Gå til innhold

Superledere er løsningen på utslippsfrie fly


Anbefalte innlegg

Kun-skaper skrev (På 14.9.2022 den 16.28):

Pussig at du nevner AirLiquide. Vi har hatt samarbeide og avtaler med de i flere år. Men det er her like irrelevant.

Hva som er humoristisk med disse tre setningene, er vanskelig for meg å forstå!

Du skriver: "

"Beklager, humor og språk kan være krevende. Forstår litt mer av sammenhengene. Var vel nettopp etterlyst litt humor og ironi

Nei Air Liquide i seg selv er ikke irrelevant, - det er irrelevant at vi har hatt samarbeid og avtaler med de i flere år".

Men det er altså irrelevant at dere har hatt samarbeid med Air Liquide i flere år? Nå må du snart bestemme deg for hva som er relevant eller ikke og ikke dekke til realitetene med en form humor som er umulig å forstå (for alle utenom deg selv).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (3 timer siden):

SAS kjøper elfly..

.. står det i overskriften, men egentlig er det snakk om plugin-hybrider. Stikkord: 200 km elektrisk rekkevidde med batterier, 400 når man tar med fossilt drivstoff. Dette kan forlenges til 800 km hvis man reduserer passasjertallet fra 30 til 25 (og antagelig fyller mer drivstoff). Flyet hurtiglades på 30 minutter. Mer om Heart Aerospace ES-30.

Det er ikke plug-in hybrider. Primært er det et batterifly med en reserveløsning:

"Energy source

– Batteries (primary)

– Reserve-Hybrid Turbogenerators".

 Om en vil kan reserven utnyttes i større grad for å få større rekkevidde.

Reserven gir en en veldig god løsning da en da kan planlegge med ruter der batteriene skal utnyttes 100% (ca 500 km ruter). Om det er vanskelige flyforhold (vind, regn, snø etc) bruker en reserveaggregatet eller om en nødsituasjon gir lengre flytid eller store avstander til alternative flyplasser.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Ja, er det ikke nettopp det en plugin-hybrid er? Et ladbart kjøretøy med fossil rekkeviddeforlenger.

En kan strekke det til at  det er et hybridfly. Det er beregnet på  at batteriene kun skal brukes og aggregat i nødstilfelle. I plug-in-biler er derimot fossilmotoren hovedkilden for energien og fremdrift og elmotoren er ofte ikke dimensjonert til å ta hele lasten. Om kjøremønstret er optimalt kan en kjøre mesteparten av tiden på batteri. Del fleste som kjøper plug-in-biler kjører lange turer av og til og batteriet strekker da ikke til. Det blir i tilfelle som å kjøre langtur med en av tvillingbilene (Pugeot, Citroen og Mitsubishi) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 timer siden):

En kan strekke det til at  det er et hybridfly. Det er beregnet på  at batteriene kun skal brukes og aggregat i nødstilfelle. I plug-in-biler er derimot fossilmotoren hovedkilden for energien og fremdrift og elmotoren er ofte ikke dimensjonert til å ta hele lasten. Om kjøremønstret er optimalt kan en kjøre mesteparten av tiden på batteri. Del fleste som kjøper plug-in-biler kjører lange turer av og til og batteriet strekker da ikke til. Det blir i tilfelle som å kjøre langtur med en av tvillingbilene (Pugeot, Citroen og Mitsubishi) 

BMW i3 Rex og Opel Ampera/Chevrolet Volt (ikke Ampera-E/Bolt som er helelektrisk) er 2 ladehybrider der ice-motoren bare er rekkeviddeforlengere. Ampera/Volt kan i visse tilfeller drive bilen på ice, men det er over meget kort avstand.

Mazda kommer med sin hybrid med ny wankelmotor som kun skal være en rekkeviddeforlenger.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (12 timer siden):
Simen1 skrev (13 timer siden):

Ja, er det ikke nettopp det en plugin-hybrid er? Et ladbart kjøretøy med fossil rekkeviddeforlenger.

En kan strekke det til at  det er et hybridfly. Det er beregnet på  at batteriene kun skal brukes og aggregat i nødstilfelle. I plug-in-biler er derimot fossilmotoren hovedkilden for energien og fremdrift og elmotoren er ofte ikke dimensjonert til å ta hele lasten. Om kjøremønstret er optimalt kan en kjøre mesteparten av tiden på batteri. Del fleste som kjøper plug-in-biler kjører lange turer av og til og batteriet strekker da ikke til. Det blir i tilfelle som å kjøre langtur med en av tvillingbilene (Pugeot, Citroen og Mitsubishi) 

ES-30 er et plugin-hybrid fly. Det er mulig og meningen at det skal lades fra en ekstern strømkilde når det er parkert. Derav plugin. Hybrid-begrepet beskriver bare at det kan gå på batteri, eller fossilt, eller begge deler.

At du henger det opp i at de fleste plugin hybride biler har motorer som domineres av fossildelen, betyr ikke at det finnes biler med motsatt dominans (Som nevnt BMW i3 REX), eller at plugin-hybride fly konstrueres som en Mitsubishi Outlander PHEV. Det er bare en forestilling du feilaktig har hengt deg opp i.

Det er ingen tvil om at ES-30 blir

- Plugin ladbare

- Hybride (har to energikilder)

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

ES-30 er et plugin-hybrid fly. Det er mulig og meningen at det skal lades fra en ekstern strømkilde når det er parkert. Derav plugin. Hybrid-begrepet beskriver bare at det kan gå på batteri, eller fossilt, eller begge deler.

At du henger det opp i at de fleste plugin hybride biler har motorer som domineres av fossildelen, betyr ikke at det finnes biler med motsatt dominans (Som nevnt BMW i3 REX), eller at plugin-hybride fly konstrueres som en Mitsubishi Outlander PHEV. Det er bare en forestilling du feilaktig har hengt deg opp i.

Det er ingen tvil om at ES-30 blir

- Plugin ladbare

- Hybride (har to energikilder)

 

BMW i3 rex er en batterielbil med rekkeviddeforlenger (tank på 10 liter), ikke "typisk" plug-in-bil.

Også første Chevrolet Volt var en batterielbil med rekkevideforlenger (med bensinmotor på ca 80 hk). Statistikk har vist at disse bilene gikk ca 67% av utkjørt distanse på strøm fra kontakt, altså veldig forskjellig fra plug-in biler.

ES-30 er primært et elfly med batteri og som har et nødaggregat basert på en gassturbin, en generator og jetfuel. ES-30 sin generator er basert på APU produsert av Honeywell og Rolls-Royce og som de fleste sivile fly er utstyrt med. Opplegget er kalt APU (Auxilliary Power Unit) og brukes bare i nødstilfeller. Altså det samme som primærfunksjonen i ES-30. For ES-30 sitt vedkommende kan også APU brukes unntaksvis for å øke rekkevidden.

Den slags løsninger (generatorer basert på  APU) blir nok fort erstattet av mye bedre løsninger som gir 100% løsning på klimautfordringer. For fremtidens fly med batterier med energitetthet på ca 0,4 kWh/kg vil disse kunne fly minst 500 km. Om de i tillegg utstyres med brenselceller som vil yte opp til 10 kW per kg og tanker med flytende hydrogen der tankvekt er bare 30% av totalvekten (70% er vekten av hydrogenet), så vil en få svært kompakte og lette aggregater inkludert drivstoff. Om en tar en drivstofftank på 2.000 l jetfuel og en turbopropmotor på 1400 kW (motor til Saab 340) så vil dette veie til sammen ca 1.900 kg.

En brenselcelle på for eksempel 800 kW (det turbopropmotoren yter kontinuerlig) vil veie ca 800 kg og hydrogen inklusive tank vil veie ca 420 kg. Så kommer elmotor i tillegg som vil veie ca 250 kg. Totalvekt blir da 1.470 kg. Total virkningsgrad for turboprop (inkl. propell er ca 30%, mens en for brenselcelle og elmotor og batteri kan regne ca 50% (60% på brenselcelle alene).

En vil de første årene få mindre fly med ca 30 seter som flyr med rundt 300 km/t og dermed reduserer energiforbruket med ca 70% (Saab 340 marsjhasitghet 525 km/t 524 km/t, rekkevidde 830 km, 34 pax, Saab 2000 665 km/t, rekkevidde 2870 km, 50-58 pax).

Om en kun flyr i lavere høyder (under 3.000 m) vil en kunne klare seg uten trykkabin og dermed kunne skjære ned vekten betydelig.

I fremtiden vil en se batterifly med rekkevidde på ca 500 km og stadig større fly. Utstyrt med med brenselcelle/flytende hydrogen kan ruter planlegges med 100% utnyttelse av batteriene og om ønskelig kan rekkevidde tredobles om hydrogentankene gjøres større.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Ikke det mest vanlige nei, men fortsatt en plugin-hybrid, som det ligger i navnet. :) Skjønner ikke helt hvorfor dette betviles og forsøkes vridd på.

Jeg forsøker ikke å betvile noe eller å vri på noe. Jeg søker å bruke relevante og korrekte betegnelser på alt vi har rundt oss!

Plug-in er feil navn på BMW i3. Det er en batterielbil med rekkeviddeforlenger som sjelden brukes. Det tok flere år før BMW begynte å produsere den og den har ikke vært lagd de siste årene. Med større batteri i i3 falt poenget med rekkeviddeforlenger bort.

Om en skal være konsekvent i følge din  definisjon så er alle elbiler plug-inbiler. Det er unødvendig forvirrende og tilslører de faktiske forhold. Batterier er også på full fart mot å byttes i stedet for å plugges inn. Hva skal man kalle dette?

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (21 minutter siden):

Jeg forsøker ikke å betvile noe eller å vri på noe. Jeg søker å bruke relevante og korrekte betegnelser på alt vi har rundt oss!

Plug-in er feil navn på BMW i3. Det er en batterielbil med rekkeviddeforlenger som sjelden brukes. Det tok flere år før BMW begynte å produsere den og den har ikke vært lagd de siste årene. Med større batteri i i3 falt poenget med rekkeviddeforlenger bort.

Om en skal være konsekvent i følge din  definisjon så er alle elbiler plug-inbiler. Det er unødvendig forvirrende og tilslører de faktiske forhold. Batterier er også på full fart mot å byttes i stedet for å plugges inn. Hva skal man kalle dette?

Du forsøker angivelig ikke å betvile eller vri på noe, men når du skal beskrive BMW i3 så kaller du den plugin? Ja, BMW i3 er en plugin-bil, en elbil som kan plugges inn for å lade. Du unngår kanskje også bevisst å skrive BMW i3 Rex som er en plugin-hybrid bil. Akkurat som navnet beskriver. Den kan plugges inn for å lades og den kan bruke alternativt drivstoff. BMW i3 Rex ble laget fra starten av, men Rex-utgaven gikk ut av produksjon (2017-18?) før den vanlige utgaven (2022). Antagelig på grunn av sviktende salg. Som antagelig kom av at motoren var en usedvanlig ineffektiv motor, som brukes i Vespa scootere kombinert med usedvanlig liten bensintank. Den var altså designet for å ha lite nytte av rekkeviddeforlengelsen.

Andre plugin-hybrider er som oftest fokusert rundt fossilmotoren som hovedkilde, selv om det bruksmessig snues på hodet da batteriet tappes først. I hvert fall i øko-modus. Videre så er elektrisk rekkevidde på disse sterkt varierende. Fra rundt 3 til over 10 mil. Det er også ulike settinger for når fossilmotoren slår inn. Men alt dette blir flisespikking. Hovedpoenget er at plugin-hybrider kan lades fra ekstern strømkilde (plugin) og drives fra alternativt drivstoff (hybrid). Det ligger ikke noe mer detaljerte definisjoner bak begrepet enn det. Hverken offisielt eller de facto.

At batterier er på full fart mot å byttes i stedet for å plugges inn? Det finnes to -2- batteribyttestasjoner i landet og de kan bare bytte batteri på én -1- bilmodell fra étt -1- bilmerke så langt (eller har NIO begynt å levere en modell til?) Til sammenligning er det godt over 2000 hurtigladere i landet. Så vidt jeg vet støttes alle elbiler i landet med disse (selv om man kanskje må hoppe over en og annen lader om man trenger Chademo eller AC).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (17 minutter siden):

Jeg forsøker ikke å betvile noe eller å vri på noe. Jeg søker å bruke relevante og korrekte betegnelser på alt vi har rundt oss!

Plug-in er feil navn på BMW i3. Det er en batterielbil med rekkeviddeforlenger som sjelden brukes. Det tok flere år før BMW begynte å produsere den og den har ikke vært lagd de siste årene. Med større batteri i i3 falt poenget med rekkeviddeforlenger bort.

Om en skal være konsekvent i følge din  definisjon så er alle elbiler plug-inbiler. Det er unødvendig forvirrende og tilslører de faktiske forhold. Batterier er også på full fart mot å byttes i stedet for å plugges inn. Hva skal man kalle dette?

Når du prøver å nekte for at i3 Rex er en plug-in hybrid, så er det et eksempel på å betvile. Så, jo det er det du gjør her. Det blir ikke bedre at du trekker Plug-In og Hybrid som om de ikke var sammenkoblet i begrepet, så blir dette bare for dumt.

De er Plug-In fordi de kan lades, men de er hybrid fordi de har en ice-motor som påvirker driften, og som rent teoretisk kan drive bilen fremover når batteriet er tomt. Akkurat som dette flyet.

At en BEV - Battery-electric Vehicle, kan swappe batteri, gjør den ikke til noe mindre BEV enn om batteriet var "uskiftbare". Uten et batteri med strøm på, så kommer de ingen vei for egen maskin.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Når du prøver å nekte for at i3 Rex er en plug-in hybrid, så er det et eksempel på å betvile. Så, jo det er det du gjør her. Det blir ikke bedre at du trekker Plug-In og Hybrid som om de ikke var sammenkoblet i begrepet, så blir dette bare for dumt.

De er Plug-In fordi de kan lades, men de er hybrid fordi de har en ice-motor som påvirker driften, og som rent teoretisk kan drive bilen fremover når batteriet er tomt. Akkurat som dette flyet.

At en BEV - Battery-electric Vehicle, kan swappe batteri, gjør den ikke til noe mindre BEV enn om batteriet var "uskiftbare". Uten et batteri med strøm på, så kommer de ingen vei for egen maskin.

Det blir feil å kalle i3 en plug-in på like linje med biler i  dag med fossilmotorer og batterier som har en kapasitet på 8 til 20 kWh. Rent teknisk er alt som kan koples til en kontakt en plug-in, mobillader, vannkoker og panelovn. Men BMW i3 er ikke en plug-in -bil, Det er en BEV med rekkeviddeforlenger (bilen ble knapt  kjøpt og rekkeviddeforlengeren ble knapt brukt).

Motoren i Rex er en tosylindret, firetakts motor (45 kW) med kompresjon 11,6 til 1  (skulle sørge for bra effektivitet). Denne ble utviklet av BMW til deres C 600 og C 650 GT skutere. Ingen forbindelse til Vespa så langt jeg kan se!

Intet tydet på at motoren var  "usedvanlig ineffektiv motor" som Sime1 hevder. På den annen side er det neppe behagelig å kjøre en mer enn 1.300 kg (tomvekt) kantet bil på Autobahn med bare 28 kW (effekt tatt ned i Rex) og kjøring i Alpene!

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (9 minutter siden):

Det blir feil å kalle i3 en plug-in på like linje med biler i  dag med fossilmotorer og batterier som har en kapasitet på 8 til 20 kWh. Rent teknisk er alt som kan koples til en kontakt en plug-in, mobillader, vannkoker og panelovn. Men BMW i3 er ikke en plug-in -bil, Det er en BEV med rekkeviddeforlenger (bilen ble knapt  kjøpt og rekkeviddeforlengeren ble knapt brukt).

Motoren i Rex er en tosylindret, firetakts motor (45 kW) med kompresjon 11,6 til 1  (skulle sørge for bra effektivitet). Denne ble utviklet av BMW til deres C 600 og C 650 GT skutere. Ingen forbindelse til Vespa så langt jeg kan se!

Du er tydeligvis fullstendig uimottagelig for info, igjen. Så skjerp deg, og aksepter at du er på bærtur her, og har feil. 100 % feil.

Nettopp rekkeviddeforlengeren gjør dette til en hybrid, som er det du krangler på. Det er allerede opp og avgjort at dette er en hybrid, nettopp fordi den har en fossilmotor i tillegg til el-motoren. Det er kun du som er uenig i at dette gjør den til en hybrid. Deg om det, men det er du som tar feil her.

Argumentet ditt blir ikke bedre av at du fremdeles drøvtygger på plug-in-delen. Den delen forteller bare at den har et batteri som kan lades fra eksterne kilder, i motsetning til hybrider uten dette. Og det er ice-motoren som skiller en hybrid fra en ren batteridrevet elbil, gjerne kalt BEV. Hvor stort eller lite bidrag den motoren utgjør, er helt og fullstendig uvesentlig for betegnelsen.

Hadde ice-motoren blitt byttet med en hydrogendrevet løsning eller Fuel Cell hydrogen, så er det fremdeles en hybrid, men da er det en Plug-in Hybrid Fuel Cell Electric Vehicle eller PHFCEV, til motsetning fra en ren hydrogendrevet bil som kalles FCEV.

Jeg har ikke sagt noe om kobling til Vespa, så bland ikke det inn i svaret til meg. Det får du ta med @Simen1.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (19 minutter siden):

Du er tydeligvis fullstendig uimottagelig for info, igjen. Så skjerp deg, og aksepter at du er på bærtur her, og har feil. 100 % feil.

Nettopp rekkeviddeforlengeren gjør dette til en hybrid, som er det du krangler på. Det er allerede opp og avgjort at dette er en hybrid, nettopp fordi den har en fossilmotor i tillegg til el-motoren. Det er kun du som er uenig i at dette gjør den til en hybrid. Deg om det, men det er du som tar feil her.

Argumentet ditt blir ikke bedre av at du fremdeles drøvtygger på plug-in-delen. Den delen forteller bare at den har et batteri som kan lades fra eksterne kilder, i motsetning til hybrider uten dette. Og det er ice-motoren som skiller en hybrid fra en ren batteridrevet elbil, gjerne kalt BEV. Hvor stort eller lite bidrag den motoren utgjør, er helt og fullstendig uvesentlig for betegnelsen.

Hadde ice-motoren blitt byttet med en hydrogendrevet løsning eller Fuel Cell hydrogen, så er det fremdeles en hybrid, men da er det en Plug-in Hybrid Fuel Cell Electric Vehicle eller PHFCEV, til motsetning fra en ren hydrogendrevet bil som kalles FCEV.

Jeg har ikke sagt noe om kobling til Vespa, så bland ikke det inn i svaret til meg. Det får du ta med @Simen1.

Jeg har bare sagt at i3  Rex ikke er en plug-in. Har ikke protestert på at den er en hybrid, til tross for at den primært er en BEV.

Hovedpoenget mitt er ikke å diskutere med deg, men prøve å opplyse litt. Jeg skulle nevnt Simen1 allerede ved referansen til Vespa.

Diskusjonen her begynte med at Simen1 hevdet at ES-30 er et plug-in-fly. ES-30 er enda mindre enn i3 plug-in ved at aggregatet primært har en nød/reservefunksjon.

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (5 minutter siden):

Jeg har bare sagt at i3  Rex ikke er en plug-in. Har ikke protestert på at den er en hybrid, til tross for at den primært er en BEV.

Hovedpoenget mitt er ikke å diskutere med deg, men prøve å opplyse litt. Jeg skulle nevnt Simen1 allerede ved referansen til Vespa.

Diskusjonen her begynte med at Simen1 hevdet at ES-30 er et plug-in-fly. ES-30 er enda mindre enn i3 plug-in ved at aggregatet primært har en nød/reservefunksjon.

Nei, det er du som rota deg bort i en krangel om plug-in, men @Simen1 skrev beviselig "plugin hybrid", der hovedvekten var på at "ReX" løsninga tenkt som som backup i dette tilfellet, ikke forandrer på at det er en hybrid. Les gjerne sitatet på nytt, jeg har uthevet skriften på de punkter du tydeligvis trenger bistand:

Simen1 skrev (6 timer siden):

ES-30 er et plugin-hybrid fly. Det er mulig og meningen at det skal lades fra en ekstern strømkilde når det er parkert. Derav plugin. Hybrid-begrepet beskriver bare at det kan gå på batteri, eller fossilt, eller begge deler.

At du henger det opp i at de fleste plugin hybride biler har motorer som domineres av fossildelen, betyr ikke at det finnes biler med motsatt dominans (Som nevnt BMW i3 REX), eller at plugin-hybride fly konstrueres som en Mitsubishi Outlander PHEV. Det er bare en forestilling du feilaktig har hengt deg opp i.

Det er ingen tvil om at ES-30 blir

- Plugin ladbare

- Hybride (har to energikilder)

 

Tar med svaret hans, som igjen bruker det samlede begrepet.

Simen1 skrev (3 timer siden):

Ikke det mest vanlige nei, men fortsatt en plugin-hybrid, som det ligger i navnet. :) Skjønner ikke helt hvorfor dette betviles og forsøkes vridd på.

Når du prøver å si at BMW i3 ReX ikke er en plug-in, så tar du 100 % feil. Det er 100 % feil å påstå at den ikke er enplug-in og det er 100 % feil å ikke anerkjenne den som en hybrid. Den er hybrid pga Rex-enheten, og den er OGSÅ plugin fordi den hovedsakelig er tiltenkt å lades med kabel til vegg/hurtiglader.

Forskjellen på BEV versjonen i3 og hybriden i3 ReX er kun ice-drivlinja og bensintanken, ellers er de identiske. Men den ene er altså en ren BEV, den andre er en PHEV eller Plugin Hybrid Electric Vehicle.

Dette flyet er som en BEV, automatisk en Plug-in, og den er samtidig Hybrid pga ReX-enheten. Altså en Plug-in Hybrid, som @Simen1 skriver.

Til opplysning, du villeder og feilinformerer, ikke opplyser du heller. Det du bedriver her, er desinformasjon. Den er villedende og feilaktig. 100 %. Så, kan du nå ta til deg fakta og akseptere og innrømme at du tok 100 % feil? Eller skal du fortsette og ro deg ut på ville veier? Du er forsøkt å trekkes til land igjen, men virker fast bestemt i å drukne i dine egne feil. Jeg er egentlig overbevist om at du forsatt vil bevege deg ut på brådybden...

Lenke til kommentar
Sitat

Range extender option

An optional petrol/gasoline range extender engine is marketed as REx[26] and is powered by the same Kymco-built 647 cc inline two-cylinder engine used in the BMW C650 GT maxi-scooter.[105]

Kilde

Jeg mener å ha lest at den samme Kymco-motoren sitter i noen Vespa-modeller, men har ikke funnet tilbake til kilden så jeg velger å trekke påstanden inntil jeg eventuelt finner tilbake til kilden.

Når det kommer til krampeaktige begreps-begrensninger i definisjonen av PHEV så melder jeg meg ut av den diskusjonen. Jeg finner det bare utrolig lite konstruktivt å diskutere. Jeg bruker ordet på min måte. Andre får bruke det på sin måte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Nettopp rekkeviddeforlengeren gjør dette til en hybrid, som er det du krangler på.

Jeg går ikke i mot at i3 eller ES-30 er hybrider, så her har du nok misforstått!

BMW i3 Rex er så klart en hybridbil. Til og med flyet ES-30 betegner jeg som en hybrid! Jeg skrev til Simen1 tidlig "En kan strekke det til at  det (ES-30) er et hybridfly". Jeg protesterte på at han kalte flyet en plugin hybrid. At et batterifly er ladbart (plugges inn) er en selvfølge og en bruker vanligvis ikke betegnelsen plugin på en BEV eller et batterifly.

At du er så opphengt i diskusjonen mellom Simen1 og meg er litt rart. Simen1 nøyer seg med å konkludere at han holder seg til egne betegnelser.

Sitat fra samme innlegg (Snowleopard):

"Til opplysning, du villeder og feilinformerer, ikke opplyser du heller. Det du bedriver her, er desinformasjon. Den er villedende og feilaktig. 100 %".

Det var da voldsomt! Når du kommer med slik voldsomme og ekstreme påstander, vil jeg forslå at du konkretiserer det hele og dokumenterer hver eneste ting som du mener jeg fremstiller feil, altså alt jeg har skrevet i denne tråden!

 

 

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...