Gå til innhold

Ulovlig bruk av droner skaper problemer ved norske flyplasser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis de med "ulovlig bruk av droner" mener at noen flyr 4 km fra en flyplass så er det jo ikke rart det skaper problemer etter at disse idiotiske reglene kom inn. Det var ingen problem at noen fløy modellfly eller andre småting 2+ km fra en flyplass før dette. Vi klarte fly trygt i 100 år i hele landet før disse reglene ble tredd nedover huet på oss og ødela for alle.

Endret av Lynxman
  • Liker 5
Lenke til kommentar
15 hours ago, Lynxman said:

Hvis de med "ulovlig bruk av droner" mener at noen flyr 4 km fra en flyplass så er det jo ikke rart det skaper problemer etter at disse idiotiske reglene kom inn. Det var ingen problem at noen fløy modellfly eller andre småting 2+ km fra en flyplass før dette. Vi klarte fly trygt i 100 år i hele landet før disse reglene ble tredd nedover huet på oss og ødela for alle.

Egentlig helt enig. De nye reglene for modellfly er forkastelige, - De ble vel i utgangspunktet forkastet av NLF

Lenke til kommentar

Flysikkerheita er sjølvsagt veldig viktig, men eg synes også at det er vel strengt. Reglane bærer veldig sterkt preg av at det er viktigare at det er enkelt å anmelde og følgje opp enn at sikkerheita skal ivaretakast. Det er sjølvsagt enkelt å sette passaren midt på flyplassen og deretter slå ein ring med radius på 5 km, men det er stor forskjell på om ein flyg drone i innflygingspassasjen eller i 90 graders vinkel frå flystripa. I staden for ein sirkel så burde det være ein oval sirkel.
Flyhøgda på droneflyginga burde også være ein faktor sjølv om det er enklare å kontrollere flyging eller ikkje flyging kontra ei høgdebegrensing som er vanskelegare å kontrollere.

Eg synes også at det er merkeleg at du kan fly dragar i nærheita av flyplassen men ikkje ei lita drone i same høgda. Joda drona har litt meir masse enn ein drage av pinner, stoff og snor, men faren for havari om gjenstanden suges eller vikles inn i motoren burde være omtrent lik.

Regelen om å være minst 150 meter unna; vegar, bygningar og folk har etter mitt syn ein alt for stor sikkerheitsmargin til å skulle gjelde alle droner. Kravet burde vel utvilsomt være at all flyging skal være aktsam og at ein skal ha forsikringsdekning for eventuelle skader? Eg tenkjer også at sjølv om det er uheldig med droneuhell som knuser vindauger eller skadar bilar, så burde vel det strengaste vilkåret være å unngå personskadar? For meg hadde det gitt mykje meir meining dersom kravet var f.eks. at ein må halde seg 50 meter unna bygningar og 300 meter unna folkemengder? Om det er slik at ein må ha 150 meters sikkerheitsmargin dersom ein mister kontrollen så må det vel være mykje verre om drona sett kursen mot ei stor folkemengde enn mot eit tomt bygg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker drone i jobb, men trenger aldri fly over 20 meter høyde. Med DJI droner får jeg ikke en gang tatt av om jeg er nærmere 5 km fra flyplass. Dronereglene generelt er helt tullete. Det burde som et minimum være lovlig å fly opptil en viss høyde, selv om du er i nærheten av en flyplass.

Om et fly er 20 meter fra bakken 4 km fra en flyplass har det veldig mye større problemer enn eventuelle droner.

Endret av John-B
  • Liker 3
Lenke til kommentar
John-B skrev (4 minutter siden):

Jeg bruker drone i jobb, men trenger aldri fly over 20 meter høyde. Med DJI droner får jeg ikke en gang tatt av om jeg er nærmere 5 km fra flyplass. Dronereglene generelt er helt tullete. Det burde som et minimum være lovlig å fly opptil en viss høyde, selv om du er i nærheten av en flyplass.

Om et fly er 20 meter fra bakken 4 km fra en flyplass har det veldig mye større problemer enn eventuelle droner.

Stusser også over det samme.
Det burde være maksimumshøyder ved ulike avstandsintervaller.

Helt ut av hodet-eksempler:
<1 km: Ingen trafikk (dvs 0 meter)
1-2 km: < 10 meter
2-3 km: < 25 meter
3-4 km: < 50 meter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...