Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det Åsatroen handler om, som mange ikke forstår, er å gi for å få, så vi kan få for å gi. En bonde ofrer geita til Tor for regn til avlingen, han ofrer kua til Audhumla for friske, sterke og fruktbare kyr, han ofrer mat og drikke til Freya for frodig avling så dyrene får godt med mat, hans kone tar del i alle offer, der de begge ofrer til Frigg for befruktelse så deres arv føres videre. 

Åsene og Vanene er ikke bare til for krig og vold. Odin, Allfader, er ikke bare til for krig. Odin kan man kalle på for visdom, beskyttelse i reise, for å vise vei på reisen, Seid og galdr og. Men, og råskap og galskap i kamp, samt stridslykke. Tyr er han vi skal kalle på for seier i strid. Men, og for å holde det man lover, han kan man og sverge til ved Ting.

Tor, ja, han kan vi ofre til for å få regn, beskyttelse, styrke, utholdenhet, lyn og torden som jager bort Jotnene. Han er ikke bare rasende, han kan og påkalles for å spore. Sånn som han sporer Jotner.

Ull og Skade er ei heller bare for skigåing, begge er for jakt og. For treffsikkerhet med våpen i jakt, godt feste på isete føre og det å lære av den urett som skjer med deg. 

 

Hel er heller ikke bare for død. Hun er og for å leges, alderdom og helse. For når du dør, om du har vært god, så kommer du til Helheimen der Hel heler alt som feilet deg i Midgard, før får velge hvor du vil reise. Du får velge mellom å bli værende i Midgard, eller bosette deg i noen av de andre verdenene. 

Kva lerte du no?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At jeg må drepe dyrene mine (eiendelene mine) i håp om at været spiller på lag (noe vi ikke rår over(med unntak av global oppvarming etc.)) Man ødelegger noe man har bruk for, eller dreper noe(n) man trenger for å kanskje få noe tilbake. Hvis ikke, ja da sitter man med skjegget i postkassen. Og man må være god i livet (selvmotsigende?) for at man kanskje i troen kommer til et himmelrike, akkurat som kristendommen eller alle andre religioner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pliscin skrev (35 minutter siden):

At jeg må drepe dyrene mine (eiendelene mine) i håp om at været spiller på lag (noe vi ikke rår over(med unntak av global oppvarming etc.)) Man ødelegger noe man har bruk for, eller dreper noe(n) man trenger for å kanskje få noe tilbake. Hvis ikke, ja da sitter man med skjegget i postkassen. Og man må være god i livet (selvmotsigende?) for at man kanskje i troen kommer til et himmelrike, akkurat som kristendommen eller alle andre religioner.

Det har ingenting å si om du tror på dem eller ikke. Det bryr hverken Åsene eller Vanene seg om. Du takker for overflod ved å gi av overflod, å Bloter du ikke(Norrønt offer rituale) så får du kun det Wyrden gir. Og ja, er du et du ikke god i Midgard, så får du det ikke godt i noen av de ni verdenene. Har du vært god i Midgard? Å si nei til noen, å ikke gidde å hjelpe alle, snakke stygt om noen og så videre er ikke det som blir sett på som dårlig. Å drepe noen uten grunn, mishandle, ta med vold, trakassere og så videre er ikke godt. Å er du en som driver å mobber folk så de knekker og tar sitt eget liv, ja da er du en Niding. Les det jeg har skrevet om igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi kulturmessig, ser  paa oss som kristne, saa kan det aa kikke litt, paa andre mer ukjente religioner, ( dette er jo den norroene mytologien da, men den er mer ukjent for meg. ) hjelpe oss aa forstaa, hvor vanvittig kristendommen er.

Det er vel der, flisen og bjelken kommer inn. 

Du flirer og ler av andre religioner og paa grunn av hjernevask og indoktrinering, ser du ikke galskapen, i din egen.

 

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

... og dette har du funnet ut helt av deg selv eller? 

Er det noen som helst grunn til å tro at det du kommer med ikke er ren fantasi? 

Gaslighting heter det du gjør der. Ja, det har jeg. Jeg sa aldri at du skulle tro meg.

Endret av Alf Reidar
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

Hvis vi kulturmessig, ser  paa oss som kristne, saa kan det aa kikke litt, paa andre mer ukjente religioner, ( dette er jo den norroene mytologien da, men den er mer ukjent for meg. ) hjelpe oss aa forstaa, hvor vanvittig kristendommen er.

Det er vel der, flisen og bjelken kommer inn. 

Du flirer og ler av andre religioner og paa grunn av hjernevask og indoktrinering, ser du ikke galskapen, i din egen.

 

Det heter den Norrøne religionen, eller Åsatroen. Sier du kvitekrist mytologi? Nei? muhammedaner mytologi? Nei? Da klarer du å si den Norrøne religionen. Kvitekrist har intet med Norge å gjøre, er en grunn til at vi sier kvitekrist, når nidingen, som aldri har eksistert, skal, angivelig, ha kommet fra et Arabisk land. Det er ingen galskap i Åsatroen, annet enn galskap og råskap i kamp. 

Jeg kritiserer alle niding mytologier som sier at homofile skal drepes, kvinner skal tie og sitte bakerst, ikketroende skal konverteres eller drepes og alt det andre vemmelige de holder på med.

I Åsatroen er det stikk motsatt. Der har vi likestilling, les om Volver, samhold, les om Blot. Og ikke en plass står det at vi skal drepe ikketroende, tvangskonvertere dem eller noe av det andre vemmelige nidingene driver på med. Konverteringsterapi, er det greit for deg at de holder på med det? At de får statsstøtte selv om de holder på med slike avskyelige ting?

Les hva Åsene og Vanene gjør, før du uttaler deg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Alf Reidar skrev (7 timer siden):

Det heter den Norrøne religionen, eller Åsatroen. Sier du kvitekrist mytologi? Nei? muhammedaner mytologi? Nei? Da klarer du å si den Norrøne religionen. Kvitekrist har intet med Norge å gjøre, er en grunn til at vi sier kvitekrist, når nidingen, som aldri har eksistert, skal, angivelig, ha kommet fra et Arabisk land. Det er ingen galskap i Åsatroen, annet enn galskap og råskap i kamp. 

Jeg kritiserer alle niding mytologier som sier at homofile skal drepes, kvinner skal tie og sitte bakerst, ikketroende skal konverteres eller drepes og alt det andre vemmelige de holder på med.

I Åsatroen er det stikk motsatt. Der har vi likestilling, les om Volver, samhold, les om Blot. Og ikke en plass står det at vi skal drepe ikketroende, tvangskonvertere dem eller noe av det andre vemmelige nidingene driver på med. Konverteringsterapi, er det greit for deg at de holder på med det? At de får statsstøtte selv om de holder på med slike avskyelige ting?

Les hva Åsene og Vanene gjør, før du uttaler deg.

Nei, jeg gidder ikke aa si, Den Norroene religionen, jeg sier, Den Norroene mytologien, ferdig med den.

Jeg gidder ikke aa kaste bort tiden paa aa lese eventyr.

Forventer du, at jeg skal kommentere, det vaset du skriver? 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Alf Reidar skrev (7 timer siden):

Gaslighting heter det du gjør der.

I så fall har du din egen betydning av uttrykket. Å stille et par kritiske spørsmål har ingenting med Gaslighting å gjøre, men du må gjerne begrunne det hvis du virkelig mener det. 

Sitat

Ja, det har jeg.

Kan du dele disse grunnene til at det ikke bare er ren fantasi med oss andre? Hvordan vet du hva Åsane og Vanene bryr seg om (eller at de i det hele tatt eksisterer)?

Har du noen som helst dokumentasjon eller bevis? 

Sitat

Jeg sa aldri at du skulle tro meg.

Nei da, men det gjør jo ikke påstandene dine noe mer troverdige.

Jeg forstår jo at dette kan være artig, men etterspør altså grunnene til å tro at det er mer enn ren fantasi - akkurat som jeg forøvrig gjør med annen religion. 

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (4 timer siden):

I så fall har du din egen betydning av uttrykket. Å stille et par kritiske spørsmål har ingenting med Gaslighting å gjøre, men du må gjerne begrunne det hvis du virkelig mener det. 

Kan du dele disse grunnene til at det ikke bare er ren fantasi med oss andre? Hvordan vet du hva Åsane og Vanene bryr seg om (eller at de i det hele tatt eksisterer)?

Har du noen som helst dokumentasjon eller bevis? 

Nei da, men det gjør jo ikke påstandene dine noe mer troverdige.

Jeg forstår jo at dette kan være artig, men etterspør altså grunnene til å tro at det er mer enn ren fantasi - akkurat som jeg forøvrig gjør med annen religion. 

Bevis finnes det nok av. Bare spør dem om å vise deg. Så får du nok et drømmesyn som forklarer ting. Drømmesyn er veldig ofte metaforiske. Morsomt at du forlanger st jeg skal legge frem "dokumentasjon" på det jeg vet. Du mein æ ska skrive de ner? Jor æ'kje jost de? 

Og jo det er gaslighting når du skal ha det til at det er noe galt med meg når jeg skriver om tong jeg vet. Virker mer som om du er redd for at jeg skal ha rett. 

Og vil du ha en peer review, ja da spør du bare andre Åsatroere. Så enkelt var det. Ellers så kan du og spørre en Volve eller en Godhi. Så får du nok svar, Svendsen.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (10 timer siden):

Nei, jeg gidder ikke aa si, Den Norroene religionen, jeg sier, Den Norroene mytologien, ferdig med den.

Jeg gidder ikke aa kaste bort tiden paa aa lese eventyr.

Forventer du, at jeg skal kommentere, det vaset du skriver? 

Da kan du ikke klage, når du ikke gidder lese. Alternativt så kan du be dem om å vise deg hva jeg mener. Da får du nok et drømmesyn.

Lenke til kommentar
Alf Reidar skrev (13 timer siden):

Det heter den Norrøne religionen, eller Åsatroen. Sier du kvitekrist mytologi? Nei?

JO ! Jeg synes mytologi er veldig spennende, og ja jeg kaller mytologi for mytologi, jeg har all verdens respekt for norrøn mytologi, det er vår mytologi, men ja jeg mener det er mytologi, om du skal bli støtt av at jeg anerkjenner at din mytologi er faktisk mytologi så er du ikke stort bedre enn de med kvitekrist mytologien, dere får alle bare tåle at det trossalt er eventyr dette her, men mange eventyr er nyttige å forteller noe om samfunnet den ble utviklet i. Mytologi som folk faktisk tror på er den kvalmeste og verste mytologien, så vennligst hold mytologien vår ubesudlet av religion og dens ondskap.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håvamål har en del likheter med gammel gresk filosofi, og faktisk med moderne skandinavisk tankegang. Særlig det at det er viktig å være uavhengig, selvstendig og at det er bedre å eie ei koje, enn å leie et palass.

Noen artikler har så smått påstått at individualismen i vesten/nordeuropa er genetisk, noe som vil være artig å lese mer om ettersom DNAet stadig utforskes mer og mer. 

Lenke til kommentar
Alf Reidar skrev (13 timer siden):

Det heter den Norrøne religionen, eller Åsatroen. Sier du kvitekrist mytologi? Nei? muhammedaner mytologi? Nei? Da klarer du å si den Norrøne religionen. Kvitekrist har intet med Norge å gjøre, er en grunn til at vi sier kvitekrist, når nidingen, som aldri har eksistert, skal, angivelig, ha kommet fra et Arabisk land. Det er ingen galskap i Åsatroen, annet enn galskap og råskap i kamp. 

Jeg kritiserer alle niding mytologier som sier at homofile skal drepes, kvinner skal tie og sitte bakerst, ikketroende skal konverteres eller drepes og alt det andre vemmelige de holder på med.

I Åsatroen er det stikk motsatt. Der har vi likestilling, les om Volver, samhold, les om Blot. Og ikke en plass står det at vi skal drepe ikketroende, tvangskonvertere dem eller noe av det andre vemmelige nidingene driver på med. Konverteringsterapi, er det greit for deg at de holder på med det? At de får statsstøtte selv om de holder på med slike avskyelige ting?

Les hva Åsene og Vanene gjør, før du uttaler deg.

Vi lærte vel på UiO at det het "Hedendommen" opprinnelig. Altså det hjemlige.  Dette holdt en annen professor på å få infarkt av, fordi han mente det var så feil. Og at de ikke så på det selv som organisert religion, bare forn sæd, altså gammel skikk. De norrønne kom først i kontakt med organisert religion slik vi forstår det, da de støtte på kristendommen. Selve konseptet "å tro" på gud er jo veldig protestantisk. Riktige handlinger er viktigere i det meste av religionsutøvelse.

Dette er #1 grunn til at moderne liberalere snakker forbi muslimene de prøver å hvitvaske til resten av befolkningen. Islam er f.eks. ikke en personlig tro, det er en rekke gjerninger man må gjøre og lover man må følge. De sitter ikke hjemme og kjemper med troens kvaler og jesu mysterie om oppstandelsen. Man må bare akseptere at Koranen er guds ord og å tvile på en tøddel er blasfemi. Man høres ut som en SIAN fjomp når man sier dette, men det er mainstream ståstedet til den jevne mulla/mufti islamske intellektuelle.

Endret av Regenburg
Lenke til kommentar
Alf Reidar skrev (1 time siden):

Bevis finnes det nok av. Bare spør dem om å vise deg. Så får du nok et drømmesyn som forklarer ting.

Hvis du seriøst mener at en påstand om en mulig drøm er bevis, så kan jeg ikke si annet enn at din standard for hva du regner som bevis er forferdelig lav.

Sitat

Og jo det er gaslighting når du skal ha det til at det er noe galt med meg når jeg skriver om tong jeg vet. Virker mer som om du er redd for at jeg skal ha rett. 

Jeg har ikke engang antydet at det er noe galt med deg. Jeg spurte om du hadde dokumentasjon på at dette ikke var fantasi, hvis du synes det er gaslightning eller tyder på at jeg er redd, så vil jeg gjerne at du tenker litt på hvorfor du reagerer med å angripe meg og finne på min motivasjon i stedet for å svare seriøst på kritiske spørsmål. 
 

Sitat

Og vil du ha en peer review, ja da spør du bare andre Åsatroere. Så enkelt var det.

Nei, jeg vil ikke ha peer review fra andre troende. Det har akkurat like lite bevisinnhold som å spørre en muslim om Allah er ekte, en kristen om Jesus er ekte osv., med andre ord ikke i det hele tatt. 
Derimot lurte jeg på om du har noe som helst som kan dokumentere at dette i det hele tatt er sannsynlig. Fra svarene dine så langt, er det tydelig at du ikke har det.

Sitat

Ellers så kan du og spørre en Volve eller en Godhi. Så får du nok svar, Svendsen.

…og hvor finner jeg liksom disse? Og hva hvis jeg ikke får svar?

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar

Det skal være visse forhold ved overgangen til kristendommen, som ble regulert av lover. Finnes ganske lite kilder, men vi har disse forsøkene på å regulere den gamle religiøse praksisen. Det som "hedningene" måtte slutte med, var å sette barn ut i skogen for å dø, praktisere magi og spådom, lesing av tegn i naturen og innendørs (trolig lykkeamuletter o.l.), vekke opp troll, utføre astrale reiser og spise hestekjøtt. 

Dette diskuteres i videoen "Historical Worship of the Norse Gods" av Jackson Crawford. 

På den svenske landsbygda ble det observert ei dame som kjørte rundt i ei vogn, fordi hun skulle bli Frøys brud. Adam av Bremen forteller at det var et gudehov i Gamle Uppsala, der en bygning hadde gull-lenke rundt veggene. Ved siden av var det en hellig lund der det var hengt opp døde dyr og mennesker. Det var viktig å slutte med hestekjøtt, fordi hesten var deres hellige dyr som ble brukt i ofringer og hauglegginger m.m.. Magiske runer ble brukt (runestaver, runic staves). Skal også ha vært brukt ættestup (drap på de gamle), bruderov og trellerov (kidnapping av bruder og slaver). Mektige menn kunne ha flere friller eller horer. Det virker ikke som de var mye homofili i samfunnet, i hvert fall ikke utad. I eldre tid var det jo slik at foreldre valgte ut en ektefelle til tenåringen. Det var ikke mulig å velge et liv som enslig, på samme måte som det i flere ikke-vestlige kulturer ikke er mulig å velge et liv som enslig eller som en  mann som bor alene med en annen mann. Hva som skjer i hemmelighet er jo en annen ting. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

Hvis du seriøst mener at en påstand om en mulig drøm er bevis, så kan jeg ikke si annet enn at din standard for hva du regner som bevis er forferdelig lav.

Jeg har ikke engang antydet at det er noe galt med deg. Jeg spurte om du hadde dokumentasjon på at dette ikke var fantasi, hvis du synes det er gaslightning eller tyder på at jeg er redd, så vil jeg gjerne at du tenker litt på hvorfor du reagerer med å angripe meg og finne på min motivasjon i stedet for å svare seriøst på kritiske spørsmål. 
 

Nei, jeg vil ikke ha peer review fra andre troende. Det har akkurat like lite bevisinnhold som å spørre en muslim om Allah er ekte, en kristen om Jesus er ekte osv., med andre ord ikke i det hele tatt. 
Derimot lurte jeg på om du har noe som helst som kan dokumentere at dette i det hele tatt er sannsynlig. Fra svarene dine så langt, er det tydelig at du ikke har det.

…og hvor finner jeg liksom disse? Og hva hvis jeg ikke får svar?

Du finner dem ved å søke, du finner dem ved å spørre. Jeg må ikke bevise noe. 

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (3 timer siden):

Vi lærte vel på UiO at det het "Hedendommen" opprinnelig. Altså det hjemlige.  Dette holdt en annen professor på å få infarkt av, fordi han mente det var så feil. Og at de ikke så på det selv som organisert religion, bare forn sæd, altså gammel skikk. De norrønne kom først i kontakt med organisert religion slik vi forstår det, da de støtte på kristendommen. Selve konseptet "å tro" på gud er jo veldig protestantisk. Riktige handlinger er viktigere i det meste av religionsutøvelse.

Dette er #1 grunn til at moderne liberalere snakker forbi muslimene de prøver å hvitvaske til resten av befolkningen. Islam er f.eks. ikke en personlig tro, det er en rekke gjerninger man må gjøre og lover man må følge. De sitter ikke hjemme og kjemper med troens kvaler og jesu mysterie om oppstandelsen. Man må bare akseptere at Koranen er guds ord og å tvile på en tøddel er blasfemi. Man høres ut som en SIAN fjomp når man sier dette, men det er mainstream ståstedet til den jevne mulla/mufti islamske intellektuelle.

Jeg mener det er sånn at folk tør ikke se på Åsatroen som organisert, fordi det skal være ekkelt, skummelt og farlig. Noe det ikke er i nærheten av å være.

Endret av Alf Reidar
Lenke til kommentar
Nepa skrev (2 timer siden):

Det skal være visse forhold ved overgangen til kristendommen, som ble regulert av lover. Finnes ganske lite kilder, men vi har disse forsøkene på å regulere den gamle religiøse praksisen. Det som "hedningene" måtte slutte med, var å sette barn ut i skogen for å dø, praktisere magi og spådom, lesing av tegn i naturen og innendørs (trolig lykkeamuletter o.l.), vekke opp troll, utføre astrale reiser og spise hestekjøtt. 

Dette diskuteres i videoen "Historical Worship of the Norse Gods" av Jackson Crawford. 

På den svenske landsbygda ble det observert ei dame som kjørte rundt i ei vogn, fordi hun skulle bli Frøys brud. Adam av Bremen forteller at det var et gudehov i Gamle Uppsala, der en bygning hadde gull-lenke rundt veggene. Ved siden av var det en hellig lund der det var hengt opp døde dyr og mennesker. Det var viktig å slutte med hestekjøtt, fordi hesten var deres hellige dyr som ble brukt i ofringer og hauglegginger m.m.. Magiske runer ble brukt (runestaver, runic staves). Skal også ha vært brukt ættestup (drap på de gamle), bruderov og trellerov (kidnapping av bruder og slaver). Mektige menn kunne ha flere friller eller horer. Det virker ikke som de var mye homofili i samfunnet, i hvert fall ikke utad. I eldre tid var det jo slik at foreldre valgte ut en ektefelle til tenåringen. Det var ikke mulig å velge et liv som enslig, på samme måte som det i flere ikke-vestlige kulturer ikke er mulig å velge et liv som enslig eller som en  mann som bor alene med en annen mann. Hva som skjer i hemmelighet er jo en annen ting. 

 

 

 

Jeg overser alt som er skrevet av en engelsk talende personer, som handler om Åsatroen. Ifølge hvem satte Åsatroere barn ut i skogen for å dø? Det heter Seid, Galdr og Runer. Ikke trolldom. Å grunnen til at de måtte finne seg noen var for å føre ætten videre.

Noen plasser kan det ha vært normalt å kidnappe bruder og treller, men å si alle blir meget feil. Å man kan og spørre seg selv, atter en gang, hvem har sagt at det var slik overalt? Nidingene som, frenetisk, har svartmalt den Norrøne tro. De vet den kraft som bor i Runene, de vet den makt som bor i Blot, samhold og likestilling. 2023 blir året der ting endres drastisk og innen 2033 kommer åsatroen til å være den dominerende religionen.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

JO ! Jeg synes mytologi er veldig spennende, og ja jeg kaller mytologi for mytologi, jeg har all verdens respekt for norrøn mytologi, det er vår mytologi, men ja jeg mener det er mytologi, om du skal bli støtt av at jeg anerkjenner at din mytologi er faktisk mytologi så er du ikke stort bedre enn de med kvitekrist mytologien, dere får alle bare tåle at det trossalt er eventyr dette her, men mange eventyr er nyttige å forteller noe om samfunnet den ble utviklet i. Mytologi som folk faktisk tror på er den kvalmeste og verste mytologien, så vennligst hold mytologien vår ubesudlet av religion og dens ondskap.  

Det heter Åsatroen eller Norrøn tro. Meget enkelt. Nei, den er ikke bare våres. Mange Åsatroere i for eksempel Spania, og de vokser mer og mer for hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...