Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

service på bilen og hva man burde sjekke/gjøre!?


dan83

Anbefalte innlegg

hei, 

normal service er jo ofte olje og filter skift og ikke særlig mer en det hvis jeg har forstått rett

Men i følge han her og en del andre kjente youtubere så virker det som er mye mer man burde sjekke og skifte regelmessig hvis man skal ta godt vare på bilen sin:

https://www.youtube.com/watch?v=irR3VnKUTZE

For å ta ett eksempel er han innom bremsevæske og at den bør skiftes regelmessig!? Ingen som noen gang fortalt meg om dette, verken på verksted eller andre som kan en del om bil.

Hvor ofte bør man skifte slikt egentlig?

Noe annet som man bør be verkstedet sjekke/skifte ved neste service? Har planer om å ha bilen så lenge som mulig(rav4 2013, diesel)

Lag gjerne en liste hva jeg burde sjekke/bytte ved neste service. Bilen har nå gått snart 90 000km. Hadde nettopp normal service, så er 15000km til neste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker du å sette alt arbeidet vekk til verkstedet? Det er mange enkle ting du kan fikse og følge med på selv. 

 

Du finner nok intervall på når alt skal tas på bilen din i serviceboken, evt på nett. Diesel filter bør tas med jevne mellomrom. Bremsevæske hver 24. Mnd. Luftfilter ved behov. Smøre bremser en gang per år. Men i Norge så er noe av det viktigste du kan gjøre regelmessig vask. Det forhindrer mye problemer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker det er forskjell på service og vedlikehold.

Typisk for en service er olje, filtre og den slags. Når det gjelder vedlikehold er det viktigste man gjør å vaske regelmessig, rustbehandling som type tectylbehandling/fluidfilm, låsspray, silkon på lister, smøre bremser. Samt skifte bremsevæske, frostvæske og eventuelt servovæske. Har man automat, er det ytterst sjelden man bør skifte oljen i girkassen. Men; det kan være en fordel. Bytte av vindusviskere og lyspærer, samt eventuelt bilbatteri og sikringer ved behov. Det er vel alt? :) Eller.... Nei, registerreim ja. Hehehe.... den må også byttes av og til. DET var vel alt. Ikke bare bare med bil. ^^ 

Lenke til kommentar

Skikkelige verksteder følger serviceplanene til produsentene. Her er det forskjellige servicer på forskjellige intervaller. Ofte har man noe de kaller "storservice" som kan innebære skifte av bremsevæske, kjølevæske, servovæske etc. samt inspeksjon av hjuloppheng, karosseri/chassis og andre ting. Girkasseservice pleier å være en egen service.

Lenke til kommentar

Ok, da er d tre ting jeg må sjekke: bremsevæske, frostvæske og luftfilter. Usikker på om verkstedet jeg bruker sjekket luftfilteret  når jeg hadde full service i våres. Men sto ikke på kvitteringen. Trodde slikt var standard?

Kan man stole på alle verksted eller må de ha inn med "teskje" hva som skal gjøres? Er jo ikke alle som vet hva som bør sjekkes og byttes regelmessig 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...