Gå til innhold

Havarikommisjonen undersøker bolter på Tretten bru: Gikk i 90 graders skjærbrudd etter overbelastning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er tror jeg måten symmetrien på innsetting av boltene er utført inn i treverket. Boltene er satt gjennom treverket i en rett linje diagonalt og det har ført til at ved forskjellig utvidelser/sammentrekninger av tre/stål pga temperatur,så har treverket sprekt opp mellom hver bolt og tilslutt har boltene blitt revet ut fra treverket i en linje. Hvis boltene hadde blitt satt inn i ett mønster som ikke hadde gitt rett linje tror jeg det hadde holdt bedre. Det beste hadde vært å bruke stålnagler på en stålplate rundt treverket som hadde blitt blitt presset og klemt fast mot treverket ved hjelp av en permanent skruklemme med meget stor kraft. Da hadde treverket beholdt sine egenskaper. 

Lenke til kommentar

Jeg tolker dette slik at "klippingen" av disse boltene ikke var det første som skjedde, men en følgeskade.
Overbelastning under selve kollapsen.
Det letes fortsatt etter "første hendelse" i forb. med brukollapsen. 

Forstår deg slik at du mener flere bolter kan være revet ut langs samme sprekk i treverket(?) Det kan godt hende, men hadde de da blitt "klippet"?

Da hadde jeg ventet at noen var hele, men evt. noe krokete...?

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
1 hour ago, ACYBN18O said:

Problemet er tror jeg måten symmetrien på innsetting av boltene er utført inn i treverket. 

De omtalte M24 boltene sto ikke i treverket, men holdt sammen to ståldeler (tverrbærere og fagverksknuter).  Hvor M27 boltene sto nevnes ikke, men de holdt muligens fagverket til fundamentbæreren.. At disse har røket på en annen måte er interessant, og kan vel foreløpig ikke utelukkes som primærårsak. Merk at M27 boltene med skråbrudd har mye mer rust i bruddflatene enn M24 bolten med tverrbrudd til venstre i bildet. 

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (11 timer siden):

. Merk at M27 boltene med skråbrudd har mye mer rust i bruddflatene enn M24 bolten med tverrbrudd til venstre i bildet. 

Vet vi hvem av boltene som har vert mest utsatt for vann og luft etter at brua falt i elven? Ikke sikkert alle har hatt samme forhold.

Har de vert nede i vannet lå de vel i flere dager før det ble mulig å få dem opp. Da blir det stor forskjell i påvirkning fra miljøet.

Lenke til kommentar
22 hours ago, Mathias Klingenberg said:

Uavhengig av når boltene har røket ser det ut for at her brukt feil for korte bolter. Gjengepartiet synes utsatt for skjerkrefter. Det er å betrakte som en "dødssynd". Bolter i skjerbelastninger skal gjengepertiet være avsluttet utenfor område for skjerbelastninger..

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kun-skaper said:

Uavhengig av når boltene har røket ser det ut for at her brukt feil for korte bolter. Gjengepartiet synes utsatt for skjerkrefter. Det er å betrakte som en "dødssynd". Bolter i skjerbelastninger skal gjengepertiet være avsluttet utenfor område for skjerbelastninger..

Jeg tror de boltene med brudd i gjengepartiet er de M27 boltene som ble angitt å ha røket pga strekk/bøy. Men ja, det er de interessante, hvis det er fundamentboltene.

  Det er en bolt i bakgrunnen som har et tvers brudd. Antar den er M24. De boltene holdt vel bare kjørebanen. 

 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
Nautica skrev (10 minutter siden):

Om sommeren ?

Om sommeren er det varmt. En slik plassering ved ei elv er typisk en plass med store temp svingninger som arbeider med materialene både tre og jern (utvidelser og sammentrekninger) Det er 20 minus og så kommer sola opp og varmer opp stål til mange plussgrader pga at stål tar hurtig temperatur litt saktere på treverk,sola går bak skyer og alt kjøles hurtig ned igjen for så å varmes opp når sola dukker opp. Kan foregå hele dagen på vinteren. Motsatt på sommeren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (3 minutter siden):

Om sommeren er det varmt. En slik plassering ved ei elv er typisk en plass med store temp svingninger som arbeider med materialene både tre og jern (utvidelser og sammentrekninger) Det er 20 minus og så kommer sola opp og varmer opp stål til mange plussgrader pga at stål tar hurtig temperatur litt saktere på treverk,sola går bak skyer og alt kjøles hurtig ned igjen for så å varmes opp når sola dukker opp. Kan foregå hele dagen på vinteren. Motsatt på sommeren. 

Trodde dere snakket og brudd grunnet kulde.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nautica said:

Er det 8.8 kvalitet boltene er laget av "fasthetsklasse" ?

Det går på bruddstyrke og flytgrense ja: 

https://static1.squarespace.com/static/5e1c7960ca124e6013aa0ff3/t/5eeaa514630d927e466e5c8b/1592435991663/Stålkvaliteter.pdf

Vi ser at for noen av boltene har de gått opp til M27 og kvalitet 10.9. Disse boltene er 80% sterkere enn M24 8.8. Dessuten har de mye rust og er røket på en annen måte. Så det er veldig relevant å få vite hvor disse boltene sto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, J-Å said:

Jeg tror de boltene med brudd i gjengepartiet er de M27 boltene som ble angitt å ha røket pga strekk/bøy. Men ja, det er de interessante, hvis det er fundamentboltene.

  Det er en bolt i bakgrunnen som har et tvers brudd. Antar den er M24. De boltene holdt vel bare kjørebanen. 

 

Bolten i bakgrunnen ser mer ut til å være klipt av som i en "saks".

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kun-skaper said:

Bolten i bakgrunnen ser mer ut til å være klipt av som i en "saks".

Ja rapporten bruker jo betegnelsen "klippet over" for M24 boltene. "Saksen" er når de to delene som er koblet sammen roteres eller forskyves i forhold til hverandre. 

Quote

...har trolig blitt klippet over av relativ bevegelse i planet mellom tverrbæreren og knuten i fagverket som de bant sammen, skriver Havarikommisjonen. 

Mens de mye sterkere M27 boltene:

Quote

... har brudd forårsaket av strekk/bøy-bevegelse i boltenes lengdeakse, skriver de videre.

 

Lenke til kommentar
On 9/21/2022 at 1:22 PM, Ether said:

Det må benyttes rustfrie eller syrefaste bolter. Bolter av 'karbonstål' svekkes når det er kulde.

Heilt avhengig av stålkvalitet. Det er utfordringar med "Rustfrie" og "syrefaste" stålkvalitetar også. For styrke er ikkje rustfritt eller syrefast nødvendig vis det beste. Å gå opp i fastheitsklasse på skruer er ikkje alltid den beste ideen for auka styrke i skrueforband heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å benytte tre i  bærekonstruksjoner hvor mange bolter sammen skal motstå varierende krefter er en utfordring, spesielt 'utendørs'.

I utgangspunktet er boltene dradd til med samme moment, men med tid og stunder vil noen av boltene kunne 'løsne' litt slik at det er bare noen få av boltene som skal motstå store påkjenninger. Disse boltene vil lett overbelastes og 'slites', og de andre boltene må motstå alt for store krefter som også vil 'slites'.

Endret av Ether
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...