Gå til innhold

Tråden for ASUS Zenfone 9 - Info, erfaringer, råd, tips, spørsmål


a_aa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg endelig fått Chromebookeb min. Ser jeg har fått en nyere modell enn den som ble lovet så jeg antar de er helt rensket for den de opprinnelig skulle levere ut. jeg fikk denne: https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/datamaskiner/barbar-pc/asus-chromebook-flip-c434-m3-8464-14-2-i-1-barbar-pc-silver/26341?gclid=CjwKCAiAs8acBhA1EiwAgRFdwyL2gNqgZ7yv4G2lRFsWfFmWPDnYf5rx-rhaIE6UUp_MvbCl2oSbjxoCjr0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#features

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Dobbel 0 Bobby: Gratulerer! Det der oppgraderingen var en skikkelig bra kompensasjon for lang ventetid :) Objektivt sett er den bedre på nesten alle vis enn den jeg mottok; mye kraftigere CPU, mer solid bygd, større skjerm etc

Personlig hadde jeg to laptoper fra før, en 2010-mod 14-tommer med standardform og 1. gen i5, og en 2019-mod 13,3-tommer med samme 2-1-flip-løsning som du fikk men med 8. gen i7 og masser av RAM og SSD... Så for meg hadde din modell blitt olje på smør på flesk - mens den lille 10,5-tommeren jeg mottok, fylte et mellomrom mellom mobil og de to laptop-ene jeg har :) Og jeg merker at jeg stadig oftere heller starter den lille Chromebook-en i sofaen for en rask sjekk av morgennyhetene, enn å gidde å fyre opp 14-tommeren  og TV-en den er fast tilkoplet.

Eneste drawbacket så langt er at da jeg testet å koble Chromebook-en til TV-en (Full HD, ikke 4K) via en USB-C - HDMI-adapter, greide den bare småslappe 30Hz på 1920x1080. Tror nok det er grafikk-kreftene i Chromebook-en som er for svak til noe mer der (men det kan jo være tull med adapter/kabel).

Edit: Pokker! Nå bærer det off topic i min egen tråd her. Sorry!

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
a_aa skrev (På 5.12.2022 den 19.32):

@MadSilence: Har du forresten installert siste firmware-versjon (WW-32.2050.2050.34) som kom 15 november? Ser at en utbedring var "Optimized Hands-Free voice call performance". Sjekkes/installeres under <Innstillinger> - <System> - <Systemoppdatering> :) 

Siste firmware-versjon er nå WW-33.0804.2060.65 - og den inneholder oppdatering til Android 13 :) Drøyer litt før jeg installerer for å først se hvilke erfaringer folk gjør seg. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

@Complexity: Her blir det et lite hjelpsomt svar, beklager - jeg har ikke installert GCam ennå, bruker fortsatt Asus-appen. Ser at noen innendørs-bilder jeg tok innendørs i jul-/nyttårsferien uten blits kunne ha ha vært bedre om jeg hadde slått på nattmodus - og kanskje også med bytte til GCam? Men stort sett synes jeg kamera er godt nok for meg. Har ikke brukt portrett-modus.

Ellers har jeg nettopp lagt til en ny lenke i førstepost: gsmarena.com: "Asus Zenfone 9 long-term review" (2023-01-11) :)  

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Siste firmware-versjon er nå WW-33.0804.2060.88 - og da rakk altså ASUS akkurat å få ut en oppgradering før januar måned var over. De har dermed utgitt minst en oppgradering hver måned siden introduksjon :) Riktignok ikke store greier denne gang:

Sitat

Android 13 upgrade to this version:
1. Enhance fingerprint unlocking experinence
2. Optimized System Stability

 

Lenke til kommentar
On 1/12/2023 at 9:43 PM, a_aa said:

@Complexity: Her blir det et lite hjelpsomt svar, beklager - jeg har ikke installert GCam ennå, bruker fortsatt Asus-appen. Ser at noen innendørs-bilder jeg tok innendørs i jul-/nyttårsferien uten blits kunne ha ha vært bedre om jeg hadde slått på nattmodus - og kanskje også med bytte til GCam? Men stort sett synes jeg kamera er godt nok for meg. Har ikke brukt portrett-modus.

Ellers har jeg nettopp lagt til en ny lenke i førstepost: gsmarena.com: "Asus Zenfone 9 long-term review" (2023-01-11) :)  

Ser jeg glemte å gi respons her! Men takker for svar.

Det ble dog ikke noe oppgradering denne gang. Var tenkt å kjøpe den på DNB sitt 20% power tilbud - men Power skrudde jo selvfølgelig opp prisen på telefonen i forkant så prisen ble ikke så bra som først antatt.
Kansje det blir Zenfone 10 på meg når den eventuelt kommer.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg brukt min Zenfone 9 (16/256) i temmelig nøyaktig 6 måneder, og vil bare gi en en veldig kort erfaringsrapport i anledning halvårsjubileet :)

Jeg er veldig fornøyd - telefonen bare virker, kjapt og lenge. I 99.9% av tiden er det som er mitt hovedinntrykk. Har lest om folk som har opplevd trøbbel med Bluetooth, underligheter med lyd, treg mobildata - men der har det vært prikkfritt for min del. Har også sett de som har klagd på at den åpner seg i lommen, men jeg er nesten sikker på at det kommer av at en fingertupp sneier bortom den superkjappe avtrykksleseren idet man stikker mobilen i lomma - jeg endret en innstilling for å unngå problemet.

Jeg bruker telefonen helt uten beskyttelse og trodde inntil nå at både skjermglass og kameraglass fortsatt var helt uten riper - men det er bare nesten. Med skikkelig nærsynt inspeksjon kan det skimtes to korte og ultratynne riper i skjermglasset, ingenting på kameraglassene. Plastpanelet på baksiden ser imidlertid litt slitt og lurvete ut nå, mulig jeg må se om det finnes noen enkel og sikker måte å friske det opp på.

Har hatt én utilsiktet restart på 6 måneder - man kan si at det burde vært null, men jeg tenker uansett at det ikke er krisetall :) 

Kameraet har definitivt blitt bedre i løpet av oppdateringene, men har fortsatt litt mer oppskarping og litt mer punchy rødfarger enn jeg ville valgt om jeg kunne stilt inn selv. Det kan hende jeg prøver GCam-appen etter hvert.

Har ennå ikke sett ikonet for Voice over WiFi lyse opp, så jeg er ikke sikker på om operatørene har nødvendig støtte for Zenfone 9 mtp denne funksjonen. Kanskje det kommer noe etterhvert?

Jeg fikk jo med en ASUS Chromebook på kjøpet (som jeg også faktisk bruker oftere enn jeg hadde tenkt), og når jeg tar med det i regnestykket, er jeg ikke i tvil om at dersom Zenfone 9 holder koken i 2-3 år til, så er den verdt pengene og vel så det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har nettopp lagt til en link i førsteposten til en ganske så fersk YouTube-video der det gjøres en enkel batteritest - websurfing og YouTubeing.

Zenfone 9 gruser de 6 andre mobilene i testen. De er:
Samsung Galaxy S22 og -S23.
iPhone 13, -14 og 14 pro.
Google Pixel 7.

Spoiler

image.png.dc7f927039f8372e52ccd22957c135ed.pngimage.png.8c25791cd010211d2e8c7bcd6003b338.png

 

Endret av a_aa
La til spoiler med grafikk
Lenke til kommentar

Da Zenfone 9 ble introdusert, lokket ASUS de aller første nølende kjøperne (deriblant meg :)) med at de fikk en Asus Chromebook CM3 4/128 2-i-1 på kjøpet. Det ble så populært at tilbudet varte bare noen dager i stedet for de ukene det var annonsert for.

Mulig salgstakten har bremset litt opp, for nå (dvs mellom 20 februar og 12 mars, med forbehold om beholdning) gjør de noe liknende igjen. De som kjøper en Zenfone 9 eller ROG Phone 6, kan få en ASUS Chroembook på kjøpet - men iht den vanlige små skriften ser det ut tila at type Chromebook velges av forhandleren man kjøper fra:
 image.png.82e01651ec1204110e0606b02b6baea3.png

Jeg har av nysgjerrighet sjekket litt hvilke Chromebooks som de ulike forhandlerne slenger med mobilen.

Power: Asus Chromebook CX1500 15,6'' 4/64 Celeron N4500 (Prisjakt oppgir feil skjermstørrelse)
Elkjøp: Asus Chromebook C523 15,6'' 4/32 Celeron N3350
Proshop: ASUS Chromebook CX1400 14'' 8/64 Celeron N3350 (Selv om ikke Prisjakt viser Proshops pris, er det samme maskin)

Forskjellene fra introduksjonstilbudets Chromebook er merkbare. Alle disse maskinene er betydelig større, har standard laptop-utforming (ikke 2-i-1) uten berøringsskjerm, og jeg mistenker at de har kraftigere prosessor.  Alle har mindre lagringsplass, men de har til gjengjeld minnekortleser som mangler på min.

Av de ovenfor synes jeg umiddelbart Proshop sin virker mest fristende, mest portabel (størrelse/vekt) og har mest RAM, men det kan sikkert være snags med den som ikke fikk med meg i skumlesingen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville muligens vært litt fristende om jeg ikke hadde hatt en chromebook fra før av, men synes alikevel prisen er litt stiv med tanke på hvor "gammel" denne telefonen begynner å bli nå.

Jeg kan allerede nå installere Android 14 Beta på min telefon om jeg vil, og Android 14 er vel siste OS'et Asusen vil få..? Var vel bare lovet to OS updates?

Lenke til kommentar

@Complexity: Skjønner deg godt, jeg er selv overrasket over at ikke prisende nå begynt å dale, etter at mobiler med enda friskere prosessor og gode kamera etc er kommet til. Jeg tror de prøver å få de som er litt i kategorien "spesielt interesserte" på kroken før de senker prisene :D - den har jo fortsatt et ganske unikt sett med egenskaper.

Jeg tror de lovet minimum 2 år med oppdateringer, sikkert regnet fra juli 2022. Det vil si at det som skjer etter juli 2024 har jeg ingen lovnader om å få ta del i :( Men det er vel en mulighet å lære seg flashing av ROM og installering av alternative OS-varianter, kanskje? Høres litt skummelt ut ...

Lenke til kommentar
1 hour ago, a_aa said:

@Complexity: Skjønner deg godt, jeg er selv overrasket over at ikke prisende nå begynt å dale, etter at mobiler med enda friskere prosessor og gode kamera etc er kommet til. Jeg tror de prøver å få de som er litt i kategorien "spesielt interesserte" på kroken før de senker prisene :D - den har jo fortsatt et ganske unikt sett med egenskaper.

Jeg tror de lovet minimum 2 år med oppdateringer, sikkert regnet fra juli 2022. Det vil si at det som skjer etter juli 2024 har jeg ingen lovnader om å få ta del i :( Men det er vel en mulighet å lære seg flashing av ROM og installering av alternative OS-varianter, kanskje? Høres litt skummelt ut ...

Jeg var en meget hyppig bruker av å flashe custom rom å holde liv i gamle telefoner før. Ikke bare gamle telefoner også nye telefoner ble bedre med custom rom.

Men i dag er sikkerhet blitt en stor faktor, så skal man tukle med slikt må man leve uten vipps,snapchat, nettbank,apper til biler, streamingtjenester osv da de ikke vil fungere med uorginale systemer..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Men i dag er sikkerhet blitt en stor faktor, så skal man tukle med slikt må man leve uten vipps,snapchat, nettbank,apper til biler, streamingtjenester osv da de ikke vil fungere med uorginale systemer..

Høres trøblete ut, ja :( 

Men: da jeg pensjonerte min Moto G4+ til fordel for Zenfone 9 i august 2022, hadde Moto'n Android 7.0 (utgitt august 2016) med siste sikkerhetspatch fra april 2018 - og den funka fortsatt (dog temmelig tregt og med nykker). :) Appene fikk jo sine oppdateringer selv 4 år etter at OS-et stod bom stille - men det begynte vel å nærme seg en slutt med dem også.

Uansett - i verste fall tror jeg det går bra å leve et år eller tre med en mobil uten nyeste OS-versjon, med mindre det kommer en paradigmeskift-versjon som alle tvinges over på. Men jeg ønsketenker selvsagt at ASUS ikke endrer på alt for mye til Zenfone 10, kanskje det kan gjøre det enkelt å lage oppdateringer for 9-ern i samme slengen som 10-ern...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det kom en oppdatering i mars også, på aller siste dag i måneden; versjon V33.0804.2060.113 🙂 

Og endelig - noen få dager senere oppdaget jeg for første gang ikonet for VoWiFi 😁

1254246302_Screenshot_20230406-141015_ASUS_Launcher2.png.0a34e857424f1c36983a6270b381f8e6.png

Vet ikke sikkert at det er oppdateringen som fikset det, men uansett supert at det er på plass :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I den siste tiden har jeg hatt store problemer med kamera på min Zenfone 9. Har dere også opplevd lignende? Kamera starter men lagger og stopper helt opp. Det samme i snap eller messenger. Får ofte opp får ikke tilgang til kamera eller kamera er ikke klart. Prøvde det meste. Ingen apper har tilgang til kamera. Kun ved forespørsel! Prøvd rs. Tømme cache og til ogmed data på kamera appen. Still nada. Funker bra aaaav og til. What diz! 

Screenshot_20230604-164826_Camera.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...