Gå til innhold

Tråden for ASUS Zenfone 9 - Info, erfaringer, råd, tips, spørsmål


a_aa

Anbefalte innlegg

Kan være fysisk feil med kamera.

Om du kjører en factory reset på telefonen og den fortsatt gjør det der så må den nok sendes inn. Kamera i Zenfone 9 har jo ekstra mye dilldall med den gyro greia. Den avbryter sikkert alt om den merker noe tull med det.

Om du ikke får åpnet kamera hjelper det å gi den ett dunk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MadSilence skrev (3 timer siden):

I den siste tiden har jeg hatt store problemer med kamera på min Zenfone 9. Har dere også opplevd lignende? Kamera starter men lagger og stopper helt opp. Det samme i snap eller messenger. Får ofte opp får ikke tilgang til kamera eller kamera er ikke klart. Prøvde det meste. Ingen apper har tilgang til kamera. Kun ved forespørsel! Prøvd rs. Tømme cache og til ogmed data på kamera appen. Still nada. Funker bra aaaav og til. What diz! 

Jeg har ikke opplevd liknende, men jeg sjekket nettopp på reddit, og du er ikke alene - det er flere som har opplevd at kameraet trøbler seg, og det virker som at det har med gimbal å gjøre.

Og der er det noe småmuffens hos meg også. Jeg startet Asus kamera-app, og da la jeg merke til at gimbal-prikken på skjermen "hang". Det virket som om at gimbal-funksjonen var ødelagt, men når jeg så på det fysiske kameraet, virket den å fungere helt utmerket, den kompenserte umiddelbart for "avviksbevegelser". Slo av gimbal-prikken ("Stabilisatorveiledning"), kjørte omstart, slo den på igjen - og vips funket atter alt som normalt. Så jeg er fortsatt happy :) 

Jeg har ingen apper som har tilgang til kamera hele tiden, kamera-app og meldinger-app har tilgang når de kjører, en komp-app har tilgang på forespørsel, og resten har jeg avskåret fra kamera i utgangspunktet.

Ellers ser jeg at det har kommet en patch WW-33.0804.2060.142 en av de aller siste dagene. Jeg skal installere den snart, den lå klar under <Innstlllinger>-<System>-<Systemoppdatering>. Men iht erfaringene publisert på reddit, ser det ikke ut til at den fikser kamera-problematikk, dessverre.

Lenke til kommentar
On 6/4/2023 at 8:53 PM, a_aa said:

Jeg har ikke opplevd liknende, men jeg sjekket nettopp på reddit, og du er ikke alene - det er flere som har opplevd at kameraet trøbler seg, og det virker som at det har med gimbal å gjøre.

Og der er det noe småmuffens hos meg også. Jeg startet Asus kamera-app, og da la jeg merke til at gimbal-prikken på skjermen "hang". Det virket som om at gimbal-funksjonen var ødelagt, men når jeg så på det fysiske kameraet, virket den å fungere helt utmerket, den kompenserte umiddelbart for "avviksbevegelser". Slo av gimbal-prikken ("Stabilisatorveiledning"), kjørte omstart, slo den på igjen - og vips funket atter alt som normalt. Så jeg er fortsatt happy :) 

Jeg har ingen apper som har tilgang til kamera hele tiden, kamera-app og meldinger-app har tilgang når de kjører, en komp-app har tilgang på forespørsel, og resten har jeg avskåret fra kamera i utgangspunktet.

Ellers ser jeg at det har kommet en patch WW-33.0804.2060.142 en av de aller siste dagene. Jeg skal installere den snart, den lå klar under <Innstlllinger>-<System>-<Systemoppdatering>. Men iht erfaringene publisert på reddit, ser det ikke ut til at den fikser kamera-problematikk, dessverre.

Jeg har forsøkt det samme. fjernet tilgang til alle apper. kun meldinger som får konstant tilgang.  Men kamera henger fremdels. veldig random men nå er det oftere at det henger en ikke. velger jg 0.6x kamera fryser appen helt. Noe er nok veldig galt. oppdateringa hjalp ingenting.

Lenke til kommentar
MadSilence skrev (11 timer siden):

velger jg 0.6x kamera fryser appen helt

Pussig. Det er jo kameraet som ikke har gimbal :huh: Skulle tro at man da tok en omvei rundt eventuelt gimbal-trøbbel, men sånn er det ikke altså.

Jeg tror at @Complexity er inne på det riktige sporet - her kan det fort være en fysisk feil som må repareres, fortrinnsvis som reklamasjon. Aldri trivelig med sånne feil. Uansett: Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

(Legger inn noen linker som gjerne må nappes over i en fremtidig Zenfone 10-tråd :))

Tekniske spesifikasjoner:
https://www.asus.com/no/mobile-handhelds/phones/zenfone/zenfone-10/techspec/

Norske skrevne omtaler:
tek.no "Asus har oppgradert favoritten" (2023-06-29)
lydogbilde.no: "Flaggskip i lommestørrelse" (2023-06-29)

Priser/tilbydere/kampanjer:
Prisene bærer preg av svak krone. De starter på 9 490,- (128/8) via 9 990,- (256/8) til 10 990,- (512/16).
Power og Proshop ser foreløpig ut til å være de eneste som tilbyr forhåndsbestilling, for leveranse i slutten av juli. Samme type introduksjonskampanje som for Zenfone 9, der du fikk en Chromebook med på kjøpet ved forhåndbestilling - denne gang er det i form av en 14'' laptop (med angitt verdi NOK 5 495,- et beløp som sikkert er en del "polstret"), og NB! rimeligste modell er unntatt fra kampanjen:
Power.no
Proshop.no
Sist - med Zenfone 9 - gikk kampanjen tom for Chromebooks bare 5-6 dager etter at den startet.

Endret av a_aa
La til unntak fra kampanje
Lenke til kommentar

Med mindre man har bruk for en laptop så ser jeg ikke så veldig stor grunn til å kjøpe denne istedefor S23 til samme pris..

Fordeler med Zenfone 10 kontra S23:
3mm smalere (men tykkere og tyngere)
Litt større batteri
144Hz skjerm

3.5mm Jack

Ganske ren android
Fanzy gimball kamera

Ellers er jo S23 bedre på alt? Asus har jo bare 2 år med oppdateringer kontra 5 år hos Samsung.

Så en kameratest og S23 vinner ganske greit der og, men det kan jo være Asus oppdaterer softwaren sin til å bli bedre etterhvert.

Men om man trenger en laptop, eller klarer å vente til den kommer på tilbud så får man nok en knall telefon for pengene.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Complexity Stort sett enig i vurderingen din :)

S23 vil fortsatt selge mye mye mer enn ZF10, noe pga merkelojalitet og vane. Det er de som har personlige preferanser som stemmer veldig godt overens med styrkene til ZF10 (såpass at de er villig til å akseptere tolerere andre uoptimale aspekter ved den) som er potensielle kunder. Og da kan en kampanje-Chromebook være det som gir en god unnskyldning for venstreklikk på Kjøp-knappen - sånn var det for meg med ZF9 :) 

Og jeg angrer fortsatt ikke.

Complexity skrev (10 timer siden):

Så en kameratest og S23 vinner ganske greit der og, men det kan jo være Asus oppdaterer softwaren sin til å bli bedre etterhvert.

Så vidt jeg har skjønt, er hovedkamerakomponenten den samme i ZF9 og ZF10 - og min erfaring siste 10-11 måneder er at kameraet har blitt bedre, uten noen revolusjon. Jeg tviler på at det blir noe annet enn små-tweaks i software uten store effekter fremover. Dersom noen vurderer at kameraet ikke er godt nok nå, så tror jeg altså ikke at de rekker å få det veldig mye bedre vha software før det er  hardwaremessig utdatert. For min del var det og er fortsatt godt nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tester varierer jo, men jeg så en som fikk ca en time lenger batteritid ut av Zenfone 10 enn av S23. Zenfone er litt mindre også. To verdifulle poeng for folk som er lei av svære telefoner. 

Jeg lurer på Asus ved neste bytte. Det blir enten det eller en sammenleggbar (Flip 4/5 eller noe fra Motorola). Tiden med å ha et halvt nettbrett i lomma er forbi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, :utakt said:

Tester varierer jo, men jeg så en som fikk ca en time lenger batteritid ut av Zenfone 10 enn av S23. Zenfone er litt mindre også. To verdifulle poeng for folk som er lei av svære telefoner. 

Jeg lurer på Asus ved neste bytte. Det blir enten det eller en sammenleggbar (Flip 4/5 eller noe fra Motorola). Tiden med å ha et halvt nettbrett i lomma er forbi. 

Er jo 300mAh mere på Zenfone så den burde holde ut litt lenger ja. En time er jo ganske bra.

Ang størrelse så er Zenfone 10 146.5 x 68.1 x 9.4 mm, mot S23 sine 146.3 x 70.9 x 7.6 mm.
Så det er ikke så veldig stor forsjell. Spesielt ikke med tanke på at S23 har 6.1" skjerm og Zenfone 5.92".

1 hour ago, a_aa said:

Dersom noen vurderer at kameraet ikke er godt nok nå, så tror jeg altså ikke at de rekker å få det veldig mye bedre vha software før det er  hardwaremessig utdatert. For min del var det og er fortsatt godt nok.

Kamera er bra, men Samsung bruker nok mere AI og diverse til å behandle bildene man tar for å gjøre dem bedre noe som slår ut på sammenligninger.
Kommer jo veldig ann på om man liker det eller ikke, men Pixel telefonen er jo meget populære grunnet sine gode kamera - som egentlig ikke er noe gode kamera er bare god software som behandler bildene man tar.

Sony sine telefoner er i motsatt ende. Nesten litt ironisk når det er de som lager de fleste kamerasensorne.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er i mot slike bundler med noe man trolig ikke trenger. Med liksompris på 5499, tilsvarende specca chromebooks koster 2995,- er det ikke så bra tilbud som de vil ha oss til å tro heller.

Samsung s23 er nok en bedre telefon totalt sett.

Hadde zf10 holdt samme pris som zf9 hadde den vært et svært godt kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
:utakt skrev (På 30.6.2023 den 8:47 PM):

Jeg lurer på Asus ved neste bytte. Det blir enten det eller en sammenleggbar (Flip 4/5 eller noe fra Motorola). Tiden med å ha et halvt nettbrett i lomma er forbi. 

Ble du å prøve en flip 5?
 

Prøvde en Samsung z-flip 3, veldig greit med størrelsen, men batteri tid var grusom dårlig og altfor liten ytterskjerm, Men flip 5 og motorola har jo gjort noe med ytterskjermen da, Tru om batteriet er noe bedre ? 
Og selvom telefonen var mindre, merket den noe mer i lomma enn en "tradisjonell telefon. 
 

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Lastet ned 1572 MB i dag og restartet, etter at jeg leste på reddit at oppgraderingen var sluppet - og nå kjører Zenfone 9 Android 14. :)

Ikke fått noe trøbbel ennå, alt flyter minst like kjapt som før. Enkelte på reddit klagde over at lydvarslene når låseskjerm ble åpnet/lukket forsvant, det gjorde de ikke hos meg. Endret visning av batterebruk skjønner jeg ikke helt vitsen med, men greit nok.

Dette kan meget godt bli aller siste post fra meg i denne tråden, siden jeg antar at det fra nå av bare blir en og annen firmware-/sikkerhetspatch i resten av levetiden. Dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...