Gå til innhold

Skal gi strømhjelp og spare strøm: Slik blir det nye energitilskuddet


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (44 minutter siden):

Nei, jeg spurte om du hadde noe å selge unna. Bedrifter sitter ofte med en del verdier, som ikke nødvendigvis er i bruk bestandig. Jeg har vært med på flere salg av bedriftsutstyr for hundretusner fordi det var for lite i bruk og bedriften heller burde løse den tingen på en annen måte.

 

Du spurte spesifikk "Høres ut som kanskje 4-6 stk a 7-8 kW varmeffekt kunne gjort susen. Det er 100K eller deromkring."

 

Og nei vi snakker om en liten bedrift, har ikke 100 tusener og selge unna 😛

 

Kan du forklare meg intensjonen om og drifte en liten bedrift, så som snekkeren med en hiace full av verktøy, den gamle frisøren som har lokale i kjellerinngangen, pølseboden på hjørnet, etc. jeg mener ikke grunderbedrifter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ether skrev (7 minutter siden):

"I juni og juli 2022 eksporterte vi netto 3601 GWh"

Er du en av de som ikke evner å foreta en konsekvensanalyse ?! Når det ikke er nedbør i flere måneder i sør og øst, så burde ikke noe strøm eksporteres. 'Utvekslingskablene' eksporterer mer enn import, og når det er minst gunstig for forbrukerne i Norge. De to siste utenandskablene og Acer resulterer i rasering av den økonomiske infrastrukturen i Norge.

"- Banan er godt"

"- Nei du tar feil, epler smaker IKKE godt"

Prøv å svar på det du siterer neste gang. Følg diskusjonen. Det som diskuteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (1 minutt siden):

Kan du forklare meg intensjonen om og drifte en liten bedrift, så som snekkeren med en hiace full av verktøy, den gamle frisøren som har lokale i kjellerinngangen, pølseboden på hjørnet, etc. jeg mener ikke grunderbedrifter.

Glem det, jeg gir opp å lufte potensielt konstruktive forslag. Du kjenner bedriften din, jeg gjør ikke det. Bare idiotforklar i vei. Jeg trekker alle forslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 timer siden):

Prisene ville nok vært ennå høyere om vi ikke kunnet importere. Så du kan jo velge mellom høy og veldig høy pris..

Nei, da kunne heller vann kraftverkene satt opp produksjon litt.

Etter hva jeg har hørt, går de på 1/3 til 1/2 effekt. For å holde prisene oppe. Alle opplegg med strøm i Norge, handler om at strøm-firmaene og staten, skal tjene mer penger. Og at vanlige folk skal måtte betale mer, bare så vi ikke skal få bedre råd. Vi skal holdes nede. Hvert fall ikke klare å spare opp noe penger, som kan brukes til økt inntekt.

Det er også eneste grunnen til vi har skatter på alt. Det er egentlig helt unødvendig. Vi kunne vært et land med meste parten super rike. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (41 minutter siden):

"- Banan er godt"

"- Nei du tar feil, epler smaker IKKE godt"

Prøv å svar på det du siterer neste gang. Følg diskusjonen. Det som diskuteres.

""I juni og juli 2022 eksporterte vi netto 3601 GWh"

Er du en av de som ikke evner å foreta en konsekvensanalyse ?! Når det ikke er nedbør i flere måneder i sør og øst, så burde ikke noe strøm eksporteres. 'Utvekslingskablene' eksporterer mer enn import, og når det er minst gunstig for forbrukerne i Norge. De to siste utenandskablene og Acer resulterer i rasering av den økonomiske infrastrukturen i Norge."

Jeg følger diskusjonen. Det er du som baserer på at 'jeg' ikke forstår det du skriver. Når det ikke regner i flere måneder i sør og øst, så burde det ikke eksporteres noe fra Norge. Du argumenterer på en sånn måte at de to siste strømkablene og Acer er et gode for den økonomiske infrastrukturen i Norge. Mener du at disse kablene og Acer er 'gode greier' for den økonomiske infrastrukturen i Norge ?

 

Endret av Ether
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (7 minutter siden):

Så vi skal slutte å eksportere fisk og olje/gass også då eller? 😛

Tror du det er grunnen til at bensin og fisk er ekstremt dyrt?

Fisk er jo heller ikke så ekstremt dyrt, heller. Om det er satt opp mot prisen på andre ting.

Prisen på bensin i Norge har alltid vært rå dyrt, mot andre land har satt prisen. Hvorfor skal vi ha så syke priser på noe vi kan lage og selge super billig.

Vi kunne hat gratis bensin, og solgt til andre land. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Hvorfor mener du det bør det være straffbart å importere 159 000 000 kWh på en uke? Har vi ikke behov for den krafta nå eller hva er det du mener?

Netto eksport fra NO2 i år har nok passert 7 600 000 000 kWh.

"Utvekslingen" er altså i all hovedsak eksport.

Proporsjonene blir jo ikke bedre av å telle import i kWh, og eksport som TWh. Jeg syns forsøket på å tåkelegge realiteten var litt tynt..

https://www.faktisk.no/artikler/zle6m/nesten-like-mye-utenlands-stromeksport-fra-sorlandet-som-i-fjor

Endret av NERVI
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Du er nesten i mål. 73 kr er strømprisen du får betalt eks mva. Legg på mva så får du betalt ca 91 kroner.

Evt påslag på strømprisen må også legges til. Selv fikk jeg -4 øre/kWh "påslag" på spotprisen med 1 års prisgaranti. Nettleie og tilhørende avgifter på det regner jeg ikke som strømpris her, men du kan legge til det også om du vil ha totalpris for strøm og nettleie.

Det er jo ingen spesielt god deal. Fjordkraft ligger mer enn 50 øre/kWh under spotprisen i gjennomsnitt hittil i år, og i august fikk jeg en pris ca. 83 øre/kWh under spot. 

Lenke til kommentar
Piaggio skrev (4 timer siden):

Nei, da kunne heller vann kraftverkene satt opp produksjon litt.

Etter hva jeg har hørt, går de på 1/3 til 1/2 effekt. For å holde prisene oppe. Alle opplegg med strøm i Norge, handler om at strøm-firmaene og staten, skal tjene mer penger. Og at vanlige folk skal måtte betale mer, bare så vi ikke skal få bedre råd. Vi skal holdes nede. Hvert fall ikke klare å spare opp noe penger, som kan brukes til økt inntekt.

Det er også eneste grunnen til vi har skatter på alt. Det er egentlig helt unødvendig. Vi kunne vært et land med meste parten super rike. 

Ja, de kunne skrudd ned prisene litt og dermed få brukt opp litt mer av fyllingsgraden. Greit å vite hvor man har ditt synspunkt. Det skal sies at det er en hel del mennesker som ikke ønsker å redusere fyllingsgraden nå på grunn av frykt for utkoblinger til våren i tilfelle det blir en kald vinter. Synes du ikke de har et poeng?

Lenke til kommentar
Ether skrev (4 timer siden):

""I juni og juli 2022 eksporterte vi netto 3601 GWh"

Er du en av de som ikke evner å foreta en konsekvensanalyse ?!

Det handlet ikke om konsekvensanalyse, men din påstand "I somme har det vært lite nedbør i sør og øst, men strømeksporten har ikke blitt redusert av den grunn." også viste jeg deg at eksporten falt med ca 20% fra sommeren 2021 til 2022. Jeg lurer bare på hvilke tall du forholder deg til siden du kom til motsatt konklusjon. Jeg kan ikke se å ha fått svar på spørsmålet ennå, bare forsøk på å skifte fokus bort fra påstanden. Så, står du for påstanden fortsatt og har tall for å underbygge den, eller troller du bare rundt med påstander uten hold i? Må bare gjenta at jeg har lagt fram dokumenterbare tall.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 timer siden):

Netto eksport fra NO2 i år har nok passert 7 600 000 000 kWh.

"Utvekslingen" er altså i all hovedsak eksport.

Proporsjonene blir jo ikke bedre av å telle import i kWh, og eksport som TWh. Jeg syns forsøket på å tåkelegge realiteten var litt tynt..

https://www.faktisk.no/artikler/zle6m/nesten-like-mye-utenlands-stromeksport-fra-sorlandet-som-i-fjor

Du trenger mer enn netto utveksling for å kunne si noe om hvor mye kablene brukes til eksport. Hittil i år er det eksportert 17,9 TWh og importert 9,2 TWh. Totalt er det altså utvekslet 17,9 + 9,2 = 27,1 TWh over kablene og linjene. Netto eksport er 8,7 TWh, eller ca 32% av total utveksling. Kilde. Ca 80% av krafteksporten kommer fra Midt- og Nord-Norge.

NO2 har produsert 28,8 TWh og forbrukt 23,5 TWh. Differansen på 5,3 TWh er delvis eksportert og delvis overført til andre områder i Norge, hovedsaklig NO1. Hvorfor stemmer ikke ditt tall på 7,6 TWh med Nordpool sine tall? Gir du NO2 æren for å eksportere kraft som er produsert i andre prisområder? I så fall foreslår jeg å kutte kraftlinjene fra resten av Norge og inn til NO2, så får de klare seg selv. Kanskje vi burde gjøre det samme med NO1? Oslo med halve byen uten strøm hadde sikkert tatt seg litt spesielt ut i lengden..

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (31 minutter siden):

Det handlet ikke om konsekvensanalyse, men din påstand "I somme har det vært lite nedbør i sør og øst, men strømeksporten har ikke blitt redusert av den grunn." også viste jeg deg at eksporten falt med ca 20% fra sommeren 2021 til 2022. Jeg lurer bare på hvilke tall du forholder deg til siden du kom til motsatt konklusjon. Jeg kan ikke se å ha fått svar på spørsmålet ennå, bare forsøk på å skifte fokus bort fra påstanden. Så, står du for påstanden fortsatt og har tall for å underbygge den, eller troller du bare rundt med påstander uten hold i? Må bare gjenta at jeg har lagt fram dokumenterbare tall.

Jeg sammenlignet ikke med eksporten i 21, men eksporten sommeren 22 når det var knusktørt hele sommeren. Det burde ikke vært eksportert en eneste Wh sommeren 2022. Mener du at disse kablene og Acer er 'gode greier' for den økonomiske infrastrukturen i Norge ?

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Det er jo ingen spesielt god deal. Fjordkraft ligger mer enn 50 øre/kWh under spotprisen i gjennomsnitt hittil i år, og i august fikk jeg en pris ca. 83 øre/kWh under spot. 

Jeg skjønner ikke hvordan de får det til eller om det en forvaltning som fungerer bedre når prisene stiger enn når de synker..

Lenke til kommentar
Ether skrev (6 minutter siden):

Jeg sammenlignet ikke med eksporten i 21, men eksporten sommeren 22 når det var knusktørt hele sommeren. Det burde ikke vært eksportert en eneste Wh sommeren 2022.

Hva sammenlignet du med da? "men strømeksporten har ikke blitt redusert av den grunn." Redusert i forhold til hva?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Hva sammenlignet du med da? "men strømeksporten har ikke blitt redusert av den grunn." Redusert i forhold til hva?

?? Jeg sammenlignet ikke med noe. Strømeksporten ble ikke redusert, selv om magasinene raskt ble tappet ned. Det var ikke nedbør sommeren 22. Det burde ikke vært eksport noe som helst, slik at fyllingsgraden ble mindre redusert og strømprisen i Norge lavere.

Mener du at disse kablene og Acer er 'gode greier' for den økonomiske infrastrukturen i Norge ?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Du trenger mer enn netto utveksling for å kunne si noe om hvor mye kablene brukes til eksport. Hittil i år er det eksportert 17,9 TWh og importert 9,2 TWh. Totalt er det altså utvekslet 17,9 + 9,2 = 27,1 TWh over kablene og linjene. Netto eksport er 8,7 TWh, eller ca 32% av total utveksling. Kilde. Ca 80% av krafteksporten kommer fra Midt- og Nord-Norge.

NO2 har produsert 28,8 TWh og forbrukt 23,5 TWh. Differansen på 5,3 TWh er delvis eksportert og delvis overført til andre områder i Norge, hovedsaklig NO1. Hvorfor stemmer ikke ditt tall på 7,6 TWh med Nordpool sine tall? Gir du NO2 æren for å eksportere kraft som er produsert i andre prisområder? I så fall foreslår jeg å kutte kraftlinjene fra resten av Norge og inn til NO2, så får de klare seg selv. Kanskje vi burde gjøre det samme med NO1? Oslo med halve byen uten strøm hadde sikkert tatt seg litt spesielt ut i lengden..

Regner med du har fått med deg hvilke prisområder som har Europeiske priser. Så her jeg gitt deg linken til min kilde. Vi har hatt lignende tall på netto eksport siden tidlig 60-tallet, og det kommer av vannkraftsystemets natur. Det er eksportert kraft ut fra overskudd/hydrologisk situasjon (som i årets våte midt/nordnorge), så er vel du bedre kjent med planløs disponering av vannkraften over børs/finansiell handel. Det gir ingen "merverdi", ei heller en fornuftig/optimal disponering av energilagrene.

Det er en historisk kjennsgjerning at vi har eksportert overskudd i alle år, og importert varmekraft fra nabolandene når vi ikke har hatt nok tilsig/tørrår (< 80%) av normalår. Det gir intet netto tilskudd av energi ved å utveksle på pris. Tvert om gir det et tap på 5-10% hver vei - hver gang. Det kommer ikke frem av nettotallene, men som summen av flaskehalskostnader og nettleie.

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...