Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bør jeg oppsøke tannlege?


Fredrik777

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om noen har noen innspill på et spørsmål. Jeg er såpass ung at jeg fortsatt får gratis tannbehandling, men jeg ringte og ba om time i juli fordi jeg var redd for at jeg hadde hull. Tannlegen fortalte meg at jeg egentlig ikke skulle dratt dit fordi jeg ikke trengte å dra dit ennå(alt viste seg å være greit). Nå, de siste par dagene har jeg imidlertid fått store ubehag på flere tenner, flere tenner har endret seg utseendemessig, flere tenner kjennes løse og jeg er redd for at tennene holder på å flytte/og forandre på seg …vil det være forsvarlig å dra dit nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du melketenner som er på vei ut kanskje? Hos offentlig tannlege har du rett på gratis tannbehandling ut året du er 18 og rabattert tannbehandling ut året du blir 22. Dette gjelder også akutt-timer. Store ubehag fra tennene kan regnes som akutt problem og er grunnlag for å ta kontakt med tannlegen.

Lenke til kommentar
Fredrik777 skrev (16 minutter siden):

flere tenner har endret seg utseendemessig, flere tenner kjennes løse og jeg er redd for at tennene holder på å flytte/og forandre på seg …vil det være forsvarlig å dra dit nå?

Dette må du utdype. Hvordan endret utseende? Hvordan kjennes de løse? Hvordan forandre seg?
Og hva mener du med forsvarlig å dra dit nå?

Tilleggsspørsmål: Har du noen andre kjente diagnoser, fysiske såvel som psykiske?

Lenke til kommentar

Har ingen diagnoser. Poenget mitt er at tennene ikke kjennes eller føles som de skal. Det ser ut som hvert fall den ene tannen har flyttet på seg og jeg lurer på om det vil være forsvarlig å dra for å få sjekket det selv om jeg var der i juli(noe tannlegen irriterte seg en del for siden det ikke var 1 år siden sist). Jeg har flere av symptomene på periodontitt, som visstnok oppstår som følge av plakk. Jeg fikk fjernet plakk mellom to av tennene mine i juli og det er akkurat der det gjør vondest også.

Lenke til kommentar
TheSnidr skrev (7 minutter siden):

Har du melketenner som er på vei ut kanskje? Hos offentlig tannlege har du rett på gratis tannbehandling ut året du er 18 og rabattert tannbehandling ut året du blir 22. Dette gjelder også akutt-timer. Store ubehag fra tennene kan regnes som akutt problem og er grunnlag for å ta kontakt med tannlegen.

Melketennene har jeg mistet for lengst.

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (30 minutter siden):

Da er det "forsvarlig" å dra til tannlegen. På lik linje med fastlegen, drar man til tannlegen når man føler ubehag og opplever et problem som kan kreve behandling. 

De vil ikke reagere på dette? Jeg er for så vidt enig i det du sier, men for en annen kan det se ut som jeg utnytter systemet fordi det er gratis (for meg og alle andre under 18) å oppsøke tannlegen, noe fastlegen ikke er.

Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til Bør jeg oppsøke tannlege?
19 hours ago, Fredrik777 said:

De vil ikke reagere på dette? Jeg er for så vidt enig i det du sier, men for en annen kan det se ut som jeg utnytter systemet fordi det er gratis (for meg og alle andre under 18) å oppsøke tannlegen, noe fastlegen ikke er.

De som ser på det som at du utnytter systemet er ikke de som har medlidenhet nå du blir skamp*lt av regninger etter 18 år. Gå til tannlegen og kos deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at det er ikke bare hva man putter inni munnen som angriper tennene. Det finnes også en blodforsyning til alle tennene, og spiser man mye usunt/mye sukkerholdig mat går dette over i blodstrømmen og kan skade tennene fra innsiden. Så med andre ord, det er ikke nok bare å være flink å pusse tennene, man må også tenke på hvordan kvaliteten på blodet vårt er, altså hva slags kosthold man har.

Lenke til kommentar
Fredrik777 skrev (På 7.9.2022 den 20.59):

Jeg har flere av symptomene på periodontitt, som visstnok oppstår som følge av plakk. Jeg fikk fjernet plakk mellom to av tennene mine i juli og det er akkurat der det gjør vondest også.

Hos tannlegen vil du få en skjennepreken fordi du ikke bruker tanntråd. Du bør begynne å bruke tanntråd med en eneste gang (litt forsiktig), og tennene kan da reddes hvis du bruker det hver dag. Eventuell snusbruk bør nok også avsluttes. Det kan føles kjipt å bruke tanntråd hver dag, men mange syns det går greit også. 

Lenke til kommentar
Nepa skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk fjernet plakk mellom to av tennene mine i juli og det er akkurat der det gjør vondest også.

Det kan være årsaken til at det gjør vondt. Hvis det kjennes ut som ising? 

Det vil gå over med tiden, mest sannsynlig, men du kan evt gå til en annen tannlege om du trenger en second opinion, hvis du bekymrer deg for at det kan være noen hull som kan ha blitt oversett e.l. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Gjest Baardsen said:

Husk at det er ikke bare hva man putter inni munnen som angriper tennene. Det finnes også en blodforsyning til alle tennene, og spiser man mye usunt/mye sukkerholdig mat går dette over i blodstrømmen og kan skade tennene fra innsiden. Så med andre ord, det er ikke nok bare å være flink å pusse tennene, man må også tenke på hvordan kvaliteten på blodet vårt er, altså hva slags kosthold man har.

Hva i all verden er det du snakker om? Dette stemmer ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Fredrik777 skrev (På 7.9.2022 den 21.40):

De vil ikke reagere på dette? Jeg er for så vidt enig i det du sier, men for en annen kan det se ut som jeg utnytter systemet fordi det er gratis (for meg og alle andre under 18) å oppsøke tannlegen, noe fastlegen ikke er.

Ikke vær bekymret for at du utnytter systemet... Du kommer til å betale tilbake alt du har fått gratis, så lenge du går til tannlegen en gang i året resten av livet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...