Gå til innhold

Får man inkasso om man slutter å betale avisabonnement?


Kutler

Anbefalte innlegg

Jeg abonnerer på en viss nettavis som gjør det umulig å si opp abonnementet på nett, foruten å måtte kontakte kundesenteret deres.

Hva skjer dersom jeg bare slutter å betale for abonnementet? Vil det gå til inkasso, eller vil de bare trekke vekk tilgangen for meg?

 

Jeg gjorde noe lignende med New York Times (det var helt umulig å si opp, kundebehandlerne ville ikke høre på meg), og da sluttet jeg bare å betale. Nå er jo de i et annet land, men det gikk bra for min del.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kutler skrev (1 time siden):

Hva skjer dersom jeg bare slutter å betale for abonnementet? Vil det gå til inkasso, eller vil de bare trekke vekk tilgangen for meg?

Hva sier betingelsene for abonnementet? Vanligvis vil ubetalte regninger først purres, så gå til inkasso, dersom du slutter å betale uten å si opp abonnementet.

Lenke til kommentar

Nettavisa vil i dei fleste tilfeller ha eit legitimt pengekrav mot deg dersom du berre sluttar å betale for deg, dette pengekravet kan gå til inkasso. 

Sjølv om nettavisa kan gå denne vegen så er det ikkje sikkert dei gjer det, det lettaste for nettavisa er å svare med å stenge deg ute og heller tape ei betalingsperiode framfor å bruke tid på å ta saka vidare. Men risikoen for deg er der likevel. 

Så kan det sjølvsagt også være grunnlag for å få heva heile avtalen på bakgrunn av urimelege vilkår, men det er ein krevande veg å gå. Sjølv om hovudregelen er at det skal være like enkelt å gå ut av ein avtale som det er å inngå ein avtale, i praksis betyr det at dersom du fekk inngå avtalen over nett så skal du også kunne seie opp avtalen over nett. Det er likevel ikkje alltid like enkelt i praksis å vinne fram med dette. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (10 minutter siden):

[...] , i praksis betyr det at dersom du fekk inngå avtalen over nett så skal du også kunne seie opp avtalen over nett. Det er likevel ikkje alltid like enkelt i praksis å vinne fram med dette. 

Å si opp via epost er vel ganske sidestilt med å si opp via nett...

Lenke til kommentar
plankeby skrev (22 minutter siden):

Å si opp via epost er vel ganske sidestilt med å si opp via nett...

Ja, men det er ikkje nødvendigvis greit å kreve oppseiing per epost om avtalen vart inngått på nettskjema eller per telefon. Sjølv om dei aller fleste har epostkonto så sjal det ikkje være nødvendig å skaffe epost for å seie opp ei avtale som vart inngått på anna måte. Det eg meinte med nett i denne samanhengen er nettskjema som kan opnast og fyllast ut i ein kvar nettlesar, det er ikkje alle internettbaserte kanalar som er like tilgjengelege. 

Om trådstarter har inngått abonnentavtalen ved å fylle ut eit skjema så vil det ikkje være like enkelt å seie opp avtalen om nettavisa krever at du har tilgang på telefon for å kunne seie opp avtalen. 

Lenke til kommentar

Fra en som kan litt om kunnskap regler og økonomi her til lands iallefall, (Må si jeg ble litt fascinert av det New York Times). Det er jo tross alt ett annet land. så vanskelig for de å stille noe krav til norsk statsborger, det går nok an men om de gidder det for små penger som som avis abonnement. Når det gjelder den andre saken så kan jeg dele en historie som hendte forrige uke. Jeg fikk en regning fra Finansavisen som ba meg betale resterende av abonnement (Et abonnement jeg ikke en gang var klar over at jeg betalte for. Tror det var nærmere 300 i mnd så de har virkelig svidd meg godt økonomisk. Men det er sånn de fleste sånne ting fungerer for tiden. Dem vet at om de får deg til å registrere deg så vil du mest sannsynlig glemme at du har det!!!!. Grunnen til at jeg oppdaget dette var fordi bankkortet mitt gikk ut på dato , heldigvis.  Uansett betal den regningen, jeg vet det er sure penger men de sure pengene forsvinner ikke, de kommer til å vokse og jo lengre du venter jo kjappere plusser det på seg. Jeg har en gang hatt en strømregning som gikk fra maks noen tusen til nærmere 70,000. Det er sykt at dem får lov til å holde på slik. De knuser ikke kneskålene dine som en torpedo kanskje hadde gjort men de følger heller deg resten av livet og gjør livet kjipt. Vet ikke hva som er verst jeg?

 

Just my two cents, cheerio my ladies and gentleman.

Endret av ThejMan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står i avtalevilkårene hvordan du sier opp et abonnement. Det beste for din del er nok å følge denne fremgangen så slipper du gebyr/inkasso.

At det er kjempelett å melde seg inn på nett, også må man kontakte en person for å si opp mener jeg er bullshit. Jeg vet Dagbladet gjør dette. Det bør være mulig å si opp på samme måte som en starter abonnementet, og det tror jeg forbrukerrådet også mener.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (1 time siden):

Det står i avtalevilkårene hvordan du sier opp et abonnement. Det beste for din del er nok å følge denne fremgangen så slipper du gebyr/inkasso.

At det er kjempelett å melde seg inn på nett, også må man kontakte en person for å si opp mener jeg er bullshit. Jeg vet Dagbladet gjør dette. Det bør være mulig å si opp på samme måte som en starter abonnementet, og det tror jeg forbrukerrådet også mener.

Dagbladet sies opp på nett. Har gjort det to ganger. Men ikke altfor lenge siden de krevde man måtte ringe.. 

Lenke til kommentar

det er vel ganske vanlig at sånne abonnement er noe som fortsetter å rulle, med mindre man aktivt går inn for å avbestille hele greia. 

en del opplegg har også regelverk om at abonnnementet skal avbestilles en viss tid før avtalen går ut - ellers kommer de til å sende regning for en ny periode også. 

Lenke til kommentar

En skal være glad for at abonnement ikke stopper på dagen, grunnet en manglende betaling. Manglende betaling betyr ikke alltid at kunden ikke lenger ønsker tjenesten. 

At bedriften da sender ubetalt regning til inkasso etter purring er også normalen.

Fordelen er at få firma i dag fortsetter å sende fakturaer for nye perioder gang på gang. Når en faktura er ubetalt. Et firma kan strengt talt sende regninger for nye perioder inntil det sies opp.

Noen firma krever også et stort gebyr for å starte tjenesten igjen. F. eks. internett leverandører. Selv om det ikke krever noe fysisk aktivitet til kunden. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (15 minutter siden):

En skal være glad for at abonnement ikke stopper på dagen, grunnet en manglende betaling. Manglende betaling betyr ikke alltid at kunden ikke lenger ønsker tjenesten. 

At bedriften da sender ubetalt regning til inkasso etter purring er også normalen.

Fordelen er at få firma i dag fortsetter å sende fakturaer for nye perioder gang på gang. Når en faktura er ubetalt. Et firma kan strengt talt sende regninger for nye perioder inntil det sies opp.

Noen firma krever også et stort gebyr for å starte tjenesten igjen. F. eks. internett leverandører. Selv om det ikke krever noe fysisk aktivitet til kunden. 

Derfor bør man betale et purrekrav med en gang man får det slik at man slipper å bekymre seg mer for dette. Å fortsette å ignorere slike krav kan fort bli mer ubehagelig i lengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...