Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skilter kan være på avregistrert bil. Er det lurt?


plankeby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvordan det er etter de begynte med online avregistrering for litt over et halvt år siden. Men før dette, når man måtte fysisk levere skiltene for å avregistrere, risikerte man at man selv fikk smellen dersom den nye eieren kjørte med bilen og havnet i en ulykke eller ble stoppet i kontroll. En bil med skilter på måtte ha forsikring, og din forsikring ble stående helt til ny eiers forsikring trådde i kraft (dersom eieren i det hele tatt forsikret bilen). En omregistrering var heller ikke fullført før ny eier hadde betalt omregistrerings-avgift, som igjen krevde at bilen var registrert. Så om bilen var begjært avregistrert, og du solgte den med skilter, og ny eier havnet i en ulykke, var det potensielt ditt ansvar.

Derfor ble det alltid anbefalt å fysisk levere skiltene inn dersom bilen ikke var i forskriftsmessig stand. Ny eier kunne ikke få ut igjen skiltene før bilen var godkjent, forsikret og omregistrert, og du var da garantert trygg.

Igjen, vet ikke hvordan dette fungerer i dag, men for et år siden ville jeg aldri i min villeste fantasi valgt å selge en bil som ikke var godkjent, med skiltene på.

Lenke til kommentar
On 6/13/2023 at 7:30 AM, Kajac said:

risikerte man at man selv fikk smellen dersom den nye eieren kjørte med bilen og havnet i en ulykke eller ble stoppet i kontroll.

I følge denne nettsiden, så er det framdeles slik, at eier kan få smellen.

https://www.tryg.no/magasinet/viktig-nar-du-avregistrerer-kjoretoy.html

Ellers interessant for campingbil at den bare bøver å være å være registrert når man skal ut og kjøre.

Lenke til kommentar
iknutis skrev (På 13.9.2022 den 9.13):

Jeg avregistrerte i går min Land Rover som står på verksted ca 3 timer unna meg. Fristen for PKK har gått ut, og det foreligger derfor bruksforbud på bilen.
Jeg har ingen mulighet til å reise til verkstedet for å plukke av skiltene nå, og får heller ikke bestilt prøveskilt som jeg kan bruke for å flytte bilen uten at den er avregistrert først.

Med denne nye endringen kunne jeg avregistrere den på nett, bestille prøveskilt og kan deretter reise ned når jeg får fri fra jobb slik at jeg kan kjøre bilen hjem.

litt rart de ikke har gjort dette med prøveskilt litt enklere også, når de har greid gjøre håndtering av vanlige skilt enklere. At man er nødt til å dra til Trafikkstasjon er sånn sett "gammeldags"

Prøveskilt kunne vært noe man fikk kjøpt på Post-i-butikk f.eks.? (i forkant har man selv ordnet det formelle på nett/Statens Vegvesen, og mottar en kode/verifisering som man bruker)

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

litt rart de ikke har gjort dette med prøveskilt litt enklere også, når de har greid gjøre håndtering av vanlige skilt enklere. At man er nødt til å dra til Trafikkstasjon er sånn sett "gammeldags"

Prøveskilt kunne vært noe man fikk kjøpt på Post-i-butikk f.eks.? (i forkant har man selv ordnet det formelle på nett/Statens Vegvesen, og mottar en kode/verifisering som man bruker)

Omtrent som i enkelte stater i USA hvor man får midlertidige skilt i papp/papir. Kan printe de ut selv.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (22 timer siden):
iknutis skrev (På 13.9.2022 den 9.13):

 

Ekspander  

litt rart de ikke har gjort dette med prøveskilt litt enklere også, når de har greid gjøre håndtering av vanlige skilt enklere. At man er nødt til å dra til Trafikkstasjon er sånn sett "gammeldags"

Der er allerede i dag mulig å bestille dagsprøvekjennemerke til postkassen.

Elektroniske dagsprøvekjennemerker, der man benytter den avregistrerte bilens "ikke innleverte" kjennemerker, er like rundt hjørnet. Jeg tipper det kommer om ca. 6-12 måneder.

Endret av X10anT
  • Liker 2
Lenke til kommentar
X10anT skrev (45 minutter siden):

Der er allerede i dag mulig å bestille dagsprøvekjennemerke til postkassen.

det vet vel de fleste, men er jo ikke spesielt smidig ordning, ref:

Sitat

Er det mer enn ti virkedager til du skal bruke dem, kan du få skiltene tilsendt i posten. Skal du bruke prøveskiltene før ti virkedager, må du hente dem på en trafikkstasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...