Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Alf Reidar skrev (Akkurat nå):

Hm? Jeg leser ikke amerikansk litteratur som omhandler Åsatroen. 

Du skjønner fremdeles ikke hva du kommenterer, hva med å faktisk bruke et minimum av innsats i en tråd du startet ?  Det er den poetiske eddan, du mente vi burde lese den, husker du det ? Kan du gammel norsk ? trenger du ikke oversettelse ? Noen må oversette bøkene for oss andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Karltorbj skrev (Akkurat nå):

Hvor oensker du aa komme? Folkvang eller Vallhall?

Hadde tatt Folkvang jeg. Er litt forelsket i Froeya.

Jeg ønsker å komme til Helheim. Men, tror jeg ender opp her i Lyngdal, nærmere bestemt en plass som heter Kvavik her. Det er en plass jeg liker å være. Ved sjøen, med skog og stillhet, der Lygna elven munner ut i Nordsjøen. Ja, der vil jeg leve, ja der vil jeg dø. Har sett syn av Fylgje mitt bygge et lite hus der, Fylgje er en forfader som følger deg igjennom livet og gir deg råd og beskytter deg. Å det med Helheimen, der er det og en god plass og en dårlig. Har du vært god her i Midgard får du et fint hus, der forfedre kan besøke deg, solen alltid skinner vakkert og det er alltid varmt nok, du er alltid god og mett å det skorter ikke på mat. Har du ikke vært godt her i livet, ja da skal sult og kulde gnage og du får aldri fred. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Du skjønner fremdeles ikke hva du kommenterer, hva med å faktisk bruke et minimum av innsats i en tråd du startet ?  Det er den poetiske eddan, du mente vi burde lese den, husker du det ? Kan du gammel norsk ? trenger du ikke oversettelse ? Noen må oversette bøkene for oss andre. 

Les eddaene, Gylfaginning/Gylvaginning, Håvamål kan og være interessant for å lære å kvade. Styr unna amerikansk tull. Å du mener kun amerikanere er gode nok til å oversette? Jeg skrev ikke noe poetisk edda, så der løy du ganske hardt. Må innrømme at å lese eddaene på nynorsk var som å stubbe tåa i døra, bakfull, på en mandags mårran, midt på vinteren, utendørs.

Lenke til kommentar
Alf Reidar skrev (55 minutter siden):

Jeg må, igjen, ikke legge fram noe dokument. Vi er mange og blir fler for hver dag som går.

Du må ikke noe som helst, men hvor får du flere hundre tusen fra f.eks ? Har du ikke dokumentasjon må jeg bare konkludere med at du dro det rett ut av ræva. Om det er flere hundre tusen så hadde det vært spennende informasjon, men jeg stoler ikke på hva som helst av påstander.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Du må ikke noe som helst, men hvor får du flere hundre tusen fra f.eks ? Har du ikke dokumentasjon må jeg bare konkludere med at du dro det rett ut av ræva. Om det er flere hundre tusen så hadde det vært spennende informasjon, men jeg stoler ikke på hva som helst av påstander.

Nettopp. Jeg må ikke noesomhelst. Bare fordi det ikke er skrevet et tall, så er det løgn? Du tror virkelig at alle er hundre prosent åpen om når noen spør dem om troen deres? Jeg hadde fort løyet for en 5 år siden, å gjorde det og. Ut av skam og frykt. Men, jeg fant ut at jeg hadde ikke noe å skamme meg over, det er det jeg og vil at andre Åsatroere ikke skal skamme seg over troen våres. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Det er en ny moderne oversettelse, det kan være av interesse. 

Og får å svare nei .Og jeg sa heller aldri det, men som sagt, dine fordommer med amerikanere for du slite med selv, men det er altså en dyktig fyr som kan dette.

Fordommene mot amerikanere kommer fra "Othinn spaketh thusly and soeth it was'th"  for det gjør bare vondt.

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (7 timer siden):

Håvamål har en del likheter med gammel gresk filosofi, og faktisk med moderne skandinavisk tankegang. Særlig det at det er viktig å være uavhengig, selvstendig og at det er bedre å eie ei koje, enn å leie et palass.

Noen artikler har så smått påstått at individualismen i vesten/nordeuropa er genetisk, noe som vil være artig å lese mer om ettersom DNAet stadig utforskes mer og mer. 

Nettopp! Til det første. Nope. Til det siste. Så fort genetisk greier blir blandet inn i Åsatroen så tenker jeg bare på rasister og andre idioter. Som og er en del av grunnen til at folk holder det for seg selv at de er Åsatru. Akkurat sånn som jeg gjorde fra jeg var 14 å ville konfirmeres i Åsatroen, fram til jeg var 30 cirka.

Lenke til kommentar
Alf Reidar skrev (8 timer siden):

Nettopp! Til det første. Nope. Til det siste. Så fort genetisk greier blir blandet inn i Åsatroen så tenker jeg bare på rasister og andre idioter. Som og er en del av grunnen til at folk holder det for seg selv at de er Åsatru. Akkurat sånn som jeg gjorde fra jeg var 14 å ville konfirmeres i Åsatroen, fram til jeg var 30 cirka.

https://academic.oup.com/scan/article/5/2-3/203/1664339?login=false

Det er noe forskning på feltet.

Is there a genetic contribution to cultural differences? Collectivism, individualism and genetic markers of social sensitivity

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...