Gå til innhold

Tråden for ASUS Zenfone 9 - Info, erfaringer, råd, tips, spørsmål


a_aa

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte meg en ASUS Zenfone 9 noen få dager etter at den kom på markedet i starten av august 2022 - en kompakt mobil, vanntett med kjapp hardware og grei batteritid. Det ser faktisk ut som jeg var tidlig nok ute til å få med en Chromebook på kjøpet - antar den dukker opp om noen få dager :thumbup:

ASUS har jo en knøttliten andel av salgsvolumet i mobilmarkedet, og siden det dermed er relativt sett få brukere av disse mobilene, så kan det være gunstig å lage en imøtekommende og bred samletråd for "all things Zenfone 9" :) - det er slett ikke sikkert at det blir så mange innlegg her likevel...

Tanken er altså å bruke denne tråden til å samle informasjon, omtaler, priser, brukererfaringer etter hvert, råd og tips, spørsmål og svar.

ASUS sine norske sider om Zenfone 9: https://www.asus.com/no/Mobile/Phones/ZenFone/Zenfone-9/, der finner man selvsagt litt bilder:

6ce90258-b6bd-46dc-8e5c-573217dffbf9

Der finner man også norsk bruksanvisning  https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/ZenFone/AI2202/NW19908_AI2202_ZF9_EM_WEB.pdf (pdf på 9,5 MB), og man finner de tekniske spesifikasjonene (kopiert 2022-09-11):

Spoiler

 

Design

Midnight Black
Moonlight White
Sunset Red
Starry Blue
IP65/IP68*
*Enheten er testet for vannmotstand ved bruk av IEC 60592-standarden og har oppnådd IP65/IP68-klassifisering. Vann- og støvmotstanden reduseres over tid ved normal bruk, eller hvis enheten blir skadet, reparert eller tatt fra hverandre. Enheten må aldri senkes helt ned i vann, og må ikke komme i kontakt med sjøvann, saltlake, klorert vann eller drikke. Manglende overholdelse av forholdsregler vil gjøre garantien til enheten ugyldig og skade vann- og støvmotstanden. Vannmotstand testes ved å senke enheten til en dybde på 1,5 meter i vann fra springen i 30 minutter. Etter testen er enheten fjernet og tørket helt, og deretter sjekket for normal drift. Vær oppmerksom på at enheten har en USB-C-ladeport, og denne USB-C-porten må være helt tørr før du prøver å lade. For relatert garantiinformasjon, se produktgarantikortet.

Weight and Dimension

169g, 146.5 x 68.1 x 9.1 mm

Operating System

Android 12

Processor

Qualcomm® Snapdragon® 8+ Gen 1 Mobile Platform
Qualcomm® Adreno™ 730

Memory

LPDDR5 8 GB
LPDDR5 16 GB

Storage

UFS3.1 128GB
UFS3.1 256GB

Display

5.9-inch 20:9 (2400 x 1080) 120Hz Samsung AMOLED display
1100 nits maximum brightness
Color accuracy, Delta-E < 1
112% DCI-P3, 151.9% sRGB color gamut
Corning® Gorilla® Glass Victus™
Supports Always-on display
HDR 10 and HDR10+ certified

Rear Camera

Main Camera
50 MP Sony® IMX766 flagship sensor - 1/1.56" large sensor, 1.0µm pixel size
Quad Bayer technology - 12.5 MP, 2.0 µm large effective pixel size
6-Axis Hybrid Gimbal Stabilizer
F1.9 aperture
2x2 OCL PDAF
Single LED flash
23.8 mm equivalent focal length in 35 mm film camera

Ultrawide Camera
12MP Sony®IMX363 flagship sensor - 1/2.55" sensor, 1.4 µm pixel size
F2.2 aperture
113 ̊ field of view
Supports 4 cm macro shot
Dual PDAF
Real-time distortion correction
14.4 mm equivalent focal length in 35 mm film camera

Camera modes
Photo, Video, Portrait, Pro (RAW file support, up to 32 seconds long exposure), Pro video, Light Trail(Beta)*, Panorama, Night, Timelapse, Slo-mo

*Light Trail mode is currently in beta. Quality may vary. Official Light Trail mode will be introduced at a future date.

Front Camera

12 MP Sony® IMX663 flagship sensor - 1/2.93" sensor
F2.45 aperture
Dual PDAF
27.5 mm equivalent to 35 mm film camera

Audio

Speaker
Dual stereo speakers with Dirac HD Sound
Multi-magnet stereo speakers with Qualcomm WSA8835 smart amplifiers for louder, deeper and less distorted sound effect

Audio Output
Hi-Res Audio 192k Hz / 24-bit standard for 3.5mm output
Qualcomm Audio CODEC (WCD9380)
AudioWizard with multiple listening profiles

Microphone
Two microphones with OZO Audio Noise Reduction Technology

Video Recording

Rear Camera
8K UHD (7680 x 4320) video at 24 fps + EIS
4K UHD (3840 x 2160) video at 30 / 60 fps + EIS
1080p FHD video recording at 30 / 60 fps with HyperSteady
720p HD video recordingat at 30 / 60 fps
Time Lapse (4K UHD video)
Slow Motion video (4K UHD at 120 fps / 1080p FHD at 240 fps / 720p at 480 fps)
Take still photo while recording video (do not support in 8K video recording)

Front Camera
4K/30fps or FHD/60fps

Wireless Technology

Integrated WiFi 6/6E* (802.11 a/b/g/n/ac/ax, 2x2 MIMO)
Supports Tri-band 2.4 GHz / 5 GHz/ 6 GHz WiFi
Bluetooth® 5.2 (BR/EDR + LE), supports LDAC, AAC, Qualcomm® aptX™, aptX™ HD, aptX™ Adaptive, aptX™ Lossless
WiFi Direct
NFC

*WiFi 6E availability and features are dependent on regulatory limitations.

Navigation

GNSS support GPS (L1/L5), Glonass (L1), Galileo (E1/E5a), BeiDou(B1i/B1c/B2a), QZSS (L1/L5) and NavIC

SIM Cards

Dual slots: 5G*+5G or 4G dual-SIM / dual-standby support
Slot 1: 5G/4G/3G/2G Nano SIM card
Slot 2: 5G/4G/3G/2G Nano SIM card

* 5G services are only supported in 5G network-enabled locations in 5G-ready countries.

Network Standard

"GSM/GPRS/EDGE; WCDMA/HSPA+/DC-HSPA+; FDD-LTE; TD-LTE; 5G Sub 6 SA/NSA
ASUS phone 5G/4G band compatibility varies by region, please check compatibility with local carriers.

Up to
DC-HSPA+ (DL/UL): 42/5.76 Mbps ;
LTE DL 6CA (DL/UL): 2000/211 Mbps;
5G NR FR1 (DL/UL): 4.5 Gbps/ 0.9 Gbps

5G Non-Standalone (NSA): n1, n2, n3, n5, n7, n8, n12, n20, n28, n38, n77, n78
5G Standalone (SA): n1, n2, n3, n5, n7, n8, n12, n20, n28, n38 , n77, n78
FDD-LTE (Bands 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 17, 18, 19, 20, 26, 28)
TD-LTE (Bands 34, 38, 39, 40, 41, 42)
WCDMA (Bands 1, 2, 4, 5, 6, 8, 19)
EDGE/GPRS/GSM (2, 3, 5, 😎

Sensor

Accelerator
E-Compass
Proximity
Ambient light sensor
Fingerprint sensor
Gyro (Support ARCore)
Hall sensor

Battery

4300mAh (typ) battery

Power Adapter

Output: +3.3-11.0 V 3.0 A, supports up to 30.0W, PD3.0 PPS / Direct Charge / QC4.0 adapter
USB power adapter (30.0 W)

In the Box

Documentation (user guide, warranty card)
Ejector pin (SIM tray needle)
USB power adapter (30.0 W)
USB-C to USB-C cable
Phone case

Det står ikke i noe bruksanvisningen om hvordan man kan åpne opp <Utvikleralternativer> i <Innstillinger>, det gjør man slik:
    1: Gå til <Innstillinger> - <System> - <Om telefonen> - <Programvareinformasjon>
    2: Trykk på "Delversjonsnummer" 6-7 ganger, inntil du blir bedt om telefonens pinkode
    3: Angi pinkoden, og du har nå fått et ekstra element <Utvikleralternativer> under <Innstillinger> - <System>
Vil du fjerne <Utvikleralternativer> igjen, slår du av <Innstillinger> - <System> - <Utvikleralternativer> - <Bruk utvikleralternativer>

Nedenfor følger et lite link-bibliotek :):

Norske priser:
https://www.prisjakt.no/search?search=zenfone 9
https://prisguiden.no/sok?q=zenfone+9

Norske skrevne omtaler:
tek.no "ZenFone 9 er en fantastisk telefon" (2022-07-28)
lydogbilde.no: "Miniatyrslagskip fra Asus" (2022-07-28)

Utenlandske skrevne omtaler (noen få av mange):
gsmarena.com: "Asus Zenfone 9 review" (2022-07-28)
xda-developers.com: "Asus Zenfone 9 Review: A better small phone than the iPhone 13 Mini" (2022-07-30)
androidauthority.com: "Asus Zenfone 9 review: Small in stature, big on personality" (2022-09-02)
gsmarena.com: "Asus Zenfone 9 long-term review" (2023-01-11)
Flere kommer sikkert....

Video-omtaler:
GSMArena: Asus Zenfone 9 review  YT 9:51 (2022-07-28)
Tech Spurt: Asus Zenfone 9 Review | One Month Later... YT 10:44 (2022-09-07)
Matthews Tech: Asus Zenfone 9 Tips & Tricks - The Best Asus Tips | Cool Features  YT 11:25 (2022-09-07)
hardreset.info: How to Use Secret Codes in ASUS Zenfone 9 – Hidden Modes  YT 4:16 (2022-09-30)
Techview Podcast: Zenfone 9 - Android 13 Upgrade - What's new?  YT 20:35 (2022-12-08)
PhoneArena: Galaxy S23 vs iPhone 14 vs Pixel 7: Battery Test! YT 8:50 (2023-02-21)
Flere kommer sikkert...

Andre relevante tråder på diskusjon.no:
Zenfone 9 og bluetooth
Volte (Telenor) Asus og Motorola
Kommer ikke inn på tek.no
Ny telefon til pensjonist

Ressurser på andre sider og fora:
https://zentalk.asus.com/en/categories/zenfone-9
https://forum.xda-developers.com/f/asus-zenfone-9.12653/
https://www.reddit.com/r/zenfone/
https://www.reddit.com/r/zenfone9/
https://www.reddit.com/r/Android/search/?q="zenfone 9"&restrict_sr=1&sr_nsfw=&include_over_18=1&sort=new
Flere kommer sikkert...

Jeg er usikker på hvor lenge jeg har anledning til å redigere dette innlegget, men dersom noen av dere mener at flere linker (eller informasjon) bør legges til i den hellige førsteposten, så er det bare å gi meg beskjed i et innlegg eller på PM, så ordner jeg det om jeg har anledning. Ellers er som sagt tråden åpen for alle som vil skrive et eller annet om ASUS Zenfone 9 :) 

 

Endret av a_aa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tanker om størrelse og pris. Hva som er "normalt", synes å være temmelig tidsavhengig. Jeg kjøpte en Moto Defy Mini som min første smarttelefon i 2013 for NOK 700,- og fulgte opp med en Moto G4 Plus i 2017 for NOK 1600,- for nå i 2022 å ha en ASUS Zenfone 9 (16/256) til NOK 9 500,-...

image.png.78fc43cc255e9f3f8033385f20845cc9.png

For meg er ikke Zenfone 9 spesielt liten og kompakt. Den er mye større enn Defy Mini, som igjen var mye større enn Nokia 6230 "dumtelefon" jeg hadde :) Men den er klart mindre enn Moto G4 Plus, og mindre enn de aller fleste androids på markedet i dag. Den tidsavhengige moten sier nå at big screen is beautiful og lommevennlighet er irrelevant - men det gjør ikke jeg ;) 

Ellers er det interessant å se hva jeg selv er villig til å betale. Dersom jeg multpliserer summen av prisen for de to foregående mobilene mine med 4, er jeg fortsatt ikke opp på hva jeg betalte for Zenfone 9...  Jeg tror villigheten til å betale mer er en følge av at jeg har innsett nyttigheten av en god mobil på turer i naturen, som jeg setter stor pris på. I tillegg til kommunikasjon, er kamera, kompass og navigasjon noe som er verdifullt for meg.

Men når jeg ser at folk kaller Zenfone 9 for liten og rimelig, så tenker jeg først og fremst på at tidene endrer seg :) 

Lenke til kommentar

Min nåværende telefon kostet ca 4500,- (Xiaomi mi note 10) for 2,5 år siden.

Har problemer med å finne noe å oppgradere til på kamerafronten som ikke koster ca trippelt.

Har sett på zenfone 9, og selv om den er dyr er den ikke så dyr som andre toppmodeller. Samt ganske kompakt, har hodetelefonutgang og grei batteritid. Kameramessig er den bra, men ikke imponerende, sensoren som brukes sitter i mange telefoner, også telefoner som koster mindre. Men optikk og stabilisering ser meget bra ut i følge tester.

Hadde den hatt periskop zoom kamera i tillegg hadde jeg nok kjøpt. Per nå er jeg litt på vent.

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (18 minutter siden):

Min nåværende telefon kostet ca 4500,- (Xiaomi mi note 10) for 2,5 år siden.

Har problemer med å finne noe å oppgradere til på kamerafronten som ikke koster ca trippelt.

Har sett på zenfone 9, og selv om den er dyr er den ikke så dyr som andre toppmodeller. Samt ganske kompakt, har hodetelefonutgang og grei batteritid. Kameramessig er den bra, men ikke imponerende, sensoren som brukes sitter i mange telefoner, også telefoner som koster mindre. Men optikk og stabilisering ser meget bra ut i følge tester.

Hadde den hatt periskop zoom kamera i tillegg hadde jeg nok kjøpt. Per nå er jeg litt på vent.

Pixel 6a høres ut som et godt alternativ.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 11.9.2022 den 20.50):

Er du fornøyd med kjøpet? Jeg sitter med en altfor stor Samsung jeg ikke klarer å venne meg til (S20 FE), og har vært litt nysgjerrig på denne fra Asus. Anmeldere her og der virker til å være godt fornøyde, hvertfall. 

image.png.440c6e8b5d6e3afaf2e8ba4dcbf5aaf9.png

Ser ut som Zenfone 9 er et godt hakk ned i størrelse, ja :)

Jeg er godt fornøyd med kjøpet - men husk at jeg kom fra en 5 år gammel budsjettmobil. Å gå fra en Moto som etter hvert hadde forsinkelser knyttet til enhver oppgave, til en som reagerer øyeblikkelig på alt, var en skikkelig opptur! Jeg hadde høye forventninger, og de har i stor grad blitt tilfredsstilt :D

Men ikke helt... Har to ting som jeg ikke er helt happy med - den første tror jeg bunner i min egen ønsketenkning, og den andre bunner i de første omtalenes overstrømmende beretninger om kamera-egenskapene.
Ønsketenkningen består i at jeg mente at 3,5mm uttaket for hodetelefoner skulle inkludere mic-tilkopling. Det tror jeg ikke stemmer, og når jeg sjekker det opp i dokumentasjon, er 3,5mm-uttaket omtalt som audio output, mens audio input eller mic ikke er nevnt - og det funket heller ikke med et headset med mic som jeg testet. Så jeg antar det er en tapt sak, det blir å bruke mic på mobilen hvis jeg benytter kablet lyd.   Neida! Det var headset-mic som var ødelagt, funksjonaliteten i mobilen er som jeg ønsket, se neste innlegg :w00t:
Når det gjelder bildene fra kameraene, ble jeg litt skuffet etter å ha lest de første omtalene - personlig oppfatter jeg en del av bildene som for hardhendt støyredusert og for kraftig oppskarpet. Dette går jo egentlig på personlige preferanser, men det er jo sånn at med små bildebrikker så bli det bildestøy - og jeg fortrekker altså heller at det ligger igjen rester av støy enn at detaljer smøres utover og at horisonter og bokstaver gis "haloer" av overdrevne oppskarpingsalgoritmer som skal gi (falsk) inntrykk av detaljrikdom. I godt lys er dette null problem, men det øker på når man får mørke flater eller at ISO skrus opp. Men dette er IKKE en tapt sak!

Å bytte ut kamera-appen med GCam (fra Pixel-telefonene) kan synes å være veien å gå. Det er så vidt nevnt i denne omtalen: california18.com: "Asus Zenfone 9 in review: With 5.9 inches, it has become my favorite android" (2022-08-13), og er grundig gjennomgått i denne videoen:

 

Dersom ikke ASUS kommer med en oppdatert kamera-app, kommer jeg garantert til å installere en eller annen GCam-versjon. Men venter litt ennå en stund, har ikke hastverk :) 

Endret av a_aa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
a_aa skrev (På 11.9.2022 den 22.31):

Ønsketenkningen består i at jeg mente at 3,5mm uttaket for hodetelefoner skulle inkludere mic-tilkopling. Det tror jeg ikke stemmer, og når jeg sjekker det opp i dokumentasjon, er 3,5mm-uttaket omtalt som audio output, mens audio input eller mic ikke er nevnt - og det funket heller ikke med et headset med mic som jeg testet. Så jeg antar det er en tapt sak, det blir å bruke mic på mobilen hvis jeg benytter kablet lyd.

Denne mangelen gnagde i hjernebarken såpass at jeg måtte se gjennom noe videoer i går kveld - dette kunne da ikke være laget så teit? Kom over TechTablets: ASUS Zenfone 9 Review 6-Axis Hybrid Gimbal Camera In A Small Package! YT 21:31 (2022-07-28), som på 11:06 viser Zenfone 9 tilkoplet øreplugger med mic (det er Xiaomi Mi in-ear HD Pro), og på 14:30 sier han "And remember, we do have a 3.5mm headphone jack on this, with mic support so you could connect up a lav mic if you wanted better audio." Javel!?!

Da begynte jeg å øyne muligheten for at dette ikke var en tapt sak, men et ødelagt gammelt headset. På tur hjem fra jobb i dag stakk jeg innom Clasern og kjøpte et rimelig headset med mic (Koss Porta Pro Remote) og har fiklet litt med dette og det gamle Moto-settet jeg testet med første gangen. Jeg kom på å slå på visning av hodetelefoner på statusraden - and whaddya know?

Det gamle Moto-settet:
Moto.png.746241b6e9591d9dfb2ca2f726abb7cb.png

Det nye Koss-settet:
Koss.png.54d983222ae94608def4686f7c2261f9.png

Legg merke til mic-armen som er borte vekk på det øverste hodetelefon-ikonet - en eller annen gang ila de siste årene har det gamle settet (som av og til har vært med på tur, men ikke vært brukt på flere år) endt opp med en ødelagt mic. Og den skaden var altså den egentlige grunnen til at jeg ble skuffet, og trodde at jeg hadde oppdaget en ulempe med telefonen.

Har testet med en telefonsamtale som fungerte flott :)  Har også testet det kjapt med video-opptak og det funker også flott, så fremt man aktivt velger at ekstern mic skal brukes i stedet for de innebygde.

Av og til er det godt oppdage selv at man har vært litt for pessimistisk. ;) 

Lenke til kommentar

Hadde lyst til å finne ut hvordan Porta Pro og Zenfone 9 passet sammen. Lastet over noen flac-album, installerte foobar2000 (som jeg brukte i gamle dager på PC) og fant et interessant innlegg "Tråden for de hodetelefonofile" med en fin graf noe som kan være visualisering av en optimal equalizer-innstilling for Porta Pro:

KossAPO.png.8d3c3e5596c233cb950d3a049f5e

Jeg stilte inn denne på equalizern i foobar2000 i et forsøk på å herme etter:

Screenshot_20220915-211016_foobar2000.thumb.png.a316b3026a6140da404d127a625caea3.png

... og da var det vel bare å sette Porta Pro over ørene og spille i vei?

Niks.

Det er et snag her, og det bærer navnet AudioWizard med Dirac tuning, i <Innstillinger>. Den prosesser lyden i tillegg til innstillingene i spilleren, og den kan ikke skrus av uten mye plunder og påfølgende dårlig lyd i mobilhøyttalerne etterpå. Og dermed vet man ikke hvordan den resulterende frekvensgrafen egentlig blir...

MEN: Med de rette magiske :fun: innstillinger og grep, vil Audio Wizard ikke endre lyden som går til 3.5 mm lyduttaket (men fortsatt ha virkning på mobilhøyttalerne). Iht en tråd på ASUS ZenTalk skjer dette dersom:
1: Hodetelefoner er tilkoplet
2: <Lyd og vibrering>-<AudioWizard>- <(headset-ikon)> - Hodesettprofil "Opprinnelig" er valgt
3  <Lyd og vibrering>-<AudioWizard> - Scenarioeffekt "Musikk" er valgt (og jeg antar equalizer der tilbakestilt)

Som anvist, så utført - det var fort gjort!

Resultatet ble slett ikke verst, spesielt med tanke på prisen på hodesettet :) Ved å slå equalizer av og på under spilling, var det enkelt å merke forskjellene. Uten equalizer er lyden fyldig men litt slurete/upresis, mens med equalizer påslått er den litt slankere, romligere og med presise detaljer. Foretrekker sistnevnte.

Lenke til kommentar
poffer skrev (21 minutter siden):

Ser at volte er aktivert/fungerer. Er du på Telenors mobilnett? 

Screenshot_20220918-103308_Chrome.png.bbfc2c4f8666964a58af0cc5731ff159.png

Se tråden Volte (Telenor) Asus og Motorola :) 

Har altså Fjordkraft (Telenor) på SIM1, Og Ice (Telia/Ice) på SIM2, og har satt opp telefonen slik at alle datatjenester - med ett unntak - skal gå på Ice. Unntaket er at når en samtale (som alltid er på Fjordkraft) går som VoLTE så kobles datatjenester inn fra Fjordkraft i stedet for Ice.

Når jeg har en samtale, slukkes 4G-ikonet ved SIM2 som du ser i ovenfor, og det tennes et 4G ikon ved SIM1 i stedet. Det tyder vel på at ting funker som jeg tenkte da jeg satte innstillingene.

Lenke til kommentar

Den tredje firmware-oppdateringen kom på ASUS sine sider i går Version WW-32.2040.2040.23

Sitat

1. Optimized system performance.
2. Optimized Camera performance.
3. Optimized Audio performance.
4. Fixed Assistant not working with bluetooth
5. Fixed WiFi setting issue
6. Enable AT_H3G VoWiFi & US_ATT VoLTE

Har selv månedsgamle WW-32.2030.2030.26. Venter til jeg får den nye via Google, men er nysgjerrig på hva optimalisering av kameraytelse betyr IRL :) 

Lenke til kommentar

Jeg er temmelig sikkert en atypisk mobilbruker - jeg bruker mobilen mindre enn folk flest, og til færre ting (er feks ikke på SoMe). Det gjør vel at Zenfone 9 egentlig er overkill med tanke på mitt behov, og det fører også til at batteritiden blir god:

Screenshot_20220928-085841_SettingsCrop.thumb.png.e634d5e45e341d49f3505e1410d799a7.png

Det skal sies at jeg har en annen mobil for jobb (har nå uansett en liten ferie). Har stilt inn at lading stopper på 90%, og med en kjapp mellomlading som løftet kapasiteten med ca 35%, varer batteriet altså over en uke med mitt beskjedne bruksmønster. :D 

Jeg tror at jeg kjenner igjen periodene med økt forbruk - det er når jeg er på reise og bruker mobilen til musikk og nyheter i tillegg til samtaler/meldinger, eller er såpass langt utenfor allfarvei at den strever med å finne mobilnett/WiFi.

Lenke til kommentar

Vel, akkurat nå viser "Batteribruk siden batteriet var fulladet" at "Skjerm" er brukt i 6 timer og 55 minutter. Tipper det var ca 6 timer og 30 minutter timer da jeg tok skjermbildet ovenfor. Tror det kan stemme bra - i snitt ser jeg nok ikke på mobilskjermen mer enn en time i døgnet. :)

Edit: Men når jeg faktisk ser på den, er det på fast innstilt 120 Hz :D 

Endret av a_aa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva synes dere om kamera på Zenfone 9? Kjøpte Samsung Galaxy S22, men den skuffet veldig med kunstig mettede farger. Så har jeg en Pixel 6a liggende som jeg ikke tør å åpne, for redd den blir for "dårlig"... Bestilte akkurat en Zenfone 8, men det veldig i tvil hvilken kompakt Android telefon som tar best bilder. Eller, mest realistiske bilder.

Lenke til kommentar

Utfra de norske omtalene fikk jeg inntrykk av at kameraet på Zenfone 9 var helt oppe i toppen, bare at den manglet et teleobjektiv. Det gjorde at jeg ble litt skuffet da jeg opplevde kameraet som et (lite) trinn under toppen. Kameraet er ikke fantastisk, det er bare veldig bra.

For meg synes det som om software pt ikke får ut potensialet i hardware - software overoppskarper, kan være hardhendt med støyreduksjon og drar kanskje fargemetningen litt langt og ikke alltid med rett fargetemperatur (kan bli litt rødlige). Det gode med det er jo at software kan optimaliseres etterhvert - og så langt har ASUS kommet med nye firmware-oppdateringer ca en gang pr måned for Zenfone 9. Påpekning av overoppskarping har vært såpass unison at det vil være forunderlig om de ikke gjør noe med det. Dersom de likevel velger å ikke gjøre noe med sin egen software, så kan altså brukerne heller velge andres software (les GCam) når de kyndige entusiastene har fått tilpasset en fullfungerende app-versjon til Zenfone 9.

Zenfone 9 tar ikke best bilder av mobilene på markedet, det er helt sikkert. Men snevrer man det inn til kompakte mobiler på markedet, så er den nok blant de beste. Tror jeg :) Og den har en del andre kvaliteter (batteritid, prosessorkraft, IP68 etc) som for meg samlet sett gjør den ideell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
a_aa skrev (1 minutt siden):

Utfra de norske omtalene fikk jeg inntrykk av at kameraet på Zenfone 9 var helt oppe i toppen, bare at den manglet et teleobjektiv. Det gjorde at jeg ble litt skuffet da jeg opplevde kameraet som et (lite) trinn under toppen. Kameraet er ikke fantastisk, det er bare veldig bra.

For meg synes det som om software pt ikke får ut potensialet i hardware - software overoppskarper, kan være hardhendt med støyreduksjon og drar kanskje fargemetningen litt langt og ikke alltid med rett fargetemperatur (kan bli litt rødlige). Det gode med det er jo at software kan optimaliseres etterhvert - og så langt har ASUS kommet med nye firmware-oppdateringer ca en gang pr måned for Zenfone 9. Påpekning av overoppskarping har vært såpass unison at det vil være forunderlig om de ikke gjør noe med det. Dersom de likevel velger å ikke gjøre noe med sin egen software, så kan altså brukerne heller velge andres software (les GCam) når de kyndige entusiastene har fått tilpasset en fullfungerende app-versjon til Zenfone 9.

Zenfone 9 tar ikke best bilder av mobilene på markedet, det er helt sikkert. Men snevrer man det inn til kompakte mobiler på markedet, så er den nok blant de beste. Tror jeg :) Og den har en del andre kvaliteter (batteritid, prosessorkraft, IP68 etc) som for meg samlet sett gjør den ideell.

Hjertelig takk for fantastisk god oppsummering og refleksjoner 🙂. Det settes stor pris på. Jeg er overhodet ikke rik, men jeg har bestemt meg for at modern skal få en telefon hun blir fornøyd med, og da er  en kompakt mobil med et godt kamera som tar bilder med naturlige farger det absolutt viktigste. Nå har jeg kjøpt Samsung Galaxy S22 (overprosseserte bilder), Google Pixel 7 (for stor), og Google Pixel 6a. Sistnevnte tok hun i bruk i dag, og den virker nesten skremmende god til prisen.

Venter Zenfone 9 i posten på onsdag.  Har egentlig veldig trua på denne. Spørsmålet er hvordan den er sammenlignet med Pixel 6a. Nå vil jeg bare bli ferdig med dette styret ☺️

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (4 timer siden):

Nå vil jeg bare bli ferdig med dette styret ☺️

La meg gjøre det litt vanskeligere for deg :D En mobil du ikke har nevnt er Sony Xperia 5 IV - der har Techview Podcast gjort opp til flere sammenlikningsvideoer på YouTube, og oppsummerer i denne: Xperia 5 IV vs Zenfone 9 - Which one is the better compact flagship!? (22:31). 

Kort sagt: Han finner det bortimot umulig å kåre en klar vinner sammenlagt, men etter hans syn er Xperia bedre enn Zenfone på kamerafronten, spesielt når man bruker de medfølgende kamera-appene (men det å installere GCam bedrer mye på Zenfone).

Personlig synes jeg Xperia blir litt for lang for å passe inn i en strikt definisjon av "kompakt", men det er vel subjektivt hva man legger i det. (For meg er hvor mange lommer på de plaggene jeg har som faktisk rommer mobilen på høvelig vis en indikasjon på kompakthet.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
a_aa skrev (7 timer siden):

La meg gjøre det litt vanskeligere for deg :D En mobil du ikke har nevnt er Sony Xperia 5 IV - der har Techview Podcast gjort opp til flere sammenlikningsvideoer på YouTube, og oppsummerer i denne: Xperia 5 IV vs Zenfone 9 - Which one is the better compact flagship!? (22:31). 

Kort sagt: Han finner det bortimot umulig å kåre en klar vinner sammenlagt, men etter hans syn er Xperia bedre enn Zenfone på kamerafronten, spesielt når man bruker de medfølgende kamera-appene (men det å installere GCam bedrer mye på Zenfone).

Personlig synes jeg Xperia blir litt for lang for å passe inn i en strikt definisjon av "kompakt", men det er vel subjektivt hva man legger i det. (For meg er hvor mange lommer på de plaggene jeg har som faktisk rommer mobilen på høvelig vis en indikasjon på kompakthet.)

Takk for tips, men denne tar jeg vurdert lenge faktisk 🙂. Grunnen til at den er uaktuell et det du nevner med kamera. Jeg hadde godt installert GCam for meg selv, men den er så mye mer avansert enn den originale kamera appen at jeg ikke tror modern vil like det. Blir nok Asus Zenfone 9 eller Google Pixel 6a 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...