Gå til innhold

Hva fører til at noen utfører kriminelle handlinger i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Debatter177 skrev (12 minutter siden):

Hva er grunnen til noen utfører kriminelle handlinger i Norge?

Noen begrunner dette som sosioøkonomisk mens andre begrunner dette som kultur blant visse miljøer. 

I Norge blir man tatt vare på økonomisk uansett, men fortsatt ser vi folk utføre slike handlinger. 

Hva tror dere er grunnen?

Gjerne henvis til forskning. 

At lovene, er for strenge.

Cannabis og chat brukerene, freks.

Lenke til kommentar

Tja, først må du definere grad av kriminell handling. Alle, 100% av oss - har brutt loven en eller flere ganger. Bevist eller ubevist. Så stiger gradene fra å gå på rødt lys til å bli en massemorder. 

Så har du "proffe" yrkeskriminelle. Rusmisbrukere som er tvunget til kriminalitet for å håndtere sin sykdom. Så har du de som utøver systematiske overgrep, vold og misbruk - som regel i nær relasjon. Du har de som driver med vinningskriminalitet. Altså; underkategoriene er massive. Men jeg tenker at felles for mange er sosialt utenforskap. 

Ofte går også ting i arv. Dårlig oppvekst kan absolutt være en trigger. Ikke sjelden er de som utøver vold selv et offer av overgrep. Manglende integrering i et samfunn gjør at du fremstår som "agn" for kriminelle miljøer, der du kan bli vervet inn i et miljø der du får en følelse av integrasjon og samhold. Der man dessverre også står på kant med loven. Noe man blir for trangsynt til å forstå selv .

Hvorfor blir noen kriminelle.... er for meg det samme som å spørre "hvorfor blir noen rusmisbrukere"? 

Debatter177 skrev (1 time siden):

I Norge blir man tatt vare på økonomisk uansett, men fortsatt ser vi folk utføre slike handlinger. 

Økonomisk trygghet er ikke viktigere enn mental helse og tilhørighet. Noe som ikke alltid kan kjøpes for penger. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Debatter177 skrev (På 25.9.2022 den 19.05):

Hva er grunnen til noen utfører kriminelle handlinger i Norge?

Jeg tror at noen av oss mangler barrierene mot å slå til de som fornærmer deg, å ta en sykkel som står ulåst eller å begrense seg med rusmidler.

Antagelig medfødt disponert, men kanskje trigget av oppvekst og miljøet man vanker i.

 

Andre mistenker jeg velger kriminalitet fordi det er et yrke de kan gjøre det bra i, fordi de har kjenninger i bransjen og fordi straffen i Norge er moderat.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

All ufrivillig utenforskap enten man er hvit eller mørkhudet vil kunne føre til forakt for samfunnet og i ytterste konsekvens, kriminalitet. Men vi må på ingen måte undervurdere at makt og potensiell rask rikdom er forlokkende for mange. Eks. Cappelen. A og B gjengen. Shariff m.m. . I tillegg arver man ofte gjeng mentalitet fra opphavsland med "slik fungerte det i vårt land og derfor gjør  i det her". Man gjør det man er kjent med. Men for noen er det desperasjon som fører til kriminalitet eks. Prostitusjon. 

Man har også mangel på stimuli i a4 livet. Noen søker spenning i ekstremsport og andre å leve på kant av loven. Jeg hadde selv en barndomsvenn som hadde alt. Rikdom, fantastisk familie, uvanlig skarpt intellekt, god fysikk og et utseende mange kan drømme om. Vi var i en periode bestevenner men hans stadige kjedsomhet og søken etter stimuli/spenning, førte ofte til et ønske om å være på kant med loven. Det gjorde at jeg som 18 måtte bryte kontakt. Senere gikk hans liv i kriminelle baner.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...