Gå til innhold

Brukere raser mot den nye BankID-appen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Håvard skrev (7 minutter siden):

Stusser på at folk klager på at appen ikke åpnes og lukkes av seg selv, da den sender varsel og åpnes enkelt via det, samt lukker seg når man har fullført innloggingen. 

Appen gjør det den skal. De fleste som klager på appen gjør det ikke for selve appen, men fordi de må taste mer enn de 4 tallene som de måtte på BankID på mobil. Les reviews i App Store og Play Butikk. 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 minutter siden):

Fungerer heilt fint her på iPhone. Ikkje like straumlinjeforma som den andre, men eg har ikkje noko imot å måtte bruke eit passord i staden for pinkode. Loggar ikkje så mykje inn at det er eit problem.

Min erfaring også (etter å ha brukt den på iOS i månedsvis). Sikkerheten er like bra som med BankID med kodebrikke, altså mye bedre enn BankID på mobil.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
zanta skrev (20 timer siden):

4 tallene som de måtte på BankID på mobil

Har kjørt 6 sifre siden jeg begynte å bruke BankID på mobil så man er/var ikke begrenset til 4 sifre 😊

Passordet jeg har valgt har litt for mange tegn til at jeg gidder å bruke appen før den får fullgod biometrisk støtte (dvs. litt høyere versjonsnummer enn ‘.0.0’).

image.thumb.png.4732f74a373427880593d26c08571f6e.png

Lenke til kommentar
NoBo skrev (9 minutter siden):

Har kjørt 6 sifre siden jeg begynte å bruke BankID på mobil så man er/var ikke begrenset til 4 sifre 😊

Passordet jeg har valgt har litt for mange tegn til at jeg gidder å bruke appen før den får fullgod biometrisk støtte (dvs. litt høyere versjonsnummer enn ‘.0.0’).

Den støttar biometrisk godkjenning i dag, men du må logge inn med passord i tillegg. Er det uttalt at ein på sikt kan logge inn kun med biometrisk? Det høyrest ikkje så veldig sikkert ut.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 minutter siden):

Den støttar biometrisk godkjenning i dag, men du må logge inn med passord i tillegg. Er det uttalt at ein på sikt kan logge inn kun med biometrisk? Det høyrest ikkje så veldig sikkert ut.

Eneste jeg fikk med meg var at tidsbruk på den nye appen skulle gå fra 30-40sekund (bankid på mobil) til 10sekund på appen. I samme setning var biometrisk nevnt.

Endret av mandodiao
Lenke til kommentar
Zeph skrev (18 minutter siden):

Den støttar biometrisk godkjenning i dag, men du må logge inn med passord i tillegg. Er det uttalt at ein på sikt kan logge inn kun med biometrisk? Det høyrest ikkje så veldig sikkert ut.

Derav vedlagte screenshot i min forrige post, hvor det jo står at den støtter biometri men versjonsnummeret er 2.0.0 🙃

Kun biometri - blir avhengig av hvor man bruker BankID;

image.thumb.png.0a503eef75a9aa06d9c96cfa19c6b423.png

Lenke til kommentar
NoBo skrev (8 minutter siden):

Derav vedlagte screenshot i min forrige post, hvor det jo står at den støtter biometri men versjonsnummeret er 2.0.0 🙃

Kun biometri - blir avhengig av hvor man bruker BankID;

Må du bruke passord på alt i dag altså, men at dette blir endra på sikt? Eg har ikkje testa så mange bruksområder, mest nettbank og bankgreier, der det ikkje er urimeleg at det blir krav om passord uansett.

Edit:

Sitat

Må jeg alltid skrive inn passordet i nettbanken?
Inntil videre så må du det, ja. Hele konseptet med såkalt totrinnsverifisering er at du både skal ha noe du har (i dette tilfellet er det mobilen) og noe du kan eller er (BankID-passordet ditt).

BankID jobber imidlertid med å gjøre det mulig å erstatte det sistnevnte med en biometrisk sjekk, altså at du kan erstatte passordet med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk på telefoner som støtter dette.

Men:

– Ved signering av avtaler og situasjoner som krever ekstra sikkerhet må du fortsatt bruke personlig passord, har daglig leder Jan Bjerved i BankID tidligere sagt til NRK.

https://www.tek.no/nyheter/guide/i/RGbmzO/10-spoersmaal-og-svar-om-bankid-appen

Eg håpar som sagt at td. innlogging i nettbank forblir beskytta med passord, tilfeller som "krever ekstra sikkerhet". Ellers kan ein person fiske mobiltelefonen ut av lomma di når du har sovna på fest, logge inn på telefonen biometrisk, inn i nettbanken biometrisk og overføre pengar.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...