Gå til innhold

Disse oljefeltene drives med strøm fra land


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Roger Dyrøy skrev (1 time siden):

Hvorfor? 

Fordi Norge skal være best i verden med "Det grønne skiftet".
Det ser man på andre områder også:
-Nesten ingen bruk av naturgass innenfor Norges grenser.
Utbygginga av gassdistribusjonsnettet ble stoppet før det nådde utenfor Rogaland fylke.
I resten av Europa bruker folk og bedrifter stort sett gass til oppvarming og koking.

-Forbud mot oljefyrer.
I andre Europeiske land får folk støtte for å kjøpe fyringsolje om vinteren.

-De vanvittige tilskuddsordningene for elbiler.
Dette er unikt i verdenssammenheng.

-Sikkert andre ting også som jeg ikke kommer på i farten 🙂

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Politikerene har mange kraftkrevende planer
1. elektrifisering av sokkelen,
2. bygge datasenter,
3. bygge batterifabrikker,
4. bygge hydrogengabrikker,
5. cryptomining 
6. elektrifisering av land og sjøtransport, osv
 
men ingen troverdige planer for hvor all den "fornybare" strømmen skal komme fra?

Hva om vi ilandfører endel gass i Norge, produserer strøm med "CO2 capture".
Dette er jo mye mere effektivt enn å sende den samme gassen ned til Europa.

 

Endret av Ekspertkommentator
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke har forregnet meg, så vil de 3,2 mill. tonn CO2 man unngår å slippe ut i Norge tilsvare snaut 1,4 TWh elektrisk energi fra et gasskraftverk i Europa. Hvor mye strøm plattformene forbruker vet jeg ikke, men jeg tipper man må bruke gassen til varme der den brennes, eller bruke varmen fra gasskraftverket for å få dette til å gå opp. Da spørs det også hvor stor andel av kjølevarmen man får utnyttet gjennom året.

Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (1 time siden):

Hva om vi ilandfører endel gass i Norge, produserer strøm med "CO2 capture".
Dette er jo mye mere effektivt enn å sende den samme gassen ned til Europa.

Det kommer bare til å skje dersom gassprisene går ned, samtidig som elektrisitetsprisene fortsetter å være høye.

Equinor har allerede ett gasskraftverk, på Mongstad utenfor Bergen. Men det er ikke i drift, da de med dagens gass- og elektrisitets-priser vil tape penger på å starte det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Andre Nyttårsdag said:

En kombinasjon av økte CO2 avgifter, og bedre systemer for overføring av elektrisk kraft, har medført at landstrøm stadig oftere er det mest økonomiske alternativet for oljeselskapene.

Jeg vil anta at vis du har valget mellom en 20-30% effektiv gasgenerator og vannkraft på 80-90%, så må det jo være noe verdi vis kablene ikke er for dyre?
Men så langt saken er dekket har jeg ikke sett tall på hvordan det faktisk opereres og hva kostnadene er. Ser faktisk.no har en artikkel om den populære emneknaggen, men ingen data eller vilje til å gjøre research annet enn å lese opp andres påstander.

Finnes det relle kilder om fakling på det norske interwebben?
Jeg har en forståelse at an vis grad må finne sted for at man kan fakle overtrykk, av samme grunn som at man ved f.eks bergsprenging er uheldige at prøvene ikke er enhetelig med reele forhold. Men man skriver samtidlig om at faklingsgraden har blitt redusert som følge av CO2 avgiften, noe som sier at det er noe som er galt med fakling.
Fakling minner veldig om deponi fra gruvervirksomhet, noe som i flere tilfeller viste seg at det hadde vært lønnsomt å utvinnet vis man ikke hadde dumpet det på fjorden for å bli kvitt det man anså som under marginkostnaden.
 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Andre Nyttårsdag said:

Equinor har allerede ett gasskraftverk, på Mongstad utenfor Bergen. Men det er ikke i drift, da de med dagens gass- og elektrisitets-priser vil tape penger på å starte det.

Det har vore i drift fram til no med ein turbin. No skal dei vel vere ferdig med ombygging slik at dei skal stenge ned denne veka.
Mellom 15. og 22. august så var det jamnt 60-70MW frå gass i NO5. Så stor produksjon kan kun kome frå Mongstad så langt eg veit.
BKK sitt spillgass kraftverk aust for Kollsnes terminal er vel på berre omlag 10MW.

Lenke til kommentar

Politikere og journalister må jo være dumme som brød. Utslippene unngås ikke i det hele tatt. Denne gassen sendes til Europa og forbrennes der. Det eneste vi oppnår er høyere strømpriser, høyere inflasjon og enda flere konkurser. Kostnadene med infrastrukturen må det norske folk betale, ikke oljeselskapene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (1 time siden):

Politikere og journalister må jo være dumme som brød. Utslippene unngås ikke i det hele tatt. Denne gassen sendes til Europa og forbrennes der. Det eneste vi oppnår er høyere strømpriser, høyere inflasjon og enda flere konkurser. Kostnadene med infrastrukturen må det norske folk betale, ikke oljeselskapene. 

For en av de nye batterifabrikkene i Norge skal det bygges et gasskraftverk like ved. Dette verket skal levere ca 1,5 TWh per år og en vil derved unngå å bruke dyr norsk strøm til å produsere batteriene. Dette kraftverket vil også sikre norsk produksjon av gass i mange tiår fremover, altså en vinn-vinn situasjon. Et CCS-anlegg knyttet til anlegget regnes å bli for dyrt, men vil bli vurdert på lang sikt. Strømmen blir også utrolig dyr, men lønnsomheten i batteriproduksjonen ansees å være så god at dette ikke anses som et problem.

Det gjøres oppmerksom på at kilden til denne nyheten er litt usikker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...