-estetikk». Etter min høyst subjektive vurdering. Og ikke til forkleinelse for menn som liker my little pony eller kvinner som liker krigsleker.

Apple-esque design er et brudd med store svarte bokser med roboter, dødningehoder og blinkende rgb LED - med sin androgyne kalde minimalisme, men jeg tror ikke at det er veldig vanlig på gaming produkter?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
7 minutes ago, knutinh said:

Synes du? På lekebutikken er det en tydelig gutte- og jente-avdeling. For oss som prøvde å kjøpe klær og leker som kunne gjenbrukes på tvers av kjønn var det vanskelig.

På gaming-avdelingen på Elkjøp lyser det av «gutt/ung mann-estetikk». Etter min høyst subjektive vurdering. Og ikke til forkleinelse for menn som liker my little pony eller kvinner som liker krigsleker.

-k

Når man er barn er det søtt med rosa for piker og blått for gutter. I en periode var dette også feil, merkelig nok. Etterhvert som vi blir eldre lærer vi om likestilling og at jenter må få lov å være guttete og menn jentete om de vil. Som er fantastisk! Vi lærer også at det ikke definerer deg som mann eller kvinne om du liker noe som sees på som typisk for det andre kjønn. Likevel spøker man med at "strawberry daiquiri" er noe homofile menn drikker.

Jeg har til gode å se typiske "mann" produkter innen gaming, det har vært rimelig kjønnsløst spør du meg. En halo hjelm er ikke det jeg vil kalle typisk mannlig. Eller kanskje mer metroseksuelt?

Men klart joda,  man må for all del lage dette. Følger man litt med i streamer verden ser man også at dette finnes i hopetall allerede. Plush pelser på rosa øreklokker osv.

Personlig mener jeg verden tynges av nok plastsøppel allerede til å skulle diversifisere dette ennå mer. Selg heller øreklokker med utbyttbare skall el.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Jeg har fortalt om min subjektive mening om en type produkter, du har fortalt om din subjektive mening om en artikkel.

Enten må begge utsagn være gyldige innspill i en diskusjon, eller ingen av dem.

-k

Så du mener at det å uttrykke en formening er det samme som å pårope seg autoritet på hva som er fine feminine tastatur?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...